Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är bra men fortfarande, orig bussningarna blir kass snabbt därav slang det kn han inte förneka meken ;)

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Matjon

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Södra skåne
Hoj
XT660X 2005
Har blivit lite sugen på en XT660X och det finns en till salu nära mig. En -05 med endast 750 mil. Med akrapovic pipor, inte dom som är rundade utan dessa har ett rör ut om ni förstår :) Vet inte vad skillnaden är på dessa? Ska vara i väldigt fint skick enligt ägaren.
Har inte så mycket att jämföra med, hittar bara en XT660X på blocket, en -04 med 3400 mil och originalrör.
Vad tycker ni den kan vara värd?

Är det mest kosmetika som ändrats sen -07 eller är där något man vill ha från modell -07?

Tacksam för hjälp :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Stålsving och fula kylarvingar och bakskärm annars samma blysänke förutom lambdasond från 2007. Max 30000 låter väl rimligt tycker jag. Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Matjon

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Södra skåne
Hoj
XT660X 2005
Stålsving och fula kylarvingar och bakskärm annars samma blysänke förutom lambdasond från 2007. Max 30000 låter väl rimligt tycker jag. Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Nej det är fortfarande två ljuddämpare. Hittade ingen bra bild men kolla på denna: https://www.dropbox.com/s/7cp0ftaz57j7jn4/16651525_749542891881452_219137009_o.jpg?dl=0

Bättre bild: http://www.altrider.com/images/thum...gs-adventure-04-09-slip-on-exhaust-system.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oki skulle inte betala överpris bara för att det sitter akra. Dominator slip on är prisvärda.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Apropå avgassystem; Gnutten, det här var väl din hoj?
XT 660R Exhaust(2).jpg

Hur mycket skiljer det i ljudvolym mellan en och två pipor? Man vill ju ha lite lagom snärtigt ljud, men inte HÖGT-SÅ-IN-I-HELVETE! :hördu:kulspruta

Inte för att jag tänker byta, orginalfetischist som jag är, men kul att veta bara.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja det låter oftas mer med ett 2-1 system men till i år så kör jag faktiskt en ljuddämpare ifrån en GSXR1000, passar perfekt då jag köpte tillbaka mitt 2-1.

7243c6ba9d48da7bf93ade0257ee6495.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja det låter oftas mer med ett 2-1 system men till i år så kör jag faktiskt en ljuddämpare ifrån en GSXR1000, passar perfekt då jag köpte tillbaka mitt 2-1.

Okej, men hur mycket låter den jmf med den förra pipan? Och hur mycket mer väger den?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Den låter faktiskt mindre än förra då jag inte packat om den och tror inte han som köpte den av mig gjorde det heller.

Det är ett OTR 2-1 m titan dämpare. Den ifrån GSXR är också i titan så de väger stort sett lika mycket. Hojen väger som den står nu 163kg m soppa i tanken.
a4df5fddff5777bf3649daf32efe561c.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaså, är det så? Men OTR-dämparen ser åtminstone ljudligare ut än Suzuki-dämparn. Tycker den är snyggare, så fick jag välja utan att veta skulle jag ta OTR:en.

Du har ju verkligen fått ned vikten på din hoj. TTR:en och XR 650 väger dryga 130 torra "broschyr-kilon", men vet du vad de väger på en vanlig våg med soppa i? Det kanske inte är så mycket som skiljer mot din hoj?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vägde aldrig min TT600RE när jag hade min tidigare. Vet faktiskt inte vart Kg sitter då motorn väger as och gaffeln skiljer nog inte så mycket. Krökarna väger inte så mycket. Svingen väger tror jag 1,5kg mindre.

Jämförde med en R från 2009 m slip-on och den vägde 185kg på samma våg med ungefär samma volym i tanken.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vägde aldrig min TT600RE när jag hade min tidigare. Vet faktiskt inte vart Kg sitter då motorn väger as och gaffeln skiljer nog inte så mycket. Krökarna väger inte så mycket. Svingen väger tror jag 1,5kg mindre.

Jämförde med en R från 2009 m slip-on och den vägde 185kg på samma våg med ungefär samma volym i tanken.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Ja det är intressant att veta var på skalan man ska stoppa in XTR:en. I det skicket din är, med både vikt och effektfrämjande åtgärder, klarar den kanske minst lika mycket bus som TTR och XR. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Brukar leka på grusvägarna vid Arlanda provade även R m 185kg. Stor skillnad chassimässigt så går inte jämföra dem emellan. Kör m 15-45 så orkar inte labba m fungerar bra för mig. Lägger hellre pengarna på USD gaffel fram och bra dämpare bak än motortrim.

Det som talat emot XT är att lådan är kass för seriös bus
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad trist. Är det nån budgetlåda de stoppat i?

Det mesta på en XT X/R/Z är prismedvetna val.
Mängden rasade lådor är knappast anmärkningsvärd eller ett vanligt förekommande problem. Men det ser inte så förtroendegivande ut med drev som spricker efter ca 2000 mil. Finns ett par dokumenterade exempel på xt660.com
 
  • Gilla
Reaktioner: fh

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det mesta på en XT X/R/Z är prismedvetna val.
Mängden rasade lådor är knappast anmärkningsvärd eller ett vanligt förekommande problem. Men det ser inte så förtroendegivande ut med drev som spricker efter ca 2000 mil. Finns ett par dokumenterade exempel på xt660.com

Trist att höra. Men är det något som faller inom garantin, eller skickats ut återkallelser om vid nyköp?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tanke på att de ska lägga/lagt ner XT660 så nja vet faktiskt vad som gäller. Är själv nyfiken. Min 2010 har inte ens rullat 1000mil då Philip här på SH hade den i delar men ska nog ringa och höra med moderna vad de säger. Nopp har inte lämnat in på yamaha service och litar inte på den heller så byter olja själv och kollar ventiler mm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tanke på att de ska lägga/lagt ner XT660 så nja vet faktiskt vad som gäller. Är själv nyfiken. Min 2010 har inte ens rullat 1000mil då Philip här på SH hade den i delar men ska nog ringa och höra med moderna vad de säger. Nopp har inte lämnat in på yamaha service och litar inte på den heller så byter olja själv och kollar ventiler mm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Du har säkert skrivit om det tidigare i tråden, men bara tusen mil? Och då var lådan kass med sprickor i dreven? Konstigt att Yamaha släpper ut sånt på marknaden, men de kanske tjänar stora pengar i tillverkningen på det.

Hmm ja, trist med nedläggning men undrar vad de hittar på till nästa XT, för Yamaha behöver väl XT? Blir den lika tung som 04-16, behövs det dessutom en hoj för hobbyenduro tycker jag.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top