Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Har en Automower som installerades 2014 som jag är väldigt nöjd med att vi installerade. Framförallt då gräsmattan är fin när man varit på semester en vecka samt att mossan försvann på ett par veckor. Ger en superfin gräsmatta. Men såklart har det avrit lite krångel, man är alltid nervös på våren ifall slingorna är hela, 4-5 vårar har jag fått leta slingbrott, 2-3 av gångerna har det varit ärg vid kontaktena vid laddstationen, så bara klippa slingkablarna och klämma dit nya kontakter så funkar det, ett par ggr har man fått försöka hitta brottet längs gräsmattekanten, vilket är frustrerande. Nytt batteri till klipparen en gång, laddkretsen i laddstationen trasig i våras, samt transformatorn. Ett par ggr har jag bytt lager för knivbrickan, men det är ett enkelt arbete.

Så lite strul, men överlag väldigt nöjd. Jag hoppas denna ska hålla så pass länge att de lösningar utan slinga som redan finns, kan bli ännu bättre innan jag behöver köpa nytt.

Det går inte helt felfritt ännu, utan den fastnar emellanåt vid en handfull väldigt specifika problemställen som jag successivt håller på att arbeta bort. Går alltså ännu inte att lämna den i en vecka och tro att allt löper problemfritt, men jag hoppas komma dit. Det som framför allt är problematiskt är tighta vändningar i sneda nedförslut, i synnerhet när det är blött ute. Har även en brant uppförsbacke där den kan stå och slira och gräva ner sig med hjulet när den följer begränsningskabeln hem om det är fuktigt.

Dessa problem löser jag med att justera begränsningskabeln, jämna till gräsmattan där det behövs eller lägga ut hybridgräs vid de allra mest besvärliga partierna för att säkerställa att hjulen får grepp vid kombinationen fukt/lutning.
För er som har Worx Landroid och har problemet i fetstil ovan kan jag tipsa om en mycket enklare lösning än det jag först skrev. Det handlar om att balansera upp vikten på roboten så den blir mindre framtung och tyngdpunkten hamnar mer över bakhjulen. Jag tog helt enkelt en liten 3 kg hantel som jag monterade längst bak med hjälp av en nylonlina som jag hängde runt falsen till batteriluckan.

Har nu varit igång i fyra dagar på min problemgräsmatta utan några som helst problem, inte ens i regnväder. Innan kunde den "köra i diket" flera gånger per dag.

1692343285658.png

Fick detta i min app som jag styr min 430X med.
Jag tolkar det som att man även måste pynta för en service för att få uppdateringen gjord...
Någon som kan bekräfta/dementera?
IMG-5123.png

Och Husqvarna tjänar fortfarande pengar på modulen.
Jävligt fult trick att tvinga på folk en dyr service som antagligen bara innebär att de tittar på klipparen. Skulle delar behövas så tillkommer det också. Antar att nya knivar försöker de väl pracka på alla.

Fick detta i min app som jag styr min 430X med.
Jag tolkar det som att man även måste pynta för en service för att få uppdateringen gjord...
Någon som kan bekräfta/dementera?
View attachment 510101

Annonsera ut den lite här och där.

Skriv "Till salu eftersom den inte fungerar utan uppdatering från Husqvarna a 3500kr"

Jag tror inte Husqvarna kommer uppskatta den publiciteten.

Är i behov av en gräsklippare att ha i stugan. Tänkte, då tekniken nu verkar vara tillräckligt bra, välja en utan begränsningskabel.
I stugan, där jag väljer att ha klippt gräset är det inte direkt villagräsplatt så behovet ligger mot någon med god framkomlighet.

Mammotion Luba 2 AWD uppfyller alla önskemål utom att det är en Kinaklippare. Inte att kvaliteten skulle vara speciellt mycket sämre utan snarare att jag ogillar kinesisk digitalteknik och undviker när jag kan.

Hursomhelst, någon med erfarenhet av denna klippare?

Är i behov av en gräsklippare att ha i stugan. Tänkte, då tekniken nu verkar vara tillräckligt bra, välja en utan begränsningskabel.
I stugan, där jag väljer att ha klippt gräset är det inte direkt villagräsplatt så behovet ligger mot någon med god framkomlighet.

Mammotion Luba 2 AWD uppfyller alla önskemål utom att det är en Kinaklippare. Inte att kvaliteten skulle vara speciellt mycket sämre utan snarare att jag ogillar kinesisk digitalteknik och undviker när jag kan.

Alla kinesiska gräsklippare samverkar och skickar kartbilder i realtid till Kina, dessutom samverkar de i ett nätverk med kinesiska drönare, telefoner och GPS-enheter. Har de dessutom en kamera så ser de när du röker cigarr på altanen :lol

Alla kinesiska gräsklippare samverkar och skickar kartbilder i realtid till Kina, dessutom samverkar de i ett nätverk med kinesiska drönare, telefoner och GPS-enheter. Har de dessutom en kamera så ser de när du röker cigarr på altanen
Jag vet. Tur att jag är snygg och bara avnjuter fina cigarrer.

Jag kör Luba i första utgåvan. Fungerar bättre än min gamla 450 så jag är nöjd. Har löpande fått grejer skickat då jag var än av de som beställde först, så kundservice är det inget fel på.

Jag kör Luba i första utgåvan. Fungerar bättre än min gamla 450 så jag är nöjd. Har löpande fått grejer skickat då jag var än av de som beställde först, så kundservice är det inget fel på.
Hur många timmar per dygn kör du och hur stor gräsmatta har du?

När jag tittar på specen så har en Luba Mini 1500:
Laddtid: 200 minuter
Klipptid: 165 minuter
Area: 350m2

Så kör man 3 klippcykler, 2 laddcykler så tar det ca 15 timmar att klippa 1050 m2.

Jag vet att den rör sig smartare än hit-och-dit robotar så det kanske räcker med att den klipper halva tomten per dag?

7000kvm gräs, klipper allt 2ggr vecka mån-fre med start kl8 så är den klar till 16 som senast. Har 5 zoner som den alternerar mellan

Nu efter 4 år så har jag fått det första knivbrottet på ett av bladen.
Brukar byte en gång per år, några veckor efter uppstart. Har kört på Husqvarna originalblad.
2201 timmar har den gått, 90% klipptid vs 10% i söktid.

Jag är då nöjd.

En gång per år har jag också kommit fram till är lagom även om hq rekommenderar nåt annat. Brukar vänta en stund in på våren tills de flesta kvistar o dylika ting är borta från gräsmattan

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon