MotoGP: Nya däckregler på gång???

Jag har sagt det förut, MCN är fräcka men det är också MC-världen tabloid nr 1.
Att basera sina motogp-analyser på MCN är ungefär som att basera sin omvärldsanalys på Aftonbladet.
 
Enligt Bridgestons motorsportmanager Hiroshi Yamada så kommer reglerna vara samma även nästa år. Enda ändringarna kommer vara hur teamen får träna på banorna. Ska enligt han bli mer restrektivt med träningar. Bara om en bana är ändrad/omasfalterad eller om det är intör ett race ska man få lov att köra på banan.
 
Klarspråk från Valentino ang kvaliten hos Michelin ........

http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2007/september/sep17-23/sep1807motogpyamahadenytyreruleuturn/

“I think if Michelin work at the maximum it is possible to improve and be like Bridgestone. I think it is a Michelin problem. They have to be more competitive and comeback to the Bridgestone’s level.

“For me the problem is the quality of our tyres. The quality of our tyres is not at the same level. I think it is not enough to have more tyres to be at the same level.

"We need better tyres, not more. But Michelin has to fix this problem. For me three or five more tyres won’t change the situation a lot. For me this rule give more problems to Mich than BS for sure.

“But it’s not enough to change the rule. Michelin have to work to be competitive."

Pinnen som säkert håller brasan brinnande ett tag till .. :tungan
 
Last edited:
och slutsatsen blir densamma. De som vill diskutera gnäller, de som alltid gör svepande generalisering och inte läser andras inlägg så noga tillför forumet substans.
:va
 
och slutsatsen blir densamma. De som vill diskutera gnäller, de som alltid gör svepande generalisering och inte läser andras inlägg så noga tillför forumet substans.
:va
Om det nu vore så väl att "de" ville diskutera så hade nog trådarna sett annorlunda ut. Om man börjar med att spy galla över något ganska omgående i tråden så blir det sällan någon bra diskussion.
 
Valentino menade tidigare att förhållande förare o maskin e 70% 30% ! Är d rimligt att ha den uppfattningen nu oxå tro?
 
Valentino menade tidigare att förhållande förare o maskin e 70% 30% ! Är d rimligt att ha den uppfattningen nu oxå tro?
Burgess har väl sagt 80/20 någon gång och man kan som sagt undra om han tycker så även idag.
 
Om det nu vore så väl att "de" ville diskutera så hade nog trådarna sett annorlunda ut. Om man börjar med att spy galla över något ganska omgående i tråden så blir det sällan någon bra diskussion.

min vän,
nu har du skrivit nästan hälften av inläggen i denna tråd och mycket lite av det du skrivit handlar om däcksreglementet.. det mesta handlar om hur inkrökta dina motståndare här på SH är. Sluta nu spamma och skriv något om varför däcksreglementet är bra/dåligt.
 
Sluta nu spamma och skriv något om varför däcksreglementet är bra/dåligt.
Där snuddar du vid pudelnskärna. Enligt mig kan man inte säga att det enbart är bra eller dåligt då det både har sina för- och nackdelar. Det som är intressantast för mig är att det är samma regler för alla. Sen hurvida det är ett lotteri eller inte känns inte så intressant.

Finns ju inget som garanterar jämnare race bara för att antalet däck släpps fritt.
 
SENASTE NYTT I DÄCKSFRÅGAN....

Kan bli redan till nästa år endast en däckstillverkare i MotoGP..

Se detta:
Dorna chief Carmelo Ezpeleta has confirmed today in the Twin Ring Motegi that he has proposed the introduction of a one-make tyre rule for the MotoGP world championship in 2008.
He submitted the proposal at a meeting of the Grand Prix Commission this afternoon on the eve of tomorrow’s Japanese GP

Ryktena om denna regel skall ha uppkommit eftersom både Honda och
Yamaha skall ha velat gå över till Bridgestone men Bridgestone vägrat att
ta emot dom. Detta anser man inte vara rättvisa förhållanden att en
däckslevarantör vägrar och därför läggs ovan förslag.
 
SENASTE NYTT I DÄCKSFRÅGAN....

Kan bli redan till nästa år endast en däckstillverkare i MotoGP..

Se detta:
Dorna chief Carmelo Ezpeleta has confirmed today in the Twin Ring Motegi that he has proposed the introduction of a one-make tyre rule for the MotoGP world championship in 2008.
He submitted the proposal at a meeting of the Grand Prix Commission this afternoon on the eve of tomorrow’s Japanese GP

Ryktena om denna regel skall ha uppkommit eftersom både Honda och
Yamaha skall ha velat gå över till Bridgestone men Bridgestone vägrat att
ta emot dom. Detta anser man inte vara rättvisa förhållanden att en
däckslevarantör vägrar och därför läggs ovan förslag.

Förbannat tråkigt, riktigt trist om Dunlop och Michelin åker ut på det sättet. Dorna ska alltså tvinga Brigdestone att serva alla team, bara för att deras långsiktiga satsning äntligen gett resultatet att de i år blivit världsmästare. Kul "straff". Michelin som prenumeraret på titeln i 15 år åker ur, och Dunlop som är där Bridgestone var för bara ett par år sedan. Enhetsklass...
 
Förbannat tråkigt, riktigt trist om Dunlop och Michelin åker ut på det sättet. Dorna ska alltså tvinga Brigdestone att serva alla team, bara för att deras långsiktiga satsning äntligen gett resultatet att de i år blivit världsmästare. Kul "straff". Michelin som prenumeraret på titeln i 15 år åker ur, och Dunlop som är där Bridgestone var för bara ett par år sedan. Enhetsklass...


Förslaget kommer troligen inte för att Bridgestone är för bra utan för
Bridgestones uppträdande i denna fråga. Bridgestone har vägrat
ta emot flera team trots att dom vill köra på deras däck samt att
man prioriterar Ducati högre än de andra. Detta anser Dorna ej är
rättvist. Skall man vara däcksleverantör så skall man ställa upp och
tillhandahålla däck till de team som vill ha samt prioritera alla sina
team lika....
 
Skall man vara däcksleverantör så skall man ställa upp och
tillhandahålla däck till de team som vill ha samt prioritera alla sina
team lika....

Fast sådär har det ju alltid varit, även från dunlop och michelin och även i de andra klasserna. De har rangordnat team och förare och vem som fått välja däck först etc. Iofs verkar det blivit bättre på senare år, att de flesta iaf fått tillgång till alla sorters däck, men kanske inte lika mycket hjälp att välja däck dock.
Det är en rätt stor organisation för varje däckföretag per team, så att supporta hela depån är kanske inte helt enkelt heller.

Men jag är inte helt främmande för enhetsdäck heller, det skulle ta bort en del ursäkter förutom att man fortfarande kan välja fel gummiblandning..
Å andra sidan, tar man bort däckvalet på torsdagen så tycker jag iaf att det borde vara rätt jämnt mellan alla däckmärken iaf.
Man skulle ju kunna tvinga alla att "logga" in däck på torsdagen dock, men att alla deras gummiblandningar finns tillgängliga för alla förare ändå, så kommer man åt over-night tillverkningen.
 
Förslaget kommer troligen inte för att Bridgestone är för bra utan för
Bridgestones uppträdande i denna fråga. Bridgestone har vägrat
ta emot flera team trots att dom vill köra på deras däck samt att
man prioriterar Ducati högre än de andra. Detta anser Dorna ej är
rättvist. Skall man vara däcksleverantör så skall man ställa upp och
tillhandahålla däck till de team som vill ha samt prioritera alla sina
team lika....
Jo, men ingen ska slå i mig att Rossi och Stoner hade samma villkor gentemot Michelin ifjor. Klart Rossi byggt en stab av kunnande och fick prio ifrån Michelin.

Bridgestone kan ju vara kaxiga nu, med all rätt. Deras långsiktiga satsning bar frukt. Låt dem njuta! Dorna ska inte lägga sig i företagspolitiken i Japan, om nu Honda bölar över att Bridgestone inte vill jobba med dem nu när BS vinner - det omvända gällde ju säkert när Bridgestone letade partners i början. Tror nog att HRC/Rossi var kalla då, likaså Yamaha, gentemot dem. Låt inte Dorna springa Hondas och Pedrosas ärenden!

Idag var det knepig situation, Rossi och Pedrosa på Michelin såg ju iaf. bra ut tills hojbyte/vurpa satte P för det. Pedrosa i täten även på blött!
 
Last edited:
om nu Honda bölar över att Bridgestone inte vill jobba med dem nu när BS vinner - det omvända gällde ju säkert när Bridgestone letade partners i början. Tror nog att HRC/Rossi var kalla då

hepp hepp...
HRC höll faktiskt Bridgestones förare (Tamada) med en fullt fabrikskittat RC211V under flera år och det var den enda Bridgestoneskodda hojen som ens var i närheten av pallen under de första åren med fyrtakt. :fakta
 
hepp hepp...
HRC höll faktiskt Bridgestones förare (Tamada) med en fullt fabrikskittat RC211V under flera år och det var den enda Bridgestoneskodda hojen som ens var i närheten av pallen under de första åren med fyrtakt. :fakta
Ooops :rodnar Jo, men ändå skillnad. Det var inte Repsol team:et och knappast förste föraren heller. De kör med Brigdestone även nu, men Hondas främsta däckspartner är obestridligen Michelin. Då som nu.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top