Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Letade lite data på ELF5. Den ser ju så jäkla massivt tung ut med den framdelen men hojen vägde bara 118 kg (Half-wet) och hade 152 hästar. Den rörde nog på sig...ordentligt...
Min fråga är ju då bara varför det aldrig har slagit med någon annan form av framdel än den teleskopiska? Trots duktiga förare som Haslam som tillbringat enormt mycket tid i sadeln. Jag köper inte att det bara är vana med traditionella grejer, en duktig förare kommer att anpassa sig.
Visst, bättre stabilitet vid bromsning men kräver mer lutning vid kurvtagning (enligt Haslam). Innebär det då kortare bromssträcka? När det är lättare att bromsa hårt och hojen är stabil osv så skulle ju Haslam ha bromsat ut konkurrenterna in i varenda sväng...men det är kanske marginellt bättre i verkligheten?
...och att den kräver mer lutning i kurvorna är ju ingen fördel eftersom man då närmar sig däckens begränsning dvs mindre marginal?
Det har ju försökts i så många år, många entusiaster har provat att bygga system och trots rejält djupa fickor som i ELF-projektet så har vi fortfarande samma framgaffel som vi alltid har haft? Yamaha GTS 1000, BMW:s telelever och Hossackvarianter
Är det själva människan som inte kan hantera en överlägsen kontruktion eller är det konstruktionen som i sig inte är så bra eller ger några egentliga fördelar?
Tänker på när jänkarna byggde F16 planen så hade de en solid styrspak som bara reagerade på tryck, men piloterna kunde inte hantera bristen på rörelse/feedback så de kraschade. De blev tvungna att bygga en traditionell spak med rörelse för att människan kräver rörelse för att kunna ta beslut.
En navstyrd hoj ger mycket mindre feedback vid bromsning eftersom den inte dyker, men bristen på rörelse ger inte föraren underlag för beslut, följaktligen blir bromsningen sämre i praktiken...?
Jag tänker bara högt...![]()
Jag återkommer med länge svar i eftermiddag när alla möten är slut.
Men det tar ~0,5sek för en GSXR 1000 från det att man börjar bygga bromstryck tills det att framgaffeln är komprimerad. 0,5 sek i 240km/h ger ~30-35m.
Det är något jag också funderat på.Min fråga är ju då bara varför det aldrig har slagit med någon annan form av framdel än den teleskopiska?
Men var den bra jämfört med dåtidens sugrörsgafflar eller skulle den stå sig idag med en modern stötdämpare?Nessie med Difazios navstyrning är väl en av mycket få cyklar utan gaffel som verkar ha varit bra och just Nessie hade nog extra allt då den var ny. Difazios system är det jag skulle kolla på, kunde det göras så att det funkade bra för 50 år sedan borde det funka bättre idag.
Var bara ett par timmar från att få tag i en BMW med Difaziostyrning för ett tiotal år sedan, allt var klart och jag skulle hämta men så ringde ägarens syster och sa att han hade åkt in på hispan på morgonen.
Undrar varför den kallades Nessie...
Jag tycker det känns som att gaffeln flexar lite pulserande/ojämnt när man närmar sig greppgränsen i torrt. Lite som ett litet flygplan vibrerar när man närmar sig stallhastigheten.Jag undrar om det kan vara så att det man känner när däcket närmar sig greppgränsen är att gaffelns rörelse vänder från att komprimeras till att fjädra tillbaka något?
Acka var på plats när Elf var aktiva. Han var imponerad av dom första generationerna men det syntes tydligen från sidan när dom hade gjort någon ändring och utvecklingen gick bakåt, eller inte framåt lika mycket som motståndarna.Letade lite data på ELF5. Den ser ju så jäkla massivt tung ut med den framdelen men hojen vägde bara 118 kg (Half-wet) och hade 152 hästar. Den rörde nog på sig...ordentligt...
Min fråga är ju då bara varför det aldrig har slagit med någon annan form av framdel än den teleskopiska? Trots duktiga förare som Haslam som tillbringat enormt mycket tid i sadeln. Jag köper inte att det bara är vana med traditionella grejer, en duktig förare kommer att anpassa sig.
Visst, bättre stabilitet vid bromsning men kräver mer lutning vid kurvtagning (enligt Haslam). Innebär det då kortare bromssträcka? När det är lättare att bromsa hårt och hojen är stabil osv så skulle ju Haslam ha bromsat ut konkurrenterna in i varenda sväng...men det är kanske marginellt bättre i verkligheten?
...och att den kräver mer lutning i kurvorna är ju ingen fördel eftersom man då närmar sig däckens begränsning dvs mindre marginal?
Det har ju försökts i så många år, många entusiaster har provat att bygga system och trots rejält djupa fickor som i ELF-projektet så har vi fortfarande samma framgaffel som vi alltid har haft? Yamaha GTS 1000, BMW:s telelever och Hossackvarianter
Är det själva människan som inte kan hantera en överlägsen kontruktion eller är det konstruktionen som i sig inte är så bra eller ger några egentliga fördelar?
