MotoGP Silly season 2015

Märkte på ktmen att dom inte kör gp växlat, lite konstigt eller?

Du menar ettan upp och resten ner?
I MotoGP är hur växlarna sitter lite beroende på hur föraren vill ha det. En del kör med alla växlarna neråt, en del med vanlig raceväxling, och det skulle inte förvåna mig om någon kör med standard gatväxling.
 
Men.... kan det verkligen bli lika styvt/starkt = bra som en Alu/kolfiberram? Visst, lätt att ändra med en rondell och pocket-mig, MEN ÄNDÅ!!!! Det MÅSTE väl finnas en anledning till att alla japanhojar har alu-ram????

Jag skulle gissa på produktionstekniska själ. Och kanske korrosionsbeständighet.

Alu och stål (samt många andra metaller, trä, glasfiberkomposit) har i princip samma styrka i förhållande till vikt.

Men kolfiberkomposit går inte att slå. I MotoGP hade kolfiber kunnat vara en fördel, men minimivikterna är så högt satta, att Ducati var tvungna att lägga på vikter i hojen för att få köra.
 
Valencias GP körs på Bridgestone...fem pass till. Sedan Michelin från och med tisdagens test. KTM testar naturligtvis bara med Michelin, dom har ingen anledning att utveckla sin hoj för Bridgestone.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top