MotoGP 2018 #2: Gran Premio Motul de la República Argentina

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Känns som att man skulle behöva gå till en psykolog och prata ut efter allt som hände de här racet :D

Alltså Marquez :smasha Allt är väl redan sagt här ovan. Han förstör ju för sig själv och andra. De kommer ju buas nåt in i helvete framöver och det är så tråkigt.

Gillar inte att Rossi och Yamaha försöker piska upp stämningen ytterligare, de kommer som sagt bara bli dålig stämning säsongen framöver. Vet inte om det är taktik eller om dom bara är sjukt förbannade.

Bra race i övrigt och rolig pall! Höll på Miller dock, han var så jäkla värd ett podium åtminstone. Med den farten han hade och starten gått till som det var tänkt så hade han ju vunnit eller eventuellt blivit tvåa efter Marquez.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid starten så är det som Marc säger.
1- Han räcker upp handen men ingen är där.
2- Han startar hojen och en funktionär hjälper honom samtidigt som han pekar mot PIT-lane och pratar i sitt head-set. Med RD kanske?
3- En kille till kommer in från höger och gör tummen upp.
Jag är dock ganska säker på att Marc inte ser det eftersom det är bakom hans rygg.
Head-set snubben är väl inte glasklar i sitt agerande.
Det är bara han som kan berätta vad han faktiskt sa till Marc.
Gissar att det var en chansning av pöjken. :)
View attachment 442871

Jag tror det är rätt svårt tala så högt att en förare med hjälm och öronproppar
på en startad MotoGP hoj hör vad man säger.

För det behövs nog att slita upp visiret och vråla rakt in i hjälmen.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag tror det är rätt svårt tala så högt att en förare med hjälm och öronproppar
på en startad MotoGP hoj hör vad man säger.

För det behövs nog att slita upp visiret och vråla rakt in i hjälmen.

Även om det såklart inte är korrekt gjort av Marc, stannar hojen ska man in i depån, så tycker jag ändå att han tog det bra. Han visste att han skulle få ride through och la upp ett jävla tempo direkt för att förlora så lite som möjligt.

Racet var sjukt bra och underhållande, han är så jävla duktig och rolig att titta på.
Men det var lite väl aggressivt mot Aleix, och droppen var när Rossi gick omkull.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg vid ett tillfälle en förare vars avgasrör var av ochj pekade rakt ut åt vänster nära förarens vänstra fot.
Avgasröret skrapade i vid nedlägg så gnistorna sprutade (titan?).

Vilken förare var det ?
Vad hade hänt ?
Hojen faller i bitar ?
eller som följd av Race Incident ?
I så fall med vilken förare ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frågan är om det verkligen blir något mer straff?
Marquez fick 30 sekunders påslag under racet.

Rossi fick sitt straff efter racet i Malaysia.

Det skulle inte förvåna mig om det blir något mer.
Men jag skulle gärna se en allmän tillsägelse om att ha lite större marginaler.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Såg vid ett tillfälle en förare vars avgasrör var av ochj pekade rakt ut åt vänster nära förarens vänstra fot.
Avgasröret skrapade i vid nedlägg så gnistorna sprutade (titan?).

Vilken förare var det ?
Vad hade hänt ?
Hojen faller i bitar ?
eller som följd av Race Incident ?
I så fall med vilken förare ?

Jorge Navaro blev påkörd bakifrån i Moto2 av Brad Binder.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
https://motogp.hondaracingcorporati...opardizes-the-race-for-the-repsol-honda-team/

MM93 skrev:
“It was a tricky race, in very tough conditions, with several drawbacks. Just before the start I had an issue with the engine, which stopped. We’ll look into it later. Anyway, I put my hands up but nobody was there. I was able to restart the bike and then I looked for some input from the marshals, as I wasn’t sure if, with the bike running again, I should go to my place on the grid or back to the pits. One marshal raised his hands, and a second one gave the thumbs up, which I interpreted to mean I could stay. When I saw the penalty message on the dashboard, I didn’t understand why, but I of course complied. Then I obviously tried push to recover and unfortunately I made some mistakes, the biggest one I believe being with Aleix. I approached faster than him and I didn’t realize it. I tried my best to avoid contact but unfortunately I wasn’t able. I saw the penalty and, to be safe, gave up two positions, not just one, before starting to push again. With Valentino it was different, as it was a consequence of the track conditions. I touched a wet patch, locked the front, and released the brakes. I tried to turn, again making my best effort to avoid contact. When he crashed I immediately apologised. It was a racing incident as happened earlier with Zarco and Dani, and then with Petrucci and Aleix. It was a tricky Sunday. Of course today I made some mistakes, which I recognize. Other mistakes were made by Race Direction on the grid, and others were due to the difficult conditions, but one thing I know for sure: never in my career have I intentionally hit another rider.”

DP26 skrev:
“There’s not much to say about the race. I think we did a great job during the weekend, and I was also riding very well. My race ended before I finished the first lap. Race Direction needs to look after every rider’s safety. Right now I have a lot of pain in my right wrist. I’ll have it checked again in Barcelona on Tuesday.”
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Frågan är om det verkligen blir något mer straff?
Marquez fick 30 sekunders påslag under racet.

Rossi fick sitt straff efter racet i Malaysia.

Rossi fick sitt straff pga att han kört långsamt på racinglinjen i Misano en månad tidigare (1 penalty point) i kombination med incidenten med Marquez (3 penalty points).

Jämför det med:
* Inte följa reglerna när hojen dör på startplatsen - man ska stoppa näven i luften och sitta kvar på hojen tills en funktionär säger annat.
* Lyder inte instruktioner från funktionärer.
* Kör hojen i fel riktning på banan.
* Försöker sig på en vårdslös omkörning, där det inte finns utrymme, och smäller in i AE41.
* Försöker sig på en till vårdslös omkörning igen, och det i samma kurva och på samma sätt och slår ut VR46

Visst, han fick en ride through för de tre sakerna på gridden och VR46-incidenten, samt tvingades släppa position för AE41-incidenten så man kan ju argumentera för att han blivit straffad redan.
Frågan är om det räcker. Poängsystemet de hade förut var ju ett försök att stävja oönskade beteendemönster och frågan är hur man ska tolka beteendet hos MM i det här racet. Han verkade ju inte minnas eller lära sig av den första incidenten i AE/VR-kurvan.
Eller var det så att han lärde sig av första incidenten? Att det gick bra att chansa i den kurvan för det värsta som hände honom var att han fick släppa en position om det inte gick vägen? Om så var fallet så är det väl precis sånt resonemang man vill stävja?

Edit: Läste nu att MM93 sagt att han inte kunde bromsa ner sig pga ett blött parti och därför prickade VR46. Kan ju helt klart vara möjligt. Samtidigt är det väldigt många incidenter på väldigt kort tid.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Känns som att man skulle behöva gå till en psykolog och prata ut efter allt som hände de här racet :D

Alltså Marquez :smasha Allt är väl redan sagt här ovan. Han förstör ju för sig själv och andra. De kommer ju buas nåt in i helvete framöver och det är så tråkigt.

Gillar inte att Rossi och Yamaha försöker piska upp stämningen ytterligare, de kommer som sagt bara bli dålig stämning säsongen framöver. Vet inte om det är taktik eller om dom bara är sjukt förbannade.

Bra race i övrigt och rolig pall! Höll på Miller dock, han var så jäkla värd ett podium åtminstone. Med den farten han hade och starten gått till som det var tänkt så hade han ju vunnit eller eventuellt blivit tvåa efter Marquez.

Det känns som taktik allt för att skapa kaos o förstöra för MM. Min uppfattning av VR är att han vill inte ens ha MM i Motogp (det är ganska tydlig i alla fall när VR pratar med media).:3freak

Alla har dåliga dagar och det är fallet MM hade ju en väldigt dålig dag med mycket misstag. Det är bara straffa honom för det o gå vidare:) Däremot sitta och smutskasta bara för att förstöra någon annans karriär känns ju helt fel!:3freak

Man lär sig av sina misstag o vi får hoppas att MM har gjort det nu och gör aldrig om det:tummenupp:)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hade jag varit Marquez hade jag skaffat livvakt i depån till kommande race. Den jäveln kan gott DNFa resten av säsongen. Kanske läge att hyra in Anthony Gobert som kan upprepa klassikern med att pissa i motståndarens hjälm. Ja, jag ör Rossi-fan men det där var så långt ifrån en racing incident man kan komma.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Frågan är om det verkligen blir något mer straff?
Marquez fick 30 sekunders påslag under racet.

Rossi fick sitt straff efter racet i Malaysia.

Jag TROR att man inte kan straffa en förare för samma förseelse två gånger så antagligen blir det ingen ytterligare påföljd för MM. Ang konsekvenser för andra förare kan jag tycka att om en förare anses vållande till en krasch så borde han förlora lika mycket poäng som den utbowlade föraren förlorat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fördelen med Argentinaracet är att det äntligen blev lite hets i en tråd här igen.
Det har varit lite WSBK-stämning ett tag nu.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Det finns ett nytt klipp med lite olika vinklar från 93/46 incidenten på motogp.com. Man ser klart och tydligt att 93 tappar framhjulet.

Sen kan man fråga sig hur han tänkte... *host* eller inte tänkte kring att göra sin omkörning just där. :gnissla :brynad :crash
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Synd att det blev som det blev för alla missar det som egentligen skulle ha varit helgens stora diskussionsämne - tävlingsledningens extremt orättvisa behandling av den enda föraren med tillräckligt tunga pungkulor för att stå för sitt däckval. Återigen ett bevis på hur dåligt förberedda dessa herrar egentligen är.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
....när Navaro bromsade typ hundra meter för tidigt they said

Nja, riktigt så gick det nog inte till, i alla fall inte om man frågar andra än KTM's mediafolk eller Binder själv. Att ligga precis i linje och kloss i bakhjulet på någon annan i dessa förhållanden och på denna del av banan är inte särskilt smart och förhoppnings en läxa för Binder. Synd för Navarro som verkar ha höjt sig både ett och två steg jämfört med förra året.
 
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Idag skäms man som MM fan.:rodnar
Hoppas på att han får starta sist nästa race.
Men då skiter väl dom andra på sig.:hihi

Dock ser jag fram emot när Rossi lägger hjälmen på hyllan.
Han har blivit för stor för Motogp´s bästa.
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Otroligt osnyggt och förbaskat osmidigt kört av MM!:mad:
Helt onödigt och obehärskat att preja ut Rossi. MM borde väntat någon/några kurvor innan omkörningsförsöket, då han hade både farten och tiden på sig för att kunna köra om snyggt! Tyvärr har MM visat prov på bristande behärskning och dåligt omdöme i sin körning ett antal ggr tidigare. Om inte Race Direction dömer ut ett hårdare straff, lär han troligtvis fortsätta med sin cowboykörning..
Mest tråkiga är att Rossi inte får med sig några poäng alls från Argentina, oavsett ev. disciplinära följder för MM:(
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Bara måste dela den här bilden från en Rossi fanpage på Instagram som gjorde min morgon

53346c405580958376cf074752e24673.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Synd att det blev som det blev för alla missar det som egentligen skulle ha varit helgens stora diskussionsämne - tävlingsledningens extremt orättvisa behandling av den enda föraren med tillräckligt tunga pungkulor för att stå för sitt däckval. Återigen ett bevis på hur dåligt förberedda dessa herrar egentligen är.

Som jag tolkar det, med min extremt begränsade insyn, så när man tar hojen från startgridden till depån så får man starta uppvärmningsvarvet från depåutfarten och sen ställa sig sist på gridden, i den ordning man kvalat om det är mer än en förare. I det här fallet så tog alla utom Miller av sin hoj från banan och därmed skulle de starta från sist på gridden.

Däri kommer frågan om vad "back of the grid" är definierad till. Är det efter sista kvalplats eller är det efter den föraren som är längst bak på gridden (i det här fallet Miller). Race Direction har gjort bedömningen att det var det förstnämnda som gällde. Nu blev det ju inte exakt så eftersom det skulle resultera i ett antal förare utanför gridden pga för få grid-platser och det var därför som de fyllde upp bakifrån, från sista plats och framåt.

Ur mitt perspektiv ser det ut som den minst dåliga lösningen på problemet.

Med det sagt - du har ju en en hel del större insyn än jag, och de flesta andra av oss här, så jag undrar lite vad det är du åsyftar på gällande den orättvisa behandlingen?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top