Kör ganska mycket och nästan alltid med musik på, även testat på bana.. gick det med =0) Sen är det högst individuellt naturligtvis hurvida man tycker att det funkar eller ej. Beror ganska mycket på utrustningen också, jag kör med Ajpod gen 5 vilken har den fiffiga funktionen att om man trycker på den i låst läge så pausas musiken = jag har den i innerfickan och med ett tryck med armbågen så kan jag stoppa/starta musiken vilket är smidigt.
Vidare beror det på lurar och hur tyst hjälmen är i sig, kört med tre hjälmar tidigare varav två är väldigt lätta till vikten vilket jag har prioriterat men särskilt tysta har de inte varit = man hör motorljudet så pass ändå att det inte stör körningen. Nu införskaffade jag en Shoei XR 1100 hjälm vilken är nämnvärt tystare plus att a-Jays Four lurarna sluter skapligt tätt när de sitter bra = då är det på gränsen att man hör något motorljud alls. Vid normal slentriankörning som det gärna blir än så länge med tanke på den låga temperaturen funkar det väl, vid lite aktivare körning får jag nog antingen sänka volymen eller prova med ljud i hjälmen istället. Körde en 990 SMR med original skorstenar från Västerås-Sthlm senast idag, hörde nästan inget alls av motorljudet i normalt motionstempo på motorvägen. Scala G4 ska funka bra sägs det så det får kanske bli en sådan om det inte hinner komma ut något tuffare innan dess ;0)
MEN först ska man lära sig och då rekommenderas inte musik i öronen, först när man känner sig lite hemma bakom styret kan man överväga att prova musik.. tycker jag. Om nu intresset finns så börja med musik vid lugn körning, jag kör med musik för att det blir "roligare" vid rena transportsträckor. Vid aktiv körning är det ju kul oavsett musik eller ej så där är det inget måste och på bana ville jag mest se om det funkade eller ej.
Sist men inte minst, glöm inte att använda backspeglarna och vrida på skallen, bilar låter i regel inte så mycket men även hojar kan överraska hojar.