MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Äh, tjurvalmers - det är klart att man kan hålla på ett märke. Hojar kan man ha mycket känslor inför, och det händer ofta att det det skapas någon slags känslomässig tillhörighet till ett märke som man själv uppfattar bygger dom vackraste/bästa motorcyklarna. Människor är lite knepiga :) Men det är väl i ljuset av detta inte konstigt att man blir glad om Ducce/Kawa/whatever vinner ett lopp, mer utav den anledningen att det var just det märket snarare än att det var just den föraren, som man ofta inte vet särskillt mycket om (kanske inte sant i MotoGP men väl i andra serier).

Däremot börjar det lukta snuskig värmlands-pervo när någon börjar hålla på ett visst hjälmfabrikat..
Ska du säga din förädare!!!! :pannkyss

Lite lustigt att så många redan glömt vem som vann BMWn...

Som ren betraktare kan jag säga att Stoner alltid är snabb ända tills han sätter skinkan i backen. Mamola noterade i senaste Bike att Hondan var knepig i fram och hur vurpade Stoner oftast? Via framhjulssläpp kanske?

Nu åker han Ducati med god toppfart och hängde på bra i böjarna som tvåa.
Man kunde i alla fall på min TV se hur Stoners hoj saxade sig ur börjarna medan Rossis gick hur mjukt och snyggt som helst.

Jag tror Yamaha kommer ha stora fördelar på t.ex Jerez och toppfarten kranade de ur både förra och förrförra året efterhand.

Stoner-Pedrosa-Rossi är jag helt säker på kommer bli årets palltrio i olika kombinationer. Hayden kommer snitta där han hör hemma, dvs runt femte plats nu när Sete inte kan köra Human Bowling med halva startfältet framför.

Som ren betraktare kan jag säga att Stoner alltid är snabb ända tills han sätter skinkan i backen. Mamola noterade i senaste Bike att Hondan var knepig i fram och hur vurpade Stoner oftast? Via framhjulssläpp kanske?

Man kunde i alla fall på min TV se hur Stoners hoj saxade sig ur börjarna medan Rossis gick hur mjukt och snyggt som helst.

Jag tror Yamaha kommer ha stora fördelar på t.ex Jerez och toppfarten kranade de ur både förra och förrförra året efterhand.

Stoner-Pedrosa-Rossi är jag helt säker på kommer bli årets palltrio i olika kombinationer. Hayden kommer snitta där han hör hemma, dvs runt femte plats nu när Sete inte kan köra Human Bowling med halva startfältet framför.
Stämmer helt in. Men det verkar inte troligt att Yamaha kommer hämta in ett så stort försprång som Ducati har i toppfart. Frågan är om det försprånget kommer spela så hemskt stor roll i så många fler race.

Tror att även Capirossi blir en av lågoddsarna till både race- och totalseger i årets mästerskap.

Stämmer helt in. Men det verkar inte troligt att Yamaha kommer hämta in ett så stort försprång som Ducati har i toppfart. Frågan är om det försprånget kommer spela så hemskt stor roll i så många fler race.

Tror att även Capirossi blir en av lågoddsarna till både race- och totalseger i årets mästerskap.

När man får kritik så vänder man sig om och skriker det var han som började om man är 10 år. Vuxna män borde kunna skärpa sig...
försök grabbar.

Hjärtat är fortfarande grönt. Ska bara ut på en liten utflykt o kolla läget så man kan vara säker på att man inte missar nått :)
Du vet väl att om du ska "take a walk on the wild side" så bör du dressa upp dig kvinnokläder för att få den totala upplevelsen?

"...and the colored girls go 'toot-ta-doo, toot-ta-doo.'"

Det tog några veckor, sen var trådarna tillbaka i samma gamla hackiga LP-stil. Den här gången har iaf ett antal nick åkt in på ignorelistan. Skönt.

Ducati är de enda som kör "Screamer" tändföljd på sin hoj, dvs rak tändföljd vilket ger en högre toppeffekt men har vissa nackdelar gällande körbarhet och slitage kontra de andra som kör sk "long-bang". Nu kanske det visar sig att en mindre motor med screamer-konfiguration kan hållas så väl i shack av elektroniken att det är snababre än en long-bang motor.

De exakta tändföljderna inom long-bang orkar jag inte dra nu. :näsblod

Är "Big Bang" och "Long Bang" olika namn på samma sak eller skiljer dom sig åt?

Är "Big Bang" och "Long Bang" olika namn på samma sak eller skiljer dom sig åt?

Här är en rätt bra förklarande bild på några olika varianter från boken "MotoGP Technology".

Bifogat

• firing.JPG
    firing.JPG
    22.3 KB · Visningar: 125
Vad är skälet/skälen till att icke-screamers ger lägre toppeffekt? Obalans medger lägre varvtal?

Nu är jag kanske ute och cyklar men en Screamer ger väl inte högre toppeffekt? Däremot flyttar man upp effekten högre upp i registret, så var det i alla fall på 500ornas tid, Crivilles och Okadas Big Bang-motorer var inte svagare än Doohans Screamer.

Nu är jag kanske ute och cyklar men en Screamer ger väl inte högre toppeffekt? Däremot flyttar man upp effekten högre upp i registret, så var det i alla fall på 500ornas tid, Crivilles och Okadas Big Bang-motorer var inte svagare än Doohans Screamer.

Jo en screamer ger högre toppeffekt. Det är enda anledningen till att använda en Screamer och inte en big bang

Jo en screamer ger högre toppeffekt. Det är enda anledningen till att använda en Screamer och inte en big bang

Ok, ja jag har som sagt inte följt med så värst intresserat i motorernas utveckling sen de gick över till dieslar, men jag tror du har väldigt fel att det är enda anledningen, det fanns fördelar även på 500-tiden, screamern gav helt enkelt en snabbare hoj även med samma effekt. Men det var bara en man som kunde tämja den....Criville och Okada provade men blev avkastade och gick skrämda tillbaka till den gamla Big Bang-motorn.

Mick Doohan: "I was spinning less than the other guys. When the tyre spun i could roll off the trhrottle and get the tyre to hook up, without losing drive, the Big Bang would lose acceleration if you backed off. We got back a direct relationsship between the throttle and the rear wheel".

Jeremy Burgess: "The Big bang engine has a lot of engine braking, which upsets the motorcycle into corners, then when you open the throttle you get this sudden pulse of power, whick again upsets the suspension. Micks secret is corner speed som he needs the bike to be smooth, and the 180 degree is much smoother than the Big bang"

Ok, ja jag har som sagt inte följt med så värst intresserat i motorernas utveckling sen de gick över till dieslar, men jag tror du har väldigt fel att det är enda anledningen, det fanns fördelar även på 500-tiden, screamern gav helt enkelt en snabbare hoj även med samma effekt. Men det var bara en man som kunde tämja den....Criville och Okada provade men blev avkastade och gick skrämda tillbaka till den gamla Big Bang-motorn.

Mick Doohan: "I was spinning less than the other guys. When the tyre spun i could roll off the trhrottle and get the tyre to hook up, without losing drive, the Big Bang would lose acceleration if you backed off. We got back a direct relationsship between the throttle and the rear wheel".

Jeremy Burgess: "The Big bang engine has a lot of engine braking, which upsets the motorcycle into corners, then when you open the throttle you get this sudden pulse of power, whick again upsets the suspension. Micks secret is corner speed som he needs the bike to be smooth, and the 180 degree is much smoother than the Big bang"

Ok jag ger mig det är väl inte så svart eller vitt :)

Men grundförhållandet lyder screamer: mer effekt, spetsigare effektkurva, big bang: mindre effekt med en jämnare effektkurva.

EDIT: du kanske har rätt ändå, givetvis måste man inte ta ut mer effekt bara för att det är en screamer. Men det GÅR, det var det jag hängde upp mig på. Sedan hur de gör i praktiken det vet jag faktiskt inte...

Last edited:
Trodde jag var på ignore...

Ok, jag uttryckte mig luddigt. Den enda förklaring jag har hört angående tändföljden var att då den ligger tätt och osymetriskt så sparar man på däck och låter däcket återfår greppet bättre, sant eller falskt?
Så om det är en förklaring till de positiva effekterna av long-bang - vad är förklaring till screamerns positiva effekter? Varför varvar den mer? Det enda jag kan se är att den troligen har mindre vibrationer då symmetrin delvis dämpar "primär frekvensen" eller vad man ska kalla den.

Det tog några veckor, sen var trådarna tillbaka i samma gamla hackiga LP-stil. Den här gången har iaf ett antal nick åkt in på ignorelistan. Skönt.

Visst är det skönt när man kan stänga ute omvärlden!? *ljuva tid*

Jag är med i nån obskyr märkesförening, och en gång om året är det underbart att snöa in helt, enas om att vi är bäst och att jorden är platt.
Vad fint det är att kunna sätta sina egna måttstockar.

(men den otäcka världen finns dessvärre alltid kvar hur man än gör)

Det var en bra beskrivning av de positiva effekterna. Då är det kanske TC-systemen som "mjukat" upp effekterna av big bang då föraren inte behöver slå av själva?

Back