Motorolja

freddexwing skrev:
BigDog skrev:
...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]

Vad gäller ventilstyrningarna så brukar det inte spela så stor roll vilken olja man vill ha eftersom man helst inte vill ha olja där... men det är klart, ska den dra olja och ryka lite läckert vill man ju att den drar en bra olja... :)

/fredde

Ventilstyrning = t.ex. kammaxel och vippor eller? I så fall är det väll viktigt med smörjning där? :7peta
Men vad vet jag igentligen!

BigDog skrev:
inte med mer än ditt inlägg. du verkar verkligen veta vad du snackar om...

Vad är problemet med det då?
Vad har ventilstyrningar med olja att göra? I änden av ventilsyrningen sitter en ventiltätning för att det inte ska rinna ner olja i förbränningsrummet...även på din söta ducce...

marolo skrev:
Ventilstyrning = t.ex. kammaxel och vippor eller? I så fall är det väll viktigt med smörjning där? :7peta
Men vad vet jag igentligen!

Ventilstyrning är den delen av toppen som ventilen löper igenom och har inget med kam eller vippa att göra.

EDIT: Om frågan gäller oljesmörjning...

Last edited:
freddexwing skrev:
Ventilstyrning är den delen av toppen som ventilen löper igenom och har inget med kam eller vippa att göra.

Har alltid trott att ventilstyrningen är det som bestämmer när ventilen öppnar respektive stänger. Och att det är viktigt att den inrättningen får rätt smörjning på alla hojar i allmänhet och ducce i synnerhet.

freddexwing skrev:

hördudu! det här är ju för fan pinsamt. du har ju rätt! det är ju jag som är helt :kocko.

marolo skrev:
Har alltid trott att ventilstyrningen är det som bestämmer när ventilen öppnar respektive stänger. Och att det är viktigt att den inrättningen får rätt smörjning på alla hojar i allmänhet och ducce i synnerhet.

Nejdå, ventilstyrningen är som en "bussning" i toppen som ventilen löpen igenom (vill ju inte att den ska gå emot godset). Kammen trycker på ventilens ände med en nock och öppnar ventilen, på duccen finns en extra nock och en vippa som dessutom drar tillbaka ventilen, en ventilfjäder hjälper till att trycka tillbaka ventilen så att den ska täta ordentligt.

Och det behövs varken :7peta eller :kocko för att lära sig det...
/fredde

BigDog skrev:
hördudu! det här är ju för fan pinsamt. du har ju rätt! det är ju jag som är helt :kocko.

Allt du behöver göra är att med stora bokstäver skriva HONDA ÄR BÄTTRE ÄN DUCCE så är det glömt... :lol

freddexwing skrev:
Nejdå, ventilstyrningen är som en "bussning" i toppen som ventilen löpen igenom (vill ju inte att den ska gå emot godset). Kammen trycker på ventilens ände med en nock och öppnar ventilen, på duccen finns en extra nock och en vippa som dessutom drar tillbaka ventilen, en ventilfjäder hjälper till att trycka tillbaka ventilen så att den ska täta ordentligt.

Och det behövs varken :7peta eller :kocko för att lära sig det...
/fredde

Aha! Hmm...

freddexwing skrev:
Allt du behöver göra är att med stora bokstäver skriva HONDA ÄR BÄTTRE ÄN DUCCE så är det glömt... :lol
du, så :kocko är inte ens jag. :tungan

rätt eller fel (?) brukar vi ducce-fjollor kalla vårt allra heligaste för desmodromisk ventilstyrning.

BigDog skrev:
du, så :kocko är inte ens jag. :tungan

rätt eller fel (?) brukar vi ducce-fjollor kalla vårt allra heligaste för desmodromisk ventilstyrning.

...vilket grammatiskt borde vara helt fel... :)

Jag kan vara ute och hojja nu men just desmodromisk = tvångsstyrning.
Och syftar på kontrollen av ventilen inte själv styrningen genom toppen som ventilstyrning syftar på. Att det sen är en ventil som tvångsstyrs kanske gör att man lite slött slänger ihop det som du skriver: desmodromisk ventilstyrning
vilken kanske borde benämnas desmodromiska ventiler kort och gott eller desmodromisk ventilmekanism.

Ventilstyrning och ventilstyrning är olika, de syftar på olika saker beroende av vilket sammanhang de står i eller vad som avses av den som säger eller skriver det.

Du bryter mot tautologi-lagarna tycker jag. Eftersom desmodromisk ventilstyrning skulle innebära att man säger tvångsstyrd ventilstyrning. Du upprepar logiken i meningen. Lite som en drickbar dricka eller en trampbar trampcykel.

Yeah!

:fyllisar

freddexwing skrev:

Och syftar på kontrollen av ventilen inte själv styrningen genom toppen som ventilstyrning syftar på. Att det sen är en ventil som tvångsstyrs kanske gör att man lite slött slänger ihop det som du skriver: desmodromisk ventilstyrning
vilken kanske borde benämnas desmodromiska ventiler kort och gott eller desmodromisk ventilmekanism.

Ventilstyrning och ventilstyrning är olika, de syftar på olika saker beroende av vilket sammanhang de står i eller vad som avses av den som säger eller skriver det.

Du bryter mot tautologi-lagarna tycker jag. Eftersom desmodromisk ventilstyrning skulle innebära att man säger tvångsstyrd ventilstyrning. Du upprepar logiken i meningen. Lite som en drickbar dricka eller en trampbar trampcykel.

Yeah!

:hihi

freddexwing skrev:

Yeah!

hrmpffff. ordet "desmodromisk" härstammar från grekiskans "desmos", som vi ju alla vet betyder kontrollerad, samt "dromos", som vi ju alla lika väl vet, betyder riktning, eller väg.
således blir "desmodromisk ventilstyning" inte alls något brott, utan tvärtom en logisk förklaring av själva skeendet.
:yoparty

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...