Nästa Yamaha R1 – hur kommer den se ut?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nuvarande R1 har känts gammal väldigt länge och 2014 kommer äntligen en helt ny modell. Någon mer än jag som tror att Yamaha M1 från 2004 men med ljuddämpare under motorn ligger mycket nära vad vi kommer få se? Jag gissar på mycket mer konventionella linjer än på de några år gamla skisserna från MCN.
 

Bifogat

  • pic_wpaper_yzr_m1_0wp3_01_1680x1050.jpg
    pic_wpaper_yzr_m1_0wp3_01_1680x1050.jpg
    180.3 KB · Visningar: 877
  • Yamaha_R1.jpg
    Yamaha_R1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 740
Last edited:
Jag hoppas att de tittar på M1:an, och att R1 åter igen blir spänstig och smäcker. Ljuddämpare på sidan är snyggt, så jag hoppas på en förljuddämpare under motorn och en mindre slutljuddämpare på sidan.
 
Bara 2 år kvar tills vi ens får se den... stiltje med helt nya literhojar, undantaget Ducati :) Alla andra är ju bara updateringar och facelifts :(

Eller ja, 1 år... kanske går fort ändå.
 
Undrar var hojarna hamnar?
Äldre gentlemen som ger den åt sig själva när de fyller 40 år och använder den totalt 250 mil på 5 år innan de säljer den. För familjen och jobbet tar all tid.
Dvs ungefär samma målgrupp som Ferrari. Men lite mindre cash.
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control med 12 steg för att minska risken för High och Low siders och ABS bromsar för ABS säljer så bra. Och hojen startar alltid med TC i läge 12 (12 ser bra ut och = 65hk vid fullgas)
och sedan fodras det minst 30sek mellan varje stega upp knaptryckning upp till läge 1 och 185 ponny hk.
Såld i USA med polis i varje häck så tror jag många aldrig skulle köras i nått annat än TC = 12 :va
Utseendet, ja ljuddämparna under sadeln är snyggast. Tycker jag. :Bugar
Och så symmetrisk front, tack. :Bugar S1000RRs piratutseende med ett stort och ett litet öga är inte snyggt. :näsblod
 
Jahaja.
Jag anser R1 vara den absolut läckraste literhojen för gata med S1000RR som god tvåa.
På tredje plats kommer Kawa sedan ingen på länge.

För min del räcker det gott med lite bantning och bättre specar.
 
Jahaja.
Jag anser R1 vara den absolut läckraste literhojen för gata med S1000RR som god tvåa.
På tredje plats kommer Kawa sedan ingen på länge.

För min del räcker det gott med lite bantning och bättre specar.

Du måste ju vara skelögd!! :hihi

Snyggast är ju utan konkurrens Panigale :kär följt av Aprilia RSV4 :brynad

För att svara TS så tror jag Yamaha kommer låna en del av övriga på marknaden. Förmodligen två kattögonliknande framlampor med ledstripes i samt ljududämpare under motorn och en hyfsat hög häck ungefär som RSV4.

Frågan är ju om man kommer hålla fast vid motorkonfigurationen med krosspläjn kränktjaft!
 
Jag tror 2014:års R1 kommer att se ut så här, fast med nya färger.

yamaha_yzf_r1-2009.jpg
 
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control...

Rättså obegripligt inlägg. :va

R1 har redan tracion control. :fakta Frågan var hur nya R1 kommer se ut. Kommer den till exempel (som vid debuten 1998) bidra med mycket nytt eller ängsligt snegla på och kopiera sina konkurrenter?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-09-17 kl. 10.06.00.jpg
    Skärmavbild 2012-09-17 kl. 10.06.00.jpg
    58.5 KB · Visningar: 285
Känns väl spontant som att Yamaha och Suzuki är dom som behöver göra mest pga av att det hänt väldigt lite länge nu(ffa hos suzuki)...
Detta gäller även aprilia,bmw och honda till viss del men bmwn är ju fortfarande värst i gänget!

Tror som Wiseguy att själva utseendet inte kommer ändras mer än nödvändigt för att inte tappa identitet men att chassie, motor osv är det som kommer vara i fokus hos yamaha!
 
Rättså obegripligt inlägg. :va

R1 har redan tracion control. :fakta Frågan var hur nya R1 kommer se ut. Kommer den till exempel (som vid debuten 1998) bidra med mycket nytt eller ängsligt snegla på och kopiera sina konkurrenter?

Nja det står faktiskt:
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control med 12 steg för att minska risken för High och Low siders och ABS bromsar för ABS säljer så bra. Och hojen startar alltid med TC i läge 12 (12 ser bra ut och = 65hk vid fullgas)

men du har ju rätt skillnaden är ju inte större än mellan bensintank som R1 redan har och fick 2014 års R1 en 12 liters bensintank så vore det inget att ens nämna i en jämförelse. Tank som tank.
 
Last edited:
Såhär såklart! :D

yamaha_tesseract10.jpg

Eller nej, det tror jag väl iofs inte. Men Tesseract hade ju faktiskt varit jävligt intressant att testa, plus att alla stolpskott med b-kort väl kan köra den med? :död
 
Jag gissar på mycket M1 i specifikationen, bland annat kommer motorn gissningsvis att få inverterad rotationsriktning för att minska gyrokrafterna. Det skulle bli en stor snackis bland oss i kundgruppen, och dessutom utgöra ett naturligt nästa steg i f t dagens crossplane-design. Dessutom kan vi nog förlåta ett visst underläge i hästkraftsraseriet på grund av en sådan djärv konfiguration.

Yamaha fick ju bästa betyg för sitt antispinn när 2012 års modeller testades så det funkar bra även 2014, ABS är ju ett absolut måste.

Elektronisk eller mekanisk slirkoppling, något kommer i alla fall att finnas med. Förmodligen kommer R1 inte att säljas fullkittad för att kunna hålla ett attraktivt ingångspris, men har vi riktigt tur erbjuds en SP-modell med QS, launch-control, speed limiter och guldfärgade chassikomponenter direkt vid försäljningsstarten!

Designmässigt tror jag inte Yamaha vågar sig på att göra en Honda -08, vi lär se en klassisk, symmetrisk och snygg maskin med underliggande ljuddämpare och sidopipa, kort och smäckert designad bakram samt ganska heltäckande sidokåpor.

Sittställning lär följa trenden från t ex Kawasaki, alltså mindre , mer kompakt och smalare. Däremot är det inte otroligt att Yamaha offrar något litet av sportigt extremt på komfortens altare, i alla fall om 35+ blir den tilltänkta målgruppen.

Men det stora numret tror jag blir motorkonfigurationen.

Mina 2p:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top