Mesh med eller utan "extra router"?

Jag har nu beställt ett Meshnät där en av noderna är routern, och samtidigt har jag en prima befintlig separat router.

Fråga: är det någon fördel att använda den separata routern som master i systemet, eller funkar det bäst med de 3 enheterna i Meshen enbart?

Vad har du för bandbredd hem? Använder du några extra finesser i befintlig router?

Jag skippade min gamla router när jag skaffade liknande då jag har mer än 100 Mbit hem.

Testade med Speedtest på mobilen nu, jag har 277 ned och 242 upp och det hade aldrig gått om jag hade min gamla router då den bara hade 100 Mbit Ethernet. De här har 1 Gbit.

Vad har du för bandbredd hem? Använder du några extra finesser i befintlig router?

Jag skippade min gamla router när jag skaffade liknande då jag har mer än 100 Mbit hem.

Testade med Speedtest på mobilen nu, jag har 277 ned och 242 upp och det hade aldrig gått om jag hade min gamla router då den bara hade 100 Mbit Ethernet. De här har 1 Gbit.
- Det blir ett 100/100 utan extra finesser.

Men finns det fördelar med en "extern" router som master? Förlängs/förstärks signalen eller är det främst att fysiska avståndet mellan burkarna ökas med några meter iom den extra routern?

Menar du att du skulle ha trådlösa aktivt på din gamla router? Det sabbar nog Mesh, du bör bara ha tplink grejorna aktiva, om nu inte den gamla routern är en tplink-pryttel som är kompatibel med de nya.

Menar du att du skulle ha trådlösa aktivt på din gamla router? Det sabbar nog Mesh, du bör bara ha tplink grejorna aktiva, om nu inte den gamla routern är en tplink-pryttel som är kompatibel med de nya.
- Jag vet inte hur jag bäst konfigurerar Mesh:et ihop med routern, men den är lika ny som Mesh:et.
Trådlöst från routern till Mesh-nätverket?
Det är ju ändå trådlöst..men funkar kanske bäst som egen grupp?
Frågorna är flertalet.

Har 3st Linksys Velop / AC2200 (den större modellen) som vi kört i 7år i villan.
Tog bort all annan infrastruktur.
Men Linksys centralenhet matar däremot en separat router med Ethernetkabel. Bara jag har access till hifi-nätet som den externa routern hanterar. Pappas leksaker är för pappa endast. Har min egen NAS med egen rippad musik. Inget nedtankat eller streamad musik hos mig, bara noga utvalda original-CD's. :yoparty

Den externa routern är inte mesh (jag har med avsikt stängt av wifi på den, har access till hifi-LAN genom Linksys Velop).
Jag skulle rekommendera dig att köpa en Mesh-access i samma serie som din huvudenhet.
Då får du max nytta av Mesh!
Kör fiber med 250/250

Har 3st Linksys Velop / AC2200 (den större modellen) som vi kört i 7år i villan.
Tog bort all annan infrastruktur.
Men Linksys centralenhet matar däremot en separat router med Ethernetkabel. Bara jag har access till hifi-nätet som den externa routern hanterar. Pappas leksaker är för pappa endast. Har min egen NAS med egen rippad musik. Inget nedtankat eller streamad musik hos mig, bara noga utvalda original-CD's. :yoparty

Den externa routern är inte mesh (jag har med avsikt stängt av wifi på den, har access till hifi-LAN genom Linksys Velop).
Jag skulle rekommendera dig att köpa en Mesh-access i samma serie som din huvudenhet.
Då får du max nytta av Mesh!
Kör fiber med 250/250
- Jag har alltså 3 Mesh-burkar varav en är trådkopplad router, och de andra två ansluter mot den trådlöst. Min eventuella tanke med den externa routern jag har, är i så fall att koppla de tre Mesh:arna mot den trådlöst. Vet inte om det har några fördelar eller inte. Det är en sprillans ny router, den med. Jag behöver inget "pappa-dedikerad" nät eftersom jag aldrig laddar ner något genant. Det genanta kan man ju se utan att ladda hem det ; ))

Vad är det för modell på routern? Alla måste ju prata samma mesh-språk för att det ska funka. Borde gå att hitta på nätet om router och de nya grejorna är kompatibla.

Eftersom du nu beställt utrustningen är det nog enklast att helt enkelt testa med att låta din nuvarande router vara "mesh-router" och ställa in de tre nya till att samtliga vara mesh-repeaters. Generellt sätt tror jag meshtekniken inte är fullt ut standardiserad, så det kan vara en förutsättning att all utrustning är av samma fabrikat och standard för att det skall funka, då kan även installationen underlättas genom att man genom medföljande app kan guidas genom installationen och placering av prylarna istället för att behöva konfigurera och testa sig fram mer manuellt.

Ett alternativ kan annars vara att (om det går) låta de nya enheterna vara WiFi-repeaters utan att använda mesh-tekniken, men då behöver man krångla mer med konfigurationen med olika WiFi-kanaler osv, så i det fallet är det nog betydligt enklare att skippa din nuvarande router, alternativt att ansluta det nya systemet till den via kabel och sedan ha WiFi helt avstängt på gamla routern.

Just placeringen är viktig för att få maximal täckning och man kan behöva prova sig fram. I mitt eget nät kör jag en kombination av 4 WiFi-basstationer (anslutna till router via kabel och som kör olika WiFi-kanaler) samt en extra femte basstation som ansluter till den fjärde via Mesh. Detta funkar kanonbra, men då är allt av samma fabrikat (UniFi) och det är en hyfsat avancerad installation på närmast proffsnivå.

Sen finns ju problemet att man inte ska ha för tätt monterade mesh-enheter, för då blir det problem med meshen också. Om jag inte har missförstått folket på kontoret som drar nätverk. :hihi

Jag behöver inget "pappa-dedikerad" nät eftersom jag aldrig laddar ner något genant. Det genanta kan man ju se utan att ladda hem det ; ))
Nu skrev jag hifi. Finns enbart utvald musik på min NAS, enbart den musik jag älskar. Hela grejen är max ljudkvalitet genom maximal kontroll på källmaterialet och inget nedladdat skit.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back