Musik under mc-körning?

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
ktm rc8r-11
Håller på med mitt mc kort nu, pluggar mycket teori kör mycket och så vidare, men kom tänka på vad gäller när de kommer till musik? d.v.s hörlurar under mckörning? vissa är totalt emot de, vissa är för de, men vad gäller igentligen? personligen tycker ja de känns "fel" att ha de när man är så rookie som jag är.

kanske jävligt dum fråga men då passar den mig!
Mvh JB

Under övingskörning o så kanske man inte bör ha det för att höra motorljud och varvtal. Jag gillar det när man kör landsväg eller liknande, men i stan gillar jag inte det. Lycka till med kortet!

tycker att du börjar med att vänja dig med trafiken innan du proppar igen öronen. till en början borde du vara fullt koncentrerad på din körning. sen när du blivit lite van så kan du slappna av :)

Kör som det käns bäst! Själv kör jag ibland med proppar och ibland med musik, lite disturbed kan ge fin inspirasjon. e.l. Testa dry kill logic - Rot, man blir nog lite snabbare då

Om du menar lagligt eller ej så är det helt lagligt.
Kör med både av o på, skulle inte tänka mej pendling utan dock.

Tack för många svar!, ni svarar på lite olika frågar ja har i huvet utan ja behövde fråga vilket är bra! kommer pendla ca 5 mil fram och tebax till jobbet om dagen i vått och tort, kört denna sträckan tidigare som är E6an i 4.8 av milen princip. men nu när ja övningskör så vill ja varken har proppar eller hörlurar, kör ni/du med båda hörlurarna i eller endast en?

En grej jag kan tips om är att vill du höra andra trafikanter och sånt så kan du ha ett par hörlurar liggandes på rätt hög volym strax över öronen så hör du lite av musiken och även trafiken.

Mattyyy, de lät som en bra lösning faktiskt! men längtar efter kortet, ta hojen ut på en runda med Red hot chilipeppers i öronen!

Jag körde med musik i öronen men la av med det efter ett tag eftersom jag märkte att jag började köra aggresivt och blev impulsiv (kan ju ha att göra på vilken musik genre man lyssnar på), men för mig blev det lätt att jag drogs med i ett hett tempo i låten och förde ut det över hojen, därför kör jag inte med musik :)

Kör ganska mycket och nästan alltid med musik på, även testat på bana.. gick det med =0) Sen är det högst individuellt naturligtvis hurvida man tycker att det funkar eller ej. Beror ganska mycket på utrustningen också, jag kör med Ajpod gen 5 vilken har den fiffiga funktionen att om man trycker på den i låst läge så pausas musiken = jag har den i innerfickan och med ett tryck med armbågen så kan jag stoppa/starta musiken vilket är smidigt.

Vidare beror det på lurar och hur tyst hjälmen är i sig, kört med tre hjälmar tidigare varav två är väldigt lätta till vikten vilket jag har prioriterat men särskilt tysta har de inte varit = man hör motorljudet så pass ändå att det inte stör körningen. Nu införskaffade jag en Shoei XR 1100 hjälm vilken är nämnvärt tystare plus att a-Jays Four lurarna sluter skapligt tätt när de sitter bra = då är det på gränsen att man hör något motorljud alls. Vid normal slentriankörning som det gärna blir än så länge med tanke på den låga temperaturen funkar det väl, vid lite aktivare körning får jag nog antingen sänka volymen eller prova med ljud i hjälmen istället. Körde en 990 SMR med original skorstenar från Västerås-Sthlm senast idag, hörde nästan inget alls av motorljudet i normalt motionstempo på motorvägen. Scala G4 ska funka bra sägs det så det får kanske bli en sådan om det inte hinner komma ut något tuffare innan dess ;0)

MEN först ska man lära sig och då rekommenderas inte musik i öronen, först när man känner sig lite hemma bakom styret kan man överväga att prova musik.. tycker jag. Om nu intresset finns så börja med musik vid lugn körning, jag kör med musik för att det blir "roligare" vid rena transportsträckor. Vid aktiv körning är det ju kul oavsett musik eller ej så där är det inget måste och på bana ville jag mest se om det funkade eller ej.

Sist men inte minst, glöm inte att använda backspeglarna och vrida på skallen, bilar låter i regel inte så mycket men även hojar kan överraska hojar.

Jag har alltid musik i öronen!
Kör mycket bättre med musik,å kan koncentrera mig mer på körningen!

Kör också med musik vid landsvägskörning för då är det ändå mest vindbrus annars.
Men i stan och lite lägre farter då vill jag höra motorljudet :)

Det finns dom (även min mor) som tycker att det verkar farligt för "då hör du ju inte trafiken"
Då undrar jag om dom kör bil med stereon avstängd och rutorna nere för i min bil hör jag ingen trafik heller och den har jag aldrig lyckats krocka.

Sen skall man nog inte underskatta hur hörseln påverkas av ljudnivån i hjälmen. Själv kör jag alltid med hörselproppar, dels för att jag vill skona min hörsel men framför allt för att jag inte blir alls lika trött. Nu pratar jag dock bekväma prpppar som dämpar lagom mycket, inte 1kr skumgummi.

de gör ju att man inte kanske hör nått i trafiken så tycker inte de är spec smart att köra med musik när man kör

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!