Modifieringar XT660 X/R

Det är bra men fortfarande, orig bussningarna blir kass snabbt därav slang det kn han inte förneka meken ;)

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Har blivit lite sugen på en XT660X och det finns en till salu nära mig. En -05 med endast 750 mil. Med akrapovic pipor, inte dom som är rundade utan dessa har ett rör ut om ni förstår :-) Vet inte vad skillnaden är på dessa? Ska vara i väldigt fint skick enligt ägaren.
Har inte så mycket att jämföra med, hittar bara en XT660X på blocket, en -04 med 3400 mil och originalrör.
Vad tycker ni den kan vara värd?

Är det mest kosmetika som ändrats sen -07 eller är där något man vill ha från modell -07?

Tacksam för hjälp :-)
 
Stålsving och fula kylarvingar och bakskärm annars samma blysänke förutom lambdasond från 2007. Max 30000 låter väl rimligt tycker jag. Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Stålsving och fula kylarvingar och bakskärm annars samma blysänke förutom lambdasond från 2007. Max 30000 låter väl rimligt tycker jag. Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Nej det är fortfarande två ljuddämpare. Hittade ingen bra bild men kolla på denna: https://www.dropbox.com/s/7cp0ftaz57j7jn4/16651525_749542891881452_219137009_o.jpg?dl=0

Bättre bild: http://www.altrider.com/images/thum...gs-adventure-04-09-slip-on-exhaust-system.jpg
 
Oki skulle inte betala överpris bara för att det sitter akra. Dominator slip on är prisvärda.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Menar du 2-1 system dvs två rör från cylinder som går över till ett.

Apropå avgassystem; Gnutten, det här var väl din hoj?
XT 660R Exhaust(2).jpg

Hur mycket skiljer det i ljudvolym mellan en och två pipor? Man vill ju ha lite lagom snärtigt ljud, men inte HÖGT-SÅ-IN-I-HELVETE! :hördu:kulspruta

Inte för att jag tänker byta, orginalfetischist som jag är, men kul att veta bara.
 
Ja det låter oftas mer med ett 2-1 system men till i år så kör jag faktiskt en ljuddämpare ifrån en GSXR1000, passar perfekt då jag köpte tillbaka mitt 2-1.

7243c6ba9d48da7bf93ade0257ee6495.jpg
 
Ja det låter oftas mer med ett 2-1 system men till i år så kör jag faktiskt en ljuddämpare ifrån en GSXR1000, passar perfekt då jag köpte tillbaka mitt 2-1.

Okej, men hur mycket låter den jmf med den förra pipan? Och hur mycket mer väger den?
 
Den låter faktiskt mindre än förra då jag inte packat om den och tror inte han som köpte den av mig gjorde det heller.

Det är ett OTR 2-1 m titan dämpare. Den ifrån GSXR är också i titan så de väger stort sett lika mycket. Hojen väger som den står nu 163kg m soppa i tanken.
a4df5fddff5777bf3649daf32efe561c.jpg
 
Jaså, är det så? Men OTR-dämparen ser åtminstone ljudligare ut än Suzuki-dämparn. Tycker den är snyggare, så fick jag välja utan att veta skulle jag ta OTR:en.

Du har ju verkligen fått ned vikten på din hoj. TTR:en och XR 650 väger dryga 130 torra "broschyr-kilon", men vet du vad de väger på en vanlig våg med soppa i? Det kanske inte är så mycket som skiljer mot din hoj?
 
Last edited:
Vägde aldrig min TT600RE när jag hade min tidigare. Vet faktiskt inte vart Kg sitter då motorn väger as och gaffeln skiljer nog inte så mycket. Krökarna väger inte så mycket. Svingen väger tror jag 1,5kg mindre.

Jämförde med en R från 2009 m slip-on och den vägde 185kg på samma våg med ungefär samma volym i tanken.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Vägde aldrig min TT600RE när jag hade min tidigare. Vet faktiskt inte vart Kg sitter då motorn väger as och gaffeln skiljer nog inte så mycket. Krökarna väger inte så mycket. Svingen väger tror jag 1,5kg mindre.

Jämförde med en R från 2009 m slip-on och den vägde 185kg på samma våg med ungefär samma volym i tanken.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Ja det är intressant att veta var på skalan man ska stoppa in XTR:en. I det skicket din är, med både vikt och effektfrämjande åtgärder, klarar den kanske minst lika mycket bus som TTR och XR. :)
 
Brukar leka på grusvägarna vid Arlanda provade även R m 185kg. Stor skillnad chassimässigt så går inte jämföra dem emellan. Kör m 15-45 så orkar inte labba m fungerar bra för mig. Lägger hellre pengarna på USD gaffel fram och bra dämpare bak än motortrim.

Det som talat emot XT är att lådan är kass för seriös bus
 
Last edited:
Vad trist. Är det nån budgetlåda de stoppat i?

Det mesta på en XT X/R/Z är prismedvetna val.
Mängden rasade lådor är knappast anmärkningsvärd eller ett vanligt förekommande problem. Men det ser inte så förtroendegivande ut med drev som spricker efter ca 2000 mil. Finns ett par dokumenterade exempel på xt660.com
 
  • Gilla
Reaktioner: fh
Det mesta på en XT X/R/Z är prismedvetna val.
Mängden rasade lådor är knappast anmärkningsvärd eller ett vanligt förekommande problem. Men det ser inte så förtroendegivande ut med drev som spricker efter ca 2000 mil. Finns ett par dokumenterade exempel på xt660.com

Trist att höra. Men är det något som faller inom garantin, eller skickats ut återkallelser om vid nyköp?
 
Tanke på att de ska lägga/lagt ner XT660 så nja vet faktiskt vad som gäller. Är själv nyfiken. Min 2010 har inte ens rullat 1000mil då Philip här på SH hade den i delar men ska nog ringa och höra med moderna vad de säger. Nopp har inte lämnat in på yamaha service och litar inte på den heller så byter olja själv och kollar ventiler mm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Tanke på att de ska lägga/lagt ner XT660 så nja vet faktiskt vad som gäller. Är själv nyfiken. Min 2010 har inte ens rullat 1000mil då Philip här på SH hade den i delar men ska nog ringa och höra med moderna vad de säger. Nopp har inte lämnat in på yamaha service och litar inte på den heller så byter olja själv och kollar ventiler mm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Du har säkert skrivit om det tidigare i tråden, men bara tusen mil? Och då var lådan kass med sprickor i dreven? Konstigt att Yamaha släpper ut sånt på marknaden, men de kanske tjänar stora pengar i tillverkningen på det.

Hmm ja, trist med nedläggning men undrar vad de hittar på till nästa XT, för Yamaha behöver väl XT? Blir den lika tung som 04-16, behövs det dessutom en hoj för hobbyenduro tycker jag.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top