MotoGP Silly season 2015

Märkte på ktmen att dom inte kör gp växlat, lite konstigt eller?

Du menar ettan upp och resten ner?
I MotoGP är hur växlarna sitter lite beroende på hur föraren vill ha det. En del kör med alla växlarna neråt, en del med vanlig raceväxling, och det skulle inte förvåna mig om någon kör med standard gatväxling.
 
Men.... kan det verkligen bli lika styvt/starkt = bra som en Alu/kolfiberram? Visst, lätt att ändra med en rondell och pocket-mig, MEN ÄNDÅ!!!! Det MÅSTE väl finnas en anledning till att alla japanhojar har alu-ram????

Jag skulle gissa på produktionstekniska själ. Och kanske korrosionsbeständighet.

Alu och stål (samt många andra metaller, trä, glasfiberkomposit) har i princip samma styrka i förhållande till vikt.

Men kolfiberkomposit går inte att slå. I MotoGP hade kolfiber kunnat vara en fördel, men minimivikterna är så högt satta, att Ducati var tvungna att lägga på vikter i hojen för att få köra.
 
Valencias GP körs på Bridgestone...fem pass till. Sedan Michelin från och med tisdagens test. KTM testar naturligtvis bara med Michelin, dom har ingen anledning att utveckla sin hoj för Bridgestone.
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top