MotoGP: Nya däckregler på gång???

Alla har sin egen åsikt angående vad som skall tillåtas men
personligen så är det så att de sämre förarna har oerhörd hjälp
av tekniken idag och däcken har för stor betydelse.
Traction control är det bra eller inte...vissa tycker det är bra
andra inte....jag vill ha bort det...eftersom det är faktiskt möjligt
att vrida fullt på rullen och lägga ner och det släpper inte alls.....
likaså launch control....föraren trycker på en knapp i starten och
hojens teknik sköter allt även korrekt uppväxling tills föraren trycker
av det och kör sedan manuellt....är det bra..? Vissa tycker säker det...
men inte jag...
Vet inte om ni såg inslaget i helgen om vad F1 förarna kan göra från
ratten och tyvärr verkar MotoGP vara på väg åt det hållet också....
 
Traction control är det bra eller inte...vissa tycker det är bra andra inte....jag vill ha bort det...eftersom det är faktiskt möjligt
att vrida fullt på rullen och lägga ner och det släpper inte alls.....
Men där har du och många andra missförstått TC. På MotoGP-hojarna går det INTE att vrida fullt ut ur kurvorna som man kan göra på en bil tex. Colin Edwards har påpekat detta i mer än en intervju.
 
3162567 Begränsande regler finns som t.ex. cylindervolym, antal växlar, fria tester etc. Så kommer det nog alltid att vara. Däckregeln sattes för göra fältet jämnare, att det sedan sammföll med övergången till 800 där några fabrikat inte riktigt hängt med samt Stoners fantastiska utveckling ska inte skyllas på däcksregeln.

Förstår piken, själv kan jag tycka att det är samma personer som ständigt tittar på MotoGP för att leta fel. Fel personer vinner, fel fabrikat, fel motorkonstruktion, fel antal takter, fel regler, fel teknik etc. Gnäll helt enkelt. ;)
Visst har du en poäng men det underliga med däckregeln är ju att man ska bestämma på torsdagen vad man ska ha på söndagen.
Kanske borde de få välja åtta olika stötdämparinställningar på torsdag också, det blir ju billigare det också. :)

3162668 Men där har du och många andra missförstått TC. På MotoGP-hojarna går det INTE att vrida fullt ut ur kurvorna som man kan göra på en bil tex. Colin Edwards har påpekat detta i mer än en intervju.
Jo, vi har förstått det för länge sedan. Det är inte det folk menar med att de inte gillar TC men det borde du fattat vid det här laget.
 
Last edited:
Alla har sin egen åsikt angående vad som skall tillåtas men
personligen så är det så att de sämre förarna har oerhörd hjälp
av tekniken idag och däcken har för stor betydelse.
Jag förmodar att även de bättre förarna blir hjälpta av det, annars skulle de inte köra med det. Enligt Edwards så kör Rossi med mer TC än han själv. När Colin körde med Rossis hoj så kunde Tornadon inte få hojen att styra som han ville. Vem som är den sämre av de två behöver vi inte ens diskuttera!

Traction control är det bra eller inte... det är faktiskt möjligt
att vrida fullt på rullen och lägga ner och det släpper inte alls
Vet du att är så? Jag tror inte att det går att vrida fullt och lägga ned, kanske spinner inte bakhjulet men krasch i bollhavet bör det bli ändå.
Det kan vara så att vi har olika föreställningar om vad TC innebär, och våra personliga föreställningar om vad det är ger också inställningen till det. Frågan är vem som vet vad TC innebär egentligen? Eller vilkas föreställningar som ligger närmast sanningen?
 
Last edited:
blir som F1 då, bara en tillverkare av sulor
Tack och hej Michelin, som prenumererat på titeln 1994-2006! Inget större däckskrig tidigare ändå, iaf. inte utåt med samma leverantör - bara lite olika villkor.
Om det blir så, lägger Rossi av då? Trogen Michelin snacket. Vågar han utmana på Bridgestones? Lära sig dem och nya personer att jobba med när Casey skaffat sig försprång genom att köra på dem i år. Ursäkterna börjar ta slut....
 
Last edited:
På 60-talet när Sovjet började spöa Kanada i hockey så skickade kanadickerna spioner till Sovjet för att ta reda på vad de gjorde där borta. Spionerna kom tillbaka och Kanada protesterade till internationella hockeyförbundet. Ryssarna fuskade - de tränade på sommaren.

Att Bridgestone inte kan göra one-offs är knappast av Gud givet utan ett beslut från företaget att man inte vill bygga upp den kapaciteten.

Sen så kanske man kan begränsa antalet däck man får använda under en helg för att stoppa användadet av en massa kvaldäck under FPs för att psyka motståndarna osv, men under racet bör man ha bästa möjliga däck på hojarna.
TC och LC och övrig elektronik är här för att stanna och rä också motiverade på hojarna eftersom tekniken kommer att bli tillgänglig på gathojar inom några år.

Sen så iaf jag inte tagit något från Stoner, han har kört suveränt i år och hade med all sannolikhet blivit världsmästare även med ett sunt reglemente. Inte heller surar jag över Rossis eller Michelins bristande framgångar. Tror man kan finna att jag varit kritiskt mot reglementet innan det var tydligt att det förhöll sig så.

Däckslotteriet tillför bara ett extra spänningsmoment om man tycker Lottodragningen är roligare än ett trevligt sportevenemang.
 
I SpeedTVs artiklar så nämns det geografiska övertaget. Där spelar one-offs in. Vill minnas att Michelin dominerat i Europa där de flesta loppen går. Man kan inte vinna VM utan att vinna i Europa :)
Det tråkiga med one-offs är väl iofs. att det skapar sämre racing i det att t.ex. Rossi och Stoner bägge körde på Michelin förra året men hade troligen inte samma förutsättningar, sortiment/urval etc.

Du har kanske inte varit skeptisk till reglementet pga Rossis uteblivna framgångar - men bl.a. Rossi själv har och det är (allt för) ofta nämnt i samband med ojämna lopp. Mer så ju längre säsongen gått. Han kunde låtit bli de publika utspelen, reglerna är vad de är i år och bör så vara.
Men heders åt doktorn, i senaste intervjun på MotoGP så kom det ett erkännande till Stoner - och denna gången står Caseys namn ensamt, utan att samtidigt nämna däckleverantör, fabrikat eller konstruktör :tummenupp

Lotteri har det alltid varit och det måste uppfattats som ett spänningsmoment. Varför har det annars blivit standard att TV presenterar däcksvalen i sändningen en bit in i loppen? (Hur relevant information det är kan iofs. starkt ifrågasättas). Även med det 'oändliga' utbudet så har förarna valt olika däck och det har spelat roll i resultatlistan. Inget nytt således.
 
Last edited:
skillnaden är att man fram till i år kunnat fara ut och köra träningspass och känt på hur hoj och beläggning regerade med/mot varandra, sen kollat vad man skulle få för väder imorgon och sen valt däck.
Nu väljer man ett däckurval innan man kört en meter och innan man har en tillförlitlig väderleksprognos. Fick man inte med det däck man behövde så är man stekt, som alla Bridgestoneförare blev i Tyskland när det blev smällvarmt på söndagen.
 
Jo, det köper jag även om jag uppfattar det en aning överdrivet. Vad gäller Michelin har de väldigt mycket data att gå på redan innan de ens kört första metern på de allra flesta banorna. Nya banor och helt nya beläggningar tillhör ovanligheterna i cirkusen.

Tills nästa år verkar det som om Weber och Michelin vill ha kvar regeln men utöka ifrån 31 till 40 däck. (källa MCN)

"The challenge for us tyre makers is greater than ever, so MotoGP is now more motivating than ever,” says Jean-Philippe Weber :hihi
 
skillnaden är att man fram till i år kunnat fara ut och köra träningspass och känt på hur hoj och beläggning regerade med/mot varandra, sen kollat vad man skulle få för väder imorgon och sen valt däck.
Nu väljer man ett däckurval innan man kört en meter och innan man har en tillförlitlig väderleksprognos. Fick man inte med det däck man behövde så är man stekt, som alla Bridgestoneförare blev i Tyskland när det blev smällvarmt på söndagen.

eller som i F1 i USA för några år sedan, alla Mikkelin teamen fick körförbud av Mikkelin då de inte visste om de däcken de fick med sig höll för den snabba banan... de låg dock däck på fabriken som var försent tillverkade att ta med som var gjorde för US GP..
 
Rossi och Yamaha stannar med Michelin för 2008:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...orossisettostaywithmichelin2008/?&R=EPI-94518

Fiat Yamaha boss Davide Brivio : “It is true in order to cerate more balance that Michelin has to work more on development. If we change the tyre rule but we don’t change the development the situation could be exactly the same. We could have double the number of tyres, we can go testing in every circuit, but the important thing is to change something in the development.”
 
Nicky lojal mot Michelin ...


http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2007/september/sep10-16/sept1107motogpnickyhaydenwantshondaloyaltytomichelin/?&R=EPI-94526


“ Nicky : I just read the stuff you guys see and I’ve heard the rumours that the only way he (Dani) was coming back was is if we switch.

"But honestly I told Honda that if they get ready to make a decision to switch then let’s be involved as a team. Honda and Michelin have a long history together. You just can’t jump that quickly and to me loyalty means something.

"Bridgestone deserve to be winning, they are working hard and doing it right, “said the Repsol Honda rider. "

He added: "At times I’ve been critical and even thought lets go to a spec tyre or switch to Bridgestone but that’s not the answer. It might be the easy way out but we’ve got to work with Michelin and fix it. We are in it together.”

Åter igen alla rätt från Nicky :tummenupp
 
Last edited:
Burgess "bitter" på Michelin ?


http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2007/september/sep10-16/sep1207motogpmichelinhasmoreworkyamahajerryburgess/?&R=EPI-94547


"The Australian reckons tyres have been the single biggest factor in Rossi failing to mount a serious title threat to dominant Casey Stoner in 2007."


Det får man väl tolka så, att Yamahas tillgång till sämre däck inte hänger samman med reglerna om begränsingar av antalet däck. Jerry B gillar ju den regeln.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top