Någon som har erfarenheter av korridorboende?

Jodå, var skrivet med glimten i öget...

Som sagt så pluggar man ju faktiskt också... Fast att se det som en lång fest tycker jag nog ändå man kan göra !

Faktiskt så är det en riktigt bra merit att komma med, att ha varit engagerad i nation exempelvis. Se det som ett företag med 40 anställda, det blir en del att hålla reda på...

Sedan är det sant att en del mement ÄR obligatoriska. På EC är det inte så mycket dock, det går att läsa in hemma, på betydligt mindre tid. Likadant på LTH där många skiter i att gå på föreläsningar och seminarier. Rent schemamässigt så är en vecka på LTH ca 40 timmar i skolan + massa timmar hemma. Men många (jag) läste 10 timmar i skolan + 10 timmar hemma, utslaget på terminen, och klarade oss utan bekymmer.

På universitetet innebär helfart allt ifrån 1 lektion i veckan till 10 lektioner i veckan. I snitt kanske 8 timmar schemalgd tid... (skjuter från höften) resten pluggas hemma. Det finns många kurser som i princip görs helt utan ansträngning på 4 timmar i veckan...

Men som sagt, generellt så ÄR det "hårdare" på program, och extra tufft på de eftertraktade programen (läs: läkare, psykolog, teknolog, ekonom, jurist o likn.)

Hur fan kan man förnedra sig o bo i en korridor?

Bo hellre på gatan då.

Mavve skrev:

Bo hellre på gatan då.
Det fanns små rum med toalett o säng o lite sånt man kunde gå in i från den där korridoren, det var det som fällde avgörandet. Hade jag fått bott i själva korridoren så hade jag åkt hem till mamma i stället.

Mavve skrev:

Bo hellre på gatan då.
Äh, så kul är det inte att sitta och käka själv varenda dag och aldrig ha folk omkring sig hemma. Jag trivs kanonbra så här. Man har ju sin egen lägenhet, men samtidigt ett stort kök och vardagsrum som man delar med andra. Är man på det humöret nån gång ibland är de ju bara att låsa in sig.

jag har bara festat i korridorer där studenter bor.. säger bara starkars studenter iaf när ja vart där å festst... ja har ju "riktigt" lägenhet som är studentlägenhet... å de e fan sköööönt å ha..

wdac skrev:
jag har bara festat i korridorer där studenter bor.. säger bara starkars studenter iaf när ja vart där å festst... ja har ju "riktigt" lägenhet som är studentlägenhet... å de e fan sköööönt å ha..
Jaja, men har du lika roliga fester då? ;)

Lite bakfyllestädning har ingen dött av :hihi

mb skrev:
Jaja, men har du lika roliga fester då? ;)

Lite bakfyllestädning har ingen dött av :hihi

Bakfyllestädning? Brukar ju låta brudarna som sov över göra städjobbet dagen efter :tuttar

Nä men det här låter ju jäkligt bra, bara man hittar en jäkla korridor, i morse var jag 1/11 på kön hos AFBostäder och nu när jag kolla var jag 11/25... suck.

Vad gör man om man inte hittar något??? Vandrarhem/tåget har jag väl hört, men hur länge tvingas man bo där och hur kommer det sig att det plötsligt dyker upp lägenhet senare`?

Förresten hur funkar det om man skulle bli tvungen ta en med delad dusch, 2 duschar / 19 korridorerrum... ?

Qvint skrev:
Väldans vad du oroar dig.

Nattmänniskor är de allra flesta studenter. Typ vakna vi 3 på dagen och gå o lägga sig vid 5 på natten funkar utmärkt !

Vill du plugga så är det inte svårt. Festerna är i köken och inte på rummet, visst vill du plugga en lördagkväll och alla andra har skrivit klart sina tentor så blir det inte knäpptyst på rummet, men det funkar.

De korridorer jag bott på så har det funkat skitbra. De som gnäller är de som envisas med att gå upp klockan 6 på morgonen och gå och lägga sig vid 22, men de gnäller för det mesta även om det inte finns något att gnälla på.

Sedan är det inte så att det krökas jämt, alla som bor här går i skola, och måste plugga ibland. Exempelvis teknologer tentar samtidigt allihop (ca 5000 pers) så då brukar det bli lugnt och skönt i ett par veckor. För att sedan bli ett jävla liv i en vecka.
Sedan har man på de flesta korridorer husfester, då man öppnar en korridor eller ett helt hus för alla och då tar det typ 1 vecka att laga alla prylar, men det är kul som bara den ! Ta det för vad det är...

Drar områdena i Lund lite snabbt.

Sparta: nära LTH och EC. SEr ut som ett fängelse, nyrenoverade kök (viktigt) hyffsat fräcsha rum, mycket ekonomer och teknologer. ca 600 pers kanske?

Delphi - Kämnärs: Ligger ganska nära LTH (och EC), därav mycket teknologer, dålig babefaktor på korren. Ligger lite off, men funkar. Sväljer säkert 2000 (3000?) pers? Finns korridorrum och lägenheter 1-4. Delphi är det största boendet tror jag. Här skall du om du inte gillar fester passa dig för X och Y huset, där kör de hårt. Bottenvåningen har "rejäla!!!!" fester ganska ofta. Bo inte här om du vill plugga mycket. Tror AFB informerar om detta. Annars nya fasader, nyrenoverat område, hyssat fräsha kvartar.

Vildanden, Blekingska nationen: Glöm dem, de är helt off! Ligger i fel tidszon.

Tomegap: Korridorernas korridor, ligger mitt i smeten, fast 4 års kö, så glöm det.

Magasinet: Fina rum, nere i city, fast alldeles för dyrt. Inga teknologer nästan.

Parantesen: Berömt studentboende. Ganska billigt, kul folk, mycket blandat från universitetet, mycket brudar. Delad dusch på ganska många korridorer. Inte så jobbigt som det låter dock. Egen toa o handfat. Lite slitet och har många år på nacken. Många roliga fester, bland annat en rejäl brännbollsturnering en gång om året... Ligger nere i city.

Malmö, Gbg, Lunds nation... "ena snobbiga jävlar". Speciellt Malmö och Gbg drar till sig Stockholmare som heter Douglas och har rosa skjorta och lejonman. Som "eter reker" ;) Nejdå, inte så farligt, men de är lite snobbiga, gillar man det och svåra brudar så är det ett bra ställen, ligger mitt i smeten, riktigt bra läge. Svårt att få rum.

Smålands: Glöm det, de är (var) uteslutna ur gemenskapen. En massa rödstrumpor och kommunister. Undrar du var det är så är det bara att gå tills du ser Che Guevara genom fönster, då är du rätt. Har du svaga handleder och gillar manlig vänskap, så rekommenderas det nog. Dessutom har de konstiga regler, bland annat får man inte shara porr på deras nätverk (vad är då meningen med det?). Ligger nere i stan.
Bra med Smålands är dock deras öppettider på expen, om man skall fixa gästkort.

VG, Hallands: Systernationer, ligger vid LTH och EC, mycket sådana människor där då. Enligt mig, roliga ställen.

Sydskånska, Krischan och Helsingkrona: Teknolognationer, fast med en hel del bra arrangemang. Salsa klubbar och liknande, drar blandad folk ändå.

Gemensamt för nationerna är att om du bor där, så blir du automatiskt mer involverad (bra eller anus?) i verksamheten. Svårt att inte engagera sig om man bor ovanpå dansgolvet... typ.
Kanske lite stökigare som jag uppfattar det, mestadels beroende på att det är organiserat schemalagt rajraj 2-3 ggr i veckan. Fast hur kul som helst...

Det var väl ställena ur my point of view! Welcome...

Okoko, anmält mig hos alla nationer till novischutlottning utom smålands som sagt. Sen står jag i kö till sparta, delphi och tomegap (ungefär lika lång kö faktiskt, sparta e längst). Hur är det med Magasinet, det ligger väl precis vid järnvägspåret, är det mycket oljud därifrån tror du?

Närå, det är ingen fara för ljudet på magasinet...

Där är fint som sjutton, stora rum och allrum, men prissatt därefter... tokdyrt om min "kontakt" där pratade sanning. Hon bodde i nån slags minnikorridor, med bara 4 pers. Lite tråkigt tyckte hon, för två av dem som bodde där var inne på rummet hela tiden och den sista limmade på henne hela tiden ;)

ang att duscha på Parentesen osv så funkar det bra. Enda gången det kan bli strul är på morgonen om nån brud skall balsamera håret vareviga morgon klockan 08:00 till 09:00. Annars funkar det bra, man snor en handuk om sig och knallar in o duschar och går in på rummet igen. Eller byter om i dushrummet går ju också om man är "pryd"...

Men för det mesta så är det inga problem, eftersom alla gör saker på olika tider.

Likadant med köken. Vi är 13 pers på två spisar och jag har ALDRIG varit med om att det inte gått att göra precis den maten jag vill. Enda "buggen" är att man får ganska litet kylskåp och frys. Typ 1 hylla i varje... Men man lär sig leva med det också. Det ligger matbutiker i de flesta bostadsområdena, på Sparta ligger ett stort ICA i samma hus, man behöver inte ens bli våt alltså. Öppet 8 - 22 alla dagar. Man blir ganska bortskämd då.

korridorsboende är billigt ,halvkommunistiskt och ett jättebra sätt att lära känna folk på
sen får man väl tycka vad man vill om det.

men visst, man får stå ut med att de andra har järnkoll på ens sexliv (ibland pga att de är del av det) och att folk snor en socker.

vill faktiskt slå ett slag för de nya korrarna på vildanden, nybyggda, frächa och egen stor o fin dusch...

Hur gick det på Handelstestet då?

Nacka skrev:
Hur gick det på Handelstestet då?

Det är på fredag men inga stora förhoppningar när det är 600 sökande på 30 platser och i princip alla har högre betyg och mer meriter än jag har (extrajobb, tidigare studier, lumpen med mera) så vill jag plugga i lund också, slippa sthlm gör nog bra ett tag. Om det inte e kul kan jag alltid börja på handels nästa år.
:)

Vore ju fantastiskt om man hamna på Sparta då jag ska plugga ekonomi, men det verkar ju inte ske, så vart brukar man hamna om man inte hittar något, och hur länge behöver man vara där??

En möjlighet är ju köpa bostadsrätt också, men vill inte riktigt göra det om jag är osäker på om jag ska stanna där i 4 år ens, kanske börja på handels om något år, kanske plugga utomlands eller så... visserligen stiger väl priserna och det finns studenter som gärna vill hyra men ändå är det ju föredra en sjysst korridor tror jag.

Jag skulle inte vilja dela dusch eller badrum - då kan man lika gärna flytta in i delad lägenhet. Grejen med korridor är ju att man kombinerar de positiva bitarna från egen liten lägenhet och rymligt delat boende.

Qvint skrev:
Jodå, var skrivet med glimten i öget...

Som sagt så pluggar man ju faktiskt också... Fast att se det som en lång fest tycker jag nog ändå man kan göra !

Faktiskt så är det en riktigt bra merit att komma med, att ha varit engagerad i nation exempelvis. Se det som ett företag med 40 anställda, det blir en del att hålla reda på...

Jag håller med att det är en bra merit och ett bra sätt att skaffa sig erfarenhet som man har svårt att få utan utbildning och tidigare erfarenhet. Jag började som festerichef i Norrlands Nation här i Linköping och nu har jag tagit sabbatsår och jobbar som restaurangchef på alla nationers gemensamma krog. Det är ca 60per som man ska hålla reda på, ge rätt förutsättningar, utbilda, lägga schema för osv. riktigt roligt :tummenupp

Villee skrev:
Hur är det förresten om folk för oljud på natten (tex. helger) och man måste plugga, finns det nattöppna läsesalar nånstans ? Jae nog nattmänniska rätt mycket så skulle va trevligt om det fanns såna.

Läsesalar är bara en samlingsplats innan man går å fikar.

Har bott i korridor i Sthlm i fem år. Hade förvisso egen dusch och toalett då som jag anser är rätt viktigt. Hade en suverän tid. Visst kan det vara lite ljudligt ibland men det hör till. Oftast är det ju en själv med flera som festar. :D Se till att styra upp med städning och sånt bara om det inte fungerar någorlunda redan, annars blir det jobbigt i längden.

Några av mina absolut bästa vänner idag är de jag bott tillsammans med i korridoren. Kan således bara rekommendera att göra det åtminstone något eller några år av studietiden.

/Olzki

Dags att få lite liv på tråden igen

Haj, nu surfa jag nyss på AFB och kolla kötider. Medan jag i förra veckan låg på plats 60 i alla köer, så låg jag plötsligt idag på plats 15-20! (?) ...

Sen såg jag att de flesta undvek "Spolestorp" eller vad det nu hette. Alltså internationella studentboendet eller vad det nu är vid järnvägen. Är det något jättefel på detta då nästan ingen hade valt det och jag låg 3a på listan utav 4 sökande.

Återigen undrar jag om man hört oljud från järnvägen hela dagarna / nätterna samt hur är det med att samsas med internationella studenter, varifrån kommer de och hur trevliga / jobbiga är de att dela kök och bo med?

Har personligen inget emot att träffa folk från hela världen men om 90% kommer från Ryssland, östeuropa eller tyskland så kan man väl ha liten invändning :gnissla

Någon som har koll?

Synd bara att du har en sådan inställning, hoppas att det blev en feltolkning :confused:

Hur som helst att många inte väljer att bo tillsammans med utländska studenter är att oftast är det 90% fest och 10% studier för dem som gäller. Inte alla, men många. Samma situation gäller för alla som åker till andra länder, dvs ut från Sverige.

Men, jag skulle lätt bo med dessa studenter. Oftast är de betydligt mer öppna av sig och är alltid intresserade av att hitta på saker. Är man själv öppen av sig kan man få otroligt kul och bekantskap som kan komma till väl användning senare.

Ett tips jag kan ge dig är att åka en tid utomlands för studier istället för att tillbringa hela tiden i Sverige.

/C

chrtur skrev:
Synd bara att du har en sådan inställning, hoppas att det blev en feltolkning :confused:

Hur som helst att många inte väljer att bo tillsammans med utländska studenter är att oftast är det 90% fest och 10% studier för dem som gäller. Inte alla, men många. Samma situation gäller för alla som åker till andra länder, dvs ut från Sverige.

Men, jag skulle lätt bo med dessa studenter. Oftast är de betydligt mer öppna av sig och är alltid intresserade av att hitta på saker. Är man själv öppen av sig kan man få otroligt kul och bekantskap som kan komma till väl användning senare.

Ett tips jag kan ge dig är att åka en tid utomlands för studier istället för att tillbringa hela tiden i Sverige.

/C

Hm ok, jo du tollka nog fel. Men mina tidigare erfarenheter från just dessa regioner tyder på kulturella skillnader jag inte orkar med 24/7 i längre perioder. Det vore dock jävligt kul med lite folk från Asien, Afrika, Amerika och resten av Europa.

Åå.. 90% fest 10% studier nu när jag tänker på det har jag faktiskt träffat en bunt internationella studenter från lund och då var det på partaj och de verka inte vara där för att studera direkt så du har nog rätt i den saken.

Vad är det för fel på detta då? Enligt det ni sa tidigare så är det ju lugnt för pluggdelen och sömn bör man kunna ändå få när man stängt och låst dörren - eller? Sen så länge man slipper städa efter deras fester så är man ju gärna själv med och partajar lite när som helst :fyllisar

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka