Någon som har erfarenheter av korridorboende?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Hej, ska börja plugga i Lund nu till hösten och med lite tur får jag tag i en korridor att hyra. Är det någon här som bott i korridor (gärna erfarenheter från Lund också) och kan berätta lite hur det är och vad man ska tänka på osv, vad man ska undvika och allt annat som kan tänkas ha göra med detta trevliga boende form! :banana

Om ni känner till Lund bättre kanske ni kan ge lite råd om vilka korridorer man vill bo på och vilka man ska undvika. Har anmält mig hos AFB och de kanske kan ge utdelning, samt mailat alla nationer utom smålands (de verkar trista) och hoppas få tag i nånstans att bo.

Silwer skrev:
Ja fy fan, sånt oväsen det kan bli med folk som hellre festar än pluggar, öronproppar är ett måste.

Är man student ska man festa mer än man pluggar.. det är ju en del av det livet...

:fakta

//jaG

Är strax inne på femte i året i samma studentkorridor :)

Trivt mycket bra och klarar av att bo med i princip alla, men det är väldigt olika hur folk som flyttar in här fixar korrelivet. Klarar man inte av att kompromissa, eller har allmänt låg toleransnivå när det gäller städning, oväsen dagtid m.m. så kan det va lurigt. I vilket fall så är det ett bra sätt att lära känna folk på när man kommer till en ny stad.

Silwer skrev:
Ja fy fan, sånt oväsen det kan bli med folk som hellre festar än pluggar, öronproppar är ett måste.

Hur är det förresten om folk för oljud på natten (tex. helger) och man måste plugga, finns det nattöppna läsesalar nånstans ? Jae nog nattmänniska rätt mycket så skulle va trevligt om det fanns såna.

Zeb_Macahan skrev:
Är man student ska man festa mer än man pluggar.. det är ju en del av det livet...

:fakta

//jaG
Tur man inte har levt efter det mottot. Då skulle man va alkoholist vid det här laget :D

mb skrev:
Är strax inne på femte i året i samma studentkorridor :)

Trivt mycket bra och klarar av att bo med i princip alla, men det är väldigt olika hur folk som flyttar in här fixar korrelivet. Klarar man inte av att kompromissa, eller har allmänt låg toleransnivå när det gäller städning, oväsen dagtid m.m. så kan det va lurigt. I vilket fall så är det ett bra sätt att lära känna folk på när man kommer till en ny stad.

Hur funkar sånt som städning i praktiken? Det fanns väl lås i kökskåpen eller hur gör man med käk, hört att det kan bli bråk om sista mjölkpaketet med mera. Det verkar vara lättare hitta bostad med delad dusch, är det går det att härda ut sådant boende?

Villee skrev:
Hur är det förresten om folk för oljud på natten (tex. helger) och man måste plugga, finns det nattöppna läsesalar nånstans ? Jae nog nattmänniska rätt mycket så skulle va trevligt om det fanns såna.

Det får du nog fråga de som bott där du tänkte plugga, det har jag inte tyvärr.

Villee skrev:
Här i Östersund kan man gå rätt in i valfri datasal eller grupprum vilken tid på dygnet som helst med passerkort. Samma i Sundsvall. De större studentorterna kan tom ha hela hus som bara är avsedda för knäpptyst kollektiv pluggning, efter vad jag hört... Bör med andra ord inte vara några problem för dig så sett.

Villee skrev:
Hur funkar sånt som städning i praktiken? Det fanns väl lås i kökskåpen eller hur gör man med käk, hört att det kan bli bråk om sista mjölkpaketet med mera. Det verkar vara lättare hitta bostad med delad dusch, är det går det att härda ut sådant boende?
Där jag bodde hade man köket uppdelat mellan sig, ja var man kunde ha sina grejor, men pass upp folk tar gärna dina prylar.

Städningen var efter nån lista på nåt sätt, men en del hade ju städmani så det blev ju mest de som städade.

Jag tyckte inte det var nån höjdare, men man hade inet så mycket att välja på om man ville bo någonstans.
Men jag är ju inte den mest sällskapliga typen heller:lol

Villee skrev:
Haha, nä inget lås nånstans. Man delar normalt nästan alla ytor ute i köket med andra. Jag har aldrig ens haft indelade zoner i skåpen, utan vi bara slänger in allt och oftast har man ungefärlig koll på vad som är ens eget... men lite svinn får man räkna med ;)

I den här korridoren står dörren oftast öppen ut i trapphuset också hela dagarna; vem som helst kan i princip gå rakt utifrån och in i kylskåpen. Fungerar konstigt nog väldigt bra ändå. Jag och några andra har nästan alltid lägenhetsdörrarna öppna, så vi lägger märke till alla som kommer.

När det gäller städningen sätts en lapp upp med magnet som vandrar mellan kylskåpen varje vecka. De som har lappen på sitt kylskåp är ansvariga för städningen och får ta all skit om de ser för jävligt ut ;)

mb skrev:
Haha, nä inget lås nånstans. Man delar normalt nästan alla ytor ute i köket med andra. Jag har aldrig ens haft indelade zoner i skåpen, utan vi bara slänger in allt och oftast har man ungefärlig koll på vad som är ens eget... men lite svinn får man räkna med ;)

I den här korridoren står dörren oftast öppen ut i trapphuset också hela dagarna; vem som helst kan i princip gå rakt utifrån och in i kylskåpen. Fungerar konstigt nog väldigt bra ändå. Jag och några andra har nästan alltid lägenhetsdörrarna öppna, så vi lägger märke till alla som kommer.

När det gäller städningen sätts en lapp upp med magnet som vandrar mellan kylskåpen varje vecka. De som har lappen på sitt kylskåp är ansvariga för städningen och får ta all skit om de ser för jävligt ut ;)

Låter som ni har underbar stämning där :yoparty

Hur är de gemensamma utrymme då, är det riktigt hembonat eller är det lite halvtrapphus aktigt? Är det bra stämning med alla eller finns det de som är mer... privata som inte riktigt kommit in i gänget så att säga? Är ni sociala utanför korridoren också eller det kanske du bara är med någon som du känner bättre av de som bor där?

Villee skrev:

Väldans vad du oroar dig.

Nattmänniskor är de allra flesta studenter. Typ vakna vi 3 på dagen och gå o lägga sig vid 5 på natten funkar utmärkt !

Vill du plugga så är det inte svårt. Festerna är i köken och inte på rummet, visst vill du plugga en lördagkväll och alla andra har skrivit klart sina tentor så blir det inte knäpptyst på rummet, men det funkar.

De korridorer jag bott på så har det funkat skitbra. De som gnäller är de som envisas med att gå upp klockan 6 på morgonen och gå och lägga sig vid 22, men de gnäller för det mesta även om det inte finns något att gnälla på.

Sedan är det inte så att det krökas jämt, alla som bor här går i skola, och måste plugga ibland. Exempelvis teknologer tentar samtidigt allihop (ca 5000 pers) så då brukar det bli lugnt och skönt i ett par veckor. För att sedan bli ett jävla liv i en vecka.
Sedan har man på de flesta korridorer husfester, då man öppnar en korridor eller ett helt hus för alla och då tar det typ 1 vecka att laga alla prylar, men det är kul som bara den ! Ta det för vad det är...

Drar områdena i Lund lite snabbt.

Sparta: nära LTH och EC. SEr ut som ett fängelse, nyrenoverade kök (viktigt) hyffsat fräcsha rum, mycket ekonomer och teknologer. ca 600 pers kanske?

Delphi - Kämnärs: Ligger ganska nära LTH (och EC), därav mycket teknologer, dålig babefaktor på korren. Ligger lite off, men funkar. Sväljer säkert 2000 (3000?) pers? Finns korridorrum och lägenheter 1-4. Delphi är det största boendet tror jag. Här skall du om du inte gillar fester passa dig för X och Y huset, där kör de hårt. Bottenvåningen har "rejäla!!!!" fester ganska ofta. Bo inte här om du vill plugga mycket. Tror AFB informerar om detta. Annars nya fasader, nyrenoverat område, hyssat fräsha kvartar.

Vildanden, Blekingska nationen: Glöm dem, de är helt off! Ligger i fel tidszon.

Tomegap: Korridorernas korridor, ligger mitt i smeten, fast 4 års kö, så glöm det.

Magasinet: Fina rum, nere i city, fast alldeles för dyrt. Inga teknologer nästan.

Parantesen: Berömt studentboende. Ganska billigt, kul folk, mycket blandat från universitetet, mycket brudar. Delad dusch på ganska många korridorer. Inte så jobbigt som det låter dock. Egen toa o handfat. Lite slitet och har många år på nacken. Många roliga fester, bland annat en rejäl brännbollsturnering en gång om året... Ligger nere i city.

Malmö, Gbg, Lunds nation... "ena snobbiga jävlar". Speciellt Malmö och Gbg drar till sig Stockholmare som heter Douglas och har rosa skjorta och lejonman. Som "eter reker" ;) Nejdå, inte så farligt, men de är lite snobbiga, gillar man det och svåra brudar så är det ett bra ställen, ligger mitt i smeten, riktigt bra läge. Svårt att få rum.

