Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är bra att de äntligen börjat med information men känns det inte lite som dagisnivå?

Och kolla avståndet till bilen bakom i Tragikvärkets "information" som ska göra oss till bättre förare. :huvet

Dom kör ju samma koncept på radion, fast då tjänar man bara 40 sekunder per mil. Är det inflationen som har ätit upp tidsvinsten tro?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dom kör ju samma koncept på radion, fast då tjänar man bara 40 sekunder per mil. Är det inflationen som har ätit upp tidsvinsten tro?

Näpp, det är brist på fakta, det ingår i Noll Vision där siffror är viktigare. :gnissla

Jag är nog inte ensam SportHojare om att föredra den krokigare, och vanligtvis längre, vägen och där hålla en högre hastighet än på den rakare, och vanligtvis kortare, vägen.
Som dessutom är kantad av dödsräcken för oss utan plåtlåda som skydd... :huvet

Avfart Vasa, västerut från Sötälje vid Scaniarinken, har en nyligen nerkörd lyktstolpe i ytterkurva.
Med säkerhetsmedvetande hade samtliga lyktstolpar istället placerats i innerkurva där de lyser upp lika bra men då inte varit ivägen. Noll Vision... :rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och här är Tragikvärkets tips och råd för en säker bilresa i jul:

Det blir alltså säkrare för mig om det står en fartkamera varje kilometer? :va Jag kan köpa att jag kanske slipper krocka med en mötande som inte kan hålla sig på sin sida om det är vajerräcke, men det gäller ju bara om det är en småbil i skyltad hastighet, som kör in i räcket nästan parallellt med det.

Och jag ska inte på några villkors vis anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, tända dimljus i snöstorm osv, det enda jag behöver göra för att vara en säker förare är att maniskt hålla hastigheten till varje pris.

Däremot är håller jag med om trötthet och att hålla avstånd :tummenupp Även blinda hönor kan hitta frön, som man brukar säga.

Hur många rattfyllon har fartkamerorna stoppat i jultrafiken?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många rattfyllon har fartkamerorna stoppat i jultrafiken?
Jag gissar på ett fåtal... Men det spelar väl ingen som helst roll? Det är ju farten som dödar, oavsett om du har 23 promille, har försökt äta mer piller än Ozzy eller är spik nykter.

Det här är lite intressant: https://www.dn.se/sverige/svar-olycka-utanfor-mariestad-tva-allvarligt-skadade/

Det är jättetråkigt att en person dog, men diskussionen som tom polisen lyfter är snudd på skrämmande:
– Det är mötande trafik utan mitträcke på den här sträckan. En av bilarna gör en omkörning på höger sida, får sladd och kommer över på fel sida, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen, till TT.
Kommentarerna till artikeln i DN är inne på samma linje, det är politikerna som har blod på sina händer eftersom dom inte har byggt en säkrare väg. INGEN nämner hur dumt det är att köra om till höger, inte kunna hantera det och genom det orsaka en trafikolycka, utan det är vägens fel att det händer, eller rättare sagt bristen på mitträcke. Jag sätter en slant på att ett vajerräcke inte hade gjort någon som helst skillnad heller, om inte han som körde om hade en Messerschmitt möjligen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har man sett på maken, man kanske måste BÅDE vara nykter OCH anpassa hastigheten...
Alltså...vart är världen på väg?!

View attachment 479810


En liknande idiotuppmaning i GP idag:

– Hastighetsskyltarna är för en fin sommardag, och det är inte det vädret vi har nu, säger Emanuel Alvarez på Trafikverket.


Nähä...?


Plötsligt skall man inte "hålla" hastigheten längre.

Men att gå så långt som att påminna om vikten av att anpassa hastigheten, det vågar man inte.

Eller säga rakt ut att "nu kommer några dagar när du som lytt våra rekommendationer att köra på mindre lämpliga vinterdäck faktiskt skall ställa bilen hemma."

Avstånd? Övrig vinterrustning av bilen...?
Det finns massor att ta upp, men nivån når aldrig upp över det eviga "hastighet".

I 30 år har man tilltalat bilisterna som vore dom barn.
Droppen urholkar till sist stenen - nu är vi en bunt läppspelande bäbisar som måste matas med färdigtuggad puré för att inte sätta i halsen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var bättre förr :hihi :tummenupp :fyllisar
Fyllstyrning_20-talet.jpg

Det bör vara högre krav på förarförmågan och förståelse för hur fordonet uppför sig vid olika underlag.
Jag tycker att det ska vara straffbart att ligga för nära framför! :fakta
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja dom enda som kör i 50km är alla suvar vi andra håller 80-90 i dessa hemska 3 cm slask, dessutom stog 3 suv i diket på vägen hem med 160 liter diesel längst bak i Astra kombin med 3,5mm däck mönster på Nokia 8. He bar o åk.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En liknande idiotuppmaning i GP idag:




Nähä...?


Plötsligt skall man inte "hålla" hastigheten längre.

Men att gå så långt som att påminna om vikten av att anpassa hastigheten, det vågar man inte.

Eller säga rakt ut att "nu kommer några dagar när du som lytt våra rekommendationer att köra på mindre lämpliga vinterdäck faktiskt skall ställa bilen hemma."

Avstånd? Övrig vinterrustning av bilen...?
Det finns massor att ta upp, men nivån når aldrig upp över det eviga "hastighet".

I 30 år har man tilltalat bilisterna som vore dom barn.
Droppen urholkar till sist stenen - nu är vi en bunt läppspelande bäbisar som måste matas med färdigtuggad puré för att inte sätta i halsen.

Hastighetsmantrat "hålla hastigheten" är grunden i Nollvisionen. :fakta
Detta för att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada när bilisten krockar, passiv säkerhet. Att då börja "anpassa" hastigheten skulle kunna skapa frågor. Den aktiva säkerheten, att förhindra en olycka, ska ju inte behövas när skyltad hastighet är en "säker" hastighet?
Så "en bunt läppspelande bäbisar" är precis vad Tragikvärket vill ha, inte några kunniga, tänkande och körskickliga trafikanter som ifrågasätter.
Därför måste den som ifrågasätter framställas så här...


För oss på motorcykel är det viktigaste att undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Den passiva säkerheten med bra skydd minskar naturligtvis risken men en lyktstolpe eller ett räcke kan döda oss långt under skyltad "säker" hastighet om vi har otur...

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var bättre förr :hihi :tummenupp :fyllisar
View attachment 479813

Det bör vara högre krav på förarförmågan och förståelse för hur fordonet uppför sig vid olika underlag.
Jag tycker att det ska vara straffbart att ligga för nära framför! :fakta

Jag håller alldeles för ofta för kort avstånd till fordon som ligger bakom mig... :rodnar

Däremot till det framförvarande har jag inga problem! :hej
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hastighetsmantrat "hålla hastigheten" är grunden i Nollvisionen. :fakta
Detta för att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada när bilisten krockar, passiv säkerhet. Att då börja "anpassa" hastigheten skulle kunna skapa frågor. Den aktiva säkerheten, att förhindra en olycka, ska ju inte behövas när skyltad hastighet är en "säker" hastighet?
Så "en bunt läppspelande bäbisar" är precis vad Tragikvärket vill ha, inte några kunniga, tänkande och körskickliga trafikanter som ifrågasätter.
Därför måste den som ifrågasätter framställas så här...


För oss på motorcykel är det viktigaste att undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Den passiva säkerheten med bra skydd minskar naturligtvis risken men en lyktstolpe eller ett räcke kan döda oss långt under skyltad "säker" hastighet om vi har otur...



Jag höll med i resonemanget i filmen - helt logiskt! ända tills den där torra textrutan dök upp. Meh!

Vad Trafikverket inte har fattat är att det inte handlar om att höja från 80 till 90 över en sträcka om 10 mil.

Nej, om man istället räknar med att hålla "30+" överallt det är möjligt och säkert - och göra det större delen av dagen, då jädrar blir det tid över!

Jag har jobbat som surveyer under en period i mitt liv.
Världens bästa jobb. Säger somliga.
Aptrist, säger jag.

Åka till Gävle, stå en halv dag med händerna i fickorna för att kolla så ingen tappar något i backen under lastning, sätta sin signatur på ett papper - och köra hem igen.
Så. Jävla. Trist.

Det tråkiga kunde varieras på lite olika sätt, och en del uppdrag var mindre tråkiga än andra - och man fick göra massa grejer man inte hade en aning om hur det skulle utföras, men man var ju surveyer - underställd Gud endast.
Bara att se lagom barsk ut och ta fram blocket och notera lite grann emellanåt.
Egalt vad.

Jag var den ende som åkte hem mellan jobben. Alla andra tog veckolånga sejourer på hotell och levde loppan - och skrev reseräkningar så fingrarna blödde.

Jag upp tidigt, på plats i Hamn X, Industri Y eller Site Z i tid, hemma till middagen igen och fick något vettigt gjort hemmavid medans kollegorna i branschen klickade sig genom kanalutbudet på ett Scandic Dispair Hotel någonstans i ingenstans i väntan på en försenad båt.

Full fart spar verkligen tid.
Jag vet att det går på tvärs med Bilistverkets teser, men jag har levt hela mitt liv på det viset - och jag lever än.

...och då kanske ni förstår vilken otroligt kittlade upplevelse det är för mig varje gång jag måste begränsa mig för att köra en Ironbuttkörning.
Där kan man snacka om utmaning!
Men inte som folk kanske först tror...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag höll med i resonemanget i filmen - helt logiskt! ända tills den där torra textrutan dök upp. Meh!

Vad Trafikverket inte har fattat är att det inte handlar om att höja från 80 till 90 över en sträcka om 10 mil.

Nej, om man istället räknar med att hålla "30+" överallt det är möjligt och säkert - och göra det större delen av dagen, då jädrar blir det tid över!

Jag har jobbat som surveyer under en period i mitt liv.
Världens bästa jobb. Säger somliga.
Aptrist, säger jag.

Åka till Gävle, stå en halv dag med händerna i fickorna för att kolla så ingen tappar något i backen under lastning, sätta sin signatur på ett papper - och köra hem igen.
Så. Jävla. Trist.

Det tråkiga kunde varieras på lite olika sätt, och en del uppdrag var mindre tråkiga än andra - och man fick göra massa grejer man inte hade en aning om hur det skulle utföras, men man var ju surveyer - underställd Gud endast.
Bara att se lagom barsk ut och ta fram blocket och notera lite grann emellanåt.
Egalt vad.

Jag var den ende som åkte hem mellan jobben. Alla andra tog veckolånga sejourer på hotell och levde loppan - och skrev reseräkningar så fingrarna blödde.

Jag upp tidigt, på plats i Hamn X, Industri Y eller Site Z i tid, hemma till middagen igen och fick något vettigt gjort hemmavid medans kollegorna i branschen klickade sig genom kanalutbutbudet på ett Scandic Dispair Hotel någonstans i ingenstans i väntan på en försenad båt.

Full fart spar verkligen tid.
Jag vet att det går på tvärs med Bilistverkets teser, men jag har levt mitt liv på det viset - och jag lever än.

...och då kanske ni förstår vilken otroligt kittlade upplevelse det är för mig varje gång jag måste begränsa mig för att köra en Ironbuttkörning.
Där kan man snacka om utmaning!
Men inte som folk kanske först tror...
30+ är det man kan köra i UK på vägar som skulle varit 70-skyltade i Sverige. Naturligtvis bara om det är möjligt och säkert. Dessutom har de ett flyt där som majoriteten av svenska trafikanter saknar. När det är lite trafik är det väldigt trevlig hojkörning i god fart om det är lite krokigt!:kär
På Isle of Man är det fri fart på delar av vägnätet men där kör jag inte fort för att ta mig fram utan mera känslan! 60-skyltat, 96kph, ut ur Gooseneck under tävlingsveckorna känns långsamt men sedan kan man gasa lite mer än Tragikvärket rekomenderar. :kär
Jag kör minst 100 långsammare i Quarry bends än de som tävlar men så är vägen inte avstängd heller...

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
30+ är det man kan köra i UK på vägar som skulle varit 70-skyltade i Sverige. Naturligtvis bara om det är möjligt och säkert. Dessutom har de ett flyt där som majoriteten av svenska trafikanter saknar. När det är lite trafik är det väldigt trevlig hojkörning i god fart om det är lite krokigt!:kär
På Isle of Man är det fri fart på delar av vägnätet men där kör jag inte fort för att ta mig fram utan mera känslan! 60-skyltat, 96kph, ut ur Gooseneck under tävlingsveckorna känns långsamt men sedan kan man gasa lite mer än Tragikvärket rekomenderar. :kär
Jag kör minst 100 långsammare i Quarry bends än de som tävlar men så är vägen inte avstängd heller...



Quarry är faktiskt ett litet nirvana på Ön, ett ställe där alla bitar faller på plats och kurvradierna känns som dom är satta av en Michelangeo som just funnit det gyllene snittet och vill bjuda oss på total harmoni för en liten, liten stund.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en fyraårig grabb, och vi är ute och knatar över stock och sten så ofta det går. Han har oftast vidöppna spjäll, att gå är inte hans grej, han springer helst, väntar in pappa, sprintar en bit till, springer tillbaka till pappa osv. Men, han har lärt sig att anpassa hastigheten till underlaget, är det isigt, både synlig is och sån som döljer sig under ett lager pudersnö, då saktar han in, och varnar pappa för isen. Han går försiktigt, med korta steg, och när han är ute på mark med bra grepp är det full mutter igen.

Om en fyraåring klarar av att förstå att olika väglag skapar olika förutsättningar, som kräver olika anpassningar av beteendet, då är det för mig ett mysterium att normalbegåvade vuxna människor inte kan göra samma sak. Och än mer att myndigheter inte förstår det, utan istället sprider budskapet att inget ska anpassas, utan att man maniskt ska hålla hastigheten till varje pris. Och man vinner inget på högre hastighet, om det inte är höghastighetståg då förstås.

Om nu 90kmh är totalt livsfarligt, kan man anmäla Tragikvärket för framkallande av fara för annan, allmänfarlig vårdslöshet eller så, för det finns ju vägar med både 100, 110 och 120kmh? Då kanske ljust går upp för allmänheten vilka stolligheter dom håller på med?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har en fyraårig grabb, och vi är ute och knatar över stock och sten så ofta det går. Han har oftast vidöppna spjäll, att gå är inte hans grej, han springer helst, väntar in pappa, sprintar en bit till, springer tillbaka till pappa osv. Men, han har lärt sig att anpassa hastigheten till underlaget, är det isigt, både synlig is och sån som döljer sig under ett lager pudersnö, då saktar han in, och varnar pappa för isen. Han går försiktigt, med korta steg, och när han är ute på mark med bra grepp är det full mutter igen.

Om en fyraåring klarar av att förstå att olika väglag skapar olika förutsättningar, som kräver olika anpassningar av beteendet, då är det för mig ett mysterium att normalbegåvade vuxna människor inte kan göra samma sak. Och än mer att myndigheter inte förstår det, utan istället sprider budskapet att inget ska anpassas, utan att man maniskt ska hålla hastigheten till varje pris. Och man vinner inget på högre hastighet, om det inte är höghastighetståg då förstås.

Om nu 90kmh är totalt livsfarligt, kan man anmäla Tragikvärket för framkallande av fara för annan, allmänfarlig vårdslöshet eller så, för det finns ju vägar med både 100, 110 och 120kmh? Då kanske ljust går upp för allmänheten vilka stolligheter dom håller på med?
Du behöver inte anpassa farten. Det är meningen att din bils säkerhetssystem ska ordna alla faroro som lurar. Du vet fjamtiden är här kompis!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och man vinner inget på högre hastighet, om det inte är höghastighetståg då förstås.

Perfekt, jag ska använda det argumentet nästa gång det grinas över att det inte blev några höghastighetståg i södra sverige...

"Trafikverket säger att man tjänar aldrig någon tid på att köra fortare, det är bara något man inbillar sig"
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du behöver inte anpassa farten. Det är meningen att din bils säkerhetssystem ska ordna alla faroro som lurar. Du vet fjamtiden är här kompis!
Helt rätt, det är grunden i Noll Vision. :fakta
Vi kan inte undvika olyckor, aktiv säkerhet, däremot kan den passiva säkerheten rädda bilisten från död eller allvarlig skada. :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top