Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Gents, om ni skulle köpa en ny klippare idag, givet all erfarenhet - vad ska man satsa på för en liten gräsyta under 400m2.
2, samma fråga men den även ska klara 30graders lutning... har nämligen en liten sluttning under 50m2 som jag annars får klippa manuellt.
Mammotion Luba mini (38°) eller Yuka mini (24°).

Jaja, det låter ju bra men hur lång är räckvidden? Slår vad om att den inte klarar av att klippa gräset i mittsträngen på E4 mellan Gävle och Uppsala.

Med vänlig hälsning,

Jaja, det låter ju bra men hur lång är räckvidden? Slår vad om att den inte klarar av att klippa gräset i mittsträngen på E4 mellan Gävle och Uppsala.

Med vänlig hälsning,
Låt skiten växa, bor säkert någon fridlyst groda där ;)

Väger tydligen 60kg denna där så en del trampar den nog ner men glodde runt lite vad det fanns för alt. och den tyngsta jag såg väger drygt 600kg men då inte helt snabb. Kina har någon med dieselsnurra också för småpengar i sammanhanget, dock stod det typ:

Fri frakt!!1
OBS priset är inte final, frakt, tull, m.m. måste beräknas -Prata med våra agenter!

Fniss.

Jag såg en av kommunens klipprobotar i en rondell som hade kört fast på en bit av en gren, hade det inte varit högtrafik då hade jag stannat och gått och hjälpt den.

Nu när 2g/3g är nedsläckt så ser inte grannen längre om klipparen fastnar någonstans.
Han brukar då ringa mig när den står still.

Finns det någon enkel smidig GPS-tracker som man kan fästa på?

Beställde en Mamotion robot idag, kommer på torsdag säger dom.
Så nu är det bråda dagar att förbereda trädgården.
Röja, trimma och fylla hål efter grävlingarna.

Köpte en elklippare igår, med sladd för 2.3k SEK.
Avvaktar med robotgräsklippare en generation till. De jag behöver (klarar 30-40 graders lutningar) är för svindyra för mig fortfarande.

Beställde en Mamotion robot idag, kommer på torsdag säger dom.
Så nu är det bråda dagar att förbereda trädgården.
Röja, trimma och fylla hål efter grävlingarna.
Köpte en Luba 2 3000x i vintras som jag installerade förra veckan, kul jobb faktiskt att greja och optimera. Så jäkla skönt att slippa kanttråd, att kunna enkelt kunna skapa flera områden och redigare om det skulle behövas. (Klipper ca 1400 kvm fördelat på 4 områden)
Vilken modell köpte du?

Köpte en Luba 2 3000x i vintras som jag installerade förra veckan, kul jobb faktiskt att greja och optimera. Så jäkla skönt att slippa kanttråd, att kunna enkelt kunna skapa flera områden och redigare om det skulle behövas. (Klipper ca 1400 kvm fördelat på 4 områden)
Vilken modell köpte du?
En Luba 3 3000m2
Kommer att dela upp tomten i 3 områden då ett stort har starkväxande gräs och de andra delarna av tomten har dålig jordmån och växer sämre.
Totalt är det ca 2500m2 att klippa men en del får jag nog räkna med att ta själv antingen med trimmer eller handklipparen.
Ska se om det finns någon marknad för en begagnad Stiga Villa 14HST, den blir överflödig nu.

En Luba 3 3000m2
Kommer att dela upp tomten i 3 områden då ett stort har starkväxande gräs och de andra delarna av tomten har dålig jordmån och växer sämre.
Totalt är det ca 2500m2 att klippa men en del får jag nog räkna med att ta själv antingen med trimmer eller handklipparen.
Ska se om det finns någon marknad för en begagnad Stiga Villa 14HST, den blir överflödig nu.
Om du inte är i behov av pengarna och har plats att låta stigan stå så hade jag behållt den som backup. Man vet aldrig om nåt strular, och skulle det strula så är det garanterat i ett läge när det växer som absolut mest. Sålde min Stiga Park när vi installerade robot, och köpte en Klippo för att klippa de ytor roboten inte kom åt. Men sen ärvde jag en Stiga av farsan och den är jag jävligt glad att jag har ändå. Inte så ofta den behövs, men när den behövs är det gött. :)

Om du inte är i behov av pengarna och har plats att låta stigan stå så hade jag behållt den som backup. Man vet aldrig om nåt strular, och skulle det strula så är det garanterat i ett läge när det växer som absolut mest. Sålde min Stiga Park när vi installerade robot, och köpte en Klippo för att klippa de ytor roboten inte kom åt. Men sen ärvde jag en Stiga av farsan och den är jag jävligt glad att jag har ändå. Inte så ofta den behövs, men när den behövs är det gött. :)
Har en Park AWD och en Partner handjagare förutom Villan så jag tror jag klarar mig :)
I nödfall får vi ta hem dotterns häst på sommarbete :cool:
Så det blir en Villa på Blocket bara den får lite kärlek, förvånande hur det funkar med dessa. Har gått i många år och nu gick en kuggrem av och så fort jag bytt den gick styrvajern av. Kanske en stilla protest mot att bli ersatt.

Har en Park AWD och en Partner handjagare förutom Villan så jag tror jag klarar mig :)
Så det blir en Villa på Blocket bara den får lite kärlek, förvånande hur det funkar med dessa. Har gått i många år och nu gick en kuggrem av och så fort jag bytt den gick styrvajern av. Kanske en stilla protest mot att bli ersatt.
Ja, då är du ju safe. :) Nu är ju min robot en med slinga, och det brukar innebära nån veckas motorklippning per vår innan man hittar de där f-rbannade kabelbrotten/dålig kontakt. I r var nog första gången på åratal som slingan var hel, trots vinterbesök av hästjävlar i trädgården. Men då hade batteriet sagt upp sig under vintern, så en veckas väntan på att få hem ett sånt blev det nästan. :)

Linda på styrwiren åt rätt håll, annars svänger det åt motsatt håll...

Jag har ett jack i garageväggen som påminner mig...

Linda på styrwiren åt rätt håll, annars svänger det åt motsatt håll...

Jag har ett jack i garageväggen som påminner mig...
Just att få på vajerhelvetet verkar ta en evighet.
Rätt håll har jag koll på men antingen blir den för slak eller för styv. ( som vilken lördag som helst). Ska på det igen imorgon.

Luba 3 installerad, uppdaterad, laddad och jobbar på.
Ser bra ut så här långt.
Men första kartan tog lite tid att göra, jäkligt krångligt område.
Blir spännande om någon vecka och se hur den kört.
Har satt klippning måndag, onsdag och fredag på område 1.
Får antagligen justera både område och intervall framöver.

En granne har installerat en Luba AWD 5000.
Han måttade in 4990m2. 😊
Den följer dessutom en gångstig ca 100m till en sjöstuga och klipper där med.
Se väldigt proffsigt ut med snörräta linjer på gräset. 👍

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back