Smålands: Glöm det, de är (var) uteslutna ur gemenskapen. En massa rödstrumpor och kommunister. Undrar du var det är så är det bara att gå tills du ser Che Guevara genom fönster, då är du rätt. Har du svaga handleder och gillar manlig vänskap, så rekommenderas det nog. Dessutom har de konstiga regler, bland annat får man inte shara porr på deras nätverk (vad är då meningen med det?). Ligger nere i stan.
Bra med Smålands är dock deras öppettider på expen, om man skall fixa gästkort.

VG, Hallands: Systernationer, ligger vid LTH och EC, mycket sådana människor där då. Enligt mig, roliga ställen.

Sydskånska, Krischan och Helsingkrona: Teknolognationer, fast med en hel del bra arrangemang. Salsa klubbar och liknande, drar blandad folk ändå.

Gemensamt för nationerna är att om du bor där, så blir du automatiskt mer involverad (bra eller anus?) i verksamheten. Svårt att inte engagera sig om man bor ovanpå dansgolvet... typ.
Kanske lite stökigare som jag uppfattar det, mestadels beroende på att det är organiserat schemalagt rajraj 2-3 ggr i veckan. Fast hur kul som helst...

Det var väl ställena ur my point of view! Welcome...

tillägg, du ville plugga också...

Det finns "hur mycket ställen som helst" att plugga på. Bibliotek, studiecentra, skolor etc etc. Många med dygnet runt access för studenter. Vill du knappa på dator, så har alla studentboende fast lina inbakat i hyran, alla bibliotek datorsalar och skolorna flera datasalar. På många ställen kan du koppla in din bärbara också... Så plugga är inga problem...

Villee skrev:
Låter som ni har underbar stämning där :yoparty

Hur är de gemensamma utrymme då, är det riktigt hembonat eller är det lite halvtrapphus aktigt? Är det bra stämning med alla eller finns det de som är mer... privata som inte riktigt kommit in i gänget så att säga? Är ni sociala utanför korridoren också eller det kanske du bara är med någon som du känner bättre av de som bor där?
Det går i vågor... väldigt olika olika perioder. Ibland har det varit som en enda stor familj där alla umgåtts med korren en stor del av fritiden. Andra perioder har det varit mkt tjafs och mer opersonlig stämning. Det kommer flytta in 7 nya här strax så vi får väl se hur det blir framöver.

Det ser inte alls ut som trapphus utan det är fullt med affischer och kort på väggarna plus lådor med spel och en del gemensamma möbler, apparater m.m. som vi köpt. Just nu skulle det dock behövas snyggas till en del... bl.a. hörnsoffan är fallfärdig.

Qvint skrev:
De som gnäller är de som envisas med att gå upp klockan 6 på morgonen och gå och lägga sig vid 22
Hehe, där har du mig men jag är väldigt tolerant med det mesta annars. Och det behöver inte vara knäpptyst efter 22 på vardagar; bara ingen skriker så man vaknar...

Envisas med att gå upp, vad är det för konstigt du läser?

När jag gick så var det förstås föreläsningar även på morgonen och annat som tom var obligatoriskt att närvara vid.

Där jag bodde var det av och till sånna där som bara festade och inte gjorde mycket mer tills de antingen flyttade eller fick stopp på pengar från CSN för att de inte klarade av sina poäng.
Alla har givetvis olika svårt att lära sig saker, det är jag helt införstådd med.

Att börja plugga på högskola med inställningen att det bara är en enda lång fest är fel för de alra flesta tror jag.
Sen kanske det beror på vad man läser med iofs, men skulle nån gnällt på mig för att jag "envisas" med att gå upp o gå till plugget så hade jag då inte bett om ursäkt.

Last edited:
Silwer skrev:
Envisas med att gå upp, vad är det för konstigt du läser?

När jag gick så var det förstås föreläsningar även på morgonen och annat som tom var obligatoriskt att närvara vid.

Där jag bodde var det av och till sånna där som bara festade och inte gjorde mycket mer tills de antingen flyttade eller fick stopp på pengar från CSN för att de inte klarade av sina poäng.
Alla har givetvis olika svårt att lära sig saker, det är jag helt införstådd med.
Har i snitt läst ungefär 1,5-fart och på 2 orter; klarar inte av att ha disciplin för det utan att gå upp tidigt. Har pendlat till Sundsvall snart tot 70p och till våren blir det pendlande mot Härnösand. Sen tycker jag det är grymt lugnt och skönt på morgonen innan alla andra har vaknat :)

Last edited:
mb skrev:
Läser i princip alltid minst 1,5-fart och i 2 orter; klarar inte av att ha disciplin för det utan att gå upp tidigt. Har pendlat till Sundsvall snart tot 70p och till våren blir det pendlande mot Härnösand.
sorry var riktat Quint, du verkar mer likna mig i detta fallet.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti