Noll vision - i praktiken

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ni skall vara glada där i södra Sverige som får vägarna åtgärdade. Kul för er!

Sann historia: Jag har kört typ 500 mil hoj i sommar med turdeltagare från andra delar av Sverige , från Skåne till Sundsvall ungefär.

På frågan ”vad tar ni med er från resan” svarade rätt många ungefär att ”vägarna är så sjukt mycket sämre i Norrland. Hur kan ni tolerera det?”

Inte så få vägar blir helt av med asfalten och görs istället om till grusväg eftersom det enligt tragikverket blir för dyrt att lägga ny asfalt på den väg som varit asfalterad sedan tidigt 70-tal. I-landet blir U-land.
Lägger man om vägen så blir det billigast möjliga omtoppning av asfalten, den är lika dålig om fem år igen.

Samtidigt sitter ståkkålmarna och tycker att de borde ha ÄNNU en snabbtågsförbindelse mellan två ställen där det redan finns fem alternativ till resmöjligheter.

Det är tyvärr uppenbart att många aldrig varit norr om Arlanda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det gör lite nytta när dom sätter upp skyltarna några veckor före start - regelbundna resenärer hinner fundera lite över sina livsval.

Precis. Och en skylt placerad en bit FÖRE vägarbetet gör även nytta för tillfälliga besökare, som då ges chansen att faktiskt välja "annan väg". Men jag har väldigt svårt att se nyttan med skylten placerad precis där vägarbetet börjar. Den som då försöker välja "annan väg" kommer förutom att bryta mot lagen sannolikt att orsaka en trafikolycka...

Därav min misstanke om att skylten har ekonomiska incitament för den som annars får betala stenskott och skadad lack. Dennes kundtjänst har sannolikt redan sitt försvarstal klart. "Kom inte här och gnäll, det är ju tydligt skyltat...".

Lägger man om vägen så blir det billigast möjliga omtoppning av asfalten, den är lika dålig om fem år igen.

Den enda typ av beläggningsarbeten som görs på småvägarna häromkring nuförtiden. Alla sprickor i den gamla beläggningen, alla gupp och alla knölar lämnas kvar i oförändrat skick. Spruta på lite klister, skotta på lite grus och låt trafikanterna själva spruta bort överskottet..."Sluta gnäll, ni har ju en nyrenoverad väg"...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gick en kurs för arbete på väg för en massa år sedan, och då tog dom upp ett rättsfall där ett rattfyllo hade kört in i ett vägarbete och dött, och det var en skylt som inte var korrekt enligt regelverket, så dom ansvariga fick villkorligt i rätten för vållande. Nu hade olyckan troligen skett ändå, därav villkorligt, men dom hade ändock brustit i sin roll.

Så skyltar är otroligt viktigt, men det kan ju också vara så att regelverket har ett stort behov av att rättas till, och förankras i verkligheten. Det kanske är bättre att vissa skyltar står 200m före närmsta avfarten, inte 200m före vägarbetet tex.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag säger bara fy fan, detta håller dom på med efter vägen jag bor efter. Dessutom målade dom kantlinjerna för en dryg månad sen som nu grusas över.

Vilket vansinne och slöseri med pengar och till viken nytta, tror idioterna på trafikverket att detta ska hålla? Vägkroppen är ju totalt sönderkörd så jag skulle vaea väldigt förvånad om inte skiten spruckit till våren. Det är ju nu värre än tidigare att köra efter vägen och då inte för gruset för nu är guppen väldigt mycket svårare att se.

Alltså krävs det nån form av total inkompetens och helt avsaknad av sunt förnuft och ekonomiskt sinne för att få jobba på trafikverket?

Om dom så bara gjort 20 meter ordentligt hade det ju varit mycket klokare än detta. Bilden är från där jag vobblade omkull med GSX:en och där såg vägen ut hyfsat bra innan men var mycket gropigare än vad man kunde tro till man verkligen gick till fots på vägen och såg eländet. Nu är den lika jävlig men ser ju ut slät så nu är det lurigt som fan. Undra om dom ska sopa bort gruset eller om detta ska få ligga till det är borta?
20230823_063233.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde Björkforsvägen igår Ötå-Kalix. Uppgrävd stora delar, övrig sträcka utom sista biten till Kalix helt kass även den. Gjordes den inte om för 6-7 år sedan? Lite som Selet -Klöverträsk som var fin en halv säsong efter omläggning, sedan tragisk igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Körde Björkforsvägen igår Ötå-Kalix. Uppgrävd stora delar, övrig sträcka utom sista biten till Kalix helt kass även den. Gjordes den inte om för 6-7 år sedan? Lite som Selet -Klöverträsk som var fin en halv säsong efter omläggning, sedan tragisk igen.
Jag tror det är 5 år sen, vill minnas att den gjordes om 2018 då jag en tidig morgon körde genom vägarbetet på väg från Luppioberget ner mot Björkfors nån vecka efter jag köpt Thruxtonen.

För övrigt gjorde jag en jävla miss på morgon på väg till jobbet, tänkte inte att dom skulle hunnit så långt så att jag skulle kunna runda Vännesberget med Thruxtonen men dom hade hunnit långt.

Var tvungen att stanna och ta en bild på det första begynnande potthålet dagen efter lagningen av vägen. Vilket vansinnigt slöseri med pengar, varför inte låta vägen vara som den var om man ändå inte tänker laga den.

20230824_064028.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag säger bara fy fan, detta håller dom på med efter vägen jag bor efter. Dessutom målade dom kantlinjerna för en dryg månad sen som nu grusas över.

Vilket vansinne och slöseri med pengar och till viken nytta, tror idioterna på trafikverket att detta ska hålla? Vägkroppen är ju totalt sönderkörd så jag skulle vaea väldigt förvånad om inte skiten spruckit till våren. Det är ju nu värre än tidigare att köra efter vägen och då inte för gruset för nu är guppen väldigt mycket svårare att se.

Alltså krävs det nån form av total inkompetens och helt avsaknad av sunt förnuft och ekonomiskt sinne för att få jobba på trafikverket?

Om dom så bara gjort 20 meter ordentligt hade det ju varit mycket klokare än detta. Bilden är från där jag vobblade omkull med GSX:en och där såg vägen ut hyfsat bra innan men var mycket gropigare än vad man kunde tro till man verkligen gick till fots på vägen och såg eländet. Nu är den lika jävlig men ser ju ut slät så nu är det lurigt som fan. Undra om dom ska sopa bort gruset eller om detta ska få ligga till det är borta?
View attachment 488763
Sådär gjorde de med vägen ut mot landet (söder om Sthlm) för ett par år sedan. Trodde själv att gruset skulle ligga kvar för evigt, men efter ett par månader har det tryckts ner i geggan under. Men under tiden är det överjävligt med stenskott och rullgrus.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Sådär gjorde de med vägen ut mot landet (söder om Sthlm) för ett par år sedan. Trodde själv att gruset skulle ligga kvar för evigt, men efter ett par månader har det tryckts ner i geggan under. Men under tiden är det överjävligt med stenskott och rullgrus.
Och om ett år eller 2 syns det inte att det är gjort överhuvudtaget. Billigt för stunden, men tveksamt om det blir billigare över tid. Det blir definitivt inte bättre åtminstone.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Den sortens "lagningar" har de gjort i mina trakter också, men jag fastnade i väntan på väglots vid en seriös reparation igår kväll. Där hade de kostat på flera kilometer kolsvart asfalt. Jag får väl anta att det går tiotusentals bilar på den vägen varje dag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju nu värre än tidigare att köra efter vägen och då inte för gruset för nu är guppen väldigt mycket svårare att se.

Det har jag också märkt. Man har ju byggt upp någon slags ryggmärgskänsla för var de största guppen ligger längs de vägar man åker regelbundet. I våras "renoverades" vägen från E4 ut till Frevisören med klister och grus. Ungefär första augusti kunde man börja åka den vägen igen, utan att blästra grenrör och oljetråg. Men jävlar vad många gupp man smällde rakt på...Man vet ungefär var de ligger och de ligger verkligen kvar. Men man ser dem inte längre på grund av den grå massan som kamouflerar dem...

Körde Björkforsvägen igår Ötå-Kalix. Uppgrävd stora delar, övrig sträcka utom sista biten till Kalix helt kass även den. Gjordes den inte om för 6-7 år sedan? Lite som Selet -Klöverträsk som var fin en halv säsong efter omläggning, sedan tragisk igen.

Kalix-Björkfors har varit bedrövlig sedan millennieskiftet någon gång, men renoverades på riktigt häromåret med bärighetsförstärkningar, rejäla dikeskanter och riktig beläggning. Helt underbar just nu, innan de överlastade timmerbilarna hinner köra sönder den igen...

Björkfors-Lappträsk asfalterades på riktigt för sex-sju år sedan och klistergrusades för två år sedan. Acceptabelt skick, än så länge...

Lappträsk-Hedenäset har varit bedrövlig en längre tid och renoveras just nu. Oklart vad de gör, om det är riktig renovering eller något sedvanligt fusk med klister och grus...?

Hedenäset-Övertorneå är en tragikomisk berättelse som fortsätter år efter år...Dåligt skick, avspärrningar och någon form av enmans vägarbete hela sommaren och varje jävla sommar...och en väg som inte blir ett dugg bättre...och sedan samma visa nästa sommar...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har jag också märkt. Man har ju byggt upp någon slags ryggmärgskänsla för var de största guppen ligger längs de vägar man åker regelbundet. I våras "renoverades" vägen från E4 ut till Frevisören med klister och grus. Ungefär första augusti kunde man börja åka den vägen igen, utan att blästra grenrör och oljetråg. Men jävlar vad många gupp man smällde rakt på...Man vet ungefär var de ligger och de ligger verkligen kvar. Men man ser dem inte längre på grund av den grå massan som kamouflerar dem...



Kalix-Björkfors har varit bedrövlig sedan millennieskiftet någon gång, men renoverades på riktigt häromåret med bärighetsförstärkningar, rejäla dikeskanter och riktig beläggning. Helt underbar just nu, innan de överlastade timmerbilarna hinner köra sönder den igen...

Björkfors-Lappträsk asfalterades på riktigt för sex-sju år sedan och klistergrusades för två år sedan. Acceptabelt skick, än så länge...

Lappträsk-Hedenäset har varit bedrövlig en längre tid och renoveras just nu. Oklart vad de gör, om det är riktig renovering eller något sedvanligt fusk med klister och grus...?

Hedenäset-Övertorneå är en tragikomisk berättelse som fortsätter år efter år...Dåligt skick, avspärrningar och någon form av enmans vägarbete hela sommaren och varje jävla sommar...och en väg som inte blir ett dugg bättre...och sedan samma visa nästa sommar...
Jag hade en medellån diskussion med far om det där med klistergrus"lagning" för några år sedan. Han jobbar med vägentreprenad, och tyckte att det var ju skitbra, vägen blev ju som ny igen!
Jag påpekade att vägen ser precis lika jävlig ut ett år senare som innan den "lagades" så det var bara en onödig kostnad, och gav en jävla massa stenskott i onödan. Vi satt och höll inte med varandra i en halvtimme eller nåt sånt. :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade en medellån diskussion med far om det där med klistergrus"lagning" för några år sedan. Han jobbar med vägentreprenad, och tyckte att det var ju skitbra, vägen blev ju som ny igen!
Jag påpekade att vägen ser precis lika jävlig ut ett år senare som innan den "lagades" så det var bara en onödig kostnad, och gav en jävla massa stenskott i onödan. Vi satt och höll inte med varandra i en halvtimme eller nåt sånt. :hihi
Och så hade han ju jobb i samma område varje år, så jag hade också förordat det i hans sits. :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Och så hade han ju jobb i samma område varje år, så jag hade också förordat det i hans sits. :tummenupp
Jag är tillräckligt gammal för att ha hört talas om yrkesstolthet och att det är viktigt att göra ett bra jobb.
Nån gång då och då får jag känslan av att en del människor inte ser så på det som ger dem mat på bordet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi är långt utanför trådens ämne nu, men en parallell:

Eller! Jag andas "miljö" under mitt första samtal med polisen. "Det luktar diesel om den, jag tror den läcker något".

Exakt det där hände i en by här utanför, välkänd alkis stod som ägare till bilen.
När den hade legat i flera månader så gick någon dit en kväll och hällde bensin i sätena och en liten skvätt olja i gräset för att få en lagom stor oljefläck och ringde miljökontoret och sa att dom hade sett oljefläckar i vattnet i diket där bilen låg, en inspektör kom ut och tittade/luktade och tre timmar senare var bilen borta och diket städat.

Miljö trumfar allt!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Intressant skyltning (varningsskylt) på Orust längs 160 - vajerräcke på var sida - "räcke ur funktion" (påkört o slackade)
Vem f-n bryr sig och vad förväntas man göra? Försöka köra i diket lite längre bort där räcket är "i funktion"? Idiot-Sverige
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Detta som de sysslar med överallt nu kan ju bara gå åt fanders. Sänkta krav för brandmän, sänkta krav för poliser och nu ska det bli lättare att ta körkort. Kan man göra detta överallt utan att kvaliteten och säkerheten blir lidande? Samtidigt som man har en fånig nollvision. På A svarar jag "Nej" På B svarar jag "Jarl Borsén".

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta som de sysslar med överallt nu kan ju bara gå åt fanders. Sänkta krav för brandmän, sänkta krav för poliser och nu ska det bli lättare att ta körkort. Kan man göra detta överallt utan att kvaliteten och säkerheten blir lidande? Samtidigt som man har en fånig nollvision. På A svarar jag "Nej" På B svarar jag "Jarl Borsén".


Vilket samhälle vi har. Under en väldans massa år har det aldrig varit något problem med att körkortet är för svårt för några ungdomar. Dom som inte klarar det är helt enkelt inte lämpade.

Inte förrän nyadeln hamnat i den sitsen. Då är det helt plötsligt ett problem att några står utan körkort.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Vilket samhälle vi har. Under en väldans massa år har det aldrig varit något problem med att körkortet är för svårt för några ungdomar. Dom som inte klarar det är helt enkelt inte lämpade.

Inte förrän nyadeln hamnat i den sitsen. Då är det helt plötsligt ett problem att några står utan körkort.
Och som lök på laxen sitter en väldans massa folk och stirrar i sina mobiltelefoner under körning. De kunde lika gärna haft porslinsögon. Det händer ofta dessutom att man i en korsning sitter och väntar på att de på andra sidan ska köra över eftersom man själv ska svänga och de ska rakt fram. Till slut får man köra ändå, eftersom den mötande inte fattar att de har företräde, de kan helt enkelt inte trafikreglerna. Ofta, men inte alltid är det en kvinna i slöja av arabmodell som kör. Man blir nästan konspiratorisk och undrar om det är nån slags trafikinkvotering som pågår, där det gäller att godkänna så många nysvenskar som möjligt som trafikanter. Sedan är det en uppsjö av vanliga svenskar som glor i luren istället för på vägen. Numera får man köra om med extrem marginal eftersom föraren ofta blir störd i sitt surfande och rycker till i ratten så bilen är på väg att fläska över på fel väghalva. Detta beteende har eskalerat de sista 10 åren, så man undrar ju hur statistiken ser ut om ytterligare 10 år.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och som lök på laxen sitter en väldans massa folk och stirrar i sina mobiltelefoner under körning. De kunde lika gärna haft porslinsögon. Det händer ofta dessutom att man i en korsning sitter och väntar på att de på andra sidan ska köra över eftersom man själv ska svänga och de ska rakt fram. Till slut får man köra ändå, eftersom den mötande inte fattar att de har företräde, de kan helt enkelt inte trafikreglerna. Ofta, men inte alltid är det en kvinna i slöja av arabmodell som kör. Man blir nästan konspiratorisk och undrar om det är nån slags trafikinkvotering som pågår, där det gäller att godkänna så många nysvenskar som möjligt som trafikanter. Sedan är det en uppsjö av vanliga svenskar som glor i luren istället för på vägen. Numera får man köra om med extrem marginal eftersom föraren ofta blir störd i sitt surfande och rycker till i ratten så bilen är på väg att fläska över på fel väghalva. Detta beteende har eskalerat de sista 10 åren, så man undrar ju hur statistiken ser ut om ytterligare 10 år.


Jag kör fortare än de flesta. Alltid gjort.
För mig är det en medveten strategi för att hålla mig kvar i livet.

Pröva att kasta ett öga in i bilarna som "håller hastigheten" när ni kör förbi. Vad håller dom på med?

Avlänkade, frånvarande zombies, nacken böjd neråt, telefonen i hand nere nedanför bilens sidolinje - och blicken mil från horisonten.

Farthållare med distansfunktion, lane assist och en övertro till "autobroms" driver utvecklingen åt fel håll.
Folk tror att det är lugnt att hala fram fickunderhållningen när bilen gör jobbet.

Men det är jag som är den stora boven.
Det kan jag stå ut med.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top