Några beresta sporthojare här?

• Thread starter Thread starter Diversion
  • Start date Start date

Diversion

Guest
Funderar på en resa till Hurghada vid röda havet med några polare. Finns det någon som varit där eller åtminstone i Egypten?

Hur är hotellen och kan man hyra hoj?

Känner 2 st som varigt i Egypten och båda två tyckte det va skit, skitigt och äckligt och inte ens pyramiderna var tydligen någonting att se?.

Egypten rockar, men just Hurghada suger stort! Bara massa uppsmällda betongkuber på en sandplätt. Sysslar man med dykning ska det visst vara bra ställe för sånt har jag förstått.

Men det är ju ett hyfsat billigt resmål så vill man bara sola-bada + en tur i busskonvoj genom öknen till Cheops så funkar det väl...

Jag var där med min tjej. Hotellen är fina och havet helt underbart. Såg ingenstans man kunde hyra hojar men det var inget som speciellt lockade heller. Vi var där i Juni så det var ruskigt varmt. Jag såg däremot guidade turer med jeepar, testade dock inte. Vi testade däremot att dycka. Det var som att simma i ett akvarium. Utelivet är inget vidare eftersom sprit är lite halvförbjudet. Det finns på hotelen men kostar ungefär som i Sverige. Som sagt havet är underbart. Dyken kostade 60USD/pers för en hel dag med 2 dyk. (Vi har inget cert)

Jag kan inte dyka men skulle ju ha varit kul om man fått köra en offroad i öknen en sväng.

Jag har dykt i Röda havet vid Egypten, det var grymt fint. Vi var bara där i ett par dagar så jag hann inte bilda nån riktig uppfattning men av det jag såg tyckte jag det var bra. Farsan brukar vara där ibland och säger att det är ett kanonland. Åk dit.

Hurghada

Egypten är riktigt snuskigt. Glöm alla små drömmar om att åka ut i öknen! Mycket minfält kvar, tillstånd för att sticka iväg från de vanliga rutterna, tar tid kostar.

Ska du till Egypten lär dig ordet BAKSHISH!

/Dr B.

BAKSHISH! Är ett ord jag lärde mig att hata under 4 veckor i Egypten.

Det är en av tre saker; 1) gåva 2) dricks 3) muta.

1) Att vara tiggare i Egypten är ett yrke, de är MÅNGA och alla vill ha pengarav dig, bakshish.

2) Dricks. Folk lever på att hålla upp hissdörrar, vara med på kort. Tex när du ska ta kort på något kommer flera män att rusa mot statyn, och de kommer att kräva en slant för att de är med på ditt kort. Någon visar dig hur du skall ta dig till, tåget, bussen hotellet, taxin, polisstationen. ALLA vill ha bakshish.

3) Det finns egentligen inga förbud i Egypten, allt går att fixa med en muta. Mumie-avdelningarna är låsta, enligt muslimsk tron är det förkastligt att vis upp de döda. Prata med tjänstemannen, guiden, polisen (eller vem det nu är i ditt fall) och säg bakshish, pruta lite och du kan titta på mumierna.

En sak som det finns gott om är försäljare, alla och hans bror vill sälja vad som till dig. ALLA försöker tjäna en slant på dig. Det brukar inte vara några större belopp men ALLA försöker lura dig.

Tänk på att det är skitigt, äckligt och luktar illa. Rännskita med ett nersketat hål i golvet som toalett är är en del av upplevelsen. Tänk på att det oftast inte finns toapapper eller rinnande vatten och att alla bara äter med högern (gissa vad man gör med den andra).

Det finns två anledningar att åka till Egypten A) dykning och B)historia. A- Helt otrolig dykning. B- Det är inte mycket som spöar pyramiderna och egytiska museet i Kairo.
Du måste brinna för historia eller dykning för att uppskatta en resa till Egypten.

Men hur är det om man håller sig till turistghettona, där måste väl anständiga skithus och restauranger finnas eller?

Havet er vakkert i Hurghada men det er ikke noe annet der, mycket tråkigt, jeg vil foreslå Sharm el sheikh eller El Gouna, Sharm er ett turiststed med masse attraksjoner og ting man kan gjøre, El Gouna er ikke like turistpreget. El Gouna er nærmere cairo enn sharm.

min flickvän har bodd i egypt i 4 år, just ask hvis det er noe du lurer på.

prova Tahina, en lokal spesialitet.

Diversion skrev:
Men hur är det om man håller sig till turistghettona, där måste väl anständiga skithus och restauranger finnas eller?

don't count on it.....

du kan hitta bra resturanter men toaletter er stort sett disgusting, hotel toalet, semi-decent. :zpy

jeg foreslår at du bare bruker hotelmuggen, eller havet.... :crash

Diversion skrev:
kan man hyra hoj?

vet inte om man kan hyra hoj men i sharm kan du hyra 4hjuling/med guide for ørkenturer.

Hu! Ni skräms, vet inte om en koll på pyramiderna är värt en veckas rännskita.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!