Motorolja

alla oljor som är tänkta till mc är bra tydligen enligt tidigare trådar. Där rekommenderade experterna Biltemas mc olja (vad den nu hette). Billig var den också.

fatslim skrev:
Är det nån som vet nån bra motorolja att använda till cykeln....?
OKQ8s o Shells helsyntetoljar speciellt avsedda för hojar är de som uppvisar bäst siffror vid hög belastning. duccarna har ju lite känsliga ventilstyrningar, ährmmm, så man är lite noga, milt uttryckt.
de flesta helsyntetare speciellt avsedda för hojar duger säkert bra allesammans i inte fullt lika primadonna-aktiga åkdon.
trycker man i mineralolja i en modern sporthoj bör man snabbt söka läkare...
(mineralolja rekommenderas dock av oljekunnigt folk för inkörning ca 200 - 300 mil, då ytorna i motorn (inte minst kolvarna) tenderar att bli mjukare inslitna på så vis).

Last edited:
Motul 5100 halvsyntet :tummenupp

BigDog skrev:
OKQ8s o Shells helsyntetoljar speciellt avsedda för hojar är de som uppvisar bäst siffror vid hög belastning.
Vad då för siffror? Vore kul om någon kunde visa siffror på ett sånt här mytomspunnet ämne. :tummenupp

Ninjaboy skrev:
Vad då för siffror? Vore kul om någon kunde visa siffror på ett sånt här mytomspunnet ämne. :tummenupp
kolla på databladen för de olika oljetillverkarna så ser du rätt så stora skillnader. vissa tillverkare lägger inte ut några datablad överhuvudtaget.

BigDog skrev:
...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]

Vad gäller ventilstyrningarna så brukar det inte spela så stor roll vilken olja man vill ha eftersom man helst inte vill ha olja där... men det är klart, ska den dra olja och ryka lite läckert vill man ju att den drar en bra olja... :)

/fredde

BigDog skrev:
trycker man i mineralolja i en modern sporthoj bör man snabbt söka läkare...
(mineralolja rekommenderas dock av oljekunnigt folk för inkörning ca 200 - 300 mil, då ytorna i motorn (inte minst kolvarna) tenderar att bli mjukare inslitna på så vis).

Konstigt, då jag själv bara kör på mineralolja, och känner fler som rejsar med mineralolja.

Fast helst vill man ha olja där, men är lite bökigt att ordna på ett vettigt sätt. Gamla Triumph'ar t.ex. kör helt utan ventiltätningar, men så slits de inte heller. En liten blårykande puff vid uppstart kanske man kan ta.

Insugstätningarna vill man dock ha väldigt fräscha att den inte suger i sig olja. Det var vad min turbosnurra hade gjort i höstas när den började spika. Laddtrycket hade "ploppat" bort/upp tätningarna! Elände...

Att man ska ha mestadelen av oljan i motorn är vi nog alla överens om, sen vilken olja - spelar mindre roll, huvudsaken den är fräsch.

freddexwing skrev:
BigDog skrev:
...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]

Vad gäller ventilstyrningarna så brukar det inte spela så stor roll vilken olja man vill ha eftersom man helst inte vill ha olja där... men det är klart, ska den dra olja och ryka lite läckert vill man ju att den drar en bra olja... :)

/fredde

Helsyntets olja från okq8, kommer inte ihåg vad den heter, gå in på deras hemsida och sök på mc oljor och fabrikatet på hojen, skall nog funka

Ännu en oljetråd ja. Tja, varför inte.... :rolleyes: .

Jag passar på att fråga en grej då:

Min hoj har stått i kallgarage utan ventilkåpa i ett fuktigt Göteborg nu i nån månads tid. Tål oljan att "luftas" så mycket, eller måste jag byta den? Jag menar, finns det risk att jag har fått för mycket fukt i den?

Jag har bara kört sådär 80 mil sedan olje- och filterbyte, och det är väl ganska hyfsat dyr delsyntet-olja.

EDIT: Inte halvsyntet. Delsyntet menar jag.

Last edited:
He he he ja det är ju eg helt sant, fast bara en liten dropp då och då. Kanske ska börja kränga lite lagom slitna ventiltätningar...? :)
/fredde

andersbrink skrev:
Fast helst vill man ha olja där, men är lite bökigt att ordna på ett vettigt sätt. Gamla Triumph'ar t.ex. kör helt utan ventiltätningar, men så slits de inte heller. En liten blårykande puff vid uppstart kanske man kan ta.

Insugstätningarna vill man dock ha väldigt fräscha att den inte suger i sig olja. Det var vad min turbosnurra hade gjort i höstas när den började spika. Laddtrycket hade "ploppat" bort/upp tätningarna! Elände...

Att man ska ha mestadelen av oljan i motorn är vi nog alla överens om, sen vilken olja - spelar mindre roll, huvudsaken den är fräsch.

PacMan skrev:
Ännu en oljetråd ja. Tja, varför inte.... :rolleyes: .

Jag passar på att fråga en grej då:

Min hoj har stått i kallgarage utan ventilkåpa i ett fuktigt Göteborg nu i nån månads tid. Tål oljan att "luftas" så mycket, eller måste jag byta den? Jag menar, finns det risk att jag har fått för mycket fukt i den?

Jag har bara kört sådär 80 mil sedan olje- och filterbyte, och det är väl ganska hyfsat dyr delsyntet-olja.

EDIT: Inte halvsyntet. Delsyntet menar jag.

Alltså...

Vanlig motorolja...Mineral eller Syntet är INTE hygroskopisk!
Så med andra ord så är det bara att åka....
Skulle du av nån anledning inbilla dig att du fått 14 liter vatten i vevhuset..se då bara till att åka en rejäl sväng så att motorn håller sig rejält varm i en liten stund så har oljan "släppt" vattnet...
Obs! att den är rejält varm vid vanlig åkning om den är vattenkyld...du måste alltså INTE åka i minst 210!...

Ha det

kawa1300 skrev:
Alltså...

Vanlig motorolja...Mineral eller Syntet är INTE hygroskopisk!
Så med andra ord så är det bara att åka....
Skulle du av nån anledning inbilla dig att du fått 14 liter vatten i vevhuset..se då bara till att åka en rejäl sväng så att motorn håller sig rejält varm i en liten stund så har oljan "släppt" vattnet...
Obs! att den är rejält varm vid vanlig åkning om den är vattenkyld...du måste alltså INTE åka i minst 210!...

Ha det

Nej, det borde jag ju faktiskt ha klurat ut själv. :rolleyes:
Såg bara att det att oljan som låg kvar på ventillyftarna hade blivit lite mjölkvit och tänkte att det kanske inte var så bra. Ska satsa på att ånga bort det lilla vattnet nästa gång jag kör då.

Tack för ditt svar! :tummenupp

fatslim skrev:
Är det nån som vet nån bra motorolja att använda till cykeln....?
Alla olja som har märkningen JASO kan du ha i din MC. Punkt slut

En sak jag undrat över..
Vad är skillnaden mellan dieselmotorolja och bensinmotorolja, på vilken olja som helst står det att man kan köra den i diesel och bensinmotorer.

Jag jobbar på en lastbilsverkstad och där har vi en delsyntetolja 0w/30 som borde sitta perfekt i bruksbilen. Men så kommer vi till frågan.

Jag blev varnad om att den var "högrenande" och skulle tvätta bort gammalt slagg och sätta igen hela motorn.
Samma svar får man om man frågar om man kan byta från mineral till syntet.
Mineral/syntet-frågan är ju delvis en myt annars skulle det stå feta varningstexter på flaskan om att motorn skär om man tippar i den, att den blir skitig snabbare går jag med på men att motorn skulle slagga igen tror jag inte på, har aldrig hört talas om att det hänt för någon.
Borde man inte då kunna tippa i våran motorolja som vi har i lastbilarna?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!