När förlorar jag mina vänner till Svenssonlivet?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Svenssonlivet var inget som kom plötsligt för mig utan en kvicksand man långsamt sjönk ner i.
Jag har sjunkit ungfär till midjan, medans mina polare sjunkit ner till nässpetsen.
I år fick jag köra själv på mc-semestern och vänta in dom i korsningarna för deras tjejer var gravida och var mycket ömtåligt gods!
På kvällarna pratades det barn, altaner, stenläggningar samt att det kanske vore daxs att byta hojarna mot husvagnar.:huvet

I förrgår frågade jag polarn om vi skulle ta en mcsväng då det var en kanonkväll -Näe, jag ska lägga trädgårdsplattor.

Jaha, vad säger man?

Känner igen det. Har suttit och snackat med 2 riktigt bra polare som precis fått barn. Båda var upprörda på hur tjejer hanterar det, hur mödravården fungerar, etc. Detta satt de och pratade med mig om för att förklara hur jäkligt de hade det med sina kvinnor som var helt till sig med barn och inte pratade om annat. Efter ett par timmar tänkte jag att "fan de har ju inte snackat om något annat än sina barn sen Jag kom hit", "undra om de ens märker fall jag bara går?".

...Efter ett par timmar tänkte jag att "fan de har ju inte snackat om något annat än sina barn sen Jag kom hit", "undra om de ens märker fall jag bara går?".

Det där är fan oförskämt. Man anpassar samtalsämnet till polare som är med.

Att dina polare försvann mellan 20-25 beror på att du kommer från G-berg och folk från Värmdö har en jävligt konstig uppfattning om familjeliv...:gnissla

Jag var länge unkis eftersom jag inte tålde inaveln på Värmdö och polarna höll sig kvar med lokal flickvänner.
Nu har jag tagit mig ifrån hålan, räddad av min fru!:D

jag satte -1 på dig, för det där var så jävla hemskt

Jag förstår inte.. är jag hemsk, eller är det hemskt att jag förlorat kompisarna till svenssonlivet? -3 and still counting..
Känner igen det. Har suttit och snackat med 2 riktigt bra polare som precis fått barn. Båda var upprörda på hur tjejer hanterar det, hur mödravården fungerar, etc. Detta satt de och pratade med mig om för att förklara hur jäkligt de hade det med sina kvinnor som var helt till sig med barn och inte pratade om annat. Efter ett par timmar tänkte jag att "fan de har ju inte snackat om något annat än sina barn sen Jag kom hit", "undra om de ens märker fall jag bara går?".

När jag fyllde 30 Fick jag ha två kalas ett röjar och ett svensson.
Röjarskivan var nog den bästa jag haft, medans svensson skivan var den mest misslyckade jag haft.
Jag önskade att de skulle åka hem redan vid åttahugget.
När jag gick in köket för att hämta sprit så var det trehjulsräjs runt köksbordet, och fem morsor stod med armarna i kors o tittade på.
Jag riktigt hörde hur grusiga däck krasmade mot parketten, och på diskbänken låg en använd bajsblöja som om det var det naturligaste i världen.

När påpekade att man kör inte trehjuling inomhus med grusigadäck, för det tillhör vanligt folkvett, tittade de på mig som om jag var dum i huvet. -Men, det regnar ju ute!

Ingen av den har fått sätta sin fot över min tröskel igen.

När påpekade att man kör inte trehjuling inomhus med grusigadäck, för det tillhör vanligt folkvett, tittade de på mig som om jag var dum i huvet. -Men, det regnar ju ute!

Ingen av den har fått sätta sin fot över min tröskel igen.

En riktig kompis hade kommit med trehjulingen i ena handen och ett paket parkettgolv över andra axeln.

En riktig kompis hade kommit med trehjulingen i ena handen och ett paket parkettgolv över andra axeln.

Inga riktiga kompisar, utan sambos barndomsvänner. Jag fick så att säga köpa ett paket där dom här människorna ingick.:huvet

Btw. kom nu att tänka på att jag har en bajsning på diskbänk tillgodo!

Watch out, bitchies!

Det som var riktigt läskigt och som gjorde mig riktigt rädd, var när jag insåg att jag inte tyckte barn var läskiga längre.

IT´S INEVITABLE YOU CAN'T RESIST!

Jag är mitt uppe i ett Svenssonliv och kan säga att det kommer påverka hur du än gör. Du kanske inte blir en Svensson men alla vänner råkar ut för det. Antigen tillhör man den första skaran som skaffar barn. Du vill fortfarande umgås med dina kompisar och försöker göra så mycket som möjligt med dem. Men nu har du krav det måste funka med familjen och barnen. Nyårsfesten t ex måste hållas på ett stället där du kan ha ett rum att natta ungen i. Efter ett tag tröttnar dina vänner på dina krav och gör saker utan att du blir tillfrågad.

Nr 2. du tillhör gruppen som skaffar barn sent då inser du att de krav som dina vänner ställde tidigare är fullt rimliga och du ställer liknande krav själv. Problemet nu är att dina vänner som fick barn tidigt har skaffat nya vänner med barn i samma ålder som sina egna. Deras aktiviteter planeras utifrån barnens vilja och att följa med på skidsemestern kanske inte är det mest lämpade för dig. Du skaffar således nya vänner i samma situation som dig.

Nr 3. du skaffar varken familj eller barn och byter ut dina vänner i takt med att du förlorar dem till Svenssonlivet. (Se Jörgens inlägg.)

