Noll vision - i praktiken

Jag bodde i Göteborg ett år och på nyårsnatten kom det 30 cm snö. Vad gjorde de då, jo de saltade skiten!!!! Fyra dagar senare var det fortfarande 30 cm snö men i form av snorhal snömodd...:gnissla
*klipp*
Det där har att göra med upphandlingen skulle jag tro.
Det är lätt att lägga in ett krav av typen "entreprenören ska använda spridar-utrustning som loggar tid/plats/applicerad mängd sand/salt".
Sånt kan man kravställa och sedan följa upp, kopplat till vite såklart.
Inget indikerar "handlingskraft i offentlig upphandling" på samma sätt som ett hot om rejält vite! #KlappPåAxeln

Betydligt svårare att följa upp att "snöbladet var inte bara nedsänkt, det gjorde dessutom sitt jobb"...

Kort sagt faller det in i kategorin "Som man frågar får man svar"...
 
Har insikterna börjat landa?



På E6an utanför Falkenberg demonterar man nu vajerräckena och bygger riktigt.

IMG_20221126_090043.jpg

Smidig rivning: man kapar alla vajrar manuellt i lagom längd medans dom sitter kvar i ståndarna, och sedan kommer en kranbil med grip, nyper tag i vajerpaketet och hivar upp det på flaket.

Annan bil lyfter upp stolparna och sedan är det fritt fram för en hjulgrävare att dra av grässvålen genom att bara backa med skopan i flytläge.

Klart att sätta ny W-balk på Sigmaståndare - på båda sidor, så klart.

Den gamla lösning var en katastrof.
För dåligt räcke för långt ner i dikesdalen.
Fel navföljarhöjd gav ett räcke som allt för många personbilar helt enkelt flippade över i fart.

Vad värre är: flera lastbilsförare har förolyckats på sträckan när vajerräcket formligen styrt lastbilen in i bropelarna i mitten.

En felaktig räckeslösning har alltså fungerat som infångare i stället för avvisare.

År efter år. Räcket räddar liv, inte snack om det.
Men en felaktig utformning tar även liv.
Yrkesförare och motorcyklister specifikt.

Man byggde om räcket för några år sedan: tog bort vajern några 100 meter från varje övergång och ersatte med riktigt räcke.

Nu försvinner vajern helt och hållet.
Undrar hur många som dött i onödan?

På grund av Trafikverkets prestigelåsningar och halsstarrighet.

Skämmes, ta mig fan.
 
Det här är faktiskt lite glädjande, och man får ju hoppas att att det får några att tänka till: https://www.gd.se/2022-11-26/man-doms-efter-han-korde-bil-med-oskrapade-rutor--orsakade-skada

Rutorna på bilen var oskrapade. Trots det körde mannen – och krockade. Han döms nu efter händelsen.
Text:
Lisa Selander

79575391-c21a-4859-8d80-087de3bc9ca4.jpeg

Dom, trafikolycka. Bild från olycksplatsen. Källa: Uppsala tingsrätt.

Mannen körde på Gävlevägen i Skutskär i februari i år. Han körde då med oskrapade bilrutor. Färden slutade med att mannen körde upp på en refug och in i en vägskylt.
Tingsrätten bedömer i och med att han inte hade skrapat rutorna så tog han en medveten risk. Efter olyckan lämnade han platsen utan att meddela vad som hänt.
Bland bevisningen finns fotografier från olycksplatsen och även vittnen som sett olyckan. Ett av vittnena var en polis.
Mannen anmälde olyckan till Trafikverket först dagen efter. Tingsrätten bedömer att mannen direkt borde ha anmält olyckan, och inte väntat.
Han döms för smitning från trafikolycksplats och vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Häromkring är det ju nästan mer regel än undantag att man åker runt med oskrapade/immiga/översnöade rutor. Ofta ser man inte förarens ansikte rakt framifrån eller genom sidorutan :dummer Sen kanske det inte spelar någon roll i slutändan i och för sig, eftersom dom sitter och fipplar med mobilen i alla fall.

Jag har också noterat att färre och färre stannar vid stoppskylt, släpper fram fotgängare vid övergångsställen osv. I bästa fall saktar man ner lite och glider förbi precis bakom, så pausar man lite blir man påkörd. Vi har en 40-skyltad genomfartsled i området, med en kulle helt utan möjlighet att se mötande. Där kör folk om, för att bilen framför håller skyltat. Stressen i trafiken växer enormt, och lösningen på det verkar inte vara att skapa förståelse för risker utan att sänka hastighetsgränserna ännu mer :huvet

Och ja, det är många som har sommardäck fortfarande, jag hörde en kvinna i affären senast igår som glatt berättade för sin väninna att hon hade sommardäck, och det gick så bra så. Suck...
 
En barndomskompis far fick faktiskt böter för en liknande förseelse för en herrans massa år sedan. Inte för att han hade oskrapade rutor eller dålig sikt, men väl meterdjup snö på taket…på en vit VW 1600 Fastback, så att hela ekipaget såg ut som en mobil snöhög…

Kärringen du beskriver har säkert modern bil med en herrans massa säkerhetssystem och airbag, bältessträckare och krockbalkar. Dessutom är hon säkert mån om att hålla hastigheten, för Trafikverket säger ju att annars dör hon…Men den viktigaste egenskapen av alla - att ha tillräckligt hög friktion mellan däck och underlag - ja, den skiter hon gladeligen i…
 
Efter 5 år börjar man fundera över varför sommarvägar blir hala som vintervägar...


Det statliga forskningsinstitutet VTI har genomfört en förstudie där man undersökt orsaken till hur det kommer sig att landsvägar och trafikleder drabbas av fenomenet att de blir polerade – det vill säga helt släta.

Detta sedan ett flertal svårförklarade olyckor inträffade under hösten 2018 på E4/E20 där vägbanan uppfattades som slirig.



Intressant att jakten på de i vissa kretsar så förhatliga dubbdäcken vintertid kan ge konsekvenser för trafiksäkerheten sommartid. :eek:
Tingvall var fö. en av de falska profeterna som skickade irrbloss genom att påstå att dubbdäck inte behövdes om man hade DSC på bilen. Idiot!


Och, kom gärna ihåg hur Trafikverket ställde sig rygg mot rygg med sina entreprenörer och slog igång förnekelsemaskineriet när trafikanter larmade om att vägar kunde vara hala som is mitt i sommaren, och motorcyklister körde omkull på grund av bristande friktion och lämlästades eller rent av omkom mot Trafikverkets dödsräcken:

'Nähä-häe-då, här är inget fel på vägen eller underhållet, kontrollen eller rutinerna.
Allt är kalas - det är bara folk som inte håller hastigheten som dör.
Cirkulera! Här finns inget att se.'

Tragikverkets strutssektion sköter kommunikationen utåt, sengångaravdelningen tillsätter en utredning.

Samtliga har skavsår på knogarna.
 
Last edited:
Efter 5 år börjar man fundera över varför sommarvägar blir hala som vintervägar...






Intressant att jakten på de i vissa kretsar så förhatliga dubbdäcken vintertid kan ge konsekvenser för trafiksäkerheten sommartid. :eek:
Tingvall var fö. en av de falska profeterna som skickade irrbloss genom att påstå att dubbdäck inte behövdes om man hade DSC på bilen. Idiot!


Och, kom gärna ihåg hur Trafikverket ställde sig rygg mot rygg med sina entreprenörer och slog igång förnekelsemaskineriet när trafikanter larmade om att vägar kunde vara hala som is mitt i sommaren, och motorcyklister körde omkull på grund av bristande friktion och lämlästades eller rent av omkom mot Trafikverkets dödsräcken:

'Nähä-häe-då, här är inget fel på vägen eller underhållet, kontrollen eller rutinerna.
Allt är kalas - det är bara folk som inte håller hastigheten som dör.
Cirkulera! Här finns inget att se.'

Tragikverkets strutssektion sköter kommunikationen utåt, sengångaravdelningen tillsätter en utredning.

Samtliga har skavsår på knogarna.

Tycker det var intressant att man vill förbjuda dubbdäcken av miljöskäl, som i Oslo där man skyllde luftföroreningen på dubbdäcken. Nu 15 år senare så är luften precis lika full av partiklar som innan eftersom man konstaterat att partiklarna kommer från Ruhrområdet i Tyskland... ;)

Läste precis att Helsingfors ska göra samma sak som norrmännen, och svenskarna på Hornsgatan. Är det ingen politiker som läser forskarrapporterna?
 
Tycker det var intressant att man vill förbjuda dubbdäcken av miljöskäl, som i Oslo där man skyllde luftföroreningen på dubbdäcken. Nu 15 år senare så är luften precis lika full av partiklar som innan eftersom man konstaterat att partiklarna kommer från Ruhrområdet i Tyskland... ;)

Läste precis att Helsingfors ska göra samma sak som norrmännen, och svenskarna på Hornsgatan. Är det ingen politiker som läser forskarrapporterna?
Nä, riktiga fakta är överreklamerat...
 
Tycker det var intressant att man vill förbjuda dubbdäcken av miljöskäl, som i Oslo där man skyllde luftföroreningen på dubbdäcken. Nu 15 år senare så är luften precis lika full av partiklar som innan eftersom man konstaterat att partiklarna kommer från Ruhrområdet i Tyskland... ;)

Läste precis att Helsingfors ska göra samma sak som norrmännen, och svenskarna på Hornsgatan. Är det ingen politiker som läser forskarrapporterna?

Politik baserad på vetenskap...? Nä, nu får du väl ändå ge dig...Hur skulle det se ut...?

Vi har precis blivit av med ett parti som sakta men säkert dödar den lille människan med verkanslösa symbolhandlingar...och fått dem ersatta med en samling klåpare som inte ens kan läsa fakta innantill innan man lovar vitt och brett...

Same shit different color, men knappast baserat på vetenskap.
 
Intressant, var läste du det? Den här artikeln säger precis motsatsen, https://www.iqair.com/norway/oslo Nota bene jag säger INTE att du har fel undrar bara vilken din källa är?

Det beror väl mycket på vilken partikelstorlek man mäter...

 
En hel del bortklippt...

Tragikverkets strutssektion sköter kommunikationen utåt, sengångaravdelningen tillsätter en utredning.

Samtliga har skavsår på knogarna.
Strutssektion? Är det månntro den som ansvarar för driften av verklighetsförvrängaren? För de måste väl ha en sådan?
 
Last edited:
Fast han sa ju också att fyrhjulsdrivna bilar hade kortare bromssträcka än tvåhjulsdrivna...

Även solen har fläckar... :) Men han har en trevlig syster :)

Jag har letat efter det uttalandet? Jag hittar artiklar om skillnad mellan fram- och bakhjulsdrift, och kolfierbromsar, och en j-vla massa om dubbdäck kontra dubbfritt. Har du en länk till artikeln om fyrhjulsdrift?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top