Motorkåpa/motorskydd i stål till R6 -01

Hitecfrollo skrev:
2060531 ? förklara mer vad du menar

Inte kraschpuckar, utan ett suddendäringa skydd som ligger dikt an mot exempelvis generatorkåpan så att när motorcykeln framförs i framåtstupa sidoläge så skrapar man skyddet istället för motorn.
 
flugan skrev:
2060547 Inte kraschpuckar, utan ett suddendäringa skydd som ligger dikt an mot exempelvis generatorkåpan så att när motorcykeln framförs i framåtstupa sidoläge så skrapar man skyddet istället för motorn.
har sett i kolfiber och kevlar och liknande men i stål?
 
Hitecfrollo skrev:
2060558 har sett i kolfiber och kevlar och liknande men i stål?

Har en stålmojäng påhögersidan nu, vill ha en till.

Kevlar låter stabilt, är det stor skillnad i kana-på-asfalt-uthållighet på kolfiber och kevlar?
 
Har aldrig sett ett skydd i stål, endast i kevlar/kolfiber som hitec skriver.
Finns dock ersättningskåpor gjorda med tjockare gods, kanske är det du menar? Vet ej om de finns i stål, är möjligt.
 
McFille skrev:
2060574 Har aldrig sett ett skydd i stål, endast i kevlar/kolfiber som hitec skriver.
Finns dock ersättningskåpor gjorda med tjockare gods, kanske är det du menar? Vet ej om de finns i stål, är möjligt.

Nej, det är som en kåpa man sätter utanpå kåpan.

Edit: en extra kåpa/skydd utanpå orginalkåpan alltså
 
flugan skrev:
2060577 Nej, det är som en kåpa man sätter utanpå kåpan.
Jag menar en kåpa som sitter utanpå org.
Används ofta vid racing för att slippa skrapa igenom och på så sätt snabbare få hojen i skick igen efter marksyning.
En bonus är ju att man slipper springa med kvast och sanermedel vid stor marksyning på just den kåpan :)
Edit Jag vet att det finns på www.motorhuset-nykoping.se finns kanske inte i stål men tror det finns i magnesium och kolfiber iallafall.
 
Last edited:
McFille skrev:
2060574 Har aldrig sett ett skydd i stål, endast i kevlar/kolfiber som hitec skriver.
Finns dock ersättningskåpor gjorda med tjockare gods, kanske är det du menar? Vet ej om de finns i stål, är möjligt.

Äntligen fått tummer ur å knäppa ett par bilder. Som du ser, lite luggsliten, skulle vilja sätta dit en ny :)
 

Bifogat

  • skydd1.jpg
    skydd1.jpg
    99.8 KB · Visningar: 167
  • skydd2.jpg
    skydd2.jpg
    82.6 KB · Visningar: 160
flugan skrev:
2092833 Äntligen fått tummer ur å knäppa ett par bilder. Som du ser, lite luggsliten, skulle vilja sätta dit en ny :)

Aha! Vette fan om de går att köpa något sådant färdigt, det ser ut som ett hemmabygge!
Annars brukar man sätta en skyddskåpa i kevlar/kolfiber klistrar över hela originalkåpan. Har själv en sådan lösning på min R6.
 
Jag lyfter upp denna gamla tråd och frågar: hur fäster jag fast en sån där kolfiber/kevlar kåpa? Någon skrev att man klistrar fast den - med vad för sorts klister? Hur får man bort en kåpa man klistrat fast?

Jag fick med en sådan kåpa när jag köpte hojen men vet inte hur jag ska montera den. På andra sidan sitter en kåpa redan som behöver bytas, och den är inte skruvad utan säkert klistrad på något sätt.
 
nazurro skrev:
2696299 Jag lyfter upp denna gamla tråd och frågar: hur fäster jag fast en sån där kolfiber/kevlar kåpa? Någon skrev att man klistrar fast den - med vad för sorts klister? Hur får man bort en kåpa man klistrat fast?

Jag fick med en sådan kåpa när jag köpte hojen men vet inte hur jag ska montera den. På andra sidan sitter en kåpa redan som behöver bytas, och den är inte skruvad utan säkert klistrad på något sätt.
http://www.ngc-racing.se/index.php?page=category&cat=62
Vi fäster våra med siliconlim.
 
Ett annat tips som jag gjort är att låta en polare svetsa på en tjock alubit på befintlig motorkåpa. Funkar skitbra. Har räddat mig ett par gånger från att skrapa hål.
 
HanneZ skrev:
Vi fäster våra med siliconlim.
Ska det vara någon speciell typ av siliconlim eller finns det kanske bara en typ?
Svårt att ta bort kåpan när den är limmad?
 
Oops. Såg nu att de där länkarna var för R1-01 och inte R6-01. Finns för R6an också.
 
Eller så åker man till biltema och köper en bunte glasfibermatta en bur poliester lite härdare och ett par 5 kronor penslar och en rulle ungsfolie. sedan klär man kåporna i folie och efter det så är det bara att plasta därpå.
Kostnade ca 200 kr tidsåtgång ca 1 dag.

3 kåpor á 5-700 = 1500 - 2100 kr.

Fördel billigare och enklare att kompkettera med extra glasfiber när man har vurpat.

Nackdel kladdit, vikten väger kanske dubbelt så mycket som kolfiber. ( jämnar antagligen ut sig om du spottar och klämmer ut sista pissskvätten innan du lämnad depå´n)

Sedan kan man ju tycka att det är lite jobbit att ta av motorkåporna men det görs lämpligen isamband med ett oljebyte.

Lycka till MVH Oskar
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top