Är rätt så säker på att regndäck är fria. Kan man tydligt se en skillnaden som regelvärketutgör då kanske?
Regndäcken är fria och räknas inte in i kvoten med fram- och bakdäck för varje helg.
Kan Ducati fixa nya regler i WSBK kan nog Michelin göra det i MotoGP.
Michelin var väl den största förespråkaren för det nya däcksreglementet?
Honda har väl dessutom visat att det går att driva igenom ändringar om man vill?
En kul(?) notis är att de två största regeländringarna sedan införandet av fyrtakt (800cc och nya däcksreglementet) faktiskt har lett till störst svårigheter för fabrikaten som varit de största förespråkarna av reglementsändringarna (Honda och Michelin). Det måste ju också säga en del av hur svårt det är att överblicka effekterna av regeländringar.
Reglerna är lika för både Bridgestone och Michelin. Man kan ju tänka sig att det leder till utveckling av i hur brett temperatur-intervall som däcken presterar på.
Exakt, temperaturintervallet blir väl smalare och smalare eftersom däcken måste prestera bättre och bättre i varje givet intervall för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt. Det gör att det blir alltmer viktigt att ha exakt rätt däck och det gör det hela ännu mer chansartat eftersom du redan på torsdagen, utan att egentligen ha någon aning, måste välja vilka däck som är exakt rätt för söndag eftermiddag.
Min personliga och ovetenskapliga uppfattning är att vi kommer få se mer sådana race, där det ena fabrikatet mer eller mindre dribblar bort sig själva eftersom marginalerna blir mindre och mindre samtidigt som möjligheten att korrigera misstag är borttagen. Jag vill se race där föraren fäller avgörandet, inte däcksfabrikatet. Såvitt jag vet har vi hittills bara konstaterat ett enda fall av ett fan av ett däcksfabrikat. Tyvärr har jag glömt bort nicket

Last edited: