MotoGP: Nya däckregler på gång???

Michelin långt från slagna, postiva test efter Brno..

"Michelin riders tested a new profile front and new construction rear during the tests and some of Michelin's seven riders will use those tyres at Misano."

"This is the fourth step we've made with our rear since we started on this tyre during tests following the Turkish GP in April."

http://superbikeplanet.com/2007/Aug/e/n070829a.htm

Nicky inför Misano: "it all came down to tyres.."

Last edited:
att välja däck innan man kört en meter på banan är lika intressant som att titta på folk som spelar bingo, regelverket bäddade för lotteri och sen har lotteriet skapat ojämna lopp som bara är tråkiga och det skadar sporten.
Om herrar Rossihatare och Rossifuckohatare kan lyfta blicken och inse att Musse Pigg-reglementen är skadliga oavsett vem som gynnas och missgynnas. Casey Stoner vinner VM fair and square men när andra halvan av loppen mest är defilering för större delen av fältet som tappar man intresset. :trött

1. 25 11 25 25 16 13 25 25 20 11 25 25 = 246
9. - 4 16 10 8 9 10 - - 20 - 10 = 87

Lotteriet måste dessutom vara riggat av Svarte Petter eller Spökplumpen!

Man kan ju skita att läsa vad jag skriver som vanligt, låt sporten dö då huvudsaken är att du har rätt i din lilla värld.

Måste man hålla med om att alla lopp är tråkiga? Ojämna lopp är ingen ny företeelse för i år. Vilka regeländringar diskutterades t.ex. 1997 och 2002? Dog sporten?

Jag kan tycka, i min lilla värld, att Livio Suppo har rätt när han säger att pratet om däcksleverantörer och däcksregler har blivit en fluga. Att loppen ser ut som de gör beror inte på en enskilld företeelse som däcksreglementet. Det är flera faktorer som spelar in.

Om det bara är jämna lopp och omkastningar som attraherar så kanske det ska köras omvänd startordning, viktutdelning till flitiga poängplockare samt påtvingade depåstopp som i viss annan Kalle Anka motorsport? Inget jag önskar iaf.

Last edited:
att välja däck innan man kört en meter på banan är lika intressant som att titta på folk som spelar bingo, regelverket bäddade för lotteri och sen har lotteriet skapat ojämna lopp som bara är tråkiga och det skadar sporten.
Om herrar Rossihatare och Rossifuckohatare kan lyfta blicken och inse att Musse Pigg-reglementen är skadliga oavsett vem som gynnas och missgynnas. Casey Stoner vinner VM fair and square men när andra halvan av loppen mest är defilering för större delen av fältet som tappar man intresset. :trött

Applåd för det inlägget. Ingen som tänker efter lite kan väl tyckla att regler som för in slumpen som en faktor är av godo. Sen är måhända detta inte enda orsaken till att vissa race blir trista på grund av någon förares överlägsenhet... För egen del tycker jag ett reglemente som så långt som möjligt premierar den bäste föraren är bra. Och nej, jag tycker inte MotoGp skall vara en enhetsklass trots den åsikten..

Michelin har alla titlar sedan man antog MotoGp 2002 o som i år utmanas på allvar av ett annat däcksfabrikat. Hemska tanke.... :rolleyes:

Ja, jag förstår inte gnället. Michelin ville ha in en begränsning och fick det. Begränsingen borde göra det billigare och enklare för de allra flesta team:en-

Hur mycket lotteri är det egentligen? Hoj, bana, förare etc. är kännt sedan tidigare, den exakta temperaturen i asfalten återstår och det är lika för alla. Väderleken är inget problem, regndäck är inte inräknade.
Det tidigare försprånget som Michelin (och några få resursstarka team) hade av att kunna plocka ut väldigt speciella däck över natten är borta. Det borde vara av godo och utjämna snarare än att avgöra. Michelin får helt enkelt göra hemläxan bättre och ta fram bättre däck för de givna förutsättningarna.

Jag tror helt enkelt att Michelin, precis som Honda och Yamaha, underskattade vad 800 cc skulle innebära. De var helt inställda på att de hade övertag i form av resurser, förare etc. De underskattade konkurrenterna. När de sedan inte går och vinner ja då ska det letas fel i form av orättvisa regler :va Regler som de dessutom varit drivande att få igenom.

Det är inte säkert att sporten vinner på att några få stjärnor får extra hjälp av däckleverantörerna. Sett ifrån amatörsidan så verkar det väl inte så orimligt att det inte finns hundratals olika däck med till en tävling? Jag är inte övertygad om att fler däck ger mer underhållande racing.

Last edited:
Michelin har alla titlar sedan man antog MotoGp 2002 o som i år utmanas på allvar av ett annat däcksfabrikat. Hemska tanke.... :rolleyes:

det är väl för h*vete inte det det handlar om, vem som gynnas lr missgynnas skiter man väl i. (Jag har Pirellidäck på båda hojarna och på bilen men det är mer en tillfällighet.) Grejen är att det är korkat att man ska gissa vilka däck som bäst egenskaperna på aktuell bana i det väder som man tror det blir om några dagar. Att vissa användare tycker racing är kul när det skiter sig för Rossi och/eller Michelin kan väl vara kul för dem men för alla andra som inte har såna hang-ups (och jag lovar att det är i stort sätt alla som utgör befintlig och potentiell roadracingpublik) så är det trevligt om inte halva startfältet är chanslösa på söndagen för att teamet drog en nitlott i däckstombolan tre dagar tidigare.

Det går ju bra att vara dryg också, det handlar inte om Rossihat eller att få bort honom ifrån tronen.

Vad gör det till en tombola? Herr RR-moderator hävdade f.ö. redan ifjor att slumpen utjämnar sig över tiden.
Det går bra att se andra sidan av det också tycker iaf. jag. Det har investerats hårt i Rossi™, men så medverkar Michelin själva till att ändra regelverkat så att möjligheten att ta fram "magic tyres" inte längre finns - och då så lipar man.
Då ska fighterna inte längre utkämpas på banan eller på ingenjörernas ritbord utan mot arrangörernas regelverk.

Ungefär som häromdagen. Susanna Kallur gör ett utmärkt lopp och en fantastisk prestation, men när det inte räckte till medalj och att man inte följde gällande regelverk angående protester - ja då ska medaljstriden avgöras på Arne Ljungqvists nivå. Är det bra för sporten?

Jag hävdar egentligen inte att det är ett bra regelverk, eller att det ska vara statiskt över tiden. Men varför gnälla på det? Handlar racingen inte om att göra det bästa av situationen? Varför gnälldes det inte på toppnamnens möjlighet till "magic tyres" i det tidigare regelverket?

Du överdriver dessutom, halva fältet är chanslöst oavsett däcksreglemente.

Last edited:
klart man blir dryg efter att ha hängt några år och hört allt negativt gnäll.
Man kan inte ens diskutera en regel utan att det ska dras in förare och fabrikat.. det har inte med saken att göra men det är hopplöst att försöka styra in diskussionen till sakfrågan!

Jag kan bara hänvisa till citatet från Puig i min signatur, han är också dryg men han vet iaf vad han snackar om.

Man kan inte ens diskutera en regel utan att det ska dras in förare och fabrikat.. det har inte med saken att göra men det är hopplöst att försöka styra in diskussionen till sakfrågan!

Jag kan bara hänvisa till citatet från Puig i min signatur, han är också dryg men han vet iaf vad han snackar om.
Nu är det väl du som inte läser och kommer med negativt gnäll? Det positiva förhållningssättet är väl ändå att de undermåliga leverantörerna biter ihop och börjar leverera? Undviker du inte själv sakfrågan? Ärligt, jag förstår inte på vilket sätt de tidigare reglerna entydigt gynnade sporten och de nuvarande enbart fördärvar den. För mig drar de bara upp förutsättningarna. Jag anser att bägge systemen har sin för/nackdelar.

Är det inte upp till föraren/team/däcksleverantör att "gambla", att chansa på ett speciellt däck som enbart presterar under ett snävt intervall eller ta ut några som kan prestera/leverera i ett litet vidare intervall? Borde ju jämna ut sig till de duktiga förarnas fördel över säsongen.

Puig vet säkert vad han talar om, men det gör säkert även Livio Suppo som jag citerade ;)

Last edited:
Det är ju inte alltför ofta du skriver något positivt ;)

Regeln finns, det är lika för de två stora och Michelin måste ha allvarliga problem om både Yamaha och Honda ens funderar på att köra Bridgestone nästa år.

Läste precis att nya samtal angående nästa års däcksregler skall
hållas i Estoril vid nästa GP.

Det senaste man pratar om är att öka antalet däck från dagens
31 till 40 samt att man skall släppa på reglerna så att man får göra
mera däckstester än idag.

Det ryktas också att Dani Pedrosa har sagt till Honda att han kommer
inte att skriva på förrän Repsol Honda bestämmt sig för att köra
Bridgestone nästa år.
Rossi skall vara mera tveksam eftersom han vill inte känna sig som en
svikare eftersom han kört Michelin i många år.

Jag tycker det är intressant att många av de som vrumar för att TC ska finnas för att främja utvecklingen/vara en del av utvecklingen är för en regel som är en begränsing av utvecklingen. Ska det vara fritt eller är det ok med begränsande regler?

Jag tycker det är intressant att många av de som vrumar för att TC ska finnas för att främja utvecklingen/vara en del av utvecklingen är för en regel som är en begränsing av utvecklingen. Ska det vara fritt eller är det ok med begränsande regler?
Begränsande regler finns som t.ex. cylindervolym, antal växlar, fria tester etc. Så kommer det nog alltid att vara. Däckregeln sattes för göra fältet jämnare, att det sedan sammföll med övergången till 800 där några fabrikat inte riktigt hängt med samt Stoners fantastiska utveckling ska inte skyllas på däcksregeln.

Förstår piken, själv kan jag tycka att det är samma personer som ständigt tittar på MotoGP för att leta fel. Fel personer vinner, fel fabrikat, fel motorkonstruktion, fel antal takter, fel regler, fel teknik etc. Gnäll helt enkelt. ;)

nu är det 58 inlägg och fortfarande väntar vi på att någon ska förklara det vettiga med att välja däck några dagar i förväg innan man kört en meter på banan. Detta är inte gnäll, det är en relevant frågeställning.

nu är det 58 inlägg och fortfarande väntar vi på att någon ska förklara det vettiga med att välja däck några dagar i förväg innan man kört en meter på banan. Detta är inte gnäll, det är en relevant frågeställning.
Den frågan får besvaras av Michelin och Bridgestone, de borde veta då de är de som kan däck bäst och de som kom på regeln. Antagligen för att spara kostnader.
Michelin tar med ca 300 färre däck till varje tävling i år. Varje förare får 14 framdäck, 17 bakdäck och fria regndäck - så har jag fattat regeln, korrekt? Det är enligt Weber ca 40% färre däck än förr - dvs. någon sorts gräns har funnits även tidigare. Den stora skillnaden är att det inte går att göra "one-offs" - något som inte varit för alla.

Du ställer frågan starkt vinklad tycker jag, frågan kan också ställas varför de som kom upp med idén, J-P Weber&Co, helt plötsligt är så emot den bara för att Stoner är överlägsen och Rossi hotar att sluta? Är det rättvist? Caseys överlägsenhet beror inte på något lotteri iaf.
Gnäll är det i den bemärkelsen att det används på ett sätt att försöka förta Stoners prestation. Det vore ett övergrepp att ändra reglerna mitt under säsongen. Vill man få till en regeländring så kunde de arbetat på den snyggare, i det tysta tills det är dags för nästa säsong. Så som det sköts nu är det bara marknadsföring/politik.

Det var inte helt rättvist med fria däck heller, då det blev en förskjutning mot de resursstarkaste. Däcksvalet var ändå lite av ett 'lotteri' som bidragit till spänningen.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...