Torkel
Tvåtakt, dubbelt så bra!
Äventyret börjar på onsdagen 17.00 när jag står vid garaget och väntar på att Pasi ska komma med hojen efter att jag lånat den till Jesper Hubner veckan innan.
När han bytte till stdcylindern så krävdes en kortare kylarslang från toppen, istället för att ringa och fråga var den var så klippte han helt enkelt av den långa så kvällen började med att leta upp en ny. Mekonomen hade inga men Biltema levererade som tur är! Tillbaka och fram med saltsyran för att rengöra Seelcylindern som var den jag skulle åka med.
Pasi hade glömt min verktygslåda och framstöd så det var bara att vända på vrålracelastbilen han köpt (meget imponerad av den) och åka tillbaka till Vikbolandet och hämta grejorna.
Fotpinneplattor ska bytas och lite gängor ska dras sönder och innan allt är klart att packa är klockan 22:02 och jag är måttligt pigg. Ringer S-S (Skit-Sege) och kollar om grinden är öppen fortfarande och det är den tydligen. Äh, planen att sova i Linköping och gå upp tidigt känns helt plötsligt korkad, mitt morgonjag är som de flesta andras inte så mycket kvickare än mitt idagjag så jag bestämde mig raskt för att packa Berit (husvagnen) till bristningsgränsen som vanligt och dra mot Mantorp.
Tankar och köper lite drickbart till frukost och rullar in i depån precis när regnet börjar tillta. Team DNS och enmansteamet Sleven tar emot och hjälper till att resa mitt fiiiina tält som snart inte är lika fint.
Kommer i säng och sover som en sten tills det är dags att gå upp för morgonpromenaden till närmaste gräsplätt. Där möter jag Mahtin som hade samma idé, jag lunkar tillbaka till gasolvärmen men Martin som saknar både el och gasol väljer att byta kôlv istället för att huttra mer än han redan gjort. Big mistake...
Tycker att hojen står snett på depåstödet, ser att Pasi satt dit ena fotpinneplattan upp och ned så den demonteras och vänds rätt i ett nafs.
Ut på det första passet för dagen, tycker att det låter ovanligt mycket från hojen så jag åker in i depån direkt, bort med kåporna och kolla O-ringar i avgassystemet. Allt är ok, skumt. Inser att det är mina öronproppar som är helkassa så ett par nya raggas av Sleven som har ett outsinligt förråd av det mesta på jobbet...
Ut igen tänkte jag men innan jag har fått upp temperaturen på vrålåket så är passet avflaggat.
Dags för pass 2, äntligen ska jag få köra hoj! Senaste gången var på Anderstorp i början av Augusti och då gick det inget vidare heller så vad hade jag väntat mig?
Fram med hjälmen och precis när jag ska trycka ned den över tjockskallen så ser jag något vitt flaxa till. Tältet hade slitit sig, två av mina patetiska snörstumpar hade gått av i halvstormen och tältet vek sig över bilen och upp på Pär Karlssons buss. Knaaak, riiiv. Team DNS mfl kom till undsättning och vi kunde till slut fösa ihop skrotet på makren. Inget regn den dagen som tur var så tältlöst gick bra.
På med hjälmen och ut på banan, det kändes otroligt yxigt och ovant. På det andra varvet blev jag omblåst på start & mål av Ohl22on och någon till på 250, jag kikade lite på deras spårval och utan att tänka mig för så höll jag alldeles för hög fart in i Paris, det här går INTE att klara ut! Jag rätade upp och for ut i sanden med oförminskad hastighet. Helvete det här kommer att göra riktigt riktigt ont tänkte jag när jag såg däckstraven komma mot mig i hög fart. La ner i högersväng och hamnade i en perfekt sladd som nästan nästan klarade mig från däckstraven. Insidan av låren fick sig någon form av lårkaka, jag tackade ARC för tidsschemat med ledig fredag för då kanske jag kunde böja benen utan att dö på lördagen.
Det enda som gick sönder på hojen var luftningsnippeln på tanken, overkligt nästan.
Nisse Hellberg tyckte att jag skulle kampera tillsammans med Linus i hans tält och det var helgens absoluta höjdare, maken till trevlig depåplats har jag inte råkat ut för tidigare. Blev bjuden på middagar, lunch, kaffe, kakor you name it. Dessutom hade de spänt fast tältet med spännband så det stod bergsäkert, ska genast anamma den tekniken när jag lagat mitt tält.
Tack Hellbergs och Nordgren racing!
Det var torsdagen det, SM'et har ju som ni märkt inte ens börjat ännu.
Fortsättning följer...
När han bytte till stdcylindern så krävdes en kortare kylarslang från toppen, istället för att ringa och fråga var den var så klippte han helt enkelt av den långa så kvällen började med att leta upp en ny. Mekonomen hade inga men Biltema levererade som tur är! Tillbaka och fram med saltsyran för att rengöra Seelcylindern som var den jag skulle åka med.
Pasi hade glömt min verktygslåda och framstöd så det var bara att vända på vrålracelastbilen han köpt (meget imponerad av den) och åka tillbaka till Vikbolandet och hämta grejorna.
Fotpinneplattor ska bytas och lite gängor ska dras sönder och innan allt är klart att packa är klockan 22:02 och jag är måttligt pigg. Ringer S-S (Skit-Sege) och kollar om grinden är öppen fortfarande och det är den tydligen. Äh, planen att sova i Linköping och gå upp tidigt känns helt plötsligt korkad, mitt morgonjag är som de flesta andras inte så mycket kvickare än mitt idagjag så jag bestämde mig raskt för att packa Berit (husvagnen) till bristningsgränsen som vanligt och dra mot Mantorp.
Tankar och köper lite drickbart till frukost och rullar in i depån precis när regnet börjar tillta. Team DNS och enmansteamet Sleven tar emot och hjälper till att resa mitt fiiiina tält som snart inte är lika fint.
Kommer i säng och sover som en sten tills det är dags att gå upp för morgonpromenaden till närmaste gräsplätt. Där möter jag Mahtin som hade samma idé, jag lunkar tillbaka till gasolvärmen men Martin som saknar både el och gasol väljer att byta kôlv istället för att huttra mer än han redan gjort. Big mistake...
Tycker att hojen står snett på depåstödet, ser att Pasi satt dit ena fotpinneplattan upp och ned så den demonteras och vänds rätt i ett nafs.
Ut på det första passet för dagen, tycker att det låter ovanligt mycket från hojen så jag åker in i depån direkt, bort med kåporna och kolla O-ringar i avgassystemet. Allt är ok, skumt. Inser att det är mina öronproppar som är helkassa så ett par nya raggas av Sleven som har ett outsinligt förråd av det mesta på jobbet...
Ut igen tänkte jag men innan jag har fått upp temperaturen på vrålåket så är passet avflaggat.
Dags för pass 2, äntligen ska jag få köra hoj! Senaste gången var på Anderstorp i början av Augusti och då gick det inget vidare heller så vad hade jag väntat mig?
Fram med hjälmen och precis när jag ska trycka ned den över tjockskallen så ser jag något vitt flaxa till. Tältet hade slitit sig, två av mina patetiska snörstumpar hade gått av i halvstormen och tältet vek sig över bilen och upp på Pär Karlssons buss. Knaaak, riiiv. Team DNS mfl kom till undsättning och vi kunde till slut fösa ihop skrotet på makren. Inget regn den dagen som tur var så tältlöst gick bra.
På med hjälmen och ut på banan, det kändes otroligt yxigt och ovant. På det andra varvet blev jag omblåst på start & mål av Ohl22on och någon till på 250, jag kikade lite på deras spårval och utan att tänka mig för så höll jag alldeles för hög fart in i Paris, det här går INTE att klara ut! Jag rätade upp och for ut i sanden med oförminskad hastighet. Helvete det här kommer att göra riktigt riktigt ont tänkte jag när jag såg däckstraven komma mot mig i hög fart. La ner i högersväng och hamnade i en perfekt sladd som nästan nästan klarade mig från däckstraven. Insidan av låren fick sig någon form av lårkaka, jag tackade ARC för tidsschemat med ledig fredag för då kanske jag kunde böja benen utan att dö på lördagen.
Det enda som gick sönder på hojen var luftningsnippeln på tanken, overkligt nästan.
Nisse Hellberg tyckte att jag skulle kampera tillsammans med Linus i hans tält och det var helgens absoluta höjdare, maken till trevlig depåplats har jag inte råkat ut för tidigare. Blev bjuden på middagar, lunch, kaffe, kakor you name it. Dessutom hade de spänt fast tältet med spännband så det stod bergsäkert, ska genast anamma den tekniken när jag lagat mitt tält.
Tack Hellbergs och Nordgren racing!
Det var torsdagen det, SM'et har ju som ni märkt inte ens börjat ännu.
Fortsättning följer...
Bifogat
Last edited: