Motorolja till Er6-n ABs 2006

Här är en oljetråd som visserligen är gammal men innehåller mycket som gäller än.
För skojs skull kikade jag precis på vad Autozone har för oljepriser numera - då jag blev chockad för 19 år sedan när jag flyttade hem att billigaste SJ motoroljan var ca 4 gånger dyrare i Sverige än USA. 1 quart (1,13 liter) mineral kostar idag 17 spänn mot 12 spänn då.
 
För skojs skull kikade jag precis på vad Autozone har för oljepriser numera - då jag blev chockad för 19 år sedan när jag flyttade hem att billigaste SJ motoroljan var ca 4 gånger dyrare i Sverige än USA. 1 quart (1,13 liter) mineral kostar idag 17 spänn mot 12 spänn då.
Ska man vara petig är väl 1,13 l en brittisk quarter.
 
Är det en Esterolja som xlmoto säljer så suger den åt sig vatten som en svamp och bör bytas ofta eftersom extrar sönderdelas i organiska syror och alkoholer.

Inga problem, gör som i racing, byt olja efter varje dag på banan.

Erfarenhet från kylbranchen när esteroljorna kom och ersatte mineraloljorna.
Gummipackningar drog ihop sig, äldre gummipackningar som förlorat sin elastcitet höll inte längre tätt.
Så i samband med byte från mineralolja och "freon" till HFC och esterolja byttes alla gummipackningar i kylsystemet till nya gummipackningar / O-ringar.
Ett antal kyltekniker fick eksem av esteroljan och fick lämna arbetet ute hos kunderna, börja på kontoret eller byta yrke.
Usch för Esterolja.
Kollar man vad SKF säger att deras o-ringar i NBR ska klara så är ATF, rapsolja,, meneralolja,
syntetiska estras, vatten och glykol med på listan.
Sedan kan man säker råka på problem med gamla o-ringar som gått ett decennium med en sorts olja som sedan byts mot en annan.

Däremot så är polyurethane-tätningar inte så bra ihop med syntetiska estrar, speciellt vid höga temperaturer och vatteninblandning, då materialet kan utsättas för hydrolys. (lika löser lika)
 
Kollar man vad SKF säger att deras o-ringar i NBR ska klara så är ATF, rapsolja,, meneralolja,
syntetiska estras, vatten och glykol med på listan.
Sedan kan man säker råka på problem med gamla o-ringar som gått ett decennium med en sorts olja som sedan byts mot en annan.

Däremot så är polyurethane-tätningar inte så bra ihop med syntetiska estrar, speciellt vid höga temperaturer och vatteninblandning, då materialet kan utsättas för hydrolys. (lika löser lika)
Typ 15 år gamla Gummipackningar / O-ringar i TS's ER-6n 2006.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top