Tänker på när jänkarna byggde F16 planen så hade de en solid styrspak som bara reagerade på tryck, men piloterna kunde inte hantera bristen på rörelse/feedback så de kraschade. De blev tvungna att bygga en traditionell spak med rörelse för att människan kräver rörelse för att kunna ta beslut.
En navstyrd hoj ger mycket mindre feedback vid bromsning eftersom den inte dyker, men bristen på rörelse ger inte föraren underlag för beslut, följaktligen blir bromsningen sämre i praktiken...?
Jag tänker bara högt...![]()
Det är fortfarande högst teoretiskt, men min tanke är att föraren kommer inte att ha rätt tryck mot backen med framdäcket innan vikt från ekipaget är i jämnvikt med fjäderstyrkan. Då har man bättre känsla för vad som händer under inbromsningen.Det betyder ju inte att det tar 33 meter innan inbromsningen påbörjas och dessutom kompenserar ju föraren med bromspunkten så det där spelar väl knappast någon roll på banan.
I en nödsituation kanske det gör skillnad men det är väl mer aktuellt på gatan och där har det ju även större betydelse att hojen är stabil vid inbromsningen.
Men låt mig inte få dig att tappa sugen. Jag förstår att jag låter negativ men jag vill mest lära mig mekaniken och vad den kan bidra med fordonsdynamiskt.
Jag tror att det är så enkelt att man känner när den stabiliserande lasten ifrån försprånget försvinner. Styret kan gå från stabilt, till trögt för man överlastar framdäcket tills att det börjar gå lätt när lasten succesivt försvinner.Det är något jag också funderat på.
Jag undrar om det kan vara så att det man känner när däcket närmar sig greppgränsen är att gaffelns rörelse vänder från att komprimeras till att fjädra tillbaka något?
Det är Difazio tekniken jag har gjort mitt nav efter.Nessie med Difazios navstyrning är väl en av mycket få cyklar utan gaffel som verkar ha varit bra och just Nessie hade nog extra allt då den var ny. Difazios system är det jag skulle kolla på, kunde det göras så att det funkade bra för 50 år sedan borde det funka bättre idag.
Var bara ett par timmar från att få tag i en BMW med Difaziostyrning för ett tiotal år sedan, allt var klart och jag skulle hämta men så ringde ägarens syster och sa att han hade åkt in på hispan på morgonen.
Undrar varför den kallades Nessie...
Kan det vara rörelser i lagringar i gaffeln?Jag tycker det känns som att gaffeln flexar lite pulserande/ojämnt när man närmar sig greppgränsen i torrt. Lite som ett litet flygplan vibrerar när man närmar sig stallhastigheten.
Nu tror jag inte att det är det jag faktiskt känner utan det troligaste är att större delen av det är att däckets deformation ändras när det börjar kasa. Det skulle kunna vara gaffelrörelser enligt din teori också men gaffeln är väldämpad medan däcket har minimal dämpning och en kraft som påverkar gaffeln går genom däcket först.
Det vore intressant att testa med en helt stel gaffel och se hur det skulle påverka känslan vid inbromsning på slät asfalt. Jag gissar på bättre känsla men vem vet.
Inte omöjligt. Även en liten rörelse kommer ju kännas iom den långa hävstången en gaffel innebär. Det känns ju som en nackdel att det blir mycket flex under inbromsning men kanske ger det en förstärkning av de rörelser som gör att vi känner när vi närmar oss gränsen.Kan det vara rörelser i lagringar i gaffeln?
Jag tänker att om det finns ett litet glapp, eller tröghet i nån av dom punkterna så kanske det kan ge beteenden vid nedlägg när du belastar i en annan riktning?Inte omöjligt. Även en liten rörelse kommer ju kännas iom den långa hävstången en gaffel innebär. Det känns ju som en nackdel att det blir mycket flex under inbromsning men kanske ger det en förstärkning av de rörelser som gör att vi känner när vi närmar oss gränsen.
Men om lagringar och/eller flex hade spelat en avgörande roll så hade jag förväntat mig att en riktigt bra och modern gaffel hade bjudit på sämre feedback än en äldre/vekare konstruktion och jag tycker det är tvärt om.
Noll insikter om det rent tekniska men minns att jag läst en artikel om Elf-hojen och med reservation för att det var bra länge sen och ev. felaktigheter därav så citerades någon av de drivande/tekniskt ansvariga bakom projektet, som hade en bakgrund från bilsidan. Sammanfattningen var att de hade gått in med inställningen att motorcykelfjädring var stenåldersmässig jämfört med state of the art på bilsidan och man skulle revolutionera motorcykelsidan med sitt kunnande. Men, relativt snabbt insåg man att de underskattat komplexiteten i motorcyklars chassidynamik och det inte alls var så enkelt att lösa som man trott.Acka var på plats när Elf var aktiva. Han var imponerad av dom första generationerna men det syntes tydligen från sidan när dom hade gjort någon ändring och utvecklingen gick bakåt, eller inte framåt lika mycket som motståndarna.
Om jag kommer ihåg rätt så bytte dom projektledare/teknisk chef efter några år?
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |