Motard+släpvagn ?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har mest lånat polarens släkärra med galler på, då är det enkelt o dra fast motarden på tvären i gallret. Men hur gör man på en vanlig kärra, antar nån form av rigg så hojjen står stabilt är att föredra ?

Sporthojjen kunde man ta sina fina spännband anspassade för MC o dra fast den med, men dom funkar dåligt när man har barkbusters på :(

Det viktiga är att inte framhjulet kan sticka i sidled, så ställ det i ett av de främre hörnen.
Så är det bara att spänna fast i så mycket triangel du kan få till med valfria remmar (mot krona/gaffel/styre).

Jag brukar säkra med en rem runt/över bakhjulet, ifall man skulle behöva pallnita... :crash

Min trailas i det där grymma maltekstödet jag kör sporthojen i, rockar benhårt...och ett par sådana här ->

http://www.24mx.se/spannband-24mx

(good shit, som fan)

jag har tusen ggr, nej nu ljuger jag men 20 iaf bara spänt ståendes på stödet. en planka under så inte släppet går sönder om de är träskivor. spänner så de inte ska bli för mycket tryck på stödet.
en över gaffeln och en över sving/under sadel.

jag har tusen ggr, nej nu ljuger jag men 20 iaf bara spänt ståendes på stödet. en planka under så inte släppet går sönder om de är träskivor. spänner så de inte ska bli för mycket tryck på stödet.
en över gaffeln och en över sving/under sadel.

Det är bara gathojjar som har stöd :D Hade jag en gathoj hade jag inte trailat...

SGM's tips kanske kan vara nått. Får beställa ett set o prova lite.

Hur stor blir öglan i ovan delen och går den att justera på något vis ?
Mina gamla spännisar måste bytas och jag hittar f-n inte lika igen men de här kanske kan vara något...

Den är genomtänkt...det är gott om plats för allt man kan tänka sig.
Jag gillar dem då man slipper trista krokar som är lite elaka mot finish här och var (använder dem till gixxern med, men då bak, runt svingen, ett på vardera sidan snett bakåt).

Den är genomtänkt...det är gott om plats för allt man kan tänka sig.
Jag gillar dem då man slipper trista krokar som är lite elaka mot finish här och var (använder dem till gixxern med, men då bak, runt svingen, ett på vardera sidan snett bakåt).
Det låter smutt, blir till att köpa 2 uppsättningar då :-)

Det viktiga är att inte framhjulet kan sticka i sidled, så ställ det i ett av de främre hörnen.
Så är det bara att spänna fast i så mycket triangel du kan få till med valfria remmar (mot krona/gaffel/styre).

Jag brukar säkra med en rem runt/över bakhjulet, ifall man skulle behöva pallnita... :crash

Min trailas i det där grymma maltekstödet jag kör sporthojen i, rockar benhårt...och ett par sådana här ->

http://www.24mx.se/spannband-24mx

(good shit, som fan)
Håller verkligen dessa typer av lastspännare om man jämför med ett riktigt spännband?
Normalt sett har jag aldrig vågat använda lastspännare när jag håller på med viktiga/dyra grejer.

Som tidigare sagts, fixera framhjulet så att det inte kan studsa i sidled. Sen använder jag sådana här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Faste-och-Lastspannare/Snabbspannare-2st-34277/
Har kört många gånger i flera år med mina. Funkar kanon. En i vardera nedre gaffelkrona snett neråt, framåt. Sen brukar jag ta ett vanligt traditionellt spännband bak, från sida till sida, genom bakhjulet ett varv runt däcket, så att bakhjulet står still också.

paint.jpg

Det svarta är kärran, det röda är mc och det blåa är spännband.

Du ställer mc:ens framhjul mot lämmen/väggen på kärran, sen sätter du spännband i styret.
Spänn dom så att fjädringen inte går i botten, dra dom lagom hårt.

Sen spänner du bara i bak genom hjulen. Jag kör alltid såhär när jag och brorsan körde cross, samt min smc med. Aldrig haft några problem med denna sorten av spänning. Samt att det är smidigt med att bara behöva 3 spänband med:-)

View attachment 391015

Det svarta är kärran, det röda är mc och det blåa är spännband.

Du ställer mc:ens framhjul mot lämmen/väggen på kärran, sen sätter du spännband i styret.
Spänn dom så att fjädringen inte går i botten, dra dom lagom hårt.

Sen spänner du bara i bak genom hjulen. Jag kör alltid såhär när jag och brorsan körde cross, samt min smc med. Aldrig haft några problem med denna sorten av spänning. Samt att det är smidigt med att bara behöva 3 spänband med:-)

Det luriga med det där sättet är just att framhjulet kan ge sig åt sidan...då kommer hojen gå ikull hårt på vagnen. Fixera framhjulet, annars litar man enbart på friktionen mellan däck/kärra...och det kommer gå snett, förr eller senare.

Är det en motard/cross, ställ hellre med framhjulet i ett av hörnen fram, så det är fixerat (så kör vi alltid när vi fraktar två crossar på släp).

Det luriga med det där sättet är just att framhjulet kan ge sig åt sidan...då kommer hojen gå ikull hårt på vagnen. Fixera framhjulet, annars litar man enbart på friktionen mellan däck/kärra...och det kommer gå snett, förr eller senare.

Är det en motard/cross, ställ hellre med framhjulet i ett av hörnen fram, så det är fixerat (så kör vi alltid när vi fraktar två crossar på släp).

Fast du spänner ju lite utanför gaffelkronorna så det fixar ju sig självt. Även om styret kanske kan vika sig så dras ju hojen bakåt av det spännbandet. Så jag förstår ej hur problemet ska uppkomma och har svårt att tro att jag bara haft tur i alla år jag kört så.

Fast du spänner ju lite utanför gaffelkronorna så det fixar ju sig självt. Även om styret kanske kan vika sig så dras ju hojen bakåt av det spännbandet. Så jag förstår ej hur problemet ska uppkomma och har svårt att tro att jag bara haft tur i alla år jag kört så.

Spelar ingen roll, glider framhjulet undan (det räcker med att det studsar till) så går hojen ned hårt, spännbanden kommer bidra med kraft till kraschen...

Jag har sett det hända, och varit nära att råka ut för det själv, det var tur att det stod två crossar på släpet..

Spelar ingen roll, glider framhjulet undan (det räcker med att det studsar till) så går hojen ned hårt, spännbanden kommer bidra med kraft till kraschen...

Jag har sett det hända, och varit nära att råka ut för det själv, det var tur att det stod två crossar på släpet..

Okej, då vet jag varför jag inte haft tur i något annat, iom all tur gick till att rädda hojarna:-)
Sen håller ju fjädringen emot lite så hojen studsar ju inte direkt, men får kolla detta lite nogranare nästa gång jag hyr en kärra:-)

Eftersom man ändå måste binda fast ändarna på spännbanden fram så de inte fladdrar i vinden så binder man man förslagsvis i framdäcket. Då har man helt plötsligt fixerat det så det inte kan vrida sig. Jag har också kört crossar, motarder och sporthojar i många år som den fina skissen visar och för mig har det varit det snabbaste och säkraste sättet att transportera en mc.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing