fatslim
Ny medlem
Är det nån som vet nån bra motorolja att använda till cykeln....?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
OKQ8s o Shells helsyntetoljar speciellt avsedda för hojar är de som uppvisar bäst siffror vid hög belastning. duccarna har ju lite känsliga ventilstyrningar, ährmmm, så man är lite noga, milt uttryckt.fatslim skrev:Är det nån som vet nån bra motorolja att använda till cykeln....?
Vad då för siffror? Vore kul om någon kunde visa siffror på ett sånt här mytomspunnet ämne.BigDog skrev:OKQ8s o Shells helsyntetoljar speciellt avsedda för hojar är de som uppvisar bäst siffror vid hög belastning.
kolla på databladen för de olika oljetillverkarna så ser du rätt så stora skillnader. vissa tillverkare lägger inte ut några datablad överhuvudtaget.Ninjaboy skrev:Vad då för siffror? Vore kul om någon kunde visa siffror på ett sånt här mytomspunnet ämne.![]()
BigDog skrev:...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]
Vad gäller ventilstyrningarna så brukar det inte spela så stor roll vilken olja man vill ha eftersom man helst inte vill ha olja där... men det är klart, ska den dra olja och ryka lite läckert vill man ju att den drar en bra olja...![]()
/fredde
BigDog skrev:trycker man i mineralolja i en modern sporthoj bör man snabbt söka läkare...
(mineralolja rekommenderas dock av oljekunnigt folk för inkörning ca 200 - 300 mil, då ytorna i motorn (inte minst kolvarna) tenderar att bli mjukare inslitna på så vis).
freddexwing skrev:BigDog skrev:...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]
Vad gäller ventilstyrningarna så brukar det inte spela så stor roll vilken olja man vill ha eftersom man helst inte vill ha olja där... men det är klart, ska den dra olja och ryka lite läckert vill man ju att den drar en bra olja...![]()
/fredde
andersbrink skrev:Fast helst vill man ha olja där, men är lite bökigt att ordna på ett vettigt sätt. Gamla Triumph'ar t.ex. kör helt utan ventiltätningar, men så slits de inte heller. En liten blårykande puff vid uppstart kanske man kan ta.
Insugstätningarna vill man dock ha väldigt fräscha att den inte suger i sig olja. Det var vad min turbosnurra hade gjort i höstas när den började spika. Laddtrycket hade "ploppat" bort/upp tätningarna! Elände...
Att man ska ha mestadelen av oljan i motorn är vi nog alla överens om, sen vilken olja - spelar mindre roll, huvudsaken den är fräsch.
PacMan skrev:Ännu en oljetråd ja. Tja, varför inte.....
Jag passar på att fråga en grej då:
Min hoj har stått i kallgarage utan ventilkåpa i ett fuktigt Göteborg nu i nån månads tid. Tål oljan att "luftas" så mycket, eller måste jag byta den? Jag menar, finns det risk att jag har fått för mycket fukt i den?
Jag har bara kört sådär 80 mil sedan olje- och filterbyte, och det är väl ganska hyfsat dyr delsyntet-olja.
EDIT: Inte halvsyntet. Delsyntet menar jag.
kawa1300 skrev:Alltså...
Vanlig motorolja...Mineral eller Syntet är INTE hygroskopisk!
Så med andra ord så är det bara att åka....
Skulle du av nån anledning inbilla dig att du fått 14 liter vatten i vevhuset..se då bara till att åka en rejäl sväng så att motorn håller sig rejält varm i en liten stund så har oljan "släppt" vattnet...
Obs! att den är rejält varm vid vanlig åkning om den är vattenkyld...du måste alltså INTE åka i minst 210!...
Ha det
Alla olja som har märkningen JASO kan du ha i din MC. Punkt slutfatslim skrev:Är det nån som vet nån bra motorolja att använda till cykeln....?
freddexwing skrev:BigDog skrev:...blabla ventilstyrningar, ährmmm, bla bla...QUOTE]
/fredde
:kocko
BigDog skrev::kocko
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |