MotoGP: Nya däckregler på gång???

Är rätt så säker på att regndäck är fria. Kan man tydligt se en skillnaden som regelvärket :) utgör då kanske?

Regndäcken är fria och räknas inte in i kvoten med fram- och bakdäck för varje helg.

Kan Ducati fixa nya regler i WSBK kan nog Michelin göra det i MotoGP.

Michelin var väl den största förespråkaren för det nya däcksreglementet?

Honda har väl dessutom visat att det går att driva igenom ändringar om man vill?

En kul(?) notis är att de två största regeländringarna sedan införandet av fyrtakt (800cc och nya däcksreglementet) faktiskt har lett till störst svårigheter för fabrikaten som varit de största förespråkarna av reglementsändringarna (Honda och Michelin). Det måste ju också säga en del av hur svårt det är att överblicka effekterna av regeländringar.

Reglerna är lika för både Bridgestone och Michelin. Man kan ju tänka sig att det leder till utveckling av i hur brett temperatur-intervall som däcken presterar på.

Exakt, temperaturintervallet blir väl smalare och smalare eftersom däcken måste prestera bättre och bättre i varje givet intervall för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt. Det gör att det blir alltmer viktigt att ha exakt rätt däck och det gör det hela ännu mer chansartat eftersom du redan på torsdagen, utan att egentligen ha någon aning, måste välja vilka däck som är exakt rätt för söndag eftermiddag.

Min personliga och ovetenskapliga uppfattning är att vi kommer få se mer sådana race, där det ena fabrikatet mer eller mindre dribblar bort sig själva eftersom marginalerna blir mindre och mindre samtidigt som möjligheten att korrigera misstag är borttagen. Jag vill se race där föraren fäller avgörandet, inte däcksfabrikatet. Såvitt jag vet har vi hittills bara konstaterat ett enda fall av ett fan av ett däcksfabrikat. Tyvärr har jag glömt bort nicket :)

Last edited:
Säg att vi för enkelhetens skull har 20 förare till varje race och att reglerna även gäller Dunlop. Då har vi 20 x 31 däck som ska märkas upp på torsdagen = 620 däck.
Ge teamen möjlighet att välja hur många däck de vill till torsdagen och du har kanske det tiodubbla, dvs 6000 däck som någon ska märka upp. Låter ohållbart för mig.
Pirelli fixar ju det i SBK, de har betydligt fler däck än så med sig, har för mig de har runt 12 000 däck med sig...
Lite mer konspirationer låter bra.

Michelin dyker flyger 2000 däck till Malaysia och fick inte "sälja" ett enda...
Team:en har troligen närmare sammarbete med "sin" leverantör, både tekniskt och ekonomiskt, än vad din tanke om en däckshop i depån antyder.
Nu ja ...
Ska även tv-reklam och tidningsreklam ha dina kardborrband och klistra in denna veckans Michelingubbar? :va
Varför skulle de göra det??

Ja, eller Honda i MotoGP ...

Last edited:
En kul(?) notis är att de två största regeländringarna sedan införandet av fyrtakt (800cc och nya däcksreglementet) faktiskt har lett till störst svårigheter för fabrikaten som varit de största förespråkarna av reglementsändringarna (Honda och Michelin).
Life is sweet! :yoparty bitter sweet
Såvitt jag vet har vi hittills bara konstaterat ett enda fall av ett fan av ett däcksfabrikat. Tyvärr har jag glömt bort nicket :)
Vågar du inte? Jag vågar - #space :)

Man kan önska och drömma bäst man vill, men det är en väldigt radikal ändring som jag inte tror ens kommer att diskutteras av Dorna, Michelin, Bridgestone, Honda, Ducati etc.

Varför skulle de göra det??
Ibland tror jag bara att du inte vill förstå... ;) Har du reklamfri TV? Läser du mc-tidningar? Rätt poppis med affishnamn. Det är inte bara den lilla dekalen på hojen som behöver kardeborrband i ditt exempel. Trailers, affischer, broschyrer, tv-inslag, tidningsannonser etc. Hur kul skulle det vara för Bridgestone synas med Stoner i en TV-reklam om han i vartannat race väljer Dunlop? :va

Last edited:
Kommer inte ihåg vilket år. Men tror det var Azuma (?) i 125GP runt '00 som råkade vinna dom 3 första racen med Bridgestone på sin cykel. Hans team var nog dom enda som hade Bridgestone då. 4:de racet hade 40% av startfältet bytt till Bridgestone.

Kommer inte ihåg vilket år. Men tror det var Azuma (?) i 125GP runt '00 som råkade vinna dom 3 första racen med Bridgestone på sin cykel. Hans team var nog dom enda som hade Bridgestone då. 4:de racet hade 40% av startfältet bytt till Bridgestone.

125:orna har nog inte lika rigorösa avtalsförhållanden med sina däcksleverantörer som MotoGP-teamen med all säkerhet har? Jag undrar vad vitet skulle vara om Yamaha dyker upp till San Marinos GP med Bridgestone på Fiat-hojarna...

Last edited:
125:orna har nog inte lika rigorösa avtalsförhållanden med sina däcksleverantörer som MotoGP-teamen med all säkerhet har? Jag undrar vad vitet skulle vara om Yamaha dyker upp på Misano med Bridgestone på Fiat-hojarna...

Nej, det finns nog stora skillnader på hur deras avtal ser ut. Men det kanske skulle kunna ligga i teamens framtida intresse att om dom vill vinna så ska dom ha det bästa materialet med. Tror alla betalar i MotoGP för sina däck dessutom.

En som bytte däck, bara för att visa att det var han som förare som var bäst, var Wayne Rainey. Han bytte mellan Michelin och Dunlop varannat år. Bl.a dom åren han vann sina 3 VM i rad.

Last edited:

En som bytte däck, bara för att visa att det var han som förare som var bäst, var Wayne Rainey. Han bytte mellan Michelin och Dunlop varannat år. Bl.a dom åren han vann sina 3 VM i rad.

Det är ju så man får tyst på spekulationer ... :)

Kanske får fylla ut med en virktråd på SH om däcksdiskussionerna avtar ...

Jag säger juppeijupp vad bra! Däck är ett skit och ett onödigt ont! Tar man bort däcken så har man dom faktorer som ska vara kvar. Hoj och förare. Det kommer bli kanon kul när det går på bredden igen och däcken inte klarar trycket :tummenupp Jag är ingen fantast av vare sig gp eller Superbike och kan inte hälften av allt ni sitter och pratar om. Jag tycker det är tråkigt när däck avgör, det ska vara hoj och mäniska som gör det. Om dom gör så här kommer det bli den bästa säsongen någonsin :tummenupp Tycker det är kul att titta på Superbike där dom kör på samma "skit" och att räjsingen blev bättre. Det är minna okuniga ord :)

björn

Skillnaden är att WSBK-organisationen inte bryr sig om de har 12 eller 12.000 däck med sig, de slipper ju märka dem.
..

Har inte alla däcken där sånna där märkningar av typ inregumerade klisterlappar med en sträckkod på? Så att dom kan hålla reda på så att förarna använder sin kvot av däcken och inte fuskar. Samma typ av märkning som man har i MotoGP.

Det vore kanon om alla körde med samma däckfabrikat. Man bryr sig ändå inte vilket däck en förare kör med. Det är hoj och förare man hejar på. Olika däckfabrikat leder bara till spekulationer om vilka hojar och förare som egentligen är bäst. Har alla samma däck så blir det mycket tydligare. Dessutom har det ju faktiskt funnits race det här året där däckfabrikatet har varit helt avgörande för resultatet. Hur kul är det?

Helt avgörande säger ni. Är det inte sant att det är två på Dunlop och sedan så är det ungeför halva fältet på Bridgestone och halva på Michelin. Om däcken "har varit helt avgörande" så skulle resultatlistorna se än mer annorlunda ut. Inte bara Stoner som har Bridgestone.

Däcken, som är en av de viktigaste komponenterna, ska de vara enhetliga i en prototypklass? Medför mindre utv. av en så pass viktig komponent.

Varför "hoj och förare", kanske "förare och däck" dvs. alla på samma hoj? Nej, tror inte på det ens själv. Andra komponenter som bromsar, fjädring, insprutning, oljor etc. är olika så bör nog däcken också vara i MotoGP - tycker jag iaf.

Last edited:
3138318 Rackarns, tänkte inte på RFID. Har läst om det då och då en jäkla massa år (nyhetsbrev om teknik) men det verkar aldrig riktigt slå igenom. Inom MotoGP är nog inte kostnaden något större problem så det skulle säkert fungera.

En fråga angående Bridgestone: Tillverkas deras däck enbart i Japan?
Vad hindrar dem från att smacka upp en fabrik i Europa så att de också kan tillverka däck på kvällar/nätter och levererar till de europeiska banorna?
Alla Bridgestone MC-däck tillverkas i Japan. Dock finns det ett gäng fabriker för Bil, lastbil/buss och andra däck i eruropa.

3139225 Helt avgörande säger ni. Är det inte sant att det är två på Dunlop och sedan så är det ungeför halva fältet på Bridgestone och halva på Michelin. Om däcken "har varit helt avgörande" så skulle resultatlistorna se än mer annorlunda ut. Inte bara Stoner som har Bridgestone.

Däcken, som är en av de viktigaste komponenterna, ska de vara enhetliga i en prototypklass? Medför mindre utv. av en så pass viktig komponent.

Varför "hoj och förare", kanske "förare och däck" dvs. alla på samma hoj? Nej, tror inte på det ens själv. Andra komponenter som bromsar, fjädring, insprutning, oljor etc. är olika så bör nog däcken också vara i MotoGP - tycker jag iaf.
Att utvecklingen skulle stagnera om det är enhetsdäck är inte sant. Pirelli har ju massor att vinna på att de får oerhört mycket input från massor med förare. Alla som kör SBK har ju också vittnat om hur mycket Pirellis däck har utvecklats från det att de tog över.

Prototyp hit och dit ska det vara prototyp släpp reglementet då! Som det är nu får dom ju knappt göra skvatt på hojarna, till och med Tc ska ju bort enligt vissa. Andledningen är väll att det kan vara lättare att heja på en förare eller ett hoj märke. Har inte sett Dunlops klack än men den är säkerligen jätte stor (om man tar bort ditbjudna fabriksarbetare och återförsäljare). Ne kör på samma däck och låt bäste hoj/förare vinna.

björn

Fyra förare på Michelin och fyra förare på Bridgestone i topp 8 i Motogp.Kan det bli mer "rättvist"?

Fyra förare på Michelin och fyra förare på Bridgestone i topp 8 i Motogp.Kan det bli mer "rättvist"?
Men i fel ordning tydligen... Det rättvist först när en viss förare får speciella däck av visst fabrikat influgna över natten. :rolleyes:

Racing är både tråkig och orättvis när Värdig™ inte vinner.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...