MotoGP 2018 #2: Gran Premio Motul de la República Argentina

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag tolkar det, med min extremt begränsade insyn, så när man tar hojen från startgridden till depån så får man starta uppvärmningsvarvet från depåutfarten och sen ställa sig sist på gridden, i den ordning man kvalat om det är mer än en förare. I det här fallet så tog alla utom Miller av sin hoj från banan och därmed skulle de starta från sist på gridden.

Däri kommer frågan om vad "back of the grid" är definierad till. Är det efter sista kvalplats eller är det efter den föraren som är längst bak på gridden (i det här fallet Miller). Race Direction har gjort bedömningen att det var det förstnämnda som gällde. Nu blev det ju inte exakt så eftersom det skulle resultera i ett antal förare utanför gridden pga för få grid-platser och det var därför som de fyllde upp bakifrån, från sista plats och framåt.

Ur mitt perspektiv ser det ut som den minst dåliga lösningen på problemet.

Med det sagt - du har ju en en hel del större insyn än jag, och de flesta andra av oss här, så jag undrar lite vad det är du åsyftar på gällande den orättvisa behandlingen?

De andra skulle ha fått köra första varvet på regndäcken, och göra ett byte under race istället. :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Appropå det.. vilket jäkla mörker för Lorre.. såg jag rätt om han ligger sist i poängsammandraget hittils?
Gå från att vara med i titelfighten mer eller mindre varje år till att ligga sist, lär sätta sig i huvudet..

Tror han lider en hel del av sin körstil enligt min ovetenskapliga fundering, han bromsar "tidigt" och tar med sig mycket fart in och genom böj, på en ducce med mycket effekt kanske det saknas lite grepp för denna körstil då det borde löna sig att bromsa sent, vrida runt och mata ut med effekten och utvecklingen brukar gå åt det håll förarna tar materialet och materialet brukar bestämma vilket som är snabbaste sättet att köra om man vill hänga med så.....

Att det varit dåligt fäste gör ju inte att en sådan förare gynnas heller, är ju svårt att köra fort i nedlägg om det inte finns fäste och bromsar man tidigt så är man passerad redan innan det svänger utan att kunna annat än stanna bakom för det saknas fäste att kunna accelera förbi innan nästa böj.

Men, visst fan sätter sådant sig i huvudet, till och med på den nivån då nästan alla där är människor de med när hjälmen är av även fast man vet vad problemet är, de bästa löser eller jobbar sig dock runt problemen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
så jag undrar lite vad det är du åsyftar på gällande den orättvisa behandlingen?

Att Miller blir sittandes ute i kylan på griden helt ensam i femton-tjugo minuter medans tävlingsledningen dividerar om vad man ska göra. Samtidigt kan de andra förarna i lugn och ro förbereda sig inne i sina egna depåboxar. Ta av sig hjälmarna, sitta i en skön fåtölj, betrakta väderutvecklingen på TV, pilla sig i öronen, slicka på öronpropparna och andra OCD-grejer man gör innan racet.

Jag känner de flesta i tävlingsledningen, men jag är ändå överraskad över att man inte har bättre beredskap för att fler än en förare rullar av griden och därmed väljer att starta uppvärmningsvarvet från depån och racet från längst bak på griden. Att dessutom skylla fördröjningen på "safety conditions" blir lite löjligt. Det är ju uppvärmningsvarvet - inte racet - som startar från depån.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag råkades posta ovanstående inlägg innan jag skrev färdigt och jag verkar inte heller kunna redigera mina inlägg...?

Jag har fortfarande full respekt för beslutet som fattades eftersom det är uppenbart att man inte var beredd på att man snabbt måste räkna fram nya startpositioner. Men i detta fall innebär det ju att Miller inte fick hela den fördel han skulle ha haft.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror han lider en hel del av sin körstil enligt min ovetenskapliga fundering, han bromsar "tidigt" och tar med sig mycket fart in och genom böj

Förutsättningen för det här ska fungera är att det inte ligger en långsammare förare före Lorre. För han kan ju inte köra fortare genom böjen än vad föraren framför kör.
Dvs taktiken är att ta Pole (lätt när alla varv i FP räknades)
sedan ta starten, hojen preppad med låg tyngdpunkt långt fram av stallet,
och så är det bara att dra iväg från resten av fältet.

Tyvärr ger detta "tråkig" racing. När Lorre tagit starten var det ju många banor där ingen kunde komma ikapp. Och segraren var klar efter 1a varvet. Färre åskådare. Lägre inkomster för Teaterledningen.

Ser vi på 2017 var det ju några banor där Lorre tog starten och ledde till däcken var slut. Eller kom på Pallen.
T.ex. Malaysia GP 2017 där Lorre ledde några varv och slutade 2a efter Dovi.
Så har det inte satt sig i huvudet tror jag vi kommer se Lorre leda MotoGP lopp igen.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag råkades posta ovanstående inlägg innan jag skrev färdigt och jag verkar inte heller kunna redigera mina inlägg...?

Jag har fortfarande full respekt för beslutet som fattades eftersom det är uppenbart att man inte var beredd på att man snabbt måste räkna fram nya startpositioner. Men i detta fall innebär det ju att Miller inte fick hela den fördel han skulle ha haft.

Hur tycker du man skulle hanterat situationen? Såg någon som föreslog att man vid racestart skulle ha släppt iväg endast Miller och att övriga fått vänta på gridden tills han passerat depåutfart.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Att Miller blir sittandes ute i kylan på griden helt ensam i femton-tjugo minuter medans tävlingsledningen dividerar om vad man ska göra. Samtidigt kan de andra förarna i lugn och ro förbereda sig inne i sina egna depåboxar. Ta av sig hjälmarna, sitta i en skön fåtölj, betrakta väderutvecklingen på TV, pilla sig i öronen, slicka på öronpropparna och andra OCD-grejer man gör innan racet.

Jag känner de flesta i tävlingsledningen, men jag är ändå överraskad över att man inte har bättre beredskap för att fler än en förare rullar av griden och därmed väljer att starta uppvärmningsvarvet från depån och racet från längst bak på griden. Att dessutom skylla fördröjningen på "safety conditions" blir lite löjligt. Det är ju uppvärmningsvarvet - inte racet - som startar från depån.

Då hänger jag med. Framför allt så har ju mekarna flera massa tiotals minuter på sig att göra eventuella modifikationer, medans Miller inte har riktigt samma möjlighet.

Jag kan förstå "safety conditions" - det är en grej om typ 4-5 förare ska starta uppvärmningsvarvet från depån och sen hitta inbördes placering efter alla andra, men ett helt annat kaos när 23 förare ska göra samma sak. Sen som sagt, när det bara är Miller som står kvar - var skulle de 23 andra placera sig på gridden vid normalt förfarande?

Jag råkades posta ovanstående inlägg innan jag skrev färdigt och jag verkar inte heller kunna redigera mina inlägg...?

Jag har fortfarande full respekt för beslutet som fattades eftersom det är uppenbart att man inte var beredd på att man snabbt måste räkna fram nya startpositioner. Men i detta fall innebär det ju att Miller inte fick hela den fördel han skulle ha haft.

Han borde ju minst ha fått möjlighet att plocka hojen av banan och ges samma förmåner som alla andra, och givetvis behålla avståndsfördelen.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Hur tycker du man skulle hanterat situationen? Såg någon som föreslog att man vid racestart skulle ha släppt iväg endast Miller och att övriga fått vänta på gridden tills han passerat depåutfart.

Det är ju ännu mer orimligt. För när nån enstaka förare plockar hojen från gridden så får denne starta warm up lap från depå och sen ställa sig sist på gridden. Den föraren behöver ju inte vänta på annat än att ljusen ska slockna utöver det, så varför skulle de behöva det i det här läget?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag kan inte riktigt förstå varför man ska få plocka bort hojen från grid, annat än vi tekniska problem förstås. Har man chansat på fel däck så kör ett varv och gå sedan in och byt. Det blir ju bara stökigt när de beter sig så hör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förutsättningen för det här ska fungera är att det inte ligger en långsammare förare före Lorre. För han kan ju inte köra fortare genom böjen än vad föraren framför kör.
Dvs taktiken är att ta Pole (lätt när alla varv i FP räknades) .

Mja, går ju att köra fortare än den framför men man får planera lite mer, att ligga kloss i rygg går ju inte men det behöver man ju inte heller, planera luckan så går det men det måste ju finnas fäste så man faktiskt kan köra fortare.

Sen så är ju "nya" kvalförfarandet nästan skräddarsytt för Lorenzo-typen av förare, alltså den som utan uppvärmning går ut och sätter racets snabbaste på första flygande, så är det någon som gynnas an nuvarande kval så är det väl han.

Frågan är ju om ducce har tålamod nog så Lorre får chansen att "bygga" hojen så han kan visa vad han kan, inte om han kommer komma tillrätta tillslut, men han kanske lyckas i år....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur tycker du man skulle hanterat situationen? Såg någon som föreslog att man vid racestart skulle ha släppt iväg endast Miller och att övriga fått vänta på gridden tills han passerat depåutfart.

Jag är generellt sett en förespråkare för "lagt kort ligger", det vill säga att när man väl parkerat på griden så får man inte ändra sig förrän racet har startat. För mig är detta det sätt som har absolut bäst "safety conditions" då ingen mekaniker behöver stressmeka vare sig på griden eller i depåboxen. Jag har själv varit med om att i pole position bygga om en hoj mellan wet och dry setup på runt en minut. Det gick vägen den gången, men man ska fan ha tungan i rätt mun och man ska vara medveten om att risken för ödesdigra misstag är mycket stor.

Detta hade naturligtvis inte hjälpt i söndags eftersom det inte är en del av reglementet. Jag är mest besviken / överraskad över att man verkade bli helt tagna på sängen av att fler än en förare lämnade griden. Med dagens datorer och tidtagningssystem tar det någon enstaka sekund att skriva ut en ny startordning som vid behov till och med skulle kunna utgå från sista uppmålade startrutan för respektive bana. Således inget som helst behov av femton minuter konferens innan man gjorde just detta.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Miller hade ju redan pole så hans plats var given.
Som redan sagts, lagt kort ligger borde gälla så hade man ändrat till ett flag to flag hade det väl funkat?

Då hade även miller haft chans att ändra sej till regnsetup om det skulle behövts, dvs alla haft en rimlig chans att rätta till ev felval.
Alternativt alla (utom Miller) fick köra på regndäck och anpassa farten, det blir ju lika för alla utom miller som kör åttor runt alla, det hade varit kul att se :)
-------

Något oväntat har Rossis "polare" Giacomo Agostini uttalat sej och tycker, om än i försiktiga ordalag, att Rossi o Yamaha beter sej lite löjligt.

Han anser även att Marques fick sitt straff under race och ska därför inte få ytterligar bestraffning.
Det som hände var enligt honom att beteckna som race incident och att det hänt honom, Rossi och alla förare någon gång under karriären.
View attachment Ago.txt
-------

Suzuki lär ha uttalat sej att Lorenzo är hjärtligt välkommen till dem och att de bedömmer det som att de har en hoj som är som klippt o skuren för hans körstil, undrar om han tar betet? :)
View attachment Lorre.txt
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Vore grymt kul att se Lorenzo på Suzuki, det skulle passa hans körstil.

Frågan är hur länge han kan skjuta på beslutet, fortsätter det såhär i några race till är inte beslutet svårt enligt mig.

Alternativt om han skriver på ett 1-årskontrakt hos Ducati, men de kanske hellre vill skriva två år med t.ex. Petrucci. Eller varför inte Zarco?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vore grymt kul att se Lorenzo på Suzuki, det skulle passa hans körstil.

Frågan är hur länge han kan skjuta på beslutet, fortsätter det såhär i några race till är inte beslutet svårt enligt mig.

Alternativt om han skriver på ett 1-årskontrakt hos Ducati, men de kanske hellre vill skriva två år med t.ex. Petrucci. Eller varför inte Zarco?

Tror knappast att JL sitter i en bestämmandesits hos Ducati huruvida han ska skriva nytt kontrakt med dem eller ej. 24 miljoner € åt helvete för Ducati så nej, jag tror inte att dom är jättesugna på att behålla honom. Bättre att ge petrux den hojen plus att dom sparar en jävla massa pengar plus att det förmodligen kommer att gå bättre resultatmässigt. Jag tror inte ens att det kommer att gå speciellt bra för JL på en suzuki, han gjorde bort sig, skulle stannat i Yamaha men egot är större än förnuftet för vissa men visst, han behöver inga pengar och så men karriären är bortkastad bättre att han börjar fundera över att avrunda den i WSBK, för allas bästa:tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tror knappast att JL sitter i en bestämmandesits hos Ducati huruvida han ska skriva nytt kontrakt med dem eller ej. 24 miljoner € åt helvete för Ducati så nej, jag tror inte att dom är jättesugna på att behålla honom. Bättre att ge petrux den hojen plus att dom sparar en jävla massa pengar plus att det förmodligen kommer att gå bättre resultatmässigt. Jag tror inte ens att det kommer att gå speciellt bra för JL på en suzuki, han gjorde bort sig, skulle stannat i Yamaha men egot är större än förnuftet för vissa men visst, han behöver inga pengar och så men karriären är bortkastad bättre att han börjar fundera över att avrunda den i WSBK, för allas bästa:tummenupp
Kan nog vara så.
Chansen att han kan/kommer göra en "Rossi" och gå tillbaks till Yamaha är ju försvinnande liten, iaf så länge Rossi är signad hos Yamma :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror knappast att JL sitter i en bestämmandesits hos Ducati huruvida han ska skriva nytt kontrakt med dem eller ej. 24 miljoner € åt helvete för Ducati så nej, jag tror inte att dom är jättesugna på att behålla honom. Bättre att ge petrux den hojen plus att dom sparar en jävla massa pengar plus att det förmodligen kommer att gå bättre resultatmässigt. Jag tror inte ens att det kommer att gå speciellt bra för JL på en suzuki, han gjorde bort sig, skulle stannat i Yamaha men egot är större än förnuftet för vissa men visst, han behöver inga pengar och så men karriären är bortkastad bättre att han börjar fundera över att avrunda den i WSBK, för allas bästa:tummenupp

Jag tror Suzuki skulle passa Lorre rätt bra.
Iaf bättre än Ducati.
han lär knappast vinna nån titel men fler podium än han haft med Ducce skulle jag gissa.
Ianonne och JLo skulle "släng-byta" som kidsen säger. :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top