Nu är det dags att köra lite FEA på svingen fram.
För att det ska gå så måste vi försöka lista ut hur mycket last vi ska lägga i modellen och i vilken riktning.
Eftersom att jag har gjort läxan med länkage/stötdämpare så säger min graf att jag är nånstans på 2500N vid fullt komprimerad stötdämpare.
Men, eftersom man kan göra fel och vara en idiot ibland så dubbelkollar jag i MotoSpec för RSV4 och ser att där handlar det om 3400N.
Så 3400 x säk faktor på 2 så ska vi sätta max last i änden på svingen till 6800N.
Den är ju ganska enkel. Last i änden fram och det ska inte gå sönder...

Ok, det verkar funka.
Sen ska vi försöka lista ut hur mycket flex vi vill ha i sidled. Det enklaste kanske är att ta en tärning och slå 3ggr och dela med Pi...
Men, vi ska ha en siffra som är en referens. Inom det vardagliga jobbet så använder man ibland längden på balken / 200 för att bestämma max nedböjning.
Så om svingen är 450mm lång så är max tillåten utböjning 2,25mm?
Vi kommer inte att ha full last i sidled så vi ska göra en uppskattning på hur mycket last vi bör ha.
Om jag tittar på en logg-fil från GSXR1000 på Gelleråsen så ser jag att det är ett max värde på 1,65G på ett 1:06,8 varv.
1,65 x 2 (säk fakt)=3.3G x fordonets vikt / 2 (hälften fram och hälften bak)
Målet är väl en hoj på under 140kg, (jag jagar inte vikt just nu, det kommer nog senare.)
140kg hoj + 100kg förare (inga tjockis-skämt tack)
(240/2)*3,3=396kg = 3900N
Nu gör jag beräkningen med en last direkt i sidan på svingen.
I verkligheten så har vi en last som förflyttar sig från rakt framifrån vid inbromsning som blir avtagande och roterar runt framhjulets centrum till en horisontell last i sidan som är beroende av nedläggningsvinkel, men fortfarande inte 90gr från sidan.
Den varianten tänker jag inte ge mig på nu, om än nånsin.
Men simuleringen säger att svingen inte kommer gå av vid sidlast, dock ger den 4,63mm flex längst ut på änden av svingen. Då är det här utan hjulaxel och ej ihopdraget. Så ingen samverkan med framhjulet.
Jag tänker låta den vara så även om det är mer rörelse än vad jag började ange.
Det får vara en början och så ska jag nyttja plåtarna för att se om man känner nån skillnad på flex när man testkört ett tag.
Jag har hittat en överdrivet bra lager, som både är nållager och rullager samtidigt.
Så vi ska inte behöva ha någon onödig rörelse i sidled på grund av lagringen.
Nu ska jag göra tillverkningsritningar och skicka på prisförfrågan.
Sen ska jag nog gå ut på gatan och sälja lite tjänster för att betala för det...
