Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Du kanske tycker att det är så.
det har dock inte något att göra med värdering av liv.
Det har att göra med att katten räknas som egendom. Är det någon annans katt är det alltså annans egendom du kört på. Om du kör på och åsamkar skada på annans egendom och smiter därifrån är det enligt lagens definition smitning. Gör man detta och någon har sett dig och noterat registreringsnumret så kan du bli av med körkortet då det är ett brott och ägaren av fordonet därför är skyldg att uppge vem som kört vid det aktuela tillfället.
Så att köra över en katt och sen bara dra kan vara en ganska dålig idé oavsett vad man tycker om katter. Om man inte gillar att hamna i klammeri med rättvisan vill säga.

Tror inte superballa mr WRX bryr sig om lite klammeri med rättvisan:tummenupp
Han tycker säkert bara att han är ännu ballare då :)

Tack för infon. Alltså kan det vara olika från kommun till kommun och fall till fall.

Jo och man brukar ju alltid titta efter tidigare utfall och prejudicerande domar som man kan gå på.

Det enda jag vill ha sagt är att om man skriver att något står i lagen så ska man fan kolla det först och inte hänvisa till div. hemsidor och rubriker Aftonhoran m.m.

Last edited:
Jo och man brukar ju alltid titta efter tidigare utfall och prejudicerande domar som man kan gå på.

Det enda jag vill ha sagt är att om man skriver att något står i lagen så ska man fan kolla det först och inte hänvisa till div. hemsidor och rubriker Aftonhoran m.m.

Absolut håller med (du fick ett + av mig:tummenupp)! Däremot kan det som sagt vara olika ifrån kommun till kommun! Dessutom kan man tydligen riskera att bli vräkt...

Haschvrak rökte katt i hemmabyggd haschpipa
[04/03/09] 20-årig Acea Schomaker från Omaha i Nebraska har anhållits för djurmisshandling efter att han stoppade in huskatten Shadow i en stor hemmagjord haschpipa på 30 x 15 centimeter var den blev kraftig påverkat av röken. Enligt Daily Mail har Acea berättat att han ville hjälpe katten att slappna av. De sociala myndigheterna uppger att katten verkade omtumlad men annars var okay. Acea släptes fri efter han betalat en böta på 400 dollar.

Hahaha...det måste ju vara det bästa för då är kattfan för flummig för att gå utanför dörren. Å så mår han ju bra oxå :yoparty

syftar du på mig så hänvisar jag till det jag sj har varit med OM o läst...sitter liksom inte o hittar på...
o vill du se papper på det så leta tills du hittar ;-) sj ska jag på jobb..
jag har en svart tv...vill du se belägg för det med får du komma o kolla...

Du fick inte ha husdjur som barn va? ...och när du inte fick det så satt du istället och slet vingarna av insekter eller testade hur en groda klarade sig utan bakben?
Hursomhelst så fick du nog inte tillräckligt med kärlek som barn i alla fall, dina minst sagt idiotiska inlägg visar tydligt att du har en svår empatisk störning..

Mina föräldrar sysslade med hunduppfödning när jag var liten och har hela mitt liv haft en eller flera hundar. Insekter slår jag ihjäl med en tidning var och varannan dag.

Du kanske tycker att det är så.
det har dock inte något att göra med värdering av liv.
Det har att göra med att katten räknas som egendom. Är det någon annans katt är det alltså annans egendom du kört på. Om du kör på och åsamkar skada på annans egendom och smiter därifrån är det enligt lagens definition smitning. Gör man detta och någon har sett dig och noterat registreringsnumret så kan du bli av med körkortet då det är ett brott och ägaren av fordonet därför är skyldg att uppge vem som kört vid det aktuela tillfället.
Så att köra över en katt och sen bara dra kan vara en ganska dålig idé oavsett vad man tycker om katter. Om man inte gillar att hamna i klammeri med rättvisan vill säga.

Ok..ringde en polisn precis nu och sagt att jag kört över en katt på Gärdet och att kattfan är död. Inte mycket input därifrån kan jag upplysa dig

Jag är i rätt få fall skyldig att uppge vem som kört fordonet. Fortkörning är ett bra exempel på när jag kan skita i det...Kattöverkörning är nog inte tillräckligt grovt brott.

Last edited:
syftar du på mig så hänvisar jag till det jag sj har varit med OM o läst...sitter liksom inte o hittar på...
o vill du se papper på det så leta tills du hittar ;-) sj ska jag på jobb..
jag har en svart tv...vill du se belägg för det med får du komma o kolla...
Som sagt du skrev
I LAGEN STÅR DET ATT DIN KATT FÅR EJ ANVÄNDA SANDLÅDAN ELLER GRANNENS TRÄGÅRD SOM TOALETT!
och
bli inte arg på mig! ty det står i lagen.
Men så står det inte i lagen.

Om du läst nå på t.ex. ett forum, Aftonhoran eller en hemsida så finns inga garantier alls om att det är sant.
Att du hänvisar till vad du varit med om är helt ok, men då är det upp till var och en om dom vill tro dej. Med tanke på hur många forumtroll och mytomaner det finns här på forumet så är trovärdigheten ganska låg när det gäller "jag har pratat med nån som vet", "jag har hört", "en kompis till mej gjorde".

Last edited:
Ok så gick det till när jag Wallraffade lite nyss. Jag uppgav mitt reg nr (för bilen) och mitt namn (skulle han slå det, ville jag ju inte att det skulle vara uppenbart att det är bogus). Poliskonstapeln verkade vara mycket måttligt intresserad av en påkörd katt på Öregrundsgatan på Gärdet. Jag har iof inte varit i närheten på åratal men det var det första som poppade upp när jag ringde och anmälde att jag kört på en katt som numer ligger död på gräsmattan dit den hann ta sig (extraknäckte på Statoil där en gång i en annan galax). Jag drog till med att katten har ett halsband med inga id tecken i övrigt och jag hade mycket bråttom till ett möte och vet inte vad jag ska göra. Döm min förvåning när jag fick veta att katten kunde "läggas så den inte är i vägen eller helst slängas"... och att de INTE skickar dit vare sig krimtekniker, instatsstyrkan eller ens en ynklig patrullbil.

Det föranleder att jag tror att Polisen...SKITER i påkörda katter och att de inte ens med ett överskott av resurser som är lika stort som dagens underskott skulle vilja se det som en smitning om man bara kört vidare från en påkörd och dödad katt. Någon annan tolkning av konstapelns inställning kan jag fan inte få till. Då var den aspekten ur världen. En annan aspekt (som jag dock inte undersökt) är hurvida man blir ersättninsskyldig om man klubbar ett kattkräk som uträttar sina behov på eller vid ens utemöbler. Något säger mig att ...det är fritt fram förklubban !

Vilken sorgligt sjuk jävla idiot du är...synd att du bor så långt bort annars hade jag fan spöat upp dig...på riktigt...kanske är värt resan, så ska jag mula dig med myrr.

Katter blir överkörda för att ägarna bara släpper ut dom o sedan skiter i vad de gör. Bla. pissar o skiter på folks tomter, utemöbler mm. Jättetrevligt!!

Är så jävla sugen på att hälla " Myrr " i fågelbadet på tomten där kattjävlarna brukar dricka. Det värsta är då att några småfåglar stryker med, o det vill jag inte!

Släpper du ut din katt vind för våg, skyll dig själv pucko!

Fint, ring polisen med en fejkad anmälan för att få uppbackning på ett internet forum. Du tycker inte att polisen ska syssla med annat?

För övrigt så säger ju ditt exempel inget annat än att polisen i fråga och generellt sett inte är de individer som har bäst koll på vad som gäller angående problem som de inte ställs inför dagligen.

Gör man detta och någon har sett dig och noterat registreringsnumret så kan du bli av med körkortet då det är ett brott och ägaren av fordonet därför är skyldg att uppge vem som kört vid det aktuela tillfället.

öööh nej.

Det finns ej någon lag som kan tvinga en att uppe vem det är som är skylldig till ett brott. Då detta skulle kunna klassas som en angiveri lag vilket vi inte har i sverige (än)

Om du däremot blir edsuvren är du tvingad att tala sanning om du nu inte är den åtalade då du har rätt att ljuga dig blå om du nu så skulle önska utan att riksera ytterligare straff.

Dvs i detta fall skulle man bli åtalad för att ha "smitit" från att ha kört ihjäl en katt o det finns inget som gör att du kan varken dömmas eller bli av med körkortet om du inte blitt tagen på bargärning.
O för att det ska räknas som bargärning måste man ha 100% konstant uppsikt över fordonet till dess det stannar. Det räcker inte med att ha reg nummer.
(detta är en av anledningarna till att det talas om "ägar ansvar" på fortkörningsboter i samband med fartkameror tex)

Och Ja, det finns en rätts dom för detta från luleå/kalix området. Där var det en kille som hade lånat brosans 3000GT o pressat rätt hårt o tom körtifrån en polishelikopter. Men iom att polisen i helikoptern inte kunde bevisa att han hade kunna följa bilen till 100% så ogillades åtalet för vårdlöshet i trafik etc etc och killen fick tillbaka körkortet.

Nå NEJ man är inte alls tvingad att uppge vem det är som har kört ett visst fordon

Vilken sorgligt sjuk jävla idiot du är...synd att du bor så långt bort annars hade jag fan spöat upp dig...på riktigt...kanske är värt resan, så ska jag mula dig med myrr.

Jaha. Ha ihjäl en katt är mycket värre än att spöa upp någon. Då vet vi det.

Jag har INTE jämställt djurliv med människoliv, jag säger bara att man kan älska ett djur lika mycket.
Man kan också avliva det av kärlek då man vet att djuret lider, vilket jag även tycker att man borde få göra med människor!

Det har du visst. Nå´n skrev att han skulle skjuta en katt som repade hans bil. Då frågade du (väldigt begåvat), om han skulle skjuta en unge som repade bilen också. Även om du ställde det som en fråga, anser jag att du tycker katter är klart jämförbara med ungar.

Är väl en jävla skillnad på om man går på vägen med sambon eller sitter på en häst?!

En häst går dit den vill vid en snedtänding även om du rycker och sliter i spakarna, eller vad fan det heter. En hund har man som regel kopplad, dvs att den kan man hindra från att gå ut mitt i vägen. Flickvännen har förhoppningsvcis så mycket vett i skallen att hon vet vad som händer om hon blir påkörd.

säg inte det, jag kan ju bara utgå från mig själv, och blir jag förbannad så ejag inte kontrollerbar i trafiken vill jag lova:D

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma