MotoGP 2018 #2: Gran Premio Motul de la República Argentina

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Zarco tryckte av Pedrosa i en liknande situation utan påföljd. Hade Marquez enda fel i racet varit kontakt med Aleix hade det troligen inte heller lett till något straff, men nu var det ju lite mer än så.
Att överoptimistiskt tränga sig innanför en medtävlare och misslyckas kan ses som en racing incident, att göra det ett par gånger till är inte acceptabelt. Att dessutom köra emot banriktningen och inte respektera funktionärernas instruktioner om start från depån borde resulterat i svartflagg.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
I mitt tycke bör även Zarco få en "slap on the wrist" från race direction. Hans påkörning av Pedrosa var inte snygg, men hamnar ju klart i skymundan pga Marquez alla galenskaper. Men att en förare gör fel, ursäktar inte en annans. Det blev ju inte ens en "reviewing incident between riders..." av det Zarco gjorde, svagt.

Japp, i synnerhet som just Zarco gjort sig lite känd för att ha jäkligt små marginaler(om några)vid passeringar sen innan, tycker definitivt det borde tittats på iaf. om inte annat så för att visa att han har ögonen på sig och kanske bör skärpa sig lite.

Sen borde de se hårdare på en passering som skickar ut en förare i det blöta, man vet ju hur det kan gå, men det är bara min åsikt..
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Totalt hjärnsläpp av MM....:( Det fanns ingen anledning alls att köra som han gjorde idag. Omkörningarna borde MM ha gjort med talamod o respekt, eftersom han hade ju farten!

Jag hoppas att alla inblandade är okej!

Hur är det förresten reglerna vid start?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hur kan det vara så att en förare som blir omkullkörd av en idiot som går in i kurvan med alldeles för hög fart inte får några poäng när den som gjort det blir straffad,?

Dessutom rätar ju Marquez upp hojen lite för att inte själv åka av och det är det slutliga som gör att Rossi skickas ut i gräset.

Ogillat Marquez sen han tog av Rossi så att Lorenzo vann vm.
Nu börjar det bli åt ordet som börjar med H och rimmar med Mat.

Idioti hela vägen.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Puig verkade inte så nöjd med sin stjärna idag, såg lite ut som han drog pojken i örat till Rossis box.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Enligt Zarco i presskonferensen så var det aldrig kontakt mellan han och Pedrosa. Pedrosa flyttade på sig själv och ramlade på grund av vattnet. Kanske därför som Zarco aldrig fick straff?

Hade Pedo inte flyttat på sig så hade det definitivt varit kontakt. Så det var nog mycket nära att han skulle fått ett straff trots allt.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Hoppas att Marc är avstängd eller minst får starta sist i Austin. Det skulle hänt vilken annan förare som helst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg tror att RD såg ganska tydligt att den ökända säkringen i skallen på MM brann när han fumlade till starten och fick depågenomfart, därför som de omedelbart gav honom en till så fort han började stångas. Det bet inte och han plöjde slutligen av Rossi. Det är så fantastiskt typiskt att det blev just Rossi han tryckte av banan till slut just därför att det finns en lång historia mellan dem.
Hade han tryckt av AD hade det antagligen tagit slut efter målflaggen och lite pressträffar. Nu kommer skiten att dras ut över halva säsongen, minst.

Det var knepiga förhållanden, så extra tillförsikt på banan borde varit beaktad, men det var ju några förare som inte riktigt gjorde det. MM var den värsta syndaren, men den möjligheten fick han nog mest för att han fick köra upp genom hela fältet och hade en larvigt mycket högre fart än alla andra.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hoppas nu bara att detta inte blir ännu en ändlös diskussion om Marquez vs Rossi. För fokus bör i det här fallet bara ligga på Marquez och vad han höll på med. Påkörningen av Rossi var inte något personligt, utan bara en olycklig omständighet av alldeles för mycket pannben och mycket högre fart. Rossi själv verkar vilja ha det till att det ska vara någon slags personlig vendetta och det gör nog många av hans fans också. Förstår klart att han/de är irriterade, men i det här fallet är jag ganska säker på att det bara handlade om att Marquez fick kortslutning i hjärnan och inte hade tålamod nog att vänta på att göra en säker omkörning, trots att han var en sekund snabbare per varv än alla andra. Sjukt dåligt, osnyggt och oprofessionellt av Marquez, men för Rossis egen del bör han försöka släppa det här och fokusera på sitt mästerskap.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag kan inte vara den enda som tycker att Zarcos omkörning var hård men inte på något vis fel? Där är ett tydligt gap lämnat av DP, ingen direkt kontakt och enda anledning till att DP kör av är att han drar på för hårt i det blöta. Hade det varit i det torra hade ingen ens reagerat över saken, men det är ju klart lätt att säga nu.
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Marques är underhållande och sjukt snabb men detta blev lite för mycket, hade det varit 1 incident så hade man haft översende med det men detta är inte ok, hade det varit en stenhård fight om vinsten och det hade varit kontakt hade man inte reagerat men att bara torpeda ner folk måste bestraffas, efter han kört in i Rossi kör Marques ända till vita linjen innan han svänger så det fanns ingen plats kvar för Rossi frågan är om detta var medvetet eller ej?

Rossi är knappast guds bästa barn när det kommer till att i alla lägen köra snyggt men något liknande som detta men noll respekt för flertalet förare och flera incidenter kan jag inte komma ihåg att jag sett Rossi göra i ett och samma race eller över en racehelg.

Ang Rossi´s uttalande så känns det som dem försöker påverkar racedirection att ge Marques så hårt straff som möjligt för att själva ha chans på mästerskapet och det ger lite bitter smak i munnen, tycker Rossi inte skulle uttala sig som han gjorde utan lämna detta till racedirection att vidta åtgärder som dem anser nödvändiga.

Jag är Rossi fan ut i fingerspetsarna och har följt honom sen säsongen 97 när han tot ägde i 125cc klassen och sedan dess har även Rossi gjort en och annan överaggressiv omkörning som jag tyckt varit över gränsen men inte på detta vis utan då i fighter om placeringar inte torpedera ner folk och sedan bara fortsätta med att köra över näste man som är i vägen.

Zarco var också aggressiv men han körde inte in i Pedrosa och även om följden blev att Pedrosa krashade vilket var jättetråkigt så anser jag inte det var Zarcos fel utan det var att Pedrosa kom ur idealspår och öppnade gasen vilket resulterade i en highsider. Zarcos omkörning var bidragande till Pedrosas krash och den var för aggressiv i min mening men han fortsatte iaf inte att meja ner folk efter det.

Hoppas verkligen inte detta förstör fortsättningen av säsongen då jag hellre ser att förarna är vänliga mot varandra än bittra fiender som medvetet kommer förstöra för varandra ute på banan då kommer tyvärr MotoGp som helhet få sämre rykte.

Nu ser vi fram emot ett cleant och snyggt race i Austin med stenhårda fighter :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vid starten så är det som Marc säger.
1- Han räcker upp handen men ingen är där.
2- Han startar hojen och en funktionär hjälper honom samtidigt som han pekar mot PIT-lane och pratar i sitt head-set. Med RD kanske?
3- En kille till kommer in från höger och gör tummen upp.
Jag är dock ganska säker på att Marc inte ser det eftersom det är bakom hans rygg.
Head-set snubben är väl inte glasklar i sitt agerande.
Det är bara han som kan berätta vad han faktiskt sa till Marc.
Gissar att det var en chansning av pöjken. :)
Skärmklipp.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kan inte vara den enda som tycker att Zarcos omkörning var hård men inte på något vis fel? Där är ett tydligt gap lämnat av DP, ingen direkt kontakt och enda anledning till att DP kör av är att han drar på för hårt i det blöta. Hade det varit i det torra hade ingen ens reagerat över saken, men det är ju klart lätt att säga nu.

Inte skitful men inte helt clean heller kanske?
Alla här som racear vet kanske vad som gäller?
Om man har framhjulet före har man rätt till spår?
Isf ser det ut som Dani har sitt hjul före men eftersom han är snäll(?) så flyttar han sig för att inte crasha.
Ifall man har rätten om man ligger innanför så är Zarco fri.

Tycker generellt att det blivit vanligare med att trycka sig in där ingen lucka finns.
Kanske ett nödvändigt(?) ont då det är tätare race nu.

Sen var det ju Marc som fick Dani att sitta upp lite första ggn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppas nu bara att detta inte blir ännu en ändlös diskussion om Marquez vs Rossi. För fokus bör i det här fallet bara ligga på Marquez och vad han höll på med. Påkörningen av Rossi var inte något personligt, utan bara en olycklig omständighet av alldeles för mycket pannben och mycket högre fart. Rossi själv verkar vilja ha det till att det ska vara någon slags personlig vendetta och det gör nog många av hans fans också. Förstår klart att han/de är irriterade, men i det här fallet är jag ganska säker på att det bara handlade om att Marquez fick kortslutning i hjärnan och inte hade tålamod nog att vänta på att göra en säker omkörning, trots att han var en sekund snabbare per varv än alla andra. Sjukt dåligt, osnyggt och oprofessionellt av Marquez, men för Rossis egen del bör han försöka släppa det här och fokusera på sitt mästerskap.

Det blir garanterat en lång och fantastiskt tröttsam historia av det hela, påeldad av media, Rossi och fansen. MM verkar ha lärt sig att hålla sig borta från polemiken.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Egentligen har väl allt skrivits här redan, men jag kan inte hålla mig. Jag satt och blev imponerad av MMs uppkörning genom fältet efter idiotblundern att köra mot färdriktningen, men han kör verkligen hänsynslöst. Att ge honom några sekunders tillägg gör ingenting för att ändra hans attityd att han ska fram oavsett vad som finns i vägen. I F1 finns det förseelsepoäng man kan samla på sig och efter tillräckligt många missar man ett race. Vet inte om det finns i MotoGP.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hehe. Vilken shitstorm det är, och den kära Rossi gör sitt för att elda på.

Han är nog den sista som skall tacka nej till en ursäkt. Han vann ett race i Jerez efter att ha torpederat Sete. Det blir löjligt när han skall skicka sin lilla kompis för att säga att han inte vill ha en ursäkt. Man up.

Rossi kör in i Sete och vinner:

Rossi plockar ner Stoner:

Rossi trycker ut Marquez:

Det är inte svårt att ta emot en ursäkt, och samtidigt säga vad man tycker om händelsen. Man gör inte som Rossi och gråter ut i pressen efter att ha vägrat prata med MM. Men det kanske passar hans agenda för han lär ju smutskasta Marquez så mycket han kan och se till att en så stor del av publiken vänder sig mot MM, precis som tidigare.
Det skall bli intressant att se vad som händer de kommande racen.


Jag tyckte racet var riktigt bra, och blev såå imponerad av Marquez tempo. Men jäklar vilka onödiga och hetsiga omkörningar det var. Det är aldrig rimligt att göra en Iannone. Det fanns liksom inget utrymme och då spelar det ingen roll hur mycket snabbare man är.
Det känns som att den här säsongen kan bli rätt spännande trots allt :D
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hoppas nu bara att detta inte blir ännu en ändlös diskussion om Marquez vs Rossi. För fokus bör i det här fallet bara ligga på Marquez och vad han höll på med. Påkörningen av Rossi var inte något personligt, utan bara en olycklig omständighet av alldeles för mycket pannben och mycket högre fart. Rossi själv verkar vilja ha det till att det ska vara någon slags personlig vendetta och det gör nog många av hans fans också. Förstår klart att han/de är irriterade, men i det här fallet är jag ganska säker på att det bara handlade om att Marquez fick kortslutning i hjärnan och inte hade tålamod nog att vänta på att göra en säker omkörning, trots att han var en sekund snabbare per varv än alla andra. Sjukt dåligt, osnyggt och oprofessionellt av Marquez, men för Rossis egen del bör han försöka släppa det här och fokusera på sitt mästerskap.

Jag håller med :)

Vid starten så är det som Marc säger.
1- Han räcker upp handen men ingen är där.
2- Han startar hojen och en funktionär hjälper honom samtidigt som han pekar mot PIT-lane och pratar i sitt head-set. Med RD kanske?
3- En kille till kommer in från höger och gör tummen upp.
Jag är dock ganska säker på att Marc inte ser det eftersom det är bakom hans rygg.
Head-set snubben är väl inte glasklar i sitt agerande.
Det är bara han som kan berätta vad han faktiskt sa till Marc.
Gissar att det var en chansning av pöjken. :)
View attachment 442871


Sedan undrar jag om MM kände till reglerna:va (absolut, det är ingen ursäkt) Dock tycker jag funktionären borde varit tydlig och påpekat vad är som gällde, så att det inte blir missförstånd! Kanske är det nu dags att lära sig reglera så att inte upprepas såna incidenter igen!:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Egentligen har väl allt skrivits här redan, men jag kan inte hålla mig. Jag satt och blev imponerad av MMs uppkörning genom fältet efter idiotblundern att köra mot färdriktningen, men han kör verkligen hänsynslöst. Att ge honom några sekunders tillägg gör ingenting för att ändra hans attityd att han ska fram oavsett vad som finns i vägen. I F1 finns det förseelsepoäng man kan samla på sig och efter tillräckligt många missar man ett race. Vet inte om det finns i MotoGP.

Dear införde det för några år sedan för att få Marquez att lugna ner sig lite, och tog bort det igen när det blev lugnare i leden.

- - - Updated - - -

Jag håller med :)




Sendan undrar jag om MM kände till reglerna:va Kanske nu är det dags att lära sig så att inte upprepas såna incidenter igen!:)

Man kör aldrig, någonsin, mot färdriktningen på bana.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett nytt ord Marqerad ersätter Bautistad.
Är det som CC sade vid presskonferensen att Honda gjort ett fantastiskt jobb med motorn sedan 2017, något som gjorde att CC kände sig helt säker på segern så länge inte MM kom ikapp, ja då har ju MM goda chanser att köra hem också säsongen 2018 !
 
Last edited:
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top