MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ducati har valt en annan kompromiss vilken visade sig effektiv på denna bana.

Yamahan verkar ha fokuserat väldigt hårt på kurvhastighet och stabilitet under bromsning in i kurvan, detta har säkert tvingat fram en del kompromisser både i effekt och i chassiet vilket gjorde cykeln långsammare runt Lossail men snabbare över säsongen.Ducati har funnit en annan kompromiss bäst och det är bara att vänta med spänning på vem som får rätt.

Du är en av de smartaste här, men nu håller jag inte med dig.
Det ena förtar ju inte det andra.
Jag menar, bara för att de valt ett chassie som skall vara snabbt i kurvorna så behöver de ju inte backa av på toppeffekten.
Osv.

Visst...att hitta "balans" i paketet är ju svårt, och effekt är EN parameter.
Men jag tror inte man "valt bort" effekt för att det skulle stöka till det i onödan för herr Rossi.

Ja, vi talar MINST 15 hästar extrta mot konkurrenterna, troligen kanske det dubbla.

Vad beror på detta på? Motortypen? Va det inte förra året som Stoner ledde hela inledningsloppet på Losail-Qatar också? Han klarade sedan inte pressen och ramlade ner i placeringarna? Det skall bli otroligt kul att se hur Jerez fungerar för ducatin.

Jag skulle vilja se Sandstream på en tisdagsträning bli omkörd av taliban-ekipage så att han snurrar runt i sadeln - och sedan tjata vidare om moppar/supportklasser och försöka verka initierat trovärdig.
Hur tänkte du här :va Du tycker inte Jeremy Burgess är trovärdig då eftersom han inte, mig veterligen, gjort några snabba MotoGP varv? Hur är det med din egen trovärdighet? Om någon som är snabbare än dig skulle be dig dämpa dig, hade du lyssnat på den personen?

Hur ska du ha det?

Nu är du där igen! :mad:
När jag skriver troligen och kanske så är det ett utslag av ödmjukhet.
En kvalificerad gissning herr Nyteknik.
Ingen VET, inte jag heller, så därför skiver jag inte lika självsäkert som vissa här.

Det här med setupen av motorcyklarna verkar ju vara något helt sjukt. Hörde på eurosport att på en av banorna hade man gjort en setup på rossis hoj så att den skulle gå helt superperfekt genom ett visst kurvparti. På detta ställe körde sedan rossi om alla. Verkar ju helt brutalt.

Vad beror på detta på? Motortypen? Va det inte förra året som Stoner ledde hela inledningsloppet på Losail-Qatar också? Han klarade sedan inte pressen och ramlade ner i placeringarna? Det skall bli otroligt kul att se hur Jerez fungerar för ducatin.

Tjaaaa..vem vet. Visst är det motortypen, men numera har ju i princip alla samma koncept, men det skiljer sig i cylindervinklar, slag och borr osv, och alla dessa parametrar ger olika karaktär för effektutvecklingen.
DUcati har ju lång tradition med V-motorer och ÄR duktiga, men även Honda har ju genom tiderna fört en lans för dessa motorer, även på gata.

En fråga man ställer sig är varför inte våra gatsporthojar har V4:or och 5:or...
V4:or tillhör ju något av Hondas signum i sporttouringklassen på gata, och var med RC30 mfl ett tag regerande i superbike och AMA-mästerskapen.

Det är fascinerande med märkesbögeri. Nu har Ducati vunnit ett (1) race under säsongen 2007. Genast kommer historierna om hur David slagit Goliat; om hur man i Italien står och handfilar topparna i ett smutsigt garage, samtidigt som elaka HRC och Yamaha har 200000 kvadratmeter av utveckling, tillverkning och utprovning. Hurra vad bra Ducati är, heja Rocky när han tränar för att slå Ivan Drago. Patetiskt.

Själv håller jag stenhårt på Arai.

Last edited:
Det där får du gärna utveckla lite. Menar du att man inte hunnit utveckla alla egenskaperna hos hojen eller att effekt/broms/vägegenskaper står i något sorts motsatsförhållande?

För att få ner mer effekt i marken tvingas man använda ett styvare chassie, samma styva chassie är (kanske) till en nackdel midcorner eller i bromsningen så man kan absolut ha avstått motoreffekt för att få en snabbare cykel.

Under 2006 fokuserades det mycket just på ingången i kurvor då det är väldigt effektivt att störa konkurenterna där (alla minns väl 500 vs MotoGP i början där 500 var lika snabba på fria varv men hopplöst efter på race då fyrtaktarna stod still i ingången och hindrade). Denna utveckling ledde till att alla de stora fabrikerna byggde om sina cyklar för att fungera bättre in i kurvorna även om resultatet blev att man bla kompromissade med effekten.

Last edited:
Hur tänkte du här :va Du tycker inte Jeremy Burgess är trovärdig då eftersom han inte, mig veterligen, gjort några snabba MotoGP varv? Hur är det med din egen trovärdighet? Om någon som är snabbare än dig skulle be dig dämpa dig, hade du lyssnat på den personen?
Du missförstår.

Varken jag eller Burgess tala förlöjligande om motorcyklar med liten cylindervolym; det gör ingen som har egen erfarenhet av hur fort små motorcyklar körs runt racingbanor. Något som Sandstream lär få erfara när tar ut sin grymma GSX-R på Sviestad.

Den högsta uppmätta toppfarten för alla förarna under helgen.

Casey Stoner - Ducati. 324,7km/h (QP)
Loris Capirossi - Ducati. 323,3km/h (QP)
Alex Hofmann - Ducati. 322,6km/h (QP)
Alex Barros - Ducati. 319,5km/h (QP)
Dani Pedrosa - Honda. 317,9km/h (FP3)
John Hopkins - Suzuki. 313,1km/h (QP)
Jeremy McWilliams - Ilmor. 313,0km/h (QP)
Nicky Hayden - Honda. 312,5km/h (QP)
Shinya Nakano -Honda. 312,2km/h (QP)
Toni Elias - Honda. 312,2km/h (QP)
Olivier Jacque - Kawasaki. 311,3km/h (QP)
Carlos Checa - Honda. 310,3km/h (QP)
Makato Tamada - Yamaha. 310,1km/h (QP)
Valentino Rossi - Yamaha. 309,9km/h (QP)
Sylvain Guintoli - Yamaha. 309,2km/h (QP)
Chris Vermuelen - Suzuki. 309,0km/h (QP)
Marco Melandri - Honda. 308,5km/h (QP)
Kenny Roberts - KR. 308,5km/h (FP3)
Randy De Puniet - Kawasaki. 308,1km/h (QP)
Colin Edwards - Yamaha. 307,9km/h (QP)
Andrew Pitt - Ilmor. 307,3km/h (QP)

Noterbart är väl att tex Edwards som var bland dom snabbaste dom flesta passen är bland dom långsamaste i toppfart.Medans McWilliams är högt upp i toppfartslistan trots att han var långt ner i listan med varvtiderna.

Du missförstår.

Varken jag eller Burgess tala förlöjligande om motorcyklar med liten cylindervolym; det gör ingen som har egen erfarenhet av hur fort små motorcyklar körs runt racingbanor. Något som Sandstream lär få erfara när tar ut sin grymma GSX-R på Sviestad.
Banrekordet på Sviestad är satt med en GSX-R1000.

Stoner vann 2005 i 250GP där. Han har vissa favoritbanor som han kör väldigt bra på. Det förklarar dock inte varför han hade en hoj som var snabb rakt fram.

Det är fascinerande med märkesbögeri. Nu har Ducati vunnit ett (1) race under säsongen 2007. Genast kommer historierna om hur David slagit Goliat; om hur man i Italien står och handfilar topparna i ett smutsigt garage, samtidigt som elaka HRC och Yamaha har 200000 kvadratmeter av utveckling, tillverkning och utprovning. Hurra vad bra Ducati är, heja Rocky när han tränar för att slå Ivan Drago. Patetiskt.

Själv håller jag stenhårt på Arai.

Äh, tjurvalmers - det är klart att man kan hålla på ett märke. Hojar kan man ha mycket känslor inför, och det händer ofta att det det skapas någon slags känslomässig tillhörighet till ett märke som man själv uppfattar bygger dom vackraste/bästa motorcyklarna. Människor är lite knepiga :) Men det är väl i ljuset av detta inte konstigt att man blir glad om Ducce/Kawa/whatever vinner ett lopp, mer utav den anledningen att det var just det märket snarare än att det var just den föraren, som man ofta inte vet särskillt mycket om (kanske inte sant i MotoGP men väl i andra serier).

Däremot börjar det lukta snuskig värmlands-pervo när någon börjar hålla på ett visst hjälmfabrikat..

Äh, tjurvalmers - det är klart att man kan hålla på ett märke. Hojar kan man ha mycket känslor inför, och det händer ofta att det det skapas någon slags känslomässig tillhörighet till ett märke som man själv uppfattar bygger dom vackraste/bästa motorcyklarna. Människor är lite knepiga :) Men det är väl i ljuset av detta inte konstigt att man blir glad om Ducce/Kawa/whatever vinner ett lopp, mer utav den anledningen att det var just det märket snarare än att det var just den föraren, som man ofta inte vet särskillt mycket om (kanske inte sant i MotoGP men väl i andra serier).

Däremot börjar det lukta snuskig värmlands-pervo när någon börjar hålla på ett visst hjälmfabrikat..
Jag håller ännu hårdare på Brembo. :mad:

Du missförstår.

Kan inte minnas att Sandstream sagt att 250 maskiner inte är snabba. Han är bara inte intresserad av dem, det är inte samma sak.

om hur man i Italien står och handfilar topparna i ett smutsigt garage, samtidigt som elaka HRC och Yamaha har 200000 kvadratmeter av utveckling, tillverkning och utprovning. Hurra vad bra Ducati är, heja Rocky när han tränar för att slå Ivan Drago. Patetiskt.

När du säger sådär låter det som att du inte riktigt tror på vad su själv säger. Ducati är känsla och Honda är förnuft. Hantverk - massproduktion. Demokrati - diktatur. Sexualitet - könlöshet. Snäll - elak. O s v, o s v. Hos Ducati är de La Dolce Vita hela dagen, de dricker rödvin, pratar i munnen på varandra och skrattar. Hos honda mumlar förtryckta arbetare, piskan viner och enstaka skrik hörs från källaren. Du vet väl att det hänger en bild av Rossi på piltavlan i fikarummet hos HRC?

Rockys kamp mot Ivan patetisk? Tänk på de rörande slutscenerna när de ryska åskådarna byter sida och börjar skrika "Roo-kji, Roo-kji, Roo-kji!".
:)

2816718 Så sant. Någon som har några idéer på varför Ducatin går som den gör och varför de andra hojarna inte kunde mäta sig? jag menar, 20km/h snabbare på raksträckorna. Det är ju en annan liga
Ducati är de enda som kör "Screamer" tändföljd på sin hoj, dvs rak tändföljd vilket ger en högre toppeffekt men har vissa nackdelar gällande körbarhet och slitage kontra de andra som kör sk "long-bang". Nu kanske det visar sig att en mindre motor med screamer-konfiguration kan hållas så väl i shack av elektroniken att det är snababre än en long-bang motor.

De exakta tändföljderna inom long-bang orkar jag inte dra nu. :näsblod

Ducati är de enda som kör "Screamer" tändföljd på sin hoj, dvs rak tändföljd vilket ger en högre toppeffekt men har vissa nackdelar gällande körbarhet och slitage kontra de andra som kör sk "long-bang". Nu kanske det visar sig att en mindre motor med screamer-konfiguration kan hållas så väl i shack av elektroniken att det är snababre än en long-bang motor.

De exakta tändföljderna inom long-bang orkar jag inte dra nu. :näsblod

Kommentatorerna i helgen sa att även suzuki körde screamer. Men dom har ju haft fel förut...:rolleyes:

Back