När förlorar jag mina vänner till Svenssonlivet?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
sä jävla tråkigt när dom gubbar till sig och inte har tid.
ena med det andra hela tiden.
saknar ungdoms tiden när man for på konserter bla.
huvudsaken man har kul själv...

Det du ska göra är att se till att det inte händer.
Du ska fortsätta att umgås med dina vänner och ägna
dig åt dina intressen.
Bara att göra klart fr början att det är så det kommer att funka.
Naturligtvis ska din partner göra detsamma.

Haha, episkt trådlyft. Väntar med spänning på en update från Merovingian.

I mitt fall har det helt gått i linje med vad jag befarade. Ingen av de gamla kompisarna har någon tid med något, fortsatte något år där jag pushade och pratade om allt från simpla grabbkvällar och filmkvällar till lite mer events som gocart, isracing och snowboard. Nu har jag gett upp att ens fråga dessa individer om något sådant efter alla "kanske" som alltid slutar med att ingen hör av sig eller dyker upp.

Som grädde på moset kan framförallt ena polarens tjej inte sluta tjata giftemål och barn med min flickvän, trots att jag flertalet gånger påpekar att jag inte är det minsta intresserad av dessa saker... gissa vem min flickvän väljer att lyssna på (och drömma om).... :pangihuve :rolleyes:

Kort och gott, det är roligare med en umgängeskrets som man faktiskt kan umgås med. Who knew? :)

Sen har jag full vetskap och förståelse om att det handlar inte om barnet/barnen, vovven/vovvarna, villan/radhuset eller volvon utan de polare/föräldrar som medvetet eller omedvetet väljer att "isolera" sig med partnern och framförallt ungen/ungarna. Har polare med tjej som har en unge (och hund) som det ganska ofta och ganska enkelt går att umgås med. Och i ärlighetens namn så har/hade jag singelpolare som är lite tråkiga och frånvarande som vissa par/par med barn.

Klipp en böna som inte vill ha barn, inte vill ha gemensam ekonomi och du är klar! Ju mer jag läser relationstrådar här, desto hårdare håller jag i henne. Skulle aldrig hitta en sån pärla igen.

Men vi är ju inte ihop. :va

:tungan

Man kan som sagt inte generalisera å säga att det blir si eller så för alla. Vill man inte bli "Svensson" låter man bli.
Det kräver förstås lite motståndskraft när "tjatet och ifrågasättandet sätter igång. "Ska inte du barn" Ska inte du bli morsa" "Du är ju DUM om du inte skaffar barn!!?" Å så springer alla på sina barnkalas o kvartssamtal o stressar runt. Å tycker att det är lite jobbigt ändå.

Klart man bli "utanför". Men om man klarar det. Är det inga problem.

Jag är nöjd med mitt liv som det är. Trot eller ej. Utan barn. Inte för att jag vill ränna på krogen vareviga dag. Utan för att jag gillar att ha egen tid. Göra vad jag vill. När JAG vill. Bestämma själv. Har alldeles för mycket ego. Å då är det bättre att vara det. Utan barn. Ingen saknad. Bara lättnad.

Kanske att jag skulle bli en bättre människa. Men det är dumt att chansa. Bara för att "alla andra" gör samma. Å så finns det faktiskt dåliga föräldrar. Men det vågar ingen säga. :näsblod

Jag är omtänksam och bryr mig om mina vänner. Dom har sina barn. Men jag har dom. Funkar för mig.

//M

Som grädde på moset kan framförallt ena polarens tjej inte sluta tjata giftemål och barn med min flickvän, trots att jag flertalet gånger påpekar att jag inte är det minsta intresserad av dessa saker... gissa vem min flickvän väljer att lyssna på (och drömma om).... :pangihuve :rolleyes:

Det är bara att acceptera att livet har sin gång och att vänner kommer och går allt eftersom man utvecklas på olika håll. Man flyttar för att studera och arbeta och inleder nya relationer och finner nya vänskaper. Det är få förunnat som har sina barndomsvänner kvar hela livet om man nu inte växer upp i en liten by eller småstad som man aldrig lämnar.

Sedan är det här med giftemål. Det verkar vara det slutliga beviset på att man hör ihop vilket så klart är rena dumheterna i dagens värld där man kan gifta sig, skaffa barn och skilja sig som om det vore fråga chans på dagis där man minuten efter gjorde slut på grund av någon barnslig idé.

Din flickvän är långt ifrån unik ska du veta om det nu är någon tröst.

Detta är ett levnadsätt som är ganska stort i sverige! i många andra länder så avslutar man dagarna med stora middagar med vänner, släkt och familj. bara umgås och dela med sig av framgång och lycka med sina närmaste. men i sverige jobbar alla 8 timmar om dan, åker hem och helst inte vill att polarn ska komma över med några kalla och man umgås, och gör polarn det så klagar kärringen efter 2-3 ggr.
De flesta sitter hemma med villa/lägenhet/radhus, bil och en massa annat med lånade pengar, men att verkligen njuta livet och dela med sig av det till sina närmaste verkar inte finnas, alla bara vill ha för att glänsa inför andra.

Sen undrar de vart alla tog vägen.

Finns ingen gilla-knapp i appen så jag simulerar ett gilla-tryck. Gilla.

Sedan är det här med giftemål. Det verkar vara det slutliga beviset på att man hör ihop vilket så klart är rena dumheterna i dagens värld där man kan gifta sig, skaffa barn och skilja sig som om det vore fråga chans på dagis där man minuten efter gjorde slut på grund av någon barnslig idé.

Tröttnade rejält en gång på allt tjat om giftermål (och barn) på en middag och nämnde att det sker cirka 45 000 giftermål i Sverige per år och att skilsmässor ligger på ca 20 000 per år (inkl. källa på det hela). Nästan, men bara nästan, så jag ångrar att jag gjorde det, stämningen gick från (i mina ögon) halvtråkig middag med ointressant snack till lite spännande middag men med väldigt dålig stämning :hihi

Även saken att förlova sig känns väldigt utspelad när många gör det efter att inte ens ha varit ihop i ett år, och dessutom inte gifter sig inom ett år från förlovningen.

Alltihop är bara så tomma (och svindyra) saker.

källa: http://www.skilsmassa.com/skilsmassa-statistik.html

Om man är lika osmidig som mig blir det inga barn gjorda, kallade min hona för alkoholist. Återkommer om 4 år så får vi se hur livet ser ut då.

Återkommer om 4 år så får vi se hur livet ser ut då.

Du kommer att ha ett barn med alkoholisthonan. För hon lovade att sluta med drickat. Bara hon fick en unge. Men sen kom du på att hon var för jobbig i alla fall. Separation.

Du träffar en ny tjej blixtfort. Som har ett barn sen tidigare. Ni sätter 2 barn till världen för ni är ju himla kära o tror att ni ska orka med 4 kids, varandra och jobb och intressen. Det tär på känslorna och det blir sepatation igen.

Så. Om. 4 år. Är du singelpappa till 3 snorisar på jakt efter en hona som kan tänka sig att ta hand om dig o dina 3 kids.

Grattis!!! :tungan

Du kommer att ha ett barn med alkoholisthonan. För hon lovade att sluta med drickat. Bara hon fick en unge. Men sen kom du på att hon var för jobbig i alla fall. Separation.

Du träffar en ny tjej blixtfort. Som har ett barn sen tidigare. Ni sätter 2 barn till världen för ni är ju himla kära o tror att ni ska orka med 4 kids, varandra och jobb och intressen. Det tär på känslorna och det blir sepatation igen.

Så. Om. 4 år. Är du singelpappa till 3 snorisar på jakt efter en hona som kan tänka sig att ta hand om dig o dina 3 kids.

Grattis!!! :tungan

Tack så mycket.

Det är något i den stilen som min framtid kommer se ut, eller att betala underhåll till någon unge och morsa som ändå inte vill se röken av mig.
Men nu är det (än så länge) så att vi är överens om att inte skaffa barn utan att karriärer och plugg går i första hand. Om 4 år (förhoppningsvis) så är jag fortfarande utan knoddar och kan ägna mig åt diverse hobbys, tjejen OCH vännerna.
Får se hur fan det ser ut vid 29. :gnissla

Inte för att jag läst hela tråden...