Your truth

Sincerely

//Dafe

På den roliga festen var det säkert så (minus att polarna plockade med nytt golv)
Elffors med flera leker Rossi genom att köra trehjuling runt matbordet samtidigt som något lägger en spya på diskbänken... :hihi

Dom flesta droppar av fram till man är runt 30.
Att livet förändras särskilt när det kommer barn med i bilden är inte konstigt.
Det som jag själv är mest rädd för är att hamna i samma situation och släppa mer eller mindre all kontakt med vännerna. Kollar man runt i komiskretsen så finns det dom som i princip inte hört av sej till någon under dom senaste fyra åren.

Tycker man måste kunna kompromissa med sin bättre hälft så båda får tid för sej själva samt umgås med sina vänner även om det inte blir i samma omfattning som tidigare.
Av egen erfarenhet vet jag att barn är portabla och kan följa med på tex en fika, även om dom kräver lite passning.
Så jag har lite svårt att förstå att man inte kan komma utanför tomtgränsen annat än för att jobba,handla eller inte ens ta sej tiden att slå en signal till sina vänner.

Har bara kvar ett par vänner sen -20 som jag faktiskt fortfarande träffar (är nyss fyllda 30) och jo det stora fallet kom väl runt 25 när de flesta är klara med utbildning och har börjat jobba. Folk flyttar, bildar familj, får andra intressen etc. Man behöver faktiskt lägga lite energi på att nybilda bekantskapskretsen från denna perioden och framåt, då det händer så mycket under 20-30 så de flesta nog har svårt att hålla den gamla kretsen obruten.
Men det ger ju incitament att pröva nya saker och så träffa nya människor, så det behöver ju alls inte vara negativt att glida ifrån det gamla.

Har bara kvar ett par vänner sen -20 som jag faktiskt fortfarande träffar (är nyss fyllda 30) och jo det stora fallet kom väl runt 25 när de flesta är klara med utbildning och har börjat jobba. Folk flyttar, bildar familj, får andra intressen etc. Man behöver faktiskt lägga lite energi på att nybilda bekantskapskretsen från denna perioden och framåt, då det händer så mycket under 20-30 så de flesta nog har svårt att hålla den gamla kretsen obruten.
Men det ger ju incitament att pröva nya saker och så träffa nya människor, så det behöver ju alls inte vara negativt att glida ifrån det gamla.

Tankfullt sagt. Och bra.
Jag har flyttat runt en del på sistone, blir lite annorlunda då.
Men jag vill nog skaffa knoddar med gumman så fort jag tror vi överlever det ekonomiskt. Så om nån har en slant...
Äh, ba skoja, men även vi gossar har nog fanimig en liiiiiten biologisk klocka i oss tror jag.

Eller hoppas?? Jag vet inte. Jag är nästan över 70 snart om det fortsätter såhär.

Svenssonlivet ser nog olika ut för alla...

Vi köpte villa när jag var 22 år och har bilar,motorcyklar, hund, husvagn, bonusbarn.
Men livet slutar ju inte för det.

Vi köpte villa när jag var 22 år och har bilar,motorcyklar, hund, husvagn, bonusbarn.

Men ni har ingen båt :banana

Skojja lite - önskar er allt gott från Skåne! :rullandeu

Nej det gör det naturligtvis inte. Men när man har hus, barn, hund osv så minskar fritiden avsevärt och det blir svårare att ha tid och ork för att umgås med vänner mellan arbete och hushållssysslor. Många som jag känner sitter i den sitsen nu och när man umgås så blir det ofta bara över en kaffe då det behövs planering för något mer utsvävande.

Kan inte mer än imponeras av de som klarar av att hålla full rulle med ungar, kåk och allt vad det är. Jag tycker jag har svårt att få tid över fast jag bara har mig själv att sköta. :näsblod

Nej det gör det naturligtvis inte. Men när man har hus, barn, hund osv så minskar fritiden avsevärt och det blir svårare att ha tid och ork för att umgås med vänner mellan arbete och hushållssysslor. Många som jag känner sitter i den sitsen nu och när man umgås så blir det ofta bara över en kaffe då det behövs planering för något mer utsvävande.

Kan inte mer än imponeras av de som klarar av att hålla full rulle med ungar, kåk och allt vad det är. Jag tycker jag har svårt att få tid över fast jag bara har mig själv att sköta. :näsblod

Sant, men det är en prioriteringsfråga.
Väckar klockan ringer kl. 05:30 sedan är det full fart till kl. 21.00 då man kan slappa ett tag i soffan.
Men, som några redan sagt, man behöver lite egen tid. Jag försöker hinna med gymmet 3 ggr per vecka.

Men ni har ingen båt :banana

Skojja lite - önskar er allt gott från Skåne! :rullandeu

Hihi, nej ingen båt. Sånt hinner man ju inte med ;-)

Jo det är ju sant. Tiden räcker inte till allting. Det beror ju på vad man är för typ av människa. Vi bor ute på landet och är inte såna som sticker in till stan och går på krogen varje helg. Lägger hellre pengar på hojåkandet och huset.

Men ibland behöver det inte ens vara svensson-livet som tär på en.
När klockan ringer 04.50 på mornarna och man har 2 timmar till jobbet och är hemma efter 18.00 på kvällarna är man trött ändå ;-)

Last edited:
Hihi, nej ingen båt. Sånt hinner man ju inte med ;-)

Jo det är ju sant. Tiden räcker inte till allting. Det beror ju på vad man är för typ av människa. Vi bor ute på landet och är inte såna som sticker in till stan och går på krogen varje helg. Lägger hellre pengar på hojåkandet och huset.

Men ibland behöver det inte ens vara svensson-livet som tär på en.
När klockan ringer 04.50 på mornarna och man har 2 timmar till jobbet och är hemma efter 18.00 på kvällarna är man trött ändå ;-)

du är en starkare människa än mig iaf, jag hade varit helt förstörd efter en vecka :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti