MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Word :tummenupp
Påhopp och öknamn började långt tidigare, men de verkar vara mer OK om de riktas mot de som accepterat utgången av VM ifjor.

Vilka har inte accepterat utgången ifjol?
Vad har den "gruppen" gett "er" för öknamn, eftersom jag antar att du inte sätter dig själv till gruppen TMB?

Det där får du gärna utveckla. Är de inte i MotoGP på lika villkor?
Vad har försäljningen i Indonesien med det att göra? Ducati producerar främst Monster och sporthojar som säljs för >100 000 kr. Yamahas hojar i Indonesien är säkert de där storhjuliga skotrar för <15000 kr. Produktionsvolym kan inte spela någon roll för utvecklande av en prototyp i MotoGP, varken i know-how eller resurser! Vare sig du tittar på 125, 250, MotoGP, SBK, Rally eller F1 kan man se någon tydlig koppling mellan tävlingsresultat och produktionsvolym, eller?

Vad jag menar är att Yamaha utan tvekan har ett störe kapital för sin utvecklingsbas, om det nu har något att säga. Att Ducati sedan sopar mattan med alla andra hojar på första tävlingen är lite roligt.

Angående kommentaren om snedvriden syn så är det tröttsamt med en person som förlöjligar allt som inte passar. Tråkig diskussionsteknik imo.

Jag skulle vilja se Sandstream på en tisdagsträning bli omkörd av taliban-ekipage så att han snurrar runt i sadeln - och sedan tjata vidare om moppar/supportklasser och försöka verka initierat trovärdig.

:rofl

Så bara om man är snabbast så har man rätt?
Ju snabbare runt en bana ju "bättre" vet man alltså...
Andra åsikter undanbedes? Känns lite trist om man inte som jag, som ren amatör kan få tycka saker, utan att det för den skull måste vara vare sig helrätt eller i linje med vad "alla andra" tycker.
JAg försöker lära mig, så hjälp mig istället.

Andra åsikter undanbedes? Känns lite trist om man inte som jag, som ren amatör kan få tycka saker, utan att det för den skull måste vara vare sig helrätt eller i linje med vad "alla andra" tycker.

Vi är väl alla amatörer var och en på sitt sätt :)
Sedan kan man olika mycket om olika saker och det skiljer sig mycket åt vad man kräver av sig själv ....
Lite därför ändrade jag texten över min avatar :tummenupp

Är man amatör skall man inte heller tro att man lirar med de stora killarna när man skriver sina påståenden. Det är väldigt vikigt! ;)

Att man kör på en hoj och då ratar allt annat som existerar. Det visar både brist på kompetens och intelligens tycker jag personligen. Det förstör också väldigt mycket i diskussionerna.

Undrar vad det är som gör att ducatin har sånt drag. Hade inte rossi haft den bromsningstekniken han hade så hade nog han vart ett par 10+ sekunder efter. Hoppas man styr upp yamahan nu

Är man amatör skall man inte heller tro att man lirar med de stora killarna när man skriver sina påståenden. Det är väldigt vikigt! ;)

Att man kör på en hoj och då ratar allt annat som existerar. Det visar både brist på kompetens och intelligens tycker jag personligen. Det förstör också väldigt mycket i diskussionerna.

Helt riktigt resonerat, MEN underförutsättning att båda parter LYSSNAR och tar åt sig.
Att man håller på sitt, eller som jag (eller andra) på ett märke, kan ju jämnställas med de som bara håller på EN förare...osv.
Det betyder iaf inte för MIG personligen att jag inte respekterar det andra säger. (även om jag nu skulle hålla på mitt)
Det finns alldeles för mycket bra kunskap här för att det ska käbblas bort.
Tack.

Vi är väl alla amatörer var och en på sitt sätt :)
Sedan kan man olika mycket om olika saker och det skiljer sig mycket åt vad man kräver av sig själv ....
Lite därför ändrade jag texten över min avatar :tummenupp

Så sant broder, men hur hjälper mig din pokulering?

Last edited:
Vad jag menar är att Yamaha utan tvekan har ett störe kapital för sin utvecklingsbas, om det nu har något att säga. Att Ducati sedan sopar mattan med alla andra hojar på första tävlingen är lite roligt.

Angående kommentaren om snedvriden syn så är det tröttsamt med en person som förlöjligar allt som inte passar. Tråkig diskussionsteknik imo.

Yamaha satsar säkerligen inte mer pengar på sitt fabrikstall än vad Ducati gör, ser man på hastigheten sakerna utvecklas så är den rätt likvärdig för Yamaha/Honda/Ducati medan Suzuki kommer efter och Kawa kravlar i bottenträsket.
Läs boken Motogp Tecknology av Niel Spalding där kan man följa utvecklingen och där visas tydligt hur de tre stora fabrikanterna klampar över lik och plöjer ner otroliga mängder pengar i utvecklingen för att bli liite snabbare.

Med ditt tankesätt skulle inte Ferrari ha en chans i F1, man säljer årligen ca 1500 bilar á 1milj (?) vilket är en spottstyver jämfört med vad Toyota/BMW/Mercedes/Renault men likförbannat har den där skomakaren vunnit en del....

Jag skulle vilja se Sandstream på en tisdagsträning bli omkörd av taliban-ekipage så att han snurrar runt i sadeln - och sedan tjata vidare om moppar/supportklasser och försöka verka initierat trovärdig.

Löjligast av allt måste ju ändå WSS vara, det tog ju lång tid innan de ens slutade vara supportklass till WSBK vilket är en jäkla ankdamm för avdankade GP förare.....

Last edited:
INTE JAG...!!!!! :näsblod

Elller jo, förvisso vid det här laget...men det tog en jävla tid att komma över Rossis klotning. :gråta

Det där traumat måste bearbetas! KOm till mitt garage på Fredag så super vi ner oss till apstadiet och reder ut hur det egentligen borde ha varit... ;)

Yamaha satsar säkerligen inte mer pengar på sitt fabrikstall än vad Ducati gör, ser man på hastigheten sakerna utvecklas så är den rätt likvärdig för Yamaha/Honda/Ducati medan Suzuki kommer efter och Kawa kravlar i bottenträsket.
Läs boken Motogp Tecknology av Niel Spalding där kan man följa utvecklingen och där visas tydligt hur de tre stora fabrikanterna klampar över lik och plöjer ner otroliga mängder pengar i utvecklingen för att bli liite snabbare.

Med ditt tankesätt skulle inte Ferrari ha en chans i F1, man säljer årligen ca 1500 bilar á 1milj (?) vilket är en spottstyver jämfört med vad Toyota/BMW/Mercedes/Renault men likförbannat har den där skomakaren vunnit en del....

Löjligast av allt måste ju ändå WSS vara, det tog ju lång tid innan de ens slutade vara supportklass till WSBK vilket är en jäkla ankdamm för avdankade GP förare.....

Så sant. Någon som har några idéer på varför Ducatin går som den gör och varför de andra hojarna inte kunde mäta sig? jag menar, 20km/h snabbare på raksträckorna. Det är ju en annan liga

Jag skulle vilja se dig säga något vettigt istället för att spela Balla Allan som alltid vet hur det egentligen är. Det är ju helt makalöst hur lite ödmjukhet man kan ha för andras åsikter.

Kan inte moderatorerna moderera bort alla skitinlägg, inklusive detta?

Så sant. Någon som har några idéer på varför Ducatin går som den gör och varför de andra hojarna inte kunde mäta sig? jag menar, 20km/h snabbare på raksträckorna. Det är ju en annan liga

Ja, vi talar MINST 15 hästar extrta mot konkurrenterna, troligen kanske det dubbla.

Ducati har valt en annan kompromiss vilken visade sig effektiv på denna bana.

Yamahan verkar ha fokuserat väldigt hårt på kurvhastighet och stabilitet under bromsning in i kurvan, detta har säkert tvingat fram en del kompromisser både i effekt och i chassiet vilket gjorde cykeln långsammare runt Lossail men snabbare över säsongen.Ducati har funnit en annan kompromiss bäst och det är bara att vänta med spänning på vem som får rätt.

Så sant broder, men hur hjälper mig din pokulering?

Nja, jag kände att det var lite dags att påpeka det bara ... :D

Sedan är det det här med vem som är duktig och vem som inte är det och övertron på att man kan lära sig allt av andra.

De som blir riktigt duktiga inom sin genre är de som inte gör som alla andra gör ... det finns ju redan folk som gör så.
Nej, de gör på sitt eget sätt, de tänker ett steg längre, de provar nya sätt att göra gamla saker ... de läser inte enbart i en bok som andra skrivit utan de tar till sig det som är relevant och tar sedan nya stigar som leder högre upp.
Det är inte fel att läsa om och ta till sig andras erfarenheter, men utan att komplettera med egna idéer kommer man inte förbi bokens eller lärarens stadier utan stannar där. Det kan vara ok och tillfredsställande för vissa, medan andra vill tänja det en bit till :)

Någon som har några idéer på varför Ducatin går som den gör och varför de andra hojarna inte kunde mäta sig?

För att Ducatin inte bara är grymt läcker att se på, den är även gjord för att vara snabb på bana! :D

Är jag med i sandlådan nu? :rolleyes:

Tyckte inte ducatin gick särskilt dåligt någonstans på banan, Stoner såg komfortabel ut på de flesta ställena, även om Rossi var snabbare på många delar.
Som Stoner stormade förbi på rakan, kan det knappast vara något annat än mer ponnys som fixade det.

Drevning kan vara en sak. Yamaha kan ha satsat på att göra en setup i växellådan som passade bra på 2 sektioner av banan. Dom skulle kunna ha räknat med att det dom skulle vara snabbast runt den banan.

Ducati är kända för att jobba på en aerodynamik som prioriterar hög toppfart.

Vet inte hur Yamaha gjorde med sin tändföljd. Man började med en "screamer" men gick rykten om att dom skulle prova asymetrisk tändföljd för att Rossi klagade på axelrationen ur kurvorna. Ducati har screamer och det var kanske rätt på Losail.

Yamahan verkar ha fokuserat väldigt hårt på kurvhastighet och stabilitet under bromsning in i kurvan, detta har säkert tvingat fram en del kompromisser både i effekt och i chassiet vilket gjorde cykeln långsammare runt Lossail men snabbare över säsongen.

Det där får du gärna utveckla lite. Menar du att man inte hunnit utveckla alla egenskaperna hos hojen eller att effekt/broms/vägegenskaper står i något sorts motsatsförhållande?

Back