MotoGP Silly season 2015

Märkte på ktmen att dom inte kör gp växlat, lite konstigt eller?

Du menar ettan upp och resten ner?
I MotoGP är hur växlarna sitter lite beroende på hur föraren vill ha det. En del kör med alla växlarna neråt, en del med vanlig raceväxling, och det skulle inte förvåna mig om någon kör med standard gatväxling.
 
Men.... kan det verkligen bli lika styvt/starkt = bra som en Alu/kolfiberram? Visst, lätt att ändra med en rondell och pocket-mig, MEN ÄNDÅ!!!! Det MÅSTE väl finnas en anledning till att alla japanhojar har alu-ram????

Jag skulle gissa på produktionstekniska själ. Och kanske korrosionsbeständighet.

Alu och stål (samt många andra metaller, trä, glasfiberkomposit) har i princip samma styrka i förhållande till vikt.

Men kolfiberkomposit går inte att slå. I MotoGP hade kolfiber kunnat vara en fördel, men minimivikterna är så högt satta, att Ducati var tvungna att lägga på vikter i hojen för att få köra.
 
Valencias GP körs på Bridgestone...fem pass till. Sedan Michelin från och med tisdagens test. KTM testar naturligtvis bara med Michelin, dom har ingen anledning att utveckla sin hoj för Bridgestone.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top