Motorkåpa/motorskydd i stål till R6 -01

Lawner skrev:
2697076 Eller så åker man till biltema och köper en bunte glasfibermatta en bur poliester lite härdare och ett par 5 kronor penslar och en rulle ungsfolie. sedan klär man kåporna i folie och efter det så är det bara att plasta därpå.
Kostnade ca 200 kr tidsåtgång ca 1 dag.

3 kåpor á 5-700 = 1500 - 2100 kr.

Fördel billigare och enklare att kompkettera med extra glasfiber när man har vurpat.

Nackdel kladdit, vikten väger kanske dubbelt så mycket som kolfiber. ( jämnar antagligen ut sig om du spottar och klämmer ut sista pissskvätten innan du lämnad depå´n)

Sedan kan man ju tycka att det är lite jobbit att ta av motorkåporna men det görs lämpligen isamband med ett oljebyte.

Lycka till MVH Oskar
Rätt tänkt men inte bra nog.

Motorkåpor är obegriplit dyra och vi (NGC Racing) har gjort vad vi kan för att få rimliga priser på dem (och inte lyckats fö). Jag har haft flera diskussioner med leverantörerna om saken och bl a föreslagit att man gör dem i glasfiber - eftersom de motiverat de höga priserna med att kolfiber och kevlar är så dyrt. De har dock varit mycket bestämda med att glasfiber inte klarar påfrestningen. De har i princip sagt att "Visst, vi kan göra dem i glasfiber åt er, men de kommer inte att skydda. Det kommer att gå igenom dem direkt och blir då meningslösa"

Jag tror mig veta ungefär när de snicksnackar och när de inte gör det. Och i detta fall tror jag dem. Det är alltså rätt tänkt att göra dem själv men fel tänkt med materialet. Använd kolfiber/kevlar istället. Se till att få ordentlig godstjocklek på de delar av dem som är utsatta och som får ta belastningen (typ nedre kanten, där kåporna slipas vid en vurpa).
 
sandstream skrev:
2696466 Ska det vara någon speciell typ av siliconlim eller finns det kanske bara en typ?
Svårt att ta bort kåpan när den är limmad?
På A svarar jag:
Vidhäftande värmetåligt silikon. (Adhesive RTV Silicone)
Exempelvis från Hermetite eller Permatex. Finns som svart eller genomskinlig. Tål temp upp emot 260 grader.
Permatex Silikon

På B:
Beror nog på hur vällimmad den är i ytterkanterna och formen på skyddskåpan (hur bra grepp man får när man ska demontera den). Men med lite våld så brukar man lösa det mesta (med risk för att bryta sönder den)...:rolleyes:

Bingo skrev:
2697137 ....vi (NGC Racing)...
Kan ni inte ta hem motorskyddskåpor till SP-1/2 också när det är så bra kurs på dem?
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
Kan ni inte ta hem motorskyddskåpor till SP-1/2 också när det är så bra kurs på dem?
Bra kurs? Jag kanske missförstår dig, men tycker våra motorkåpor är svindyra. Två motorkåpor kostar mycket mer än en toppkåpa. Hur rimligt är det, egentligen?

Vi beställer i vissa fall produktion av en vissa artiklar som leveantörerna inte har i sortimentet. Men det gör vi i princip bara till RR-hojar från efter år 2000 som används mycket inom racing. Det är dyrt, tar tid och kräver mycket jobb - vilket är skälet till vår begränsning. Tyvärr är SP-hojarna inte vanliga inom racing. Enda chansen att vi skall få motorkåpor till de modellerna är att någon av leverantörerna tar upp dem i sitt eget sortiment - vilket de tyvärr inte har idag.
 
2696466 Ska det vara någon speciell typ av siliconlim eller finns det kanske bara en typ?
Svårt att ta bort kåpan när den är limmad?
Leverantören har rekommenderat Würt K+D för att fästa skyddet.

Det ska gå bra att ta bort kåpan med lite tålamod och dessa går att limma på igen. Limmet kan man sen gnugga bort med fingrarna.
 
Kan komplettera lite om hur man får bort dem. Jag har talat emd våra leverantörer och de säger så här:

Man stoppar försiktigt in 2-4 skruvmejslar runt kanterna på skyddskåpan och bänder sedan försiktigt så ger limmet med sig. Och när det ger med sig i kanterna så är det bara att fortsätta innåt. Det skall göras FÖRSIKTIGT och tar en stund - kan alltså vara lätt tålamodsprövande. Motorkåporna tar ingen skada och är man bara normalt försiktig tar skyddskåporna heller ingen skada och kan så klart användas på nytt.

Jag kan tillägga att på NGC Racings motorskyddskåpor finns små "uttag" (typ hål) där man skall sticka in skruvmejseln - för att göra borttagningen enklare.

När det gäller monteringen skall man ta ordentligt med klister så kåpan fastnar ordentligt. Ta längs kanterna runt hela skyddskåpan, i mitten och lite mer vid fästpunkterna. Motorkåpan skall självklart vara ordentligt avfettad innan.

Leverantören rekomenderar t ex WÜRT K+D som siliconlim (vet ej om det finns i Sverige dock, kolla på Bauhaus eller nån annan tysk byggkedja).
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top