Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Hur gick självmordet till? Gick den rejält fel eller var det brant så att den rullade ned i vattnet? Funderar nämligen på en Luba till stugan, men har ingen lust att meta upp den ur östersjön ...
En regnvattentunna som välte och luban åkte i i den, nu har den torkat och verkar konstigt nog fungera igen trots att jag tömde över litern vatten ur den.

Nej absolut inte.

Skaffade en Dreame A1 Pro och nedan är mina erfarenheter.

Minus:

• Usel installation. Den obligatoriska firmwareuppdateringen fastnade på 0 % och krävde omfattande nätverksändringar (2,4 GHz, avstängt 5 GHz m.m.) för att ens komma igång. En dryg halvdag gick alltså åt till nåt som bara borde ha fungerat
  • Buggig app. Ologiska menyer, låsta lägen och felmeddelanden utan instruktioner om hur problemen ska lösas.
  • Alldeles för försiktig. LiDAR-sensorn håller stora säkerhetsmarginaler mot buskar och träd, även om man mappat så nära det går. Resultatet blir breda oklippta remsor.
  • Dålig kantklippning. Även mot plattor i nivå med gräsmattan lämnar den en remsa oklippt, där min gamla kabelstyrda Husqvarna klippte ända ut.
  • Regnsensorn fungerade inte. Roboten fortsatte köra i ösregn, blev halvblind av blöta sensorer och missade laddstationen pga av detta.

Slutsats

Har du en helt öppen och enkel tomt kan den möjligen fungera men i en normal villaträdgård med buskar, träd och ogräskanter man vill hålla i schack upplevde jag den som alltför försiktig och mjukvaran som omogen. Har du en fungerande kabelklippare så behåll den för allt i världen

Ändrade inställningarna lite för att få skiten att behaga klippa över plattor i samma nivå som gräsmattan men nej, det verkar farligt så bäst man lämnar 5 cm där. Däremot körs det med full kraft in i andra ting nu. haha vilket skräp

Bifogat

• 1783507856713.png
    1783507856713.png
    2.6 MB · Visningar: 15
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back