Nästa Yamaha R1 – hur kommer den se ut?

Enligt MCN kan nästa R1:a bli ganska cool. De tror att crossplane-veven blir kvar men att den kommer med Yammas variant på en dubbelkopplingslåda med fyra lägen; växla som vanligt med manuell koppling, växla upp utan att föraren behöver använda koppling, växla både upp och ned med automatisk koppling och ett helautomatläge där hojen sköter både koppling och växlingar.
 
Då har 2014-års R1 presenterats och som jag sa i inlägg #8, så ser den ut ganska exakt som den sett ut åren innan. Fast med lite nya färger. :tungan

Känns lite tråkigt även fast mina förväntningar inte var så stora, hade gärna sett någonting nytt från Yamaha :)
 
Är det bara jag som tycker R1an ser lite... för lite rejsig ut... jag gillar inte bakpartiet
och tycker det ser ut som man sitter för upprätt... imo...
 
Är det bara jag som tycker R1an ser lite... för lite rejsig ut... jag gillar inte bakpartiet
och tycker det ser ut som man sitter för upprätt... imo...

Nej, det ser för "tjockt" ut. Ljuddämparna bygger på för mycket, eller hur? Bättre att lägga dem under motorn istället.
 
Last edited:
Så track record för de japanska tillverkarna är just nu:

Yamaha:
R6 2006-2014
R1 2007-2014

Honda:
CBR600RR 2007-2014
CBR1000 2008-2014

Kawasaki
ZX6R 2007-2014
ZX10R 2011-2014

Suzuki
GSXR600 2011-2014??
GSXR 1000 2009-2014??

Ingen har på riktigt uppdaterat sina sporthojar sedan stenåldern. Lite nya färger och lite lättare fälgar eller ny design på avgasystemet räknas inte. Undrar när detta inträffade senast? Det lär inte ha varit sedan de japanska tillverkarna slog igenom på 70-talet ivf....

Nej jag är inte alls bitter för att utvecklingen står still:mad:
 
Så track record för de japanska tillverkarna är just nu:
R1 2007-2014
...ar på riktigt uppdaterat sina sporthojar sedan stenåldern. Lite nya färger och lite lättare fälgar eller ny design på avgasystemet räknas inte. Undrar när detta inträffade senast? Det lär inte ha varit sedan de japanska tillverkarna slog igenom på 70-talet ivf....

Nej jag är inte alls bitter för att utvecklingen står still:mad:

Jag tycker nog det ska stå 2009-2014 i så fall. Crossplejn var en hyfsad uppdatering även ifall alla inte gillar den.
Och ja. Hela världens utveckling står för jäkla still nu.
Storleksrejset på platt-TV kom också av sig t.ex. Var är 84-tummarna för vettiga pengar?
Nästa grymma smartphone-lyft?
LED-belysning som faktiskt duger kvällstid?
Mitt pendlartåg behöver fortfarande 28 minuter på sig att åka 45 kilometer trots att det toppar 305km/h.
Trafikverket sänkte hastigheten på e20 från 110 till 100 och kallar det för utveckling.

Alla trampar vatten.
Vad som än föreslås i utvecklingväg orsakar FB-stormar och gnäll-laviner.
 
Last edited:
Så track record för de japanska tillverkarna är just nu:

Yamaha:
R6 2006-2014
R1 2007-2014

Jag skulle säga
R6 2008-2014
R1 2009-2014

Men håller med, det händer inte sådär supermkt.. vilket förklarar varför S1000RR blivit så poppis, för att den är den enda som är "ny".

Frågan är om nuvarande design/teknik nått vägs ände, där vi är så nära perfektion vi kan komma utan att det kostar alldeles för mkt för konsumenter?

Motormässigt har vi väl inte fått så mkt nytt förutom nån/några hästkrafter hit och dit på väldigt länge? (bortsett från R1 som fick crossplane).
 
Last edited:
Ingen har på riktigt uppdaterat sina sporthojar sedan stenåldern.

En stor del av orsaken är att detta marknadssegment backat rejält sedan 2008. Det säljs helt enkelt inte tillräckligt många sporthojar för att motivera mer frekventa uppdateringar. Att europeiska marginaltillverkare släpper mer frekventa uppdateringar är säkert en finne i röven på japanerna, men likväl inget de tänker göra något åt då deras filosofi är att bygga väl utprovade hojar som man dessutom tjänar pengar på.
 
Efterfrågan på sporthojar är inte lika höga sedan den sjuka prishöjningen som kom 2008! Kommer ihåg när jag köpte min nya R1 -05 för 109 900:- från en handlare då säsongen precis hade tagit slut. På den tiden kostade en ny R1 129 900:- Idag kostar en ny R1 164 900:- Köpte återigen en ny Yamaha R1 2010 från en handlare förra året, då hade den stått i butiken i 2 år så jag fick ett bra pris även där. Tillbaka till ämnet nu... Jag är väldigt besviken på Yamaha som har kört med "samma" R1:a sedan 2009! Det är ingen Yamaha V-Max vi pratar om utan en sporthoj som har blivit överkörd sedan länge av sina konkurrenter. Jag fattar inte vad Yamaha håller på med, det kan ju vara så att dom inte ser någon framtid i sporthojar längre och det känns väldigt tråkigt :( Ninjan är väl egentligen den enda som verkligen sticker ut bland japsingarna som kan ge S1000RR en match. Hursomhelst så håller den kändaste och mest mytomspunna sporthojen någonsin "Yamaha R1" att gå sakta men säkert ner i graven för att snart bli bortglömd bland framtidens unga sporthojsåkare.
 
Kom med nått nytt med lite färg som ser rejsigt ut!!! Replika på M1:an, rent utseendemässigt hade blivit en hit!!!

Fattar inte vad problemet är? Varför måste allt se sååå neutralt ut hela tiden? åååååå
 
Även om jag med sarkasm sa att de inte skulle uppdatera R1:an, så hade jag hoppats på något nytt från Yamaha.
Något revolutionerande som vänder upp och ned på supersporthojmarknaden. En ny R1 som skulle vara lika rolig som den som kom 1998.
Men nu...
Tja..
Jag finner 2014-års R1 ungefär lika upphetsande som detta klipp:

 
En stor del av orsaken är att detta marknadssegment backat rejält sedan 2008. Det säljs helt enkelt inte tillräckligt många sporthojar för att motivera mer frekventa uppdateringar. Att europeiska marginaltillverkare släpper mer frekventa uppdateringar är säkert en finne i röven på japanerna, men likväl inget de tänker göra något åt då deras filosofi är att bygga väl utprovade hojar som man dessutom tjänar pengar på.

Jag kan köpa det men tycker samtidigt det är synd att det åtminstone inte finns fabrikseftermarknadsprylar (jag har inte hittat så mycket iaf).
Fick en genomgång på skillnaderna på S1000RR och HP4 och vilken enorm tillbehörslista det finns med partnumbers och intakta garantier från BMW.

KANSKE finns det till R1 också men det verkar inte vara något de marknadsför direkt.
Att få en R1 mer rejsig verkar vara ett betydligt större pussel än vad det är med en BMW? Eller?
 
2Wheeldrive skrev:
Hursomhelst så vet jag att R1:an kommer återigen att stå på tronen en dag och erövra världen igen som den gjorde år 1998!

2Wheeldrive skrev:
Hursomhelst så håller den kändaste och mest mytomspunna sporthojen någonsin "Yamaha R1" att gå sakta men säkert ner i graven för att snart bli bortglömd bland framtidens unga sporthojsåkare.

Ojdå, du har visst hunnit ändra dig på 5 månader, kanske för att de inte har uppdaterat R1an tills i år?
Håll ut, jag tror som du i ditt första inlägg att snart så får den sig ett rejält lyft :tummenupp

Håller även med om teorin angående prishöjningen 2008, riktigt tråkigt...
Förr kunde man skryta med den snabba utvecklingen inom sporthojar, en rejäl uppdatering i stort sett varje år, tyvärr ser det inte ut så längre.
Nu hoppas jag att de rycker upp sig, börjar uppdatera hojarna i samma takt som förr + att kawa och sukka ger sig in i MotoGP igen :)
 
En stor del av orsaken är att detta marknadssegment backat rejält sedan 2008. Det säljs helt enkelt inte tillräckligt många sporthojar för att motivera mer frekventa uppdateringar. Att europeiska marginaltillverkare släpper mer frekventa uppdateringar är säkert en finne i röven på japanerna, men likväl inget de tänker göra något åt då deras filosofi är att bygga väl utprovade hojar som man dessutom tjänar pengar på.

Min känsla är att ökningen av Streetfighters och andra "allround" hojar har tagit andelar från sporthojarna. Men det är min egna subjektiva bedömning. R1an som va så dominant när den kom på 90-talet får nu se sig som en av de effektsvagaste sportmotorcyklarna i 1000 klassen.
Alla idioter har hört talas om R1, oavsett hur mycket de kan om motorcyklar i övrigt. Frågan är hur länge det håller i sig om Yamaha fortsättar att halka efter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top