imaster
Bah
Men jag är inte helt främmande för enhetsdäck heller, det skulle ta bort en del ursäkter förutom att man fortfarande kan välja fel gummiblandning..
Å andra sidan, tar man bort däckvalet på torsdagen så tycker jag iaf att det borde vara rätt jämnt mellan alla däckmärken iaf.
Man skulle ju kunna tvinga alla att "logga" in däck på torsdagen dock, men att alla deras gummiblandningar finns tillgängliga för alla förare ändå, så kommer man åt over-night tillverkningen.
Fast tror du det spelar nån roll då? För det verkar ju ändå som så att det inte är blandningarna och stommarna det har varit fel på i år. Visst har det blivit svårare att välja däck, det har vi hört från alla, men nästan alltid lyckas ju alla välja de "bästa" däcken som fanns tillgängliga, alltså som fanns att tillgå. Att man skulle kunna välja dessa däck på lördag kväll istället tycker jag känns onödigt för det är ändå samma däck som skulle valts på torsdagen.
Jag tycker inte det verkar som att Michelin har problem med greppet i år, snarare livslängden och det tror jag har att göra med lathet, de har tidigare kunnat göra däcken 'over night' och därmed inte behövt komma ihåg vad som behövdes för en viss beläggning, temperatur och hemlängtan utan har kunnat leva på teamens input under helgen. Bridgestone har inte kunnat göra det utan har utvecklat - efter ett par års loggning av data - en eller ett par stommar till olika preferenser och olika blandningar på dessa. Den nya regeln har egentligen inte förbättrat eller försämrat någons däck eller däcksval, den har endast på ett mycket klart och tydligt sätt visat vilket fabrikat som har gjort sin hemläxa och vilket fabrikat som tycker det är bättre att skylla på att hunden åt upp den.