Motorolja till Er6-n ABs 2006

Du har väl en länk till Motuls Säkerhetsdatablad ?
Och förklara gärna varför just Motuls esteroljor inte sönderdelas av fukt ?

Kan det vara så att esteroljor som används som kylmedium och esteroljor som används som motorolja är två helt olika produkter och har helt olika egenskaper med avseende på t.ex. temperaturstabilitet, hygroskopi, etc? Retorisk fråga ;)
 
Kan det vara så att esteroljor som används som kylmedium och esteroljor som används som motorolja är två helt olika produkter och har helt olika egenskaper med avseende på t.ex. temperaturstabilitet, hygroskopi, etc? Retorisk fråga ;)
I så fall skulle väl motorbranchen vara fri från hudproblem ?
 
I så fall skulle väl motorbranchen vara fri från hudproblem ?
Din länk säger ingenting om Ester-oljor. Den säger att det finns massor av anledningar till hudproblem hos bilmekaniker. Avfettning, lösningsmedel och motorolja. Begagnad motorolja orsakar hudcancer, välkänt sedan länge och har stått bak på flaskan på alla oljor jag köpt.

Låt bli att hälla i kompressorolja i motorn så får varken du eller hojen hudcancer, problemet löst.
 
Din länk säger ingenting om Ester-oljor. Den säger att det finns massor av anledningar till hudproblem hos bilmekaniker. Avfettning, lösningsmedel och motorolja. Begagnad motorolja orsakar hudcancer, välkänt sedan länge och har stått bak på flaskan på alla oljor jag köpt.

Låt bli att hälla i kompressorolja i motorn så får varken du eller hojen hudcancer, problemet löst.
Problemet är inte hudcancer, problemet för kyltekniker med Esterolja är Eksem.

Det tredje problemet är att Esterolja gör att "vanliga" gummipackningar krymper och ger läckor.
Så man var tvungen byta alla gummipackningar i äldre kylsystem där elasticiteten var borta.
Inget konstigt när man ser på kompatibiliteten mellan Estrar och Gummi. Endast Kalrez är bra.
Med Mineralolja funkar de flesta gummin.
Och om Esterolja var en gåva till MC-branschen, varför rekommenderas det inte av MC-tillverkarna.
Jag är en stark anhängare av att följa MC-tillverkarnas råd till gatuhojar.
Racing är en annan sak....
 

Bifogat

  • 20210921-Estrar-Mineralolja-Gummi.png
    20210921-Estrar-Mineralolja-Gummi.png
    76.1 KB · Visningar: 7
Kom hem till mig så ska du få 20L bättre beg OKQ8-olja gratis, så slipper du smyga på återvinningen :)
Jag kan t o m erbjuda en 12-13 L 300V som bara gått ca 100 mil.
 
Nej det har jag inte.Ingen från någon tillverkare som inte rekommenderar esterolja heller faktiskt...
Det har du rätt i ! Det finns inte heller någon som har något emot rapsolja heller. Ska du prova ?
 
Håller rapsoljan 10W-40, API SL och JASO MA2 så är det väl bara att köra. Samma med din kompressor-olja.
Nja läser man rekommendationen från Kawasaki, se #4,
så ska det noga räknat vara API SE SF SG eller API SH SJ SL with JASO MA , MA2(?)
men som TS skriver i #18, han tar Biltemas mineral. Problemet löst.
 
Nja läser man rekommendationen från Kawasaki, se #4,
så ska det noga räknat vara API SE SF SG eller API SH SJ SL with JASO MA , MA2(?)
men som TS skriver i #18, han tar Biltemas mineral. Problemet löst.
Jag uppfattade det som att han tar Biltema racing som är helsyntet.
 
Tänkte köpa denna röda, funkar det inte?

Finns en annan flaska som är grå också

Tack på förhand
 

Bifogat

  • IMG_20210806_111434_edit_149831001174012.jpg
    IMG_20210806_111434_edit_149831001174012.jpg
    2.5 MB · Visningar: 6
Silver Fang: Båda två uppfyller specifikationerna för din hoj. Det gör även oljan från xlmoto.
Personligen har jag kört med biltemas röda till min CBR600 i 7 år nu.

Till er andra:
Jag är helt med på popcornfaktorn, men kan vi inte låta ts få köpa en fungerande olja från biltema eller xlmoto, innan tråden spårar ur helt?

Att en olja är helsyntet betyder i sig inte mycket, då helsyntet inte är ett skyddat uttryck. Det betyder vad tillverkaren tycker att det betyder. Kanske bör vi börja just där, att titta i databladet innan vi ger svepande varningar och det blir ytterligare en urspårad oljetråd.

Troligen är xlmoto-oljan inte en ren esterolja, för det hade synts på prislappen. Att kylindustrin fick problem om de gick från ren mineralolja till esterolja förvånar mig inte. Mineralolja får packningar att svälla, det händer inte med en esterolja. Men vi ska inte glömma att additiv i oljan också kan göra all skillnad här.

Därför tycker jag vi bör undvika att göra jämförelser mellan olika branscher och deras specifika oljor, såvida vi inte ska diskutera hur en ren olja utan additiv eller eller annan inblandning beter sig. Men då ingen av oss fyller på en ren och additivfri olja i våra motorcyklar, så gör sig en sån diskussion bättre som en teoritråd i teknikforumet.
 
Jag körde den gråa biltemaoljan i men ER6a -06 ABS i de två år (eller dryga ett kanske, typ två säsonger kändes det som iaf) jag körde den om det är till någon hjälp.
 
Tänkte köpa denna röda, funkar det inte?

Finns en annan flaska som är grå också

Tack på förhand
Köp den röda, kommer funka bra !

Anm.:
Den röda har SDB från 4/7/2020 dvs 2020-04-07

Den gråa har SDB från 9/15/2021 dvs 2021-09-15 dvs en ny produkt med mindre information om innehållet.
Antagligen har EU kommit fram till att EU's varor säljer bättre ju mindre av innehållet som redovisas.
Eller så har tillverkarna klagat på att de behövt redovisa vad de säljer ?
Och Kommisionen har hållit med. ?

 
Last edited:
Här är en oljetråd som visserligen är gammal men innehåller mycket som gäller än.
Här är det Ester på sidan 6 men hela tråden är läsvärd...

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top