När slutar ni köra?

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
imorse så hade styret frusit fast, och det har varit frost och is i drygt en vecka här i borlänge, så jag funderar starkt på att sluta köra för i år...

när slutar ni att köra, och varför?

ska nog ge det en mån till ,, lite småmesig , det ska va behagligt o köra, slipper helst stelfrusna fingrar om det inte rör sig om skogsåka

En hobby på årsbasis.......

Kör året runt, när tillfälle ges. Torra vägar är väl ända kravet. Klart är det minus 5 grader. Stannar jag nog inne och häller upp en kopp kaffe till.
Norra Halland är mitt geografiska läge. Sällan riktig vinter enligt gammal norm. Men lite snö någon dag eller så!

Toyman. Vinterhojar, Honda CB750 (typ körskolehoj) och en offroad Kawasaki 125a vid lite skitväder.

Bifogat

• IMG_3951 shb.jpg
    IMG_3951 shb.jpg
    159.7 KB · Visningar: 291
  • IMG_4081 sh.jpg
    IMG_4081 sh.jpg
    116.3 KB · Visningar: 299
ställde av första okt, delvis kallt och det andra så hinner jag inte köra from sept okt.....skolan tar tid!:huvet

Tänkte först säga, när de BÄR av mig och säger, farbror för köra denna fina vagn istället med 4 hjul på..Men såg sen..minus är inte kul, är det bara på plusskalan och det är fint väder och torra vägar så kan man ta en tur, fast de blir allt kortare med den lägre tempraturen. Har påställt året runt, första turen i år var i slutet av februari, men då var det inte kul, inte ens en mil och man frös fan...men man fick sparka igenom lite växlar iaf:)

Har 8+ här i Malmö i skrivandets stund

Tanken var att man skulle hålla ut och hoppas på några fina strö dagar, men enligt SMHI så ska det inte bli varmare än så här de närmsta 5 dagarna.
Så det blir att lasta hojen på släp/i skåpbilen och köra bort den till garaget där mirakel skall utföras i vinter.
Nästan mer sugen på att skruva med den än köra just nu faktiskt haha

kör tills det blir is, skall prova att dubba i år och se om man kan/vågar köra året runt. Inte så mycket nöjeskörning nu utan det är pendling till & från jobb som gäller och får jag välja på kalla fingrar och 25 minuter till jobbet för mig själv eller varma fingrar och 1 timme till jobbet inklämd mellan en massa snoriga hostande människor så är valet ganska självklart :D

Det jobbigaste med den här perioden är att det är -2 ena morgonen och +10 andra så ena dan måste man ha fodret i jackan och andra dagen svettas man ihjäl...

Men duccen åker nog in i garaget om några veckor...

kör tills det blir is, skall prova att dubba i år och se om man kan/vågar köra året runt. Inte så mycket nöjeskörning nu utan det är pendling till & från jobb som gäller och får jag välja på kalla fingrar och 25 minuter till jobbet för mig själv eller varma fingrar och 1 timme till jobbet inklämd mellan en massa snoriga hostande människor så är valet ganska självklart :D

Det jobbigaste med den här perioden är att det är -2 ena morgonen och +10 andra så ena dan måste man ha fodret i jackan och andra dagen svettas man ihjäl...

Men duccen åker nog in i garaget om några veckor...

Tips. Handtagsvärme och muffar. Det är det enda som funkar. Annars talar vi mer om "djupfrysta händer" än enbart kalla. :D

Året om! Bara jag får tag i en lättare offroad hoj som jag inte behöver vara så rädd om.
När isen fryser på, är det ju som roligast:tummenupp

Kör så länge det är uppåt +8-10 grader på dan... har blivit ruskigt kallt på vägen hem några gånger med +2 när man bara har skinnhandskar och innervantar (riktiga vinterhandskar är dyrt). Förra året var detta ända in i november, köpte hojen 15/11-08, blev nog nån tur i november också. Hojen var ny och jag hojkåt, men med tanke på kylan blev det väl typ 2mila turer och inte särskilt många heller, man får se till att ta det lugnt i kurvorna också. I sommras när det var lite varmare stack man ju ut var och varannan kväll efter middagen och körde ca 10 mil (min "vanliga" runda).

Idag slutar jag. Jag åker bara när det är gött och det är nog kört för detta året... Höll på att frysa häcken av mig när jag körde 17 mil till pärona för vinterförvaring igår :näsblod

När hojen går sönder :) Och det har den gjort nu...

Jag kör tills löningen denna månad, då man har råd med busskortet =) Har hojen påställd året om...det enda som jag tycker är jobbigt är kalla händer, saknar handvärme... råkar inte vara någon som vet hur/var man får tag på det till en fireblade? Annars är väl det första man kollar om det är is i marken... skrapade is från tank och sadel idag på hojen, men just nu verkar det som att det ligger runt +2 i mina trakter...

Jag har redan slutat köra dels för att det är så förbannat kallt och här är det så halt, så jag vill inte riskera att köra av vägen nu när jag kör större hoj

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show