Men när återfår jag mina vänner från svenssonlivet?
Svaret är efter fyra års äktenskap. (Detta är snittlängden på ett svenskt äktenskap. I 80% av fallen är det kvinnan som kliver av.) När du då "får tillbaka" vännerna är det varannan vecka om de har barn. De är troligtvis inte samma människor som innan, men å andra sidan är du sannolikt inte det heller. I bästa fall har ni utvecklats i samma riktning och fortsätter erat samkväm i samförstånd annars hittar ni varsin ny umgängeskrets.

Har kvar samma kärna av vänner sedan tio år drygt. Visst har kretsen ändrats efter folks levnadsförhållanden, några fallit från och några tillkommit under åren. Men inget ont blod från någon. Det har bara blivit så i livspusslet. Alla bitar passar inte överallt. Och ja, jag har varit gift med volvo och radhus.

gift_info.jpg

"Skilsmässor inträffar ofta kort tid efter vigseln
De flesta skilsmässor inträffar inom ett fåtal år efter vigseln. Närmare 6 av 10
skilsmässor under 2010 gällde äktenskap ingångna under 2000-talet. Det en-
skilt vanligaste vigselåret för upplösta äktenskap under 2010 var 2007 tätt följd
av 2006.
"

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2011M05/Giftermål_skilsmässor.pdf

Last edited:
Skilsmässor inträffar ofta kort tid efter vigseln

Det mest korkade är väl folk som varit tillsammans i typ 15-20 år utan att ha varit gifta. Så kommer dom på den brilianta idén att gifta sig. För att ett år senare ansöka om skilsmässa.

Hur tänkte dom dom. :va

Alltså. Är det inte ett jävla hyckleri.!!?? Stå där framför prällen. Å lova nåt som nästan ingen kan hålla.

Ja. JAG tycker i alla fall att det är dumt. Visst rent juridiskt när man har barn. Är det fördel. Men det går att lösa ändå. Och fest. Det kan man ha ändå.

Men just det.! Man får ha huvudrollen. För dom som inte blev skådespelare är det förstås ett alternativ. :tomten :tungan

Om 80% av kvinnorna initierar skillsmässorna, innebär inte det att de är rätt kassa på att välja rätt partner? :confused:

Och statistik på skillsmässor finns, men finns det statistik på samboförhållanden som tar slut? Tar fler samboförhållanden slut än äktenskap, så är tydligen trots allt äktenskap "säkrare", eller vad man ska säga. :näsblod

Förhållanden tar slut oavsett om det är äktenskap eller om man valt att vara sambo. Ett lyckligt förhållande tror jag inte nödvändigtvis behöver kryddas med att man går och gifter sig. Det är inte giftemålet i sig som skapar rätt förutsättningar för ett långvarigt och lyckligt förhållande.

View attachment 368735

"Skilsmässor inträffar ofta kort tid efter vigseln
De flesta skilsmässor inträffar inom ett fåtal år efter vigseln. Närmare 6 av 10
skilsmässor under 2010 gällde äktenskap ingångna under 2000*talet. Det en*
skilt vanligaste vigselåret för upplösta äktenskap under 2010 var 2007 tätt följd
av 2006.
"

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2011M05/Giftermål_skilsmässor.pdf

Där ser man. Jag hade inte helt rätt om länden på äktenskapet. I stand corrected.

Om 80% av kvinnorna initierar skillsmässorna, innebär inte det att de är rätt kassa på att välja rätt partner? :confused:

Och statistik på skillsmässor finns, men finns det statistik på samboförhållanden som tar slut? Tar fler samboförhållanden slut än äktenskap, så är tydligen trots allt äktenskap "säkrare", eller vad man ska säga. :näsblod

Kanske kan innebära att 80% av kvinnorna "upptäcker sig själva" och får ändrad personlighet/nya livsprioriteringar. Inte helt ovanligt vad jag föstått. Ty livet är dynamiskt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti