Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Var rädd om Igelkottarna!

Är det ens en issue? Är det inte bara en myt som sprids av folk som inte har råd med en egen robotgräsklippare och ska motivera varför dom stånkar runt med handklippare?

Jag har aldrig sett några bevis på att en klippar-robot har tuggat i sig några igelkottar.

Jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna tugga i sig råttungar, men igelkottar har inte sina barn mitt på gräsmattor och när dom är stora nog att ta sig ut på gräsmattan så är dom stora nog att inte bli uppätna av klipparen

Är det ens en issue? Är det inte bara en myt som sprids av folk som inte har råd med en egen robotgräsklippare och ska motivera varför dom stånkar runt med handklippare?

Jag har aldrig sett några bevis på att en klippar-robot har tuggat i sig några igelkottar.

Jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna tugga i sig råttungar, men igelkottar har inte sina barn mitt på gräsmattor och när dom är stora nog att ta sig ut på gräsmattan så är dom stora nog att inte bli uppätna av klipparen
När roboten kommer rullar de ihop sig och om roboten inte vänder så blir det skador. De har fått in ett flertal igelkottar med dessa skador Kottecentralen.

När roboten kommer rullar de ihop sig och om roboten inte vänder så blir det skador. De har fått in ett flertal igelkottar med dessa skador Kottecentralen.

Jag gick in på deras facebooksida och lyckades inte hitta en enda varning för det, däremot varnades det för att elda rishögar, vilket jag tror är ett mycket större reellt hot.

Anledningen till att jag är så skeptisk var att jag såg en demo film av ett märke av robotklippare som undvek tennisbollar med bravur.

Kanske dom riktigt äldsta robotklipparna som bara irrade runt innanför sin slinga kunde köra på någon, men om dom går under vete tusan.

Edit, nytt inlägg för jag skulle byta bild och sen gamla låg kvar.. :

Luba 3 känner av både igelkottar och tennisbollar mm. Kan ställas så att den går extra sakta på natten så paddor mm hinner undan.

Jag har nu kartlagt ungefär halva tomten och gjort några zoner. Det kommer behövas en del städning och fylla ut runt stenar och potthål i marken, men med tiden kan jag utöka zonerna och köra på i princip hela tomten som är "gräs".

Appen är lite seg ibland med att ta emot kommandon eller förändringar i kartan od. Kan bero på segt mot servrarna som lagrar. Eller något annat med hur jag segmenterat nätet som den kopplar upp på.

Den skulle heta Bengt för övrigt, men efter att den verkar vara lite efterbliven ibland och inte fatta vart den ska ta vägen, så fick det nya namnet på Retardo El Grande (El Grande lades till efterhand när den verkligen var ute på vift och inte tog kommandon.. )
Screenshot_20260601-235257-557~2.jpg

Ett irritationsmoment på Mova1000: Den har alldeles för stor respekt för hinder.
Lämnar gott och väl en meter oklippt runt buskar, träd och sandlådor, och det är för mycket tycker jag.
T.o.m. när det är någon maskros som dragit iväg och blivit hög så tror den att det är något som måste sparas.
Kanske går att göra någon inställning någonstans, men vem fan orkar läsa manualen?

En snabb sökning gav detta resultat. :tummenupp:krama 1780419459141.png

Att robotgräsklippare utgör ett hot mot igelkottar har blivit ett allt vanligare påstående de senaste åren. Förutom privatpersoner har även veterinärer och viltvårdare vittnat om att igelkottar kan skadas eller dö när robotgräsklippare kör på dem. För att undersöka saken testade forskaren Sophie Lund Rasmussen och hennes kollegor 18 modeller av robotgräsklippare. Testerna gjordes på redan döda igelkottar. Varje modell testades tolv gånger med fyra olika stora igelkottar och från tre olika vinklar.

– Jag blev mycket förvånad över resultaten och hur olika robotgräsklipparna klarade sig. Det var hemskt att se hur vissa modeller lemlästade de redan döda igelkottarna. Men andra modeller klarade sig riktigt bra utan att skada igelkottarna, säger Sophie Lund Rasmussen

Jag gick in på deras facebooksida och lyckades inte hitta en enda varning för det, däremot varnades det för att elda rishögar, vilket jag tror är ett mycket större reellt hot.

Anledningen till att jag är så skeptisk var att jag såg en demo film av ett märke av robotklippare som undvek tennisbollar med bravur.

Kanske dom riktigt äldsta robotklipparna som bara irrade runt innanför sin slinga kunde köra på någon, men om dom går under vete tusan.
Jag testade att rulla en boll, något mindre än en tennisboll, framför min Luba 2, den saktade in och rundade den.
Det finns 3 lägen att välja: avstängd hinderdetektering, normal detektering (som jag använder) samt känslig detektering.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back