MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Yamaha verkar ha fått till det på Qatar, iofs bara FP1 men tiderna är inte dåliga...

Toppfarterna är ju väldigt jämna förutom Duccarna som verkar grymt snabba rakt fram, som vanligt höll jag på att säga.
 
Last edited:
Tabellen ser lite skum ut, särskilt bland hondaförarna.
Hayden sist av dem alla, checa först.
 
ot ->
Någon som köpt motogp.com subscription i år?
Och är det någon köpt high res varianten?
Fan vanliga abonemanget har ju gått upp 200kr och high res kostar fan en tusing : (!

Edit: Äh, kunde inte hålla mig och köpte en ny subscription (regular)

Edit2: Tänkte på lördag morgon vara en aning bakis och äta nybakade bullar!
+ dricka lite tranbärsdricka! + En kanelbulle eller två med kaffe på det.
Guuu vad jag saknat motogp helgerna : )
(+ ställde på hojjen till i helgen och smhi har lovat 6grader varmt och sol!)
brum brum :yoparty
 
Last edited:
Yamaha verkar ha fått till det på Qatar, iofs bara FP1 men tiderna är inte dåliga...

Toppfarterna är ju väldigt jämna förutom Duccarna som verkar grymt snabba rakt fram, som vanligt höll jag på att säga.

Intressant också att jämföra toppfarterna med Superbike, de hade över 315 km/h som toppnotering, kanske har MotoGP-hojarna motvinden Allan på rakan.
 
Fasen vad jag hoppas på Stoner iår.
Han tog ju pole på Losail förra året så han verkar gilla banan.

Jämför man de snabbaste tiderna för dagens FP1 med förra årets så är 800:orna ca 1 sekund snabbare redan.
Ska bli spännande att se vilken poletid det blir.

Intressant också att jämföra toppfarterna med Superbike, de hade över 315 km/h som toppnotering, kanske har MotoGP-hojarna motvinden Allan på rakan.
Det kan ju ha att göra lite mer greppet också. Just nu kanske det är sämre än vad det var för WSBK vilket ger sämre acceleration ut på rakan.

Har det kommit några uppgifter om vilken effekt 800:orna har?
Läste att de tappat runt 40 Hk vilket tex för Honda borde innebära att RC212V ligger på ca 210-220 Hk vilket är ungefär vad WSBK-hojarna har.
 
Last edited:
Rossi ser glad ut, Hayden mindre glad.
 

Bifogat

  • sh_forare1.jpg
    sh_forare1.jpg
    140 KB · Visningar: 238


Har det kommit några uppgifter om vilken effekt 800:orna har?
Läste att de tappat runt 40 Hk vilket tex för Honda borde innebära att RC212V ligger på ca 210-220 Hk vilket är ungefär vad WSBK-hojarna har.


Tenkate uppgav ju 240hp ur deras CBR1000RR Honda.
Med tanke på att Supersporthojarna säkerligen har 150 hästar idag så kan det säkert stämma.

Sen om dom kör med full effekt vid tävling är ju en helt annan sak med tanke på däck etc.
 
Tenkate uppgav ju 240hp ur deras CBR1000RR Honda.
Frågan är vart de mäter den effekten?
De siffror som brukar nämnas för WSBK-hojarna är runt 210 Hk men jag är osäker på om det är bakhjulshästar eller vexaxel, koppling...
 


Det kan ju ha att göra lite mer greppet också. Just nu kanske det är sämre än vad det var för WSBK vilket ger sämre acceleration ut på rakan.

Kanske, fast det brukar inte inverka jättemycket på slutfarten


Har det kommit några uppgifter om vilken effekt 800:orna har?
Läste att de tappat runt 40 Hk vilket tex för Honda borde innebära att RC212V ligger på ca 210-220 Hk vilket är ungefär vad WSBK-hojarna har.

Ingen aning, vad gäller soopabajks så brukar de av någon anledning använda effektsiffror "at gearbox". 210-220 hk är nog vad de ligger på där, Corsers 05:a låg på 209 hk. Är det samma sätt att mäta som man gör på MotoGP-hojar? I intervjuer i tex Motorcycle Racer är det alltid "at crank" eller "at gearbox" men aldrig "at rear wheel". Bakhjulshästar ligger väl 5-10% lägre då. Drygt 200.

Det kan säkert stämma att en 800cc är lika stark som en Superbike, då borde toppfarterna vara identiska.

Tenkate uppgav ju 240hp ur deras CBR1000RR Honda.
Med tanke på att Supersporthojarna säkerligen har 150 hästar idag så kan det säkert stämma.

Sen om dom kör med full effekt vid tävling är ju en helt annan sak med tanke på däck etc.

Det är med till visshet gränsande sannolikhet vevaxelhästar.
 
Last edited:
Fan vad kul att det är flera som är lika förväntansfulla som jag.

Ingen på jobbet fattar någonting. Men när det är skid-VM och sånt skit, då sitter dom i fikarummet och skriker. :rolleyes:

Nåja...imorrn är det MIN tur att parkera min lekamen i fikarummet och följa tidskvalet. :tummenupp

Pallen ser ut som följer.

Rossi
Melandri
Pedrosa

//Mad
 
Kanske, fast det brukar inte inverka jättemycket på slutfarten.
Tänkte att det kanske hade större betydelse nu när de är lite effektsvagare. 990:orna hade ju så mycket effekt att utgången ur kurvorna inte hade så stor betydelse.
Man kan säga att Yamaha förarna ler brett medans Repsol förarna ser ut som om dom sålt smöret och tappat pengarna!! :D
Det är säkert bara början av psykningarna från Rossi och Co :D
 
Jag tror mycket på Stoner i år. Bara han får en bra start och inte behöver chansa så mycket. Kan vara en bra sporre för Capirex också. Varken Checa eller Sete var riktigt i den klassen som Stoner anser jag.

/E
 
Jag tror mycket på Stoner i år. Bara han får en bra start och inte behöver chansa så mycket. Kan vara en bra sporre för Capirex också. Varken Checa eller Sete var riktigt i den klassen som Stoner anser jag.

/E

Jag tror också på Stoner, men du kan nog inte jämföra honom med Sete. Men det finns potential att bli lika bra som Sete var. Stoner är snabb helt klart, och att han vurpade så mycket kan tyda på att han helt enkelt vägrade att bli ifrånåkt och han satsade trots att han hade väldigt dålig känsla i framhjulet. Kan vara en vinnarskalle!
 
Frågan är vart de mäter den effekten?
De siffror som brukar nämnas för WSBK-hojarna är runt 210 Hk men jag är osäker på om det är bakhjulshästar eller vexaxel, koppling...

Tror det var förra (eller kanske för förra) året som Ten Kate hade
215 hk på hjulet, och sa att dom hade en vassare uppdatering på gång (ca 225hk).
Det fanns en tråd här som tog upp det ämnet, men tydligen försvinner gamla
trådar ser jag, så det går inte och hitta.

/Benny
 
2806710 ot ->
Någon som köpt motogp.com subscription i år?
Och är det någon köpt high res varianten?
Fan vanliga abonemanget har ju gått upp 200kr och high res kostar fan en tusing : (!

Edit: Äh, kunde inte hålla mig och köpte en ny subscription (regular)

Edit2: Tänkte på lördag morgon vara en aning bakis och äta nybakade bullar!
+ dricka lite tranbärsdricka! + En kanelbulle eller två med kaffe på det.
Guuu vad jag saknat motogp helgerna : )
(+ ställde på hojjen till i helgen och smhi har lovat 6grader varmt och sol!)
brum brum :yoparty
Jag köpte high res nu. :D
Bra med kreditkort, eller inte.....funkar dock inte på jobbet så det blir till att avnjuta det hemma vid behov.

2806983 ;) Du verkar hänga i knävecken när du skriver... Annars helt rätt!! :tungan
Då får Hondakillarna spotta upp sig lite för stämgafflarna verkar lira bättre.

2806763 Kallio med fint där uppe också :)
Fast en bra bit efter tidsmässigt.
Jag hoppas De Angelis får till det i år för farten har han.
 
Last edited:
Yamaha ångar på men varken Edwards eller Stoner förbättrade sina tider från förmiddagen.

Full MotoGP free practice times (1 and 2 combined) from the Qatar Grand Prix at Losail, round one of the 2007 world championship.

1. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 1min 56.464 secs
2. Colin Edwards USA Fiat Yamaha Team (M) 1min 56.665 secs *
3. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 56.745 secs *
4. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 56.972 secs
5. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 56.981 secs
6. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 56.990 secs
7. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 57.112 secs
8. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 57.247 secs
9. Toni Elias SPA Gresini Honda (B) 1min 57.382 secs
10. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 57.491 secs *
11. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 57.620 secs
12. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 57.636 secs
13. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 57.686 secs
14. Kenny Roberts USA Team Roberts (M) 1min 57.738 secs
15. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 57.922 secs
16. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 58.021 secs *
17. Olivier Jacque FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 58.523 secs
18. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 58.720 secs
19. Andrew Pitt AUS Ilmor GP (M) 1min 59.930 secs
20. Jeremy McWilliams GBR Ilmor GP (M) 2min 0.125 secs
21. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 2min 0.188 secs

* time set in FP1.
 
Yamaha ångar på men varken Edwards eller Stoner förbättrade sina tider från förmiddagen.

Full MotoGP free practice times (1 and 2 combined) from the Qatar Grand Prix at Losail, round one of the 2007 world championship.

1. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 1min 56.464 secs
2. Colin Edwards USA Fiat Yamaha Team (M) 1min 56.665 secs *
3. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 56.745 secs *
4. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 56.972 secs
5. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 56.981 secs
6. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 56.990 secs
7. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 57.112 secs
8. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 57.247 secs
9. Toni Elias SPA Gresini Honda (B) 1min 57.382 secs
10. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 57.491 secs *
11. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 57.620 secs
12. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 57.636 secs
13. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 57.686 secs
14. Kenny Roberts USA Team Roberts (M) 1min 57.738 secs
15. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 57.922 secs
16. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 58.021 secs *
17. Olivier Jacque FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 58.523 secs
18. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 58.720 secs
19. Andrew Pitt AUS Ilmor GP (M) 1min 59.930 secs
20. Jeremy McWilliams GBR Ilmor GP (M) 2min 0.125 secs
21. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 2min 0.188 secs

* time set in FP1.




Alla som läst Rossis biografi vet att han ser första rejset som mycket viktigt. Han kommer att rula så jäla phedt. :nicka

Edit: Man vågar knappt hoppas på att Sukki fått ihop hojen bra iår. Det hade varit förjäkla kul om Suk o Kwak hade varit konkurrenskraftiga för en gångs skull. Dessutom är JH värd en pallplats.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top