MotoGP Silly season 2015

Ingen som nämner något om Titos uppflyttning till MotoGP?

Personligen gillar jag Tito och hans inställning till racing. Han må inte vara den mest naturliga talangen a la Rossi, Lorenzo eller Marquez men han har kommit till toppen med hjälp av extra hårt arbete. Många av er kanske vet att Tito har en alldeles egen Moto2 hoj som han övar privat på bland annat Almeria. Dessutom har han tydligen även reparerat den när saker och ting gått sönder! Läst på bland annat forumet att han gått svetskurser för att lära sig svetsa något på hojen som gick sönder :3freak

Han skall också ha kört imponerande tider på RCV:en vid testet som utfördes för ett tag sen.
 
Zarco ägs av Aki Ajo som ägs av KTM. KTM kliver in i MotoGP 2017. Så allt annat än Zarco på en av KTM:erna (tillsammans med en just nu fabriksförare i MotoGP på den andra KTM:en) vore en skräll i mina ögon. Om karln nu inte vill sänka sin karriär på en privat maskin kapabel att ta poäng om fem-sex andra kraschar.
Vad jag har hört så är de hyfsat färdiga med konstruktion såväl som bromsbänkstester av ett första utkast till motor och de har precis satt ihop ett internt testteam som kommer att börja testa direkt efter nyår. Jag skulle bli mycket överraskad om deras chassie är något annat än ett pinnstaket liknande det de använder i Moto3. Enkelt och logiskt och lätt att ändra väsentliga styvheter på tio minuter med rondell och svets. En bra startpunkt för att lära sig vad som behövs, helt enkelt.

De har börjat ragga folk till 2017 och de betalar bra, så de är nog hyfsat seriösa. Att bedöma deras prestanda utifrån detta är dock stört omöjligt. Det kan hända att introduktionen av Michelin och enhetselektronik spelar dem i händerna och gör deras introduktion i klassen lite lättare än vad som annars är brukligt.

Up and running...
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    128.9 KB · Visningar: 107
Up and running...

Och byggd på gamla vattenledningsrör precis som du sa!!! Men.... kan det verkligen bli lika styvt/starkt = bra som en Alu/kolfiberram? Visst, lätt att ändra med en rondell och pocket-mig, MEN ÄNDÅ!!!! Det MÅSTE väl finnas en anledning till att alla japanhojar har alu-ram????
 
En till:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    141.6 KB · Visningar: 128
Första outingen:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    174.3 KB · Visningar: 102
Pit Beirer:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    187.4 KB · Visningar: 102
Och byggd på gamla vattenledningsrör precis som du sa!!! Men.... kan det verkligen bli lika styvt/starkt = bra som en Alu/kolfiberram? Visst, lätt att ändra med en rondell och pocket-mig, MEN ÄNDÅ!!!! Det MÅSTE väl finnas en anledning till att alla japanhojar har alu-ram????

Ramen och framförallt dess styvhet är en hel vetenskap i sig och högsta möjliga styvhet är absolut inte det man letar efter. Det är inte heller något större problem att konstruera ett pinnstaket så att det har samma styvhet som en deltaboxram i aluminium.

Man beränkar och mäter styvheter i och runt koordinatsystemets samtliga axlar och man beräknar och mäter inte bara totala styvheter från styrhuvud till svingarmsaxel, utan även hur styvheter är fördelade längs ramen. Och som om det inte vore nog med detta så görs beräkningar och mätningar statiskt såväl som dynamiskt.

Din fråga är omöjlig att besvara, men det är väl möjligtvis på den sista punkten - den om dynamiken - man kan märka stor skillnad mellan olika material, även om den "statiska" styvheten är densamma.
 
Up and running...

COOLT!

Undrar dock vad KTM har i görningen angående motorer på deras modeller.
Tidigare har de ju kört hårt på ffa enstånkor med 690-modellerna(förutom alla cross/enduro-modeller) och V2or med 1290 SD och RC8.

Nu fattar jag det som att de är på gång med en modell som beskrivs som en 800 duke med radtvå och sen motogp-satsningen med V4.
 
Ramen och framförallt dess styvhet är en hel vetenskap i sig och högsta möjliga styvhet är absolut inte det man letar efter. Det är inte heller något större problem att konstruera ett pinnstaket så att det har samma styvhet som en deltaboxram i aluminium.

Man beränkar och mäter styvheter i och runt koordinatsystemets samtliga axlar och man beräknar och mäter inte bara totala styvheter från styrhuvud till svingarmsaxel, utan även hur styvheter är fördelade längs ramen. Och som om det inte vore nog med detta så görs beräkningar och mätningar statiskt såväl som dynamiskt.

Din fråga är omöjlig att besvara, men det är väl möjligtvis på den sista punkten - den om dynamiken - man kan märka stor skillnad mellan olika material, även om den "statiska" styvheten är densamma.

Jo.... men ändå!!!:)
 
Uppdaterade MGP kalendern för 2016:

20 mars: Qatar (Losail)
3 april: Argentina (Termas de Rio Hondo)
10 april: USA (Austin)
24 april: Spanien (Jerez)
8 maj: Frankrike (Le Mans)
22 maj: Italien (Mugello)
5 juni: Katalonien (Barcelona)
26 juni: Nederländerna (Assen)
17 juli: Tyskland (Sachsenring)
14 augusti: Österrike (Red Bull Ring)
21 augusti: Tjeckien (Brno)
4 september: Storbritannien (Silverstone)
11 september: San Marino (Misano)
25 september: Aragon
16 oktober: Japan (Motegi)
23 oktober: Australien (Phillip Island)
30 oktober: Malaysia (Sepang)
13 november: Valencia

http://www.viasatsport.se/nyheter/motor/motogp-kalendern-2016-forandras/
 
Last edited:
Kan det stämma att ASSEN blir ett söndagsrace 2016?
 
Vild gissning A1 Ring a.k.a Red Bull Ring, vad hette den först Zaltzburg!?? Ursäkta den talanglösa stavningen.

Ja, det är på Red Bull Ring. Och det är The Hoff som kör om någon nu har missat det.

JApp, det sa de ju redan innan Assen i år, att det var sista gången det var lördagsrace.

Torsdagarna under de sista åren på Assen har faktiskt varit ganska ödsliga jämfört med fredagar på andra ställen. Arrangören har nog själv räknat ut att de kan tjäna mer pengar om de utnyttjar mer av helgen då folk faktiskt är lediga.
 
JApp, det sa de ju redan innan Assen i år, att det var sista gången det var lördagsrace.

Härligt! Är inte så mycket för traditioner, tycker det låter perfekt! Ska man bara övertala resten av familjen att starta semestern med att fira midsommar i Holland....
 
Ramen och framförallt dess styvhet är en hel vetenskap i sig och högsta möjliga styvhet är absolut inte det man letar efter. Det är inte heller något större problem att konstruera ett pinnstaket så att det har samma styvhet som en deltaboxram i aluminium.

Man beränkar och mäter styvheter i och runt koordinatsystemets samtliga axlar och man beräknar och mäter inte bara totala styvheter från styrhuvud till svingarmsaxel, utan även hur styvheter är fördelade längs ramen. Och som om det inte vore nog med detta så görs beräkningar och mätningar statiskt såväl som dynamiskt.

Din fråga är omöjlig att besvara, men det är väl möjligtvis på den sista punkten - den om dynamiken - man kan märka stor skillnad mellan olika material, även om den "statiska" styvheten är densamma.

Mycket intressant! Stort tack för att du tar dig tid att skriva och besvara våra frågor här på forumet Alatalo
 
Märkte på ktmen att dom inte kör gp växlat, lite konstigt eller?

Det är nog väldigt mycket som kommer ändras på den där hojen fram till premiären 2017. Dock fantastiskt roligt att det redan i detta tidiga skede kommit ut filmer som ger oss fans lite att diskutera och se fram emot :-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top