Noll vision - i praktiken

Jag vetefan, med dom politikerna vi har skulle det nog funka bättre att stöpa nån av dom i träck varje vecka ändå. Klarar inte av att se mona islam stå och hånfullt låtsas be om ursäkt o.s.v längre.
Doldisarna på transportstyrelsen skulle man ställa i skampåle på torg och skriva ner exakt vad dom fått betalt för att göra sina uppdrag, vad dom kostat i skattepengar, samt resultatet. Sen kan medborgarna få välja själva om dom vill spotta eller inte. Lobbying borde vara totalförbjudet, likställt bestickning. Informering däremot.

Transportstyrelsen...?

Säkert skyldiga till något dom med, men noll vision är det Trafikverket som ansvarar för.
 
Transportstyrelsen...?

Säkert skyldiga till något dom med, men noll vision är det Trafikverket som ansvarar för.
Jag som tyckte jag hängde med i tiden och sa transportstyrelsen istället för vägverket.
Vägverket fungerade ju ganska bra?
Minns inte hälften så många potthål och slangbilslagningar i min ungdom som nuförtiden..
Hur många miljarder har lagts på att omstrukturera och försämra och byta namn på myndigheter på sistone?
 
Brandmannen strök med :-(

Det var det djävligaste ... Vajern som skulle rädda liv tog livet av en ur räddningsstyrkan.Helt otroligt.Stackars anhöriga. :(

Senast igår så färdades jag i Skåne under några mil med denna vajer nära mitt vänsterben och förstod lätt vad den kunde göra med min kropp om jag kom för nära.Uppriktigt sagt trött på denna dårskap som mc förare.

Får väl böja sätta upp små skyltar på dessa vajerräcken om att här riskerar mc förare samt räddningspersonal svår kroppsskada eller död om de hamnar i vajern.
 
Last edited:
Jag som tyckte jag hängde med i tiden och sa transportstyrelsen istället för vägverket.
Vägverket fungerade ju ganska bra?
Minns inte hälften så många potthål och slangbilslagningar i min ungdom som nuförtiden..
Hur många miljarder har lagts på att omstrukturera och försämra och byta namn på myndigheter på sistone?

Vägverket skötte vägarna, SJ skötte sina egna spår, Trafiksäkerhetsverket skötte - japp, trafiksäkerheten, körkortsregister mm.

Sedan började cirkusen.
Trafiksäkerhetsverket lades ner, Trafikverket bildades, och där bakades Vägverket och Banverket ihop till en ickefungerande kökkenmödding.
Man lade till ett "hänsynsmål" med säkerhet, miljö och hälsa - och därpå tillförde man även Rikstrafiken som ytterligare ett ansvarsområde.

Självklart finns det då inte tid längre till att fixa vägar eller järnvägar, och Trafiksäkerhetsverkets arbete - som tidigare omfattat alla sorts trafikanter reducerades nu till ett enkelspårigt försök att rädda bilister i personbilar från att döda andra bilister i personbilar.

Vem var då supermänniskan som sattes till Generaldirektör till denna megamyndighet, med en budget i höjd med Försvarets?

Gunnar Malm.

Mannen med ett trackrecord som skulle förskräcka vemsomhelst helst inom privat sektor.
Den gubben sätter man till att knyta ihop säcken, och här befinner vi oss nu.


Tittar man högre upp i hierarkin så ser man hur otroligt liten betydelse vägar, kommunikationer och trafiksäkerhet egentligen tillmäts: vår nuvarande infrastrukturminister har inte ens gymnasieskola i bagaget.
Hon hoppade av 2-årig social linje, och ingen vet riktigt vad hon gör som ansvarig minister.

Så, ursäkta mig.
Jag behövde :zpy lite.
 
skrämmande det där med ministrar som sitter på stolar dom inte borde sitta på. men jag tror att serien "house of cards" går att aplicera ganska bra på den svenska regeringen. den som är bäst på att ljuga och manipulera kommer längst.
 
Problemet här är att deras försumlighet är farlig och kriminell, och vi, deras uppdragsgivare har ingen möjlighet att utkräva ansvar. Hade jag köpt en tjänst typ noll vision och fått detta miserabla resultat hade huvuden fått rulla. Helst hade ansvariga aldrig fått ett jobb igen. Kanske på mcdonken på sin höjd.
 
Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal:huvet
Far omkring som slagskepp på våra vägar.

Det är inte svenska åkare som kör onykta, dessutom finns det knappt svenska åkare kvar. Allt man ser på vägen är LT, LV, PL, BG, RU, TR.

Finns heller inget som hindrar dessa att starta lastbilen på morgonen nykter och sen inte stänga av den.
 
Last edited:
Gunnar Malm.

Mannen med ett trackrecord som skulle förskräcka vemsomhelst helst inom privat sektor.
Den gubben sätter man till att knyta ihop säcken, och här befinner vi oss nu.
Jepp, och under sammanslagning och omorganisation skulle det tillsättas förändringsbenägna chefer som tutades i mantrat att TrV ska vara den "Renodlade beställaren" och bara beställa på funktion för att främja innovationen på den svenska entreprenadmarknaden. Resultatet är chefer som inte kan den verksamhet de är satta att styra och upphandlingar där man inte har rätt kunskap så man vet vad man egentligen beställer.

Den störst innovationen man sett hittills från entreprenadmarknaden är hur man maximerar sina vinster på TrV's budget.
 
Jepp, och under sammanslagning och omorganisation skulle det tillsättas förändringsbenägna chefer som tutades i mantrat att TrV ska vara den "Renodlade beställaren" och bara beställa på funktion för att främja innovationen på den svenska entreprenadmarknaden. Resultatet är chefer som inte kan den verksamhet de är satta att styra och upphandlingar där man inte har rätt kunskap så man vet vad man egentligen beställer.

Den störst innovationen man sett hittills från entreprenadmarknaden är hur man maximerar sina vinster på TrV's budget.

Återigen är Gillaknappen fel, här skulle det vara Håller med.

Tyvärr är det här någonting som genomsyrar samhället.

Det är, i min värld, bättre att göra jobbet själv än att lägga ner lika mycket arbete på att se till att någon annan gör jobbet. Dubbel lönekostnad eftersom både beställare och utförare ska ha betalt. Men när beställarna är tjänstemän som inte kan utföra jobbet själva kommer det att bli svårt att ändra.:(

Det ryktas om att det fortfarande är lika många som jobbar på det som förut var Banverket. Men när det var Banverket, som var banavdelningen på SJ innan slakten började, gjordes det mesta jobben av banverksanställda. Nu är de bara beställare... Billigare för skattebetalarna?
 
Men det är väl just noll vision de har?

Pratar vi nollvision så är de dock totalt ute och snurrar..

Men siffrorna visar ju att de har rätt! :fakta
Och idag är siffrorna det viktigaste... :(

Och inslag på nyheterna som visar att Sverige med Noll vision är världsledande när det gäller trafiksäkerhet förstärker mantrat.

När jag diskuterat trafiksäkerhet och är emot Noll vision tror många att jag är emot trafiksäkerhet. :va
Så illa är det att mantrat i Noll vision slagit igenom hos Svensson som inte är engagerad.
För inte kan väl våra styrande försöka lura oss, de vill ju oss väl? :va

Hur kan jag vara emot trafiksäkerhet om jag överlevt på SportHoj i 35 år? :dummer
 
Det var det djävligaste ... Vajern som skulle rädda liv tog livet av en ur räddningsstyrkan.Helt otroligt.Stackars anhöriga. :(

Senast igår så färdades jag i Skåne under några mil med denna vajer nära mitt vänsterben och förstod lätt vad den kunde göra med min kropp om jag kom för nära.Uppriktigt sagt trött på denna dårskap som mc förare.

Får väl böja sätta upp små skyltar på dessa vajerräcken om att här riskerar mc förare samt räddningspersonal svår kroppsskada eller död om de hamnar i vajern.
Jag tror nästan ibland att vajern är där för att skrämma och terrorisera oss tvåhjulsbusar och icke önskvärda trafikanter till lydnad..
 
Jag tror nästan ibland att vajern är där för att skrämma och terrorisera oss tvåhjulsbusar och icke önskvärda trafikanter till lydnad..

Fel fel!!
Kolla på bilden här - http://www.towardszerofoundation.org/towardszero/#roads av en säker väg!

Texten bredvid bilden av vajerräcket:
"Barriers can help prevent crashes which can result in very severe injuries or death, namely run off road and head on crashes."

Så sprids sanningen om en "säker väg" över det mesta av planeten!

Enligt lite gamla siffror så ska det köra runt räknad 300 000 000 motoriserade tvåhjulingar på planeten.
Om vi sedan har lite större länder som Indien, Indonesien, och en del Latin Amerikanska länder vart tvåhjulingarna är excellent större än 4-hjuliga bilar till antal - Då är det kanske dags att den etablerade del av trafiksäkerhets världsordningen, börjar att se över hur man definierar en säker väg!

Sedan mitt förre inlägg - har jag råkat kommunicera med Världsbanken, som tittade på mig som jag kom från en annan planet!
Tills han med hög röst sa;

"Du har rätt, detta är ett mäktigt problem, hur löser vi detta?"
 
Fel fel!!
Kolla på bilden här - http://www.towardszerofoundation.org/towardszero/#roads av en säker väg!

Texten bredvid bilden av vajerräcket:
"Barriers can help prevent crashes which can result in very severe injuries or death, namely run off road and head on crashes."

Så sprids sanningen om en "säker väg" över det mesta av planeten!

Enligt lite gamla siffror så ska det köra runt räknad 300 000 000 motoriserade tvåhjulingar på planeten.
Om vi sedan har lite större länder som Indien, Indonesien, och en del Latin Amerikanska länder vart tvåhjulingarna är excellent större än 4-hjuliga bilar till antal - Då är det kanske dags att den etablerade del av trafiksäkerhets världsordningen, börjar att se över hur man definierar en säker väg!

Sedan mitt förre inlägg - har jag råkat kommunicera med Världsbanken, som tittade på mig som jag kom från en annan planet!
Tills han med hög röst sa;

"Du har rätt, detta är ett mäktigt problem, hur löser vi detta?"

Låter som att du talat med gud!
Heter han världsbanken nuförtiden? :)

Edit: Har den där fina Towardszero stiftelsen aldrig hört talas om fordonet motorcykel undrar man?
Det där tvåhjuliga, där man sitter oskyddad mot elementen, och riskerar finstrimling mot dessa "barriärer"?
 
Last edited:
undrade också om det var särskrivet med flit

Yes Box! Här använder vi fulknep för att få reaktion.







Trafikverkets vägar dödar sina trafikanter:

image.jpg

Photo credit: Henrik Åslund/HS-Foto.
Bilden lånad från http://www.gp.se/nyheter/västsverige/en-död-efter-våldsam-lastbilsolycka-1.739620



Detta är från en av Trafikverkets nyanlagda och nyöppnade vägsnuttar längs RV 40.
En av alla sträckor som historiskt getts epitetet "Dödens väg", och - tyvärr: en vägsträcka som likt E6 genom norra Bohuslän inte blev så säker som den borde blivit.

Anledning? Fusk, snålhet och fel prioriteringar.
Vägen har inga riktiga vägrenar, räckena - speciellt mittenräcket sitter tätt på körbanan, och räckesvalen är genomgående felaktiga och feldimensionerade.

Här har lastbilen först sprängt mitträcket - flamsvajer, och sedan gjort samma sak med sidoräcket på motsatta körbanan: ett sidoräcke som troligen förvärrade utgången av olyckan.

Sidoräcket är av typ "rörräcke" och marknadsförs som "snabbuppsatt" samt "estetiskt tilltalade" eftersom det är glest utformat och genombrutet - vilket ger (personbils)trafikanter en bättre reseupplevelse genom natursköna partier tack vare utsikten genom räcket.

Låter väl fint?
Men är det säkert...?

Uppenbart inte. Vajerräcket vet vi att det är döden både för oss på MC, men även för tung trafik eftersom det - när det håller, ofta agerar som "fälleben" för tunga fordon genom alltför låg navföljarhöjd och helt enkelt välter dem över i fel körbana.

Här är det rörräcket som gjort det arbetet:
Inte förmått hålla lastbilen kvar på vägen, utan istället tippat ner den för slänten.

Var det detta som dödade chauffören?
Ingen aning - han kan ha varit "död" redan innan han lämnade sitt körfält: äldre förare och konstigt förlopp kan indikera plötslig sjukdom.

Men ändå: titta på olyckan!
En av de absolut senast öppnade vägstumparna i Sverige.
Visst borde den också vara en av de säkraste?
För alla trafikanter?

Rörräcke på sigmastolpe är precis lika dödande för oss motorcyklister som de förhatliga vajerräckena

Trafikverket och noll vision är helt inriktat på att skydda bilister från andra bilister.
Det är väl enklast så.

...och det hade man kanske kunnat acceptera - om det inte var så att Trafikverkets ansträngningar att skydda bilisterna från varandra leder till farligare vägar för andra trafikantgrupper.

Redan skyddade bilister får ytterligare utökad säkerhet på oskyddade trafikanters bekostnad, och yrkestrafiken lämnas utanför - eller utsätts rentav för snubbeltråd när dom som minst behöver det.

Varför diskuteras inte detta?
Folket i Mogadondalen tror att dom är säkra innanför Trafikverkets räckesexcesser, men sanningen är något helt annat.





...och innan någon anför att "inget räcke kan hålla en lastbil kvar på vägen" så kan jag bara säga att det faktiskt är fel.
Svaret heter "högkapacitetsräcke" och klarar precis den rörelseenergi man väljer att dimensionera för.

Men, det kostar, och det "sätter olika trafikantgruppers behov i konflikt med varandra".

Jo tjänare! Vad är det vi ser idag då?
 
Last edited:
Senaste veckan bara:

http://www.expressen.se/kvallsposten/lastbil-korde-in-i-husvagn/
Lastbil rammar husvagn bakifrån - mitt ute på E6.




Denna har ni säkert läst om, och kanske drabbats av förseningarna också?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lastbil-och-husvagnsekipage-i-svar-krock-pa-e4-an
Lastbil rammar husvagn bakifrån, mitt på E4.
Semesterekipaget ner i diket på ena sidan, lastbilen träffar ett otillräckligt och feldimensionerat räcke som närmast funkar som Hell Drivers-ramp, och landar mellan viadukterna. Föraren allvarligt skadad.


http://www.gp.se/nyheter/västsverige/krock-med-hästsläp-orsakade-stopp-på-e6-1.3502380
Personbil rammar hästtransport som stannat ute på vägrenen. En häst dör på plats, en annan svårt skadad.
E6, Vinbergsrakan. En sträcka som är spikrak så långt man kan se.


Varberg, masskrock
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23218865.ab
SAMTLIGA inblandade körda till sjukhus.


Ett axplock, bara - tyvärr, av sinnesjuka upphinnandeolyckor längs stora, raka, bra vägar: TEN-T vägnätet. De bästa vägarna vi har.
De bästa förarna...?

Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

Ingen människa har dött ännu i någon av just dessa olyckor.
Det är väl bra? Noll vision fungerar...?

Men, om det varit en oskyddad motorcyklist som blivit rammad bakifrån av en oseende, uppkopplad idiot?
 
De sitter väl med mobilen (eller något ännu värre :näsblod ) i handen och har fokus på något HELT annat...
 
Senaste veckan bara:

http://www.expressen.se/kvallsposten/lastbil-korde-in-i-husvagn/
Lastbil rammar husvagn bakifrån - mitt ute på E6.




Denna har ni säkert läst om, och kanske drabbats av förseningarna också?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lastbil-och-husvagnsekipage-i-svar-krock-pa-e4-an
Lastbil rammar husvagn bakifrån, mitt på E4.
Semesterekipaget ner i diket på ena sidan, lastbilen träffar ett otillräckligt och feldimensionerat räcke som närmast funkar som Hell Drivers-ramp, och landar mellan viadukterna. Föraren allvarligt skadad.


http://www.gp.se/nyheter/västsverige/krock-med-hästsläp-orsakade-stopp-på-e6-1.3502380
Personbil rammar hästtransport som stannat ute på vägrenen. En häst dör på plats, en annan svårt skadad.
E6, Vinbergsrakan. En sträcka som är spikrak så långt man kan se.


Varberg, masskrock
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23218865.ab
SAMTLIGA inblandade körda till sjukhus.


Ett axplock, bara - tyvärr, av sinnesjuka upphinnandeolyckor längs stora, raka, bra vägar: TEN-T vägnätet. De bästa vägarna vi har.
De bästa förarna...?

Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

Ingen människa har dött ännu i någon av just dessa olyckor.
Det är väl bra? Noll vision fungerar...?

Men, om det varit en oskyddad motorcyklist som blivit rammad bakifrån av en oseende, uppkopplad idiot?

HAde det varit en motorcyklist som blivit påkörd bakifrån så hade vederbörande kört för fort, och sett ut som en moppe. På något sätt...

Jag har för övrigt sett en såndär "lastbil kör in i bakänden på en husvagn"-olycka på E20 förra sommaren. Man kan ju fundera över hur fan man kan undgå att se en husvagn som svajar fram på motorvägen. En lastbil bör ju dessutom inte köra så värst mycket fortare än sagda svajande LGF-trafikfara. Så fan vet hur de lyckas... Ja, om de nu inte glor på porr (vilket jag hört är skrämmande vanligt förekommande), surfar valfritt asocialnätverk eller något liknande.
De borde ivf omgående bli av med körkortet.

På nittiotalet var det en lastbilschaffis som plöjde in i en bilkö som syntes flera km i förväg. Han kom undan med att han inte hade sett den. WTF...
 
Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

En klassiker! :rofl:rofl:rofl
http://www.expressen.se/gt/kraschade-lastbilen-nar-han-onanerade/

Det är inte ett dugg bättre nu med Pokemongos och osociala medier.

Autobroms kommer på lastbilar inom kort, sedan följer bilarna... och motorcyklarna...
Förhoppningsvis slipper man vara med :3freak

/A
 
Jag säger det igen, tradikverket borde befolkas efter varje val så de arbetar mer populistiskt och var tvugna att få med sig den breda massan i sina vansinnesdåd.

Jag ser tecknen på en stagnerad, navelskådande organisation.
Utveckling sker genom mindre tidsåtgång per person.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top