Noll vision - i praktiken

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du har fullständigt rätt,

Såg häromdagen en bil körandes i vänster fält på motorvägen utan anledning.
Kommer ikapp o tja fortsätter upp bredvid i höger fält o kollar in i bilen, tja en 20-25 årig tjej med näsan i mobilen i 110 km,

Som i reklamen plötsligt händer det, ett helvete rökmoln o skrot överallt i luften väjer ut på vägrenen o tvärnitar (avstängd abs) hoppar ur bilen o kryssar över vägbanan full i bildelar fram till tjejen som sitter lungt i bilen med mobilen i handen o fortfarande surfar.

Polis o brandkår kommer o jag lämnar ett vitnesmål om mobilsurfandet o att jag kan vittna om det blir rättegång om historian..
Vänta?! Vad i hela helvete?. Berätta mera och mer detaljerat?. VAd hände sen? Har polisen återkopplat?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur kan det saknas misstänkt?
Ja precis....(?!)
Man kan få känslan att motorcyklister är mindre värt och därför får skylla sej själva och att även om det inte var dennes fel så var det nog det det ändå, på något vis....

(Se bara hur dödsolyckan utanför Vagnhärad 2010 behandlades).


Hade en bekant som förolyckades pga vänstersvängande bil, det blev ingen påföljd alls.

Tyckte det var märkligt och begärde ut allt material från polisen, det bestod mest av lösa vittnesmål, att hojen sets köra fort på en dubbelfilig raksträcka tidigare.
Där olyckan skedde hade vägen smalnat av för att anpassa till stadstrafikmiljön som börjat...

Vittnesmålen från innan olyckstillfället och vid själva olycksplatsen var ganska intetsägande och för olycksförloppet faktafattiga.

Det var klar sikt långt fram i den mötande trafikens riktning, sett från den vänstersvängande bilens position...
Det spekulerades att ett annat fordon kan ha skymt sikten, ja, fast då ska man väl inte påbörja en vänstersväng kanske?

Har svårt att förstå rättens resonemang. Om en fordonsförare beslutar sej för att korsa ett mötande körfält där högerregel gäller så har man ett väldigt stort ansvar att tillse att det är fritt först, blir man då påkörd från höger har man uppenbarligen missat något och kan inte anses vara oskyldig.

Personen som körde bilen får man ändå anta inte hade som uppsåt att förorsaka en olycka men nu hände det och bilföraren vet ju att det är pga ett misstag denne gjort.

Vore det jag skulle jag förvänta mej en påföljd, ett socialt accepterat sätt att få sona mitt brott.

Vad lämnar rätten för signal när man med en klapp på huvet säger:

-Jo, visserligen såg du till att en annan människa dog och det var pga att du korsade dennes väg med din bil...
Men, det var ju bara en motorcyklist som säkert körde i minst 800km/h, ja det vet man ju hur mc-förare är, de bara dyker upp...
Och jo, där har vi motorcyklister också ett ansvar att göra oss synliga och begripa att vi inte alltid är så lätta att uppfatta..

Vill verkligen inte raljera men är lite spänd på att se hur rätten bedömer den nyligen skedda olyckan där en mc-polis blir tacklad av en vänstersvängande bil samtidigt som MCn kör om bilen...

För det vet ju alla som kört mc ett tag att man aldrig, aldrig kör om när det kommer en avfart åt vänster under omkörningssträckan för bilister är inte alltid så tydliga i sitt uppträdande och blinkers kan faktiskt "vara trasig"...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Givet hur det brukar rapporteras i samband med andra dödsolyckor verkar det närmast vara rutin att polisen då startar en utredning om vårdslöshet i trafik och/eller vållande till annans död. Detta eftersom de då kan ta fordonen i beslag för undersökning. Dvs ren formalia. Borde därför inte vara konstigt att de kommer fram till vem som är misstänkt något senare i utredningen, efter att de hunnit prata med vittnen osv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag var ute med trampcykel för något år sen och blev påkörd bakifrån på 60-väg. Jag höll mig på hjulen, trots att hans backspegel splittrades när den träffade min arm och styret. En mindre erfaren cyklist hade gått omkull. När jag försökte polisanmäla det direkt på kvällen frågade polisen om jag hade en hotbild, och det ansåg jag mig inte ha, så då fick jag inte anmäla smitning på kvällen, det systemet var inte tillgängligt utanför kontorstid. Hade jag haft en hotbild så hade det tydligen varit mordförsök, och då hade jag fått anmäla, men nu var det smitning och då andra regler.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag var ute med trampcykel för något år sen och blev påkörd bakifrån på 60-väg. Jag höll mig på hjulen, trots att hans backspegel splittrades när den träffade min arm och styret. En mindre erfaren cyklist hade gått omkull. När jag försökte polisanmäla det direkt på kvällen frågade polisen om jag hade en hotbild, och det ansåg jag mig inte ha, så då fick jag inte anmäla smitning på kvällen, det systemet var inte tillgängligt utanför kontorstid. Hade jag haft en hotbild så hade det tydligen varit mordförsök, och då hade jag fått anmäla, men nu var det smitning och då andra regler.
Haha det låter ju helt bakvänt.

Jaha du är en laglydig skötsam medborgare utan en massa tjafs med snubbar som vill slå dig i huvudet. Jaja men då kan du gott vänta till imorgon, du är välkommen att ringa då.

Skulle du ljuga nästa gång om du hamnar i en liknande situation och säga typ "ja jo jag känner mig nog lite hotad ändå."?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Haha det låter ju helt bakvänt.

Jaha du är en laglydig skötsam medborgare utan en massa tjafs med snubbar som vill slå dig i huvudet. Jaja men då kan du gott vänta till imorgon, du är välkommen att ringa då.

Skulle du ljuga nästa gång om du hamnar i en liknande situation och säga typ "ja jo jag känner mig nog lite hotad ändå."?


Vi är långt utanför trådens ämne nu, men en parallell:

Det har hänt flera gånger att bilar kört av vägen och lämnats i våra hagar - rakt igenom staket och allt.

En polisanmälan är helt meningslös.
Dom kommer inte ens ut, och menar att det hela handlar om en felparkering inne på vår mark och att vi får kontakta ägaren och reda ut det med dem.

...som antingen inte går att kontakta med de uppgifter vi kan komma åt, eller är skriven i Malmö med 400 ytterligare fordon registrerade på sig.

Om man verkligen får tag på ägaren så kanske han svarar (sömn?)drucket: "A jusde, det var nog... ...någon som stal den i natt. Jag skiter i den bilen, den var inte besiktigad och hade massa fel. Hej då".

Jag får inte röra bilen själv utan att göra mig skyldig till egenmäktigt förfarande, och måste gå igenom en lång rättslig process som kostar mig stora pengar för att bli av med bilen på rätt sätt.

Eller! Jag andas "miljö" under mitt första samtal med polisen. "Det luktar diesel om den, jag tror den läcker något".

Ja, ni förstår? Jag har inte termosar nog för att furnera alla som dyker upp från ingenstans för att ta hand om vraket - och jag hinner inte ens koka första kannan innan dom är på plats.


Som sagt - långt utanför trådens ämne.
Sorry.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja precis....(?!)
Man kan få känslan att motorcyklister är mindre värt och därför får skylla sej själva och att även om det inte var dennes fel så var det nog det det ändå, på något vis....

(Se bara hur dödsolyckan utanför Vagnhärad 2010 behandlades).


Hade en bekant som förolyckades pga vänstersvängande bil, det blev ingen påföljd alls.

Tyckte det var märkligt och begärde ut allt material från polisen, det bestod mest av lösa vittnesmål, att hojen sets köra fort på en dubbelfilig raksträcka tidigare.
Där olyckan skedde hade vägen smalnat av för att anpassa till stadstrafikmiljön som börjat...

Vittnesmålen från innan olyckstillfället och vid själva olycksplatsen var ganska intetsägande och för olycksförloppet faktafattiga.

Det var klar sikt långt fram i den mötande trafikens riktning, sett från den vänstersvängande bilens position...
Det spekulerades att ett annat fordon kan ha skymt sikten, ja, fast då ska man väl inte påbörja en vänstersväng kanske?

Har svårt att förstå rättens resonemang. Om en fordonsförare beslutar sej för att korsa ett mötande körfält där högerregel gäller så har man ett väldigt stort ansvar att tillse att det är fritt först, blir man då påkörd från höger har man uppenbarligen missat något och kan inte anses vara oskyldig.

Personen som körde bilen får man ändå anta inte hade som uppsåt att förorsaka en olycka men nu hände det och bilföraren vet ju att det är pga ett misstag denne gjort.

Vore det jag skulle jag förvänta mej en påföljd, ett socialt accepterat sätt att få sona mitt brott.

Vad lämnar rätten för signal när man med en klapp på huvet säger:

-Jo, visserligen såg du till att en annan människa dog och det var pga att du korsade dennes väg med din bil...
Men, det var ju bara en motorcyklist som säkert körde i minst 800km/h, ja det vet man ju hur mc-förare är, de bara dyker upp...
Och jo, där har vi motorcyklister också ett ansvar att göra oss synliga och begripa att vi inte alltid är så lätta att uppfatta..

Vill verkligen inte raljera men är lite spänd på att se hur rätten bedömer den nyligen skedda olyckan där en mc-polis blir tacklad av en vänstersvängande bil samtidigt som MCn kör om bilen...

För det vet ju alla som kört mc ett tag att man aldrig, aldrig kör om när det kommer en avfart åt vänster under omkörningssträckan för bilister är inte alltid så tydliga i sitt uppträdande och blinkers kan faktiskt "vara trasig"...

Och att tillägga som min lilla fadäs i fjol med vänstersvängande bil, så vägrade DINA Försäkringar att stå för skadorna på min hoj trots bilen kör in i min högersida.

Anledning dill vägran var att jag passerade ett övergångsställe 10-15 meter tidigare med fartgupp.

Tydligen enligt DINA FÖRSÄKRINGAR så är det olagligt att köra om en vid kanten stillastående bil efter ett övergångsställe.

I mitt fall handlade det bara om ca 6k i skador så det var skit samma, men just att det kändes som att allt handlade om att jag körde på en hoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haha det låter ju helt bakvänt.

Jaha du är en laglydig skötsam medborgare utan en massa tjafs med snubbar som vill slå dig i huvudet. Jaja men då kan du gott vänta till imorgon, du är välkommen att ringa då.

Skulle du ljuga nästa gång om du hamnar i en liknande situation och säga typ "ja jo jag känner mig nog lite hotad ändå."?
Frestande, men då hade jag väl åkt dit på mened och hamnat på kåken :gnissla
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Låter lite som en lärare som berättar att han polisanmälde en sån där superduper-tv-antenn som man kunde köpa på TV-shop i tidernas begynnelse eftersom den inte kunde leverera vad den påstod. Polisen undrade om han kände sig lurad vilket han svarade nej på eftersom han visste att den inte skulle funka (var en av de bästa på antenner i Sverige typ).
Då fick han inte polisanmäla dem för falsk marknadsföring.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visserligen tåg och inte motorcyklar, men det visar lite på Tragikvärkets mentalitet: https://www.gd.se/2023-08-08/efter-dramatiska-olyckan-kommer-droja-innan-tagen-kan-ga-igen


Banvallen underminerades av regnovädret vilket gjorde att tåget spårade ur.

Bild: Mats Andersson/TT

Ett SJ-tåg spårade ur vid Idenor utanför Hudiksvall under gårdagen efter att regnovädret fått banvallen att rasa.
Minst en vecka beräknas det ta innan tåg kan gå från Gävle norrut på sträckan igen eftersom Trafikverket måste laga banvallen.
Hundratals resenärer fick evakueras från platsen och tre personer fick föras till sjukhus. Men det hade kunnat gå värre, tjugo minuter innan olyckan ägde rum larmade en lokförare om området vilket gjorde att trafikledningen valde att sänka hastigheten på sträckan.
– En kontrollant var på väg ut till området under måndagen för att undersöka sträckan. Men innan denne var på plats hade nästa tåg hunnit spåra ur, berättar Anna-Pia Lingemyr på Trafikverket och fortsätter:
– Det gick väldigt snabbt, när skredet kom och det rasade över spåret. Vi kunde aldrig förutspå att det skulle gå såhär fort.

Tre personer fick föras till sjukhus, men det hade kunnat gå mycket värre om en lokförare inte larmat om sträckan.
Bild: Elin Carlsson
Hade ni kunnat göra mer för att förhindra den här händelsen?
– Det är klart att vi med facit i hand kan säga att vi skulle stoppat trafiken helt, vi valde direkt att sätta ner till 40 kilometer i timmen efter att lokföraren larmat. Och jag är väldigt glad att vi hann sänka ner hastigheten för det gjorde att det inte blev värre än det blev.
Vadå skred som rasade över spåret? Det är ju ganska uppenbart på bilden att banvallen har spolats bort UNDER spåret. Och om en förare varnar för det, borde man då inte stoppa all trafik istället för att bara sänka hastigheten? Visst, det är enkelt med facit i hand, men någonstans måste dom väl inse att låga hastigheter inte är lösningen på alla världens problem? Hittills har dom ju bland annat använt det istället för viltstängsel i områden med mycket viltolyckor och efter en dödsolycka högst troligen orsakad av försumlighet. Och här då.

Vem betalar skadorna på lok och vagnar, och SJs merkostnader för bärgning mm? Kan dom anmäla Tragikvärket för allmänfarlig vårdslöshet? :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Visserligen tåg och inte motorcyklar, men det visar lite på Tragikvärkets mentalitet: https://www.gd.se/2023-08-08/efter-dramatiska-olyckan-kommer-droja-innan-tagen-kan-ga-igen

Vadå skred som rasade över spåret? Det är ju ganska uppenbart på bilden att banvallen har spolats bort UNDER spåret. Och om en förare varnar för det, borde man då inte stoppa all trafik istället för att bara sänka hastigheten? Visst, det är enkelt med facit i hand, men någonstans måste dom väl inse att låga hastigheter inte är lösningen på alla världens problem? Hittills har dom ju bland annat använt det istället för viltstängsel i områden med mycket viltolyckor och efter en dödsolycka högst troligen orsakad av försumlighet. Och här då.

Vem betalar skadorna på lok och vagnar, och SJs merkostnader för bärgning mm? Kan dom anmäla Tragikvärket för allmänfarlig vårdslöshet? :va


Tydligt att Trafikverkets talesperson inte förstår vad som skett eller vad hon talar om. En värdig representant för Verket, alltså.

Genom att titta tre sekunder på bild i media så förstår vi andra att det handlar om en otillräckligt dimensionerad trumma och/eller bristfälligt rensad dito. Kanske inte ens kontrollerad...?

Om det är något debatten kring klimatförändringar hamrat in i oss det senaste decenniet så är det att det riskerar att bli mer väder. Vädret kommer att öka, helt enkelt.

Stormarna blir stormigare, värmen varmare och regnet bra mycket blötare än tidigare. Typ.

Att då inte gå ut och kritiskt granska sitt fögderi efter dessa nya förmodade förutsättningar känns märkligt.

Räcker vår förmåga att leda bort vatten till?
Behöver vi öka tillsynen?
Behöver vi bygga om för att möta nya förutsättningar?

...eller är det business as usual / vänta och se?

Är Trafikverket rent av KLIMATFÖRNEKARE...?!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag körde bil till Hufvudstaden tur och retur häromveckan. En hel del beläggningsarbeten längs E4, framförallt i Västerbotten där man ju bara hållit på i fyra år med en och samma vägsträcka…

Men vad är det för ett nytt påfund man har börjat med vad gäller skyltningen vid dessa beläggningsarbeten…? ”Välj om möjligt annan väg”…?

Det vore väl bra om den skylten sitter uppsatt i god tid innan beläggningsarbetet, men det blir liksom parodi när den sitter precis där beläggningsarbetet börjar, längs en mitträckesförsedd 2+1 väg utan möjlighet att svänga av eller vända…

Är detta ett nytt sätt för Trafikvärk / Svevia att slingra sig ur betalningsansvar när någon vill ha betalt för stenskott eller lack nedsprutad med tjära…?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde bil till Hufvudstaden tur och retur häromveckan. En hel del beläggningsarbeten längs E4, framförallt i Västerbotten där man ju bara hållit på i fyra år med en och samma vägsträcka…

Men vad är det för ett nytt påfund man har börjat med vad gäller skyltningen vid dessa beläggningsarbeten…? ”Välj om möjligt annan väg”…?

Det vore väl bra om den skylten sitter uppsatt i god tid innan beläggningsarbetet, men det blir liksom parodi när den sitter precis där beläggningsarbetet börjar, längs en mitträckesförsedd 2+1 väg utan möjlighet att svänga av eller vända…

Är detta ett nytt sätt för Trafikvärk / Svevia att slingra sig ur betalningsansvar när någon vill ha betalt för stenskott eller lack nedsprutad med tjära…?
Är nog bara arbetare som har krav på att den skylten ska finnas, men inte var, som har tidsoptimerat placeringen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag körde bil till Hufvudstaden tur och retur häromveckan. En hel del beläggningsarbeten längs E4, framförallt i Västerbotten där man ju bara hållit på i fyra år med en och samma vägsträcka…

Men vad är det för ett nytt påfund man har börjat med vad gäller skyltningen vid dessa beläggningsarbeten…? ”Välj om möjligt annan väg”…?

Det vore väl bra om den skylten sitter uppsatt i god tid innan beläggningsarbetet, men det blir liksom parodi när den sitter precis där beläggningsarbetet börjar, längs en mitträckesförsedd 2+1 väg utan möjlighet att svänga av eller vända…

Är detta ett nytt sätt för Trafikvärk / Svevia att slingra sig ur betalningsansvar när någon vill ha betalt för stenskott eller lack nedsprutad med tjära…?


Det gör lite nytta när dom sätter upp skyltarna några veckor före start - regelbundna resenärer hinner fundera lite över sina livsval.


Jag kan berätta att livet ute på vägjobben har hårdnat betydligt sedan coronatiden.

Lollipopgubbarna får höra helt nya okvädningsord, folk är ute ur sina bilar och skall veva, stressade bilister bryter sig ur köer och drar rakt ut i asfalteringsjobbet - gärna på fel sida läggaren och rakt ut i emulsionen. Lotsbilar blir omkörda så zebraflexerna sprutar osv etc mm.

Jag väntar bara på att någon skall haka tag i killen som sitter och burkar ute på kanten av maskinen och dra med honom på hans livs resa. Sista resa...

Det kommer hända, tyvärr. Kom ihåg var ni läste det först.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det gör lite nytta när dom sätter upp skyltarna några veckor före start - regelbundna resenärer hinner fundera lite över sina livsval.


Jag kan berätta att livet ute på vägjobben har hårdnat betydligt sedan coronatiden.

Lollipopgubbarna får höra helt nya okvädningsord, folk är ute ur sina bilar och skall veva, stressade bilister bryter sig ur köer och drar rakt ut i asfalteringsjobbet - gärna på fel sida läggaren och rakt ut i emulsionen. Lotsbilar blir omkörda så zebraflexerna sprutar osv etc mm.

Jag väntar bara på att någon skall haka tag i killen som sitter och burkar ute på kanten av maskinen och dra med honom på hans livs resa. Sista resa...

Det kommer hända, tyvärr. Kom ihåg var ni läste det först.
Jo far som jobbar på vägbyggen har sagt att folk har börjat köra in i avspärrade områden mycket mer nu.
Han brukar iofs ringa polisen så de får hantera det. De har till och med fått polisen att stå vid arbeten där det varit extra jävligt och bötfällt på plats.
Enligt far är det nästan alltid taxi/buss/lastbilschaffisar med brytning som jävlas.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top