MotoGP: Nya däckregler på gång???

Men jag är inte helt främmande för enhetsdäck heller, det skulle ta bort en del ursäkter förutom att man fortfarande kan välja fel gummiblandning..
Å andra sidan, tar man bort däckvalet på torsdagen så tycker jag iaf att det borde vara rätt jämnt mellan alla däckmärken iaf.
Man skulle ju kunna tvinga alla att "logga" in däck på torsdagen dock, men att alla deras gummiblandningar finns tillgängliga för alla förare ändå, så kommer man åt over-night tillverkningen.

Fast tror du det spelar nån roll då? För det verkar ju ändå som så att det inte är blandningarna och stommarna det har varit fel på i år. Visst har det blivit svårare att välja däck, det har vi hört från alla, men nästan alltid lyckas ju alla välja de "bästa" däcken som fanns tillgängliga, alltså som fanns att tillgå. Att man skulle kunna välja dessa däck på lördag kväll istället tycker jag känns onödigt för det är ändå samma däck som skulle valts på torsdagen.

Jag tycker inte det verkar som att Michelin har problem med greppet i år, snarare livslängden och det tror jag har att göra med lathet, de har tidigare kunnat göra däcken 'over night' och därmed inte behövt komma ihåg vad som behövdes för en viss beläggning, temperatur och hemlängtan utan har kunnat leva på teamens input under helgen. Bridgestone har inte kunnat göra det utan har utvecklat - efter ett par års loggning av data - en eller ett par stommar till olika preferenser och olika blandningar på dessa. Den nya regeln har egentligen inte förbättrat eller försämrat någons däck eller däcksval, den har endast på ett mycket klart och tydligt sätt visat vilket fabrikat som har gjort sin hemläxa och vilket fabrikat som tycker det är bättre att skylla på att hunden åt upp den.

Skall man vara däcksleverantör så skall man ställa upp och tillhandahålla däck till de team som vill ha samt prioritera alla sina
team lika....
Det där har du nog som sagt fått lite om bakfoten. Ungefär som att Yamaha skulle ge alla som ville köra deras hoj exakt likadana hojar...

Man ska ha ett nytt möte på DORNA den 21 okt i frågan om enhetsdäck.

Läste i går att både Rossi och Butter är för enhetsdäck. Undra varför :rolleyes:

Jeremy Burgess
“I think that competition always improves the products. You don’t have all the 100 metre runners running on the same shoes.
“They didn’t change the rules of tennis because Pete Sampras was winning and they don’t change golf because somebody else is winning,”
“It’s up to the people who are getting beaten to put the effort in to try and win because everybody wants to win. I can’t speak on behalf of Yamaha but I think there has got to very, very careful discussion.
“It’s very clear it’s a knee jerk reaction. A few years back Carmelo (Ezpeleta) created a rule where the tyre companies had to give him one year’s notice if they were going to leave, now he’s saying I’m going to kick two out, or even three maybe.
“That’s certainly a knee-jerk reaction.”

Jeremy Burgess
“It’s up to the people who are getting beaten to put the effort in to try and win because everybody wants to win."
:klappar
Burgess rockar, klart att det är så. Det är KUL att Bridgestone gav sig in i kampen och med framgång. Hoppas Dunlop gör det samma och att Michelin kommer tillbaka. Om det innebär att någon får sitta på sämre material ett tag så låt vara, enhetsdäck för att upprätthålla en dominans är inte heller bra underhållning.

Intressant tanke, om de genomför "one-make", är det självklart att det blir Bridgestone?
I teorin spelar det ju ingen roll om alla kör på Dunlop, Bridgestone eller Michelin men i praktiken lär det nog bli ett jäkla gnäll om valet tex skulle falla på Dunlop. Varvtiderna skulle troligen inte bli bättre nästa år osv.

Jag sätter enhetsdäck ganska lågt på en prio lista. Hoppas det inte blir det.
I mina ögon finns det ingen bättre mc chafför än Rossi. Hade Rossi och
Stoner haft samma matrial så hade Rossi vunnit detta vm!

Dock så är detta även en tävling utöver förarna så Stoner tog hem detta
och Michelin behöver gör sin hemläxa igen!

Tycker det är löjligt att denna fråga äns kommer upp. Dock så förstår jag
mig inte på Bridgestone som inte vill ha flera team i motogp som kör med deras däck!
Det låter ju snurrigt.

Tycker det är löjligt att denna fråga äns kommer upp. Dock så förstår jag mig inte på Bridgestone som inte vill ha flera team i motogp som kör med deras däck! Det låter ju snurrigt.
De har helt enkelt inte den organisation som krävs för att förse fler team med däck. Ungefär som att Suzuki är mycket tveksamma till ett satellitteam eftersom de bara kan hålla två hojar rullande på säsong just nu.

..
mig inte på Bridgestone som inte vill ha flera team i motogp som kör med deras däck!
Det låter ju snurrigt.

Dom har max antal förare vad dom klarar av med dom nuvarande reglerna. Om man går över till enhetsdäck så kan man skrota stora delar av utveklingsavdelningen då man inte behöver bry sig om någon konkurent. Man kan bygga fler av dom däck man redan nu har och inte behöva uppdatera dom i samma takt som man måste när det finns konkurenter. Dom resurserna man har omfördelas då. Man kan göra dom på ett billigare sätt så att fler däck kan göras då.

Blir det enhetsdäck kommer alla teamen förmodligen med stor risk få betala för däcken.

Last edited:
Det låter ju snurrigt.
Kan ju vara så enkelt som att de inte behöver det. Reklamvärdet av att bryta Michelins dominans och vara "bästa däcket" i MotoGP är kanske större än att vara enda leverantören? De har ju jobbat långsiktigt för att slå Michelin, inte slå ut dem.

En bra intervju med några MotoGP-förare om vad dom tycker om enhetsdäck.
http://www.superbikeplanet.com/2007/Oct/071011b.htm

(Det som jag tror Stoner menar i det sista som han säger; är att Pirelli ett tag hade andra framdäck med hårdare stomme bara till vissa Ducatiförare i WSBK, trots att idén är att alla skulle haft tillgång till likadana däck i en enhetsdäckserie..)

Jag tycker att Stoner i två av sina uttalande antyder det jag fruktar, att däckstjafset går ut på att den värdige ska ha tillbaka sina extra förmåner.
There's always been a couple of riders in this championship who really make all the decisions, and the way things go, and maybe it's to suit certain people, basically.
So there's going to be a lot of favoritism. And you don't know whether you're getting the same grade of tires as other people. As happened in the past, I think it's been proven

MotoGP ska inte regisseras som en Hollywood-rulle, där hjälten alltid överkommer alla hinder och vinner... Dorna ska inte införa enhetsdäcksregel för att "återställa ordningen".

För man vet ju att det Stoner säger är sanningen? Vilka andra saker är det som Dorna har gjort för att Rossi, vilket ju är den förare du antyder det handlar om, ska ha fördelar?

Inget särskillt, bara att Dorna-gubben och Rossi verkar rätt samstämmiga i sina uttalande om tråkiga race och Bridgestones övertag.
De har rätt i sak, race:n har generellt varit tråkigare i år och Bridgestone har med stor sannolikhet haft de bästa däcken i år. Men bara för det ska inte vrida tillbaka favören mot Rossi - som tidigare haft motsvarande fördel, varit den f.d. dominerande däcksleverantörens påläggskalv.

Det jag tycker är underligt är att det skulle vara vissa förare som bestämmer hur det ska vara i serien, om man ska tolka Stoners uttalande ordagrannt. Har svårt att se att det skulle vara eller ha varit så.

3223564 Inget särskillt, bara att Dorna-gubben och Rossi verkar rätt samstämmiga i sina uttalande om tråkiga race och Bridgestones övertag.
De har rätt i sak, race:n har generellt varit tråkigare i år och Bridgestone har med stor sannolikhet haft de bästa däcken i år. Men bara för det ska inte vrida tillbaka favören mot Rossi - som tidigare haft motsvarande fördel, varit den f.d. dominerande däcksleverantörens påläggskalv.
Bara för att de är samstämmiga så betyder det ju inte att Carmelo Ezpeleta går i Rossis ledband. Jag har bara svårt för "konspirationsteorier", som Stoners uttalnde om LCR teamet förra året att de skulle fipplat med hans hoj i smyg etc.

Last edited:
Alla som sbk-planet hade intervjuat var visst Bridgestone-förare. Så det var bara deras förares synpunkter då.

Enhetsdäck är bara okej i min bok om det verkligen är så att alla får likadana däck. De får väl lägga upp 50 däck med samma blandning och de som vill ha just den får säga 5 nummer mellan 1 och 50 :)

Jag tror fajten mellan två tillverkare gagnar både sporten och oss som kör hoj i slutänden.

Det jag tycker är underligt är att det skulle vara vissa förare som bestämmer hur det ska vara i serien, om man ska tolka Stoners uttalande ordagrannt. Har svårt att se att det skulle vara eller ha varit så.
Men det kan nog stämma att vissa förares ord väger tyngre än andras. Börjar Rossi snacka om enhetsdäck tas det nog mer på allvar än om Elias gör det tex.

Last edited:
Men det är ändå många uttalande som ligger bakom min uppfattning att Michelins "one-offs" service i första han var för Rossi och hans team. Alla förare hade inte tillgång till samma däck, även om de hade samma leverantör.

När det var i Valentinos favör så räckte ett tack till Michelin i segertalet så var alla glada och nöjda. Nu ska det tjafsas om regler som de själva varit drivande att få igenom - och när Bridgestone inte vill ge Rossi sina däck ja då tar man till enhetsregel-skrammel.

Jag uppfattar det som onödigt och orättvist.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park