Nästa R1/R6

Om Yamaha kan göra en bättre trea än Triumph, varför skulle de inte göra det?

Tripplarna låter grymt, men yama skulle nog utvecklat crossplane och haft den både i R1 o R6

Neeej!

En R6:a SKA vara fyrcylindrig och varva jävlar! Men de får gärna göra en trepip också, kanske mer gatorienterad. Trajorna låter ju fränt, rått å raspigt!

Det låter riktigt kul! Spännande att de frångår ett så väl inarbetat koncept.

jag har inte provkört de senare årsmodellerna men när jag provsuttit så har r1 upplevts väldigt bred, kanske blir ändring på det nu då.

Även om jag ogillar japanskt plagierande av andras produkter genom historien har ju Triumph tappat bollen med en "liter-sport-trippel". De försökte ju i slutet av 90-talet men var ju inte riktigt komnkurrenskraftiga (även om 595:an är sjukt vacker!).

Jag blir dock förvånad när det står att Yamaha förhandlar om trippelregler i WSBK. Finns inte det redan? Det finns ju i supersport med 600:a för fyra, 675 med trea och 750 med twin (som Ducati knepigt nog borra sig ur med 848:an).

Tycker iaf Yamaha skulle stannat kvar med sin crossplane. Var ju lite av deras egna grej iaf och de låter ju faktiskt rejält gott de motorerna.

1968 / 1969 släpptes Honda CB 750 med fyra cylindrar och överliggande kam.Olyckskorparna kraxade högt om att en sådan motor kunde aldrig hålla för vardagskörning.Resten är historia och bla Engelsk mc industri gick på pumpen och slickade sina sår under många år.Ska samma sak upprepas igen !?.

1968 / 1969 släpptes Honda CB 750 med fyra cylindrar och överliggande kam.Olyckskorparna kraxade högt om att en sådan motor kunde aldrig hålla för vardagskörning.Resten är historia och bla Engelsk mc industri gick på pumpen och slickade sina sår under många år.Ska samma sak upprepas igen !?.

Skillnaden ligger snarare i att japanerna insåg vikten av kvalité och driftsäkerhet medan engelsmännen snarare tyckte det var si och så, det viktiga var att sakerna var brittiska.

Bästa nyheten sen man såg ritningarna till ducatis ramlösa hoj!
Så grymt kul att tillverkarna börjar leta andra lösningar och prövar gå sina egna vägar.

För egenligen så är ju alla japs hojar mer eller mindre samma hoj, en har lite mer effekt och en har lite bättre chassi osv.. Men i grund och botten så är dom ju alla jävligt bra nu för tiden, och hur mycket längre kan dom egentligen fortsätta på samma spår allihopa?

Mer nytänkande från mc tillverkarna säger jag!
Får hoppas att honda skrotar firebladen och bygger en v4 för gata också, att dom inte bara bygger en svindyr Moto gp replica.
Då blir det verkligen intressant att dra ut och testa nya hojar om ett par år.

Ska bli väldigt intressant o se vikt o effekt på en ny 120 trippel eller en Laverda 180 trippel och om dom lägger sig på 1000cc eller 1100cc med nya R1:an - Äntligen något nytt som händer.......

Jag är ingen R1/R6 kännare men spontant är det väl smart att prova nya vägar, i synnerhet om det kan kapa utvecklings- och produktionskostnader. Konkurrenterna vilar ju inte på sina lagrar och crossplanesatsningen har väl inte rosat marknaden direkt.

Och Trajas tripplar är det ju inget fel på.:tummenupp

Crossplane-motorn de har nu är skitball, låter skitballt, går skitbra, men saknar toppeffekt. En vidareutveckling av den hade jag helst sett, men en trea är ju coolt. Risken är ju bara att även den blir lite slö på toppen ifall man inte kryddar den med mer kubik.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!