Noll vision - i praktiken


Svensk blekmedia har dragit en barmhärtighetens slöja över loggan på bilen, men det förtjänar sannerligen att nämnas att detta runkmonster var anställd i den nu så vanliga kedjan: Bemanningsbolag (tyskt) som hyrde ut personen till Heisterkamp - ett holländskt företag som bara levererar själva dragbilstjänsten.
Dragbilstjänsten i sin tur hyrdes in av megaspeditören Schenker, som ägs av Deutsche Bahn.

Känns det inte som något går förlorat i dessa långa kedjor...?

Hur som helst; med lite kreativitet kunde tröttmedia här fått till en rubrik i stil med:

Tyska Staten skickar sexgalningar som dödspiloter mot Sverige!

Känns inte helt fel, faktiskt...
 
Hur som helst; med lite kreativitet kunde tröttmedia här fått till en rubrik i stil med:

Tyska Staten skickar sexgalningar som dödspiloter mot Sverige!

Tycker du har lite höga tankar om den svenska journalistkåren! :fakta

Men dom har väl en tipstelefon, och så belönar dom tipset (vilket inte är troligt) så kan du ju alltid skänka pengarna till SMC:s skadefond.

/A
 
Här i byn håller de på att bygga om och reducera antalet på-/av-farter, på E4an till en tredjedel. Resultatet blir att trafiken inne i byn bland lekande barn ökar eftersom antalet personkilometer ökar till uppskattningsvis det dubbla. Den tunga trafiken ökar nog med 5 gånger eftersom företagaren med tunga fordon helt enkelt nu måste köra genom hela byn.

Antalet bilar som ska av och på E4an är naturligtvis konstant.

Vägverket anser dock att dom ökat säkerheten även om jag tror att dom bara flyttat riskerna från E4an in till byn.
 
Noll Vision, och ett av resultaten - räknat från millennieskiftet:


66 motorcyklister slaktade mot Trafikverkets dödsräcken.

Hur många dessutom allvarligt skadade? Lemlästade för livet?
Skamligt många!
 
Noll Vision, och ett av resultaten - räknat från millennieskiftet:


66 motorcyklister slaktade mot Trafikverkets dödsräcken.

Hur många dessutom allvarligt skadade? Lemlästade för livet?
Skamligt många!

Tragiskt...

Helt off topic - men kanske en smula viktigt ändå då vi vill få fram att det är många av oss som strukit med - heter det inte motorcyclists i plural..?
 
Noll Vision, och ett av resultaten - räknat från millennieskiftet:


66 motorcyklister slaktade mot Trafikverkets dödsräcken.

Hur många dessutom allvarligt skadade? Lemlästade för livet?
Skamligt många!

Kan inte trycka på gilla, det är bara tragiskt... Noll Vision har räddat 80 bilister per år på 66 motorcyklisterns bekostnad. Människors lika värde? Inte hos Tragikvärket... :(
 
Tragiskt...

Helt off topic - men kanske en smula viktigt ändå då vi vill få fram att det är många av oss som strukit med - heter det inte motorcyclists i plural..?


Visst är det så. Någon har missat pluralformen.
Tipsa henne! Hennes emailadress dyker upp i slutet av filmen.


Det som jag reagerar på är att det är otroligt många som stryker med ute på de stora vägarna: Europavägarna - de "allra säkraste" TEN-T vägarna som EU är med och betalar del av, för att dom skall vara säkra för ALLA trafikanter. http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t-guidelines/project-funding/index_en.htm

Enter Trafikverket, så blir det dödsräcken för hela slanten istället.
 
Nå, filmen gjorde tydligen avsedd verkan nere på Intermot i Köln i vart fall. Den skapade starka reaktioner, och trafikforskare, myndighetspersoner, tillverkare, politiker och beslutsfattare fick något att tänka på.
Den ingick i ett föredrag som SMC höll på temat hur räcken lämpliga för alla trafikanter bör se ut, ställt mot de svenska dödsräckena och utfallet av dem.

Tyvärr är det denna vägen man få ta, nu när Sverige - tack vare Trafikverkets halsstarrighet inte är världsledande i trafiksäkerhet längre. Informera resten av världen, och försöka skapa opinion på det viset istället.

Tala med Trafiksäkerhetsverket går ju inte alls. Ytterligare fler länder behöver komma ikapp och förbi på världsrankningen innan Sverige slutligen inser att vi är ute på helt fel väg.


Presentationen som .pdf här:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...r och skrifter/09 00 IFZ 2016 Maria.pdf

Mer att läsa här:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-i-talarstolen-pa-global-trafiksakerhetskonferens/
 
Framtiden rycker närmare.

På SMCs forum har det lagts upp en länk till en survey som vill sälja in fördelarna med fordon som tar över kommandot när vi själva inte duger.

http://forum.svmc.se/showthread.php?10406-Svara-p%E5-enk%E4t-om-automatiserad-k%F6rning


Ticka "motorcykel" och svara när du tycker att din motorcykel skall reducera effekten för dig.
När du fryser? När du verkar vara trött?
Skulle kunna tänka mig att det finns en massa andra "bra" tillfällen när effekten skall strypas ytterligare:
kanske när man växlar trots att fram- och bakhjulens hastighet inte längre stämmer överens...? :fakta

Vem skall på sikt återställa effekten? Skall man tvingas limpa tillbaka till en polisstation, där dom tömmer dina loggade data - och bötfäller dig därefter, innan man på nåder återställer effekten?
Tre gånger max, kanske? Sedan får man man nöja sig med 11kW ur sin R1a i ett år?

Den nya tekniken ger klåfingriga beslutsfattare oanade möjligheter att pilla på det som borde vara vår integritet.

...och, nyttiga idioter drömmer upp idealscenarion som i undersökningen jag länkar till ovan.
"Det vore väl bra om motorcykeln kunde ta hand om kylan...?"

Folk klickar "ja" och plötsligt finns det underlag som säger att "användarna har efterfrågat dessa funktioner".

De fuck vi har!

Men så kommer det att låta.

Frågorna är egentligen bara:
Hur bär vi oss åt för att skjuta upp det hela så länge som möjligt?
Hur minimerar vi skadeverkningarna?
Hur kan vi få motorcykeln att fortsätta vara motorcykel?
 
Det där var en lömsk undersökning. Man fick tydligen inte tycka att inget av alternativen var okej, utan var tvungen att fylla i något.
 
Jag svarade på enkäten och kommer se till att så många som möjligt gör det.
Vår största fördel är ju att vi kan bilda opinion mot denna utveckling.
Etablissemanget brukar ju va svaga för opinion! (Iallafall vär det är valår..) :va
 
Vad i hela hellböbbö var det jag precis svarade på!? :va

Varför kan jag välja flera olika körkortstyper, men bara en fordonstyp? Varför är det stavningsfel och grammatiska missar i enkäten? Varför tror de att vi vill bli skjutsade som decerebrerade labråttor istället för att köra själva?

Och vad är det här?

"På tillbakavägen sjunker temperaturen och han blir stressad samt utmattad. Brunos motorcykel, som kan mäta hur han känner sig, informerar honom om att hans kroppstemperatur inte längre är komfortabel och varnar honom genom hans handskar och en skärm om att ta en paus snart. Bruno informeras om nästa rastplats. Om situationen blir kritisk, går hans motorcykel in i ett återhämtningsläge med begränsade prestanda och sätter på varningsblinkersen för att varna andra fordon runt."

Hur mäter hojen kroppstemperaturen? Med en rektaltermometer? Och vem avgör vilken temperatur just jag upplever som komfortabel? Och om det nu är kallt ute, är det då vettigare att tvinga mig att stanna och stå still och frysa tills hojen återställt sensorn, eller är det bättre att jag får fortsätta hemåt?

Så här känner jag när det gäller den där enkäten: :huvet



Det där var en lömsk undersökning. Man fick tydligen inte tycka att inget av alternativen var okej, utan var tvungen att fylla i något.

Det jag svarade mest var "Annat: Jag vill inte ha automatiserade funktioner!"
 
Last edited:
Vad i hela hellböbbö var det jag precis svarade på!? :va

Varför kan jag välja flera olika körkortstyper, men bara en fordonstyp? Varför är det stavningsfel och grammatiska missar i enkäten? Varför tror de att vi vill bli skjutsade som decerebrerade labråttor istället för att köra själva?

Och vad är det här?

"På tillbakavägen sjunker temperaturen och han blir stressad samt utmattad. Brunos motorcykel, som kan mäta hur han känner sig, informerar honom om att hans kroppstemperatur inte längre är komfortabel och varnar honom genom hans handskar och en skärm om att ta en paus snart. Bruno informeras om nästa rastplats. Om situationen blir kritisk, går hans motorcykel in i ett återhämtningsläge med begränsade prestanda och sätter på varningsblinkersen för att varna andra fordon runt."

Hur mäter hojen kroppstemperaturen? Med en rektaltermometer? Och vem avgör vilken temperatur just jag upplever som komfortabel? Och om det nu är kallt ute, är det då vettigare att tvinga mig att stanna och stå still och frysa tills hojen återställt sensorn, eller är det bättre att jag får fortsätta hemåt?

Så här känner jag när det gäller den där enkäten: :huvet

Haha! Vilken rolig sketch en skulle kunna göra.

Dator: Din kroppstemperatur är låg
Förare: Ne, men det känns lugnt
Dator: Nu bromsas effekten..
Förare: Men va fan!. jag e ju mitt i en omkörnig..PANG
Dator:Du har kört av vägen..
 
Sopig undersökning, stavfel här och var, dåliga översättningar, undersökning som är vinklad till de automatiserade systemens fördelar, nej fy farao är det sånt här som används när EU och andra myndigheter tar beslut om sådant?? :zpy
 
Sopig undersökning, stavfel här och var, dåliga översättningar, undersökning som är vinklad till de automatiserade systemens fördelar, nej fy farao är det sånt här som används när EU och andra myndigheter tar beslut om sådant?? :zpy

Gillar man inte EU så kan man tycka att EU fungerar så men tyvärr är det ofta vinklat även när EU eller myndigheter inte är inblandade...:(
 
Hur mäter hojen kroppstemperaturen? Med en rektaltermometer? Och vem avgör vilken temperatur just jag upplever som komfortabel? Och om det nu är kallt ute, är det då vettigare att tvinga mig att stanna och stå still och frysa tills hojen återställt sensorn, eller är det bättre att jag får fortsätta hemåt?
Då externa mätningar visat sig vara opålitliga så finns det i dagsläget inget säkert sätt att mäta kroppstemperaturen per automatik. Därför kommer det att kalkyleras en på en differens mellan ideal kroppstemperatur, omgivande lufttemperatur och hastigheten du färdas i. När denna teoretiskt understiger ett givet värde skickas en signal till ett konsultföretag som startats enkom för detta syfte.

Konsultföretaget är startat och leds av Claes Tingvall. Så när Claes får signalen hoppar han i bilen och möter upp hojen enligt dess GPS-koordinater. En fingermätning från Claes sker i farten rektalt på dig via sidofönstret på bilen. Om din kroppstemperatur är lägre än accepterat så stannar ni på första parkeringsficka varpå Claes gemytligt kramar dig tills du återfått värmen. Naturligtvis under upprepade temperaturmätningar. :7peta

Bortsett från en säkrare trafikmiljö ger detta också närhet åt ensamma människor samt information om din prostata är frisk.

Varning: Inlägget innehåller alternativa sanningar.
 
Fan vad trött jag blir. Låt mig köra hoj ifred